- 1 Ugaszono pożar na budowie osiedla (169 opinii)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (186 opinii)
- 3 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (143 opinie)
- 4 Podsuwają pomysły na kary dla śmieciarzy (37 opinii)
- 5 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (98 opinii)
- 6 Wzięli pod lupę punktualność SKM (82 opinie)
Kolejny wniosek o odcinkowy pomiar prędkości w tunelu pod Martwą Wisłą
Gdańscy drogowcy zamierzają po raz kolejny zwrócić się do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o objęcie tunelu pod Martwą Wisłą odcinkowym pomiarem prędkości. Skłoniło ich do tego... otwarcie nowego tunelu na trasie S2 w Warszawie, gdzie kamery czuwają nad prędkością kierowców już od pierwszego dnia.
O tym, że tunel mający niespełna 1,5 km długości to kluczowa trasa w północnej części miasta, nikogo przekonywać nie trzeba. Codziennie korzysta z niego kilkadziesiąt tysięcy pojazdów. To też trasa, gdzie przed wprowadzeniem nowych wyższych mandatów najwięcej kierowców traciło prawo jazdy za przekroczenie prędkości.
Gdy urzędnicy z Gdańska podjęli starania o montaż w nim odcinkowego pomiaru prędkości, okazało się, że do wniosku wymagana jest analiza bezpieczeństwa obejmująca trzy ostatnie lata funkcjonowania wskazanego odcinka.
W dokumencie, który na zlecenie miasta mieli przygotować niezależni eksperci (w tym przypadku z Politechniki Gdańskiej), szczególną uwagę należało zwrócić na wypadki ze skutkiem śmiertelnym. A tych w tunelu, na szczęście, nie było.
Z analizy wynikało, że choć dochodzi w nim do stłuczek, wypadków i korków, a ich najczęstszą przyczyną jest nadmierna prędkość, to w świetle przepisów "tunel jest zbyt bezpieczny", by nad zapędem kierowców do szybszej jazdy zapanowały kamery GITD.
W stolicy wystarczyły prognozowane statystyki
Tymczasem w drugiej połowie grudnia do użytku został oddany 2,5-kilometrowy tunel na trasie S2 w Warszawie. Co ciekawe - tunel od pierwszego dnia został wyposażony w 12 kamer OPP, które wcześniej kontrolowały prędkość na trasie S7, po czym zostały zdemontowane i przeniesione do nowego tunelu w stolicy.
- Kwestia instalacji, w tym przypadku przeniesienia OPP do tunelu (w ciągu drogi ekspresowej S2) w Warszawie była przedmiotem wielomiesięcznych, wcześniejszych ustaleń GITD i GDDKiA - wyjaśnia biuro prasowe Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (Canard). - W przypadku tunelu w Warszawie jednym z warunków jego uruchomienia było zapewnienie nadzoru nad prędkością kierujących pojazdami - instalacja odpowiednich urządzeń rejestrujących. Urządzenia OPP zainstalowane w tunelu w Warszawie zostały "pozyskane" w związku z koniecznością ich demontażu przy budowie drogi ekspresowej S7. Zdemontowane urządzenia były czasowo wykorzystane na budowanym odcinku autostrady A1, a po przygotowaniu przez GDDKiA miejsc montażu, wykonaniu przyłączy elektrycznych oraz organizacji ruchu zainstalowane w ustalonej wcześniej lokalizacji w tunelu.
Urzędnicy z Warszawy tłumaczą, że montaż OPP w tunelu w Warszawie był możliwy także dlatego, że już w dokumentacji projektowej zarządca drogi ekspresowej przewidywał możliwość doposażenia tunelu w instalację do odcinkowego pomiaru prędkości.
Co oczywiste, do dokumentacji planowanego tunelu nie mogła być więc dołączona analiza wypadków z trzech ostatnich lat, bo tunel był wówczas dopiero na etapie projektowania.
Co więc posłużyło jako "podkładka" do wniosku o montaż w tunelu OPP?
- GITD, podejmując się instalacji urządzeń do OPP w tunelu na drodze ekspresowej S2, mimo że na tamten moment nieuruchomionej, wykonało standardową procedurę dotyczącą opiniowania tego typu inwestycji przez organy policji, posługując się prognozowanymi statystykami ruchu i uwarunkowaniami samego przedsięwzięcia w kontekście bezpieczeństwa ruchu drogowego. Uzyskana opinia jednoznacznie wskazała na wysokie ryzyko występowania zdarzeń mających wpływ na bezpieczeństwo użytkowników drogi w tunelu. Co więcej, tunel w ciągu drogi ekspresowej S2 jest o ok. 1 km dłuższy niż tunel abp. Tadeusza Gocłowskiego w Gdańsku, co znacznie utrudniałoby jakiekolwiek akcje ratownicze w przypadku zdarzenia drogowego - czytamy w oświadczeniu Canard.
Gdańsk: wyślemy jeszcze jeden wniosek
Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni zarządzającego tunelem pod Martwą Wisłą, z jednej strony przyznaje, że montaż OPP w tunelu w Warszawie to krok w dobrą stronę, ale z drugiej dziwi się, że gdy o te same urządzenia zabiega Gdańsk, nagle zaczynają mnożyć się dodatkowe formalności. Jak dodaje, na przykładzie nowo otwartego tunelu w Warszawie wkrótce ponownie zwróci się do GITD z wnioskiem o objęcie OPP także tunelu w Gdańsku.
- Z doświadczeń użytkowania tunelu pod Martwą Wisłą mogę z całą pewnością stwierdzić, że wyposażanie tego typu obiektu w systemy nadzoru nad bezpieczeństwem ruchu drogowego jest ze wszech miar zasadne - podkreśla Wawrzonek. - Dlatego ze zrozumieniem przyjęliśmy wiadomość, że nowy tunel pod Ursynowem w Warszawie został już na etapie budowy wyposażony w tego typu system. Jednocześnie tym większa szkoda, że z perspektywy stolicy nie widać takich potrzeb w innych miastach. Jako zarządca drogi kilkukrotnie zwracaliśmy się z prośbą o objęcie takim nadzorem ciągów szczególnie narażonych na zdarzenia drogowe lub na konsekwencje ich skutków. To nie tylko tunel, ale choćby także odcinek leśny ul. Słowackiego. Przypomnę, że w tym drugim przypadku system został przygotowany, zrealizowany, bazował na analizach ruchu, doświadczeniach i prognozach. Niestety brak nadzoru nad prędkością kosztował tam życie kilku osób. Nie chcemy podobnej sytuacji w tunelu, dlatego ponowimy wniosek o wprowadzenie tam odcinkowego pomiaru prędkości. Może przykład tunelu w Warszawie oznacza zmianę podejścia GITD? Oby - dodaje Wawrzonek.
2,5 tys. mandatów w 2021 r. na drodze na Hel
Obecnie na Pomorzu jest tylko jedno miejsce, gdzie funkcjonuje OPP - to odcinek drogi wojewódzkiej nr 216 pomiędzy Redą a Rekowem Górnym.
- Za pomocą urządzenia służącego do odcinkowego pomiaru średniej prędkości pojazdów w Rekowie Górnym zarejestrowano w 2021 r. 2,5 tys. naruszeń - wyjaśnia GITD.
W 2020 r. - głównie przez spowodowany pandemią lockdown - było ich znacznie mniej, bo tylko 1,9 tys. Rok wcześniej odnotowano 2,3 tys. kierowców przekraczających dozwoloną prędkość. Z kolei w 2018 r. było ich 2,8 tys.
Rekordowy pod tym względem był rok 2017, gdy kamery do pomiaru prędkości zarejestrowały 5,9 tys. wykroczeń.
Dla porównania - w stołecznym tunelu - tylko od 20 grudnia do sylwestra odcinkowy pomiar prędkości odnotował 4,6 tys. kierowców przekraczających dopuszczalną prędkość.
Niedawno GITD odmówił montażu urządzeń m.in. na Obwodnicy Trójmiasta, uznając, że trasa ta - podobnie jak tunel - jest wystarczająco bezpieczna.
Opinie wybrane
-
2022-01-07 08:16
Znowu ci, którzy nigdy nawet nie jechali tunelem (25)
Lub ci co nie mają nawet samochodów najgłośniej krzyczą. " Karać!" "Fotoradary". A jakie są fakty? Ile było kolozji, wypadków, ofiar śmiertelnych. Przy milionowych ilościach przejazdów. Przy tak dużym ruchu takie ograniczenie spowoduje korki. Jeden będzie jechał 70 drugi 50 a 3 40kmh bo zobaczy żółtą kamerę. Zostawcie coś co dobrze działa. Patrole codziennie jeżdżą w tunelu jak mają kogoś złapać to złapią.
- 158 85
-
2022-11-23 15:22
fakty są takie że jest 70 a każdy zap!@#$ koło 100
- 0 0
-
2022-01-07 21:24
Typowe "rozumowanie" kierowczyka.
Skoro jest bezpiecznie to po co jechać przepisowo.
- 0 9
-
2022-01-07 15:42
Gdyby głupota umiała latać, fruwałbyś jak głupia sroka.
- 3 7
-
2022-01-07 13:25
Jaz zawsze pirat drogowy typowy bezmózg niewie ze Polska jest krajem który ma najwiecej wypadków w całej UE
- 6 13
-
2022-01-07 11:41
Najgłośniejsi sa
Pasażerowie autobusow miejskich i hulajnog
- 10 5
-
2022-01-07 11:40
Ja jestem za wprowadzeniem fotoradarów (6)
Ale tez podwyższeniem prędkości do 80km/h jak w tunelach na całym świecie i daleko nie szukając- również w tunelu na który powołuje się artykuł.
Jeżdżę tamtędy zawsze 80 na tempomacie (bo uważam to za sensowna prędkość w tunelu, nie bo ograniczenie +10) i to ja wyprzedzam 95% uczestników ruchu. Wiec wielkiego problemu z przekraczaniem tamAle tez podwyższeniem prędkości do 80km/h jak w tunelach na całym świecie i daleko nie szukając- również w tunelu na który powołuje się artykuł.
Jeżdżę tamtędy zawsze 80 na tempomacie (bo uważam to za sensowna prędkość w tunelu, nie bo ograniczenie +10) i to ja wyprzedzam 95% uczestników ruchu. Wiec wielkiego problemu z przekraczaniem tam nie ma. Gdy jestem wyprzedzany- to z niewielką różnica prędkości ( choć z ciekawostek- ostatnio zaczęła mnie wyprzedzać ciężarówka, ale się zdziwiła, gdy tunel się skończył :) ) fotoradar niech będzie- ktoś, kto uważa, ze w tunelu można lecieć > 100 powinien ponosić konsekwencje swego niezrozumienia dla specyfiki tunelu.
Ale jakoś cały świat ma 80, tylko u nas rodzynek 70. Wszędzie irracjonalne ograniczenia bez podstaw, bo ludzie będą łamać o 10-30, wiec zróbmy o tyle mniej, to będą jeździć jak chcemy. A potem się dziwią, że ludzie przepisy łamią. Bo gen sprzeciwu?- 14 14
-
2022-01-07 17:53
Czy byłeś w Pradze?
Jadąc od stadionu Sparty tunelem jest ograniczenie do 30. Ale to pewnie nie jest w świecie.
- 1 8
-
2022-01-07 14:43
następny jeżdżący szybko ale bezpiecznie
miejmy nadzieje, że wysokie mandaty choć trochę wyplewią takie myślenie ze społeczeństwa
- 7 12
-
2022-01-07 12:20
"bo uważam to za sensowna prędkość" (3)
wow, sam sobie stanowisz prawo, może pasujesz do stepów kazachskich bardziej?
- 9 15
-
2022-01-07 12:31
(2)
A niech sobie uważa, jego prawo :-)
- 4 6
-
2022-01-07 17:18
NIE !!!!
- 1 0
-
2022-01-07 17:13
nie, prawo jest jedno dla wszystkich, a nie po uważaniu!
- 3 0
-
2022-01-07 10:09
(6)
Nie bardzo wiesz o czym mówisz prawda? Nie szkodzi, od tego są specjaliści ale i nawet Ty możesz poszukać informacji o tym czy takie działania powodują korki, to wszystko jest na wyciągnięcie ręki. Są jakieś zasady i należy się z jednej strony ich trzymać a z drugiej egzekwować. Jak nie się podoba to się przeprowadź daleko na wschód - tam kierowcy nie są ciemiężeni.
- 12 15
-
2022-01-07 12:19
Nie rozumiesz. On chce zasad i kar, ale żeby one nie obowiązywały jego. Potomkowie chłopstwa zagrodowego. (5)
- 14 6
-
2022-01-07 16:42
Czyli na dalekie tereny syberyjskie się nadaje.
Tam w czasie prowadzenia pojazdu nie tylko może bawić się telefonem, ale zagryche popijać samogonem.
- 2 0
-
2022-01-07 14:19
(3)
Większość rodzimych mieszkańców Polski (nie przesiedleńcy i imigranci) to potomkowie chłopów. Szlachta stanowiła co najwyżej kilka procent społeczeństwa. Prawie wszyscy jesteśmy potomkami niewolników.
- 8 0
-
2022-01-07 16:45
W Polsce szlachta stanowila 25% (1)
i aka to byla szlachta
- 0 1
-
2022-01-07 17:38
Z tych 25% to trzy czwarte stanowiła szlachta zagrodowa, ze znikomym majątkiem, mentalnie zbliżona
do chłopstwa.
- 1 0
-
2022-01-07 15:28
ale ty to szlachta... oczywiście
- 1 5
-
2022-01-07 09:43
(4)
Ciesz się że ty mądralo nie zostałeś ofiarą śmiertelną!! Bo może być za późno!! Rodzina będzie płakać i krzyczeć czemu tam nikt nie wprowadził ograniczeń!! Polak jak zwykle, mądry po szkodzie!!!!
- 17 38
-
2022-01-07 11:55
Tam nie było żadnych ofiar śmiertelnych! (2)
- 24 1
-
2022-01-07 15:27
(1)
a powinny być ?
- 6 8
-
2022-01-07 20:07
Powinny.
- 1 4
-
2022-01-07 10:50
jak byłbym ofiara śmiertelną to bym się cieszył...., ale na tamtym świecie.
heh, sami fachowcy od ruchu, sami inżynierowie.
- 22 10
-
2022-01-07 09:37
tam częściej stoją samochody które na oparach jeżdżą
- 12 0
-
2022-01-07 08:15
Przykład ze Szwajcarii (14)
Tam za poważne wykroczenia drogowe zabierają samochód. Powiedziałby ktoś - zamordyzm. I miałby rację gdyby zapomniał o tym jak to prawo zostało wprowadzone. Chodzi o to że nie tak jak u nas, gdzie z dnia na dzień jedni pajace uchwalają a następnie klaun podpisuje tej samej nocy. Tam (z Szwajcarii) zdecydowali obywatele w referendum gdzie cały
Tam za poważne wykroczenia drogowe zabierają samochód. Powiedziałby ktoś - zamordyzm. I miałby rację gdyby zapomniał o tym jak to prawo zostało wprowadzone. Chodzi o to że nie tak jak u nas, gdzie z dnia na dzień jedni pajace uchwalają a następnie klaun podpisuje tej samej nocy. Tam (z Szwajcarii) zdecydowali obywatele w referendum gdzie cały proces trwał kilka lat i wszyscy na spokojnie mogli przestawić argumenty za i przeciw oraz wysłuchać siebie na wzajem. Ostatecznie prawo odzwierciedla oczekiwania społeczeńśtwa. Po co tym nawijam? Po prostu chcę przypomnieć że Polacy wolą dzicz na drogach... przynajmniej jeszcze.
- 84 97
-
2022-01-09 19:29
To życzę ci aby ci kiedyś zabrali auto
Tak jak w tytule
- 9 0
-
2022-01-08 10:05
Nie swoje suto
A jak jedziesz nie swoim samochodem to co? Np pożyczonym od znajomego? Albo leasingowane czy z wypożyczalni? Polak potrafi radzić sobie z takimi przepisami, wszyscy na wszelki wypadek jeździliby nie swoim autem.
- 9 0
-
2022-01-07 17:19
Może Polacy nie wolą, ale tolerują dzicz na drogach.
- 2 8
-
2022-01-07 16:42
To wy.....l do Szwajcarii krowy doić (2)
Z rudym
- 12 3
-
2022-01-07 17:59
Jesteś durniem, czy chcesz za takiego uchodzić? (1)
- 2 12
-
2022-11-23 15:24
nie musi za takiego uchodzić bo nim już jest
- 0 0
-
2022-01-07 13:13
sam przyznałes ze gdyby unas teraz było referendum to pirat drogowy niepłacił by zadnych kar !
Bo jest za wczesnie!!I trzeba kary wprowadzac natychmiast bardzo wysokie
- 3 13
-
2022-01-07 11:54
demokracja też może być dyktaturą (3)
2 wilki i owca głosują co zjeść na obiad... kto jechał kiedyś autostradą w Szwajcarii z zawrotną maksymalną prędkością 100 km/h ten wie o co chodzi.
- 18 4
-
2022-01-07 17:29
W Szwajcarii limit na autostradach to 120.
- 10 1
-
2022-01-07 17:24
Coś o Szwajcarii słyszałeś, ale nie do końca. Na szwajcarskich autostradach max. prędkość to 120 km/h a na S-kach 100. Radary stacjonarne najczęściej stoją na pasie rozdzielającym i łapią auta "od tyłu" więc i motocykle również. Bywam tam kilkanaście razy w roku i dobrze wiem, że przekraczają prędkość najczęściej Holendrzy i Duńczycy, ale ich stać na mandaty w tym kraju.
- 9 2
-
2022-01-07 12:32
każdy rusek duchem dusi się jak se kupi beemwiczę a tu dyktatura demokracji zmusza go do człapania zaledwie stówką
- 7 17
-
2022-01-07 09:19
Co to znaczy poważne wykroczenie? (2)
- 12 1
-
2022-01-07 11:42
Przekroczenie predkosci zapewne, komuny im wszystkim sie zachciewa, Panstwo daje, Panstwo zabiera (1)
- 21 4
-
2022-01-07 12:30
lista nie jest długa, ale to powszechnie znana lista, a nie widzimiś nawiedzonego wszechwładnego urzędnika
prócz nadmiernej prędkości to m.in.
jazda "na zderzaku" i slalomy na podwójnej ciągłej linii- 10 10
-
2022-01-07 17:05
(3)
Problemem w tunelu nie jest nadmierna prędkość, tylko niezastosowanie odpowiedniego odstępu od poprzedzającego pojazdu. Ludzie jeżdżą 5 metrów między sobą, za to powinni łapać
- 41 3
-
2022-01-08 03:46
bo tam jeżdżą mistrzowie lewego pasa
wielokrotnie się spotkałem że ludzie jadą lewym pasem 70 km i nie zjeżdżają na prawy mimo że jest wolny. Szczególnie niunie tam nie patrzą w lusterko wsteczne bo dla nich tylko liczą się lusterka w osłonie przeciwsłonecznej
- 3 0
-
2022-01-07 18:01
Za co powinni łapać, (1)
za odległość aut od siebie ? Tunel jest w obszarze zabudowanym...
- 0 12
-
2022-01-07 19:27
Dokładnie, w zabudowanym hamulce i masa działają inaczej!
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.