• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejny zabytek w historycznej flocie GAiT

Maciej Korolczuk
17 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Jelcz PR110 kosztował 20 tys. zł i do historycznej floty GAiT ma zostać włączony w przyszłym roku.
  • Pojazd został kupiony w Ostrowcu Świętokrzyskim.
  • Teraz przejdzie niewielkie prace konserwacyjne i remontowe. Ich koszt poznamy wkrótce.

Gdańskie Autobusy i Tramwaje wzbogaciły się o nowy zabytkowy pojazd. Miejska spółka za 20 tys. zł kupiła z Ostrowca Świętokrzyskiego autobus Jelcz PR110. Wkrótce pojazd zostanie przystosowany do obsługi pasażerów i, tak jak inne tego typu zabytkowe autobusy i tramwaje, będzie wyjeżdżał w trasę w ramach atrakcji turystycznej przy okazji imprez okolicznościowych.



Czy jeździłe(a)ś którymś z zabytkowych tramwajów lub autobusów należących do GAiT?

Jelcz PR110 to uproszczona i bardziej udana adaptacja jego francuskiego poprzednika "berlieta". Autobusy sprowadzone do kraju w latach 70. przez Edwarda Gierka z Francji miały być powiewem Zachodu i milowym skokiem w rozwoju transportu publicznego w kraju, m.in. dzięki układowi napędowemu umiejscowionemu z tyłu, a nie z przodu pojazdu. Z miejsca - decyzją mocodawców - autobusy zaczęły wypierać m.in. bardziej udane ikarusy i "ogórki", co spotkało się jednak z dużym sprzeciwem kierowców.

- To był jeden z powodów, dla których Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne przystąpiło w 1980 r. do strajku - przypomina Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM w Gdańsku i pomysłodawca ściągnięcia do Gdańska jednego z ostatnich egzemplarzy "stodziesiątki". - Kierowcy byli niezadowoleni z jakości polskiej wersji berlieta, właśnie Jelcza PR110. Wiele z tych autobusów kursowało w przeszłości po Gdańsku, dlatego gdy pojawiła się okazja kupna tej historycznej perełki, wraz z GAiT postanowiliśmy skorzystać z okazji.

Wcześniej był tramwaj



To nie pierwszy tego typu zakup, którego inicjatorem był obecny szef ZTM w Gdańsku. Wcześniej kupił on i przekazał miejskiej spółce tramwaj Konstal 102Na.

Poznaj historyczne tramwaje w Gdańsku



Drugie życie 28-latka



Do niedawna autobus jeździł jeszcze w ruchu liniowym i należał do floty Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Ostrowcu Świętokrzyskim. To egzemplarz o numerze bocznym 418, z taśmy produkcyjnej zjechał w 1991 r., a więc tuż przed zakończeniem całej produkcji, co nastąpiło rok później. Posiada trzy pary drzwi (o jedną więcej od swojego francuskiego kuzyna), a wewnątrz ok. 40 miejsc siedzących na charakterystycznych skajowych siedziskach.

  • Pojazd pochodzi z 1991 roku.
  • W przeszłości na ulicach Gdańska jeździło ponad 120 takich pojazdów.
  • Na ulicach można było je spotkać do końca lat 80.
  • W wykonanie historycznych oznaczeń taborowych i liniowych ma się włączyć Pomorskie Stowarzyszenie Sympatyków Transportu Miejskiego.
  • Jelcz PR110 jest bardziej udaną wersją francuskiego poprzednika "berlieta".
  • To kolejny historyczny pojazd w zabytkowej flocie GAiT.


- Gdańskie pojazdy historyczne cieszą się dużą popularnością wśród gdańszczan i odwiedzających nas turystów. Są niekwestionowaną atrakcją wydarzeń miejskich i ważną przestrzenią lokalnych akcji społecznych. Jelcz PR110M to ważny rozdział gdańskiej komunikacji. Rozdział, o którym warto i należy pamiętać, dlatego dołączy niebawem do gdańskiej floty pojazdów historycznych - mówi Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT.
Jak przypomina, po Gdańsku jeździło 122 takich autobusów, dostarczonych w latach 1978-1981. Na ulicach można było je spotkać do końca lat 80.

W historycznej flocie GAiT znajduje się m.in. autobus Jelcz 043, zwany "ogórkiem" z przyczepką P-01, czyli tzw. "korniszonkiem".


W historycznej flocie GAiT znajduje się m.in. autobus Jelcz 043, zwany "ogórkiem" z przyczepką P-01, czyli tzw. "korniszonkiem".
GAiT za autobus zapłacił 20 tys. zł. Pojazd co prawda posiada ważne badania techniczne do lutego 2020 r., ale - zanim na dobre dołączy do zabytkowego taboru - przeprowadzone zostaną prace renowacyjne, pojazd odzyska oryginalny schemat malowania. Prace prowadzone będą przez GAiT, ale w wykonanie historycznych oznaczeń taborowych i liniowych ma się też włączyć Pomorskie Stowarzyszenie Sympatyków Transportu Miejskiego. Dokładny koszt prac renowacyjnych zostanie określony dopiero po uszczegółowieniu zakresu prac.

Do gdańskiej floty historycznej autobus Jelcz ma dołączyć w przyszłym roku.

Zabytkowy Konstal na gdańskich torach. Film archiwalny


Przejazd zabytkowego parowozu przez Wrzeszcz. Film archiwalny

Opinie (171) ponad 10 zablokowanych

  • A czy będzie zmieniona część nad szybą przednią na tablicę linii / kierunku na oryginalną? (1)

    Oryginalna była pod mniej aerodynamicznym - bardziej ujemnym kątem.

    • 7 0

    • Zgadza się.

      Oczywiście przednie felgi też były inne. Mam nadzieję, że zrobią replikę taką jak te autobusy rzeczywiście wyglądały w latach 80/90.

      • 3 0

  • (2)

    Czy Zomkowski jest odpowiedzialny za kompletny brak jakichkolwiek regularności w rozkładzie 108?
    Na zachodzie autobusy jeżdżą w określonym takcie a tutaj co godzina to inaczej.

    • 10 11

    • Po co na 108 autobus co kilka minut?

      • 2 5

    • Czemu odnośnikiem jest ciągle zachód? Tam niby autobusy się nie spóźniają?

      • 2 0

  • Cala ta firma ma metalność , z epoki kamienia łupanego. (4)

    Wszystkie cywilizowane aglomeracje wprowadzaja biletomaty w pojazdach apki w telefonach, o sprawności pojazdów nie wspomnę ( itd dowody im zabiera ) puktualność szkoda gadać , obsługa pasażera przeraża (dzwoniąc do ztm na niesprawną klime latem , w artykule chwalili się że wszystkie autobusy z klimą są sprawne) gościu mówi że mam się cieszyć że w ogóle jadę , wyciągają jakieś szroty i myślą że pasażer to i**ota. Będzie udawał że gait to super przewoznik zarządzany przes super urzędników

    • 21 10

    • Toc mozna kupic bilet przez internet

      • 1 1

    • (2)

      GAiT nie odpowiada za bilety, pomyśl.... Bo nie myślisz.

      • 0 1

      • Za bilety odpowiada urząd miasta (1)

        A gaid się na to godzi a poza tym miasto, ztm ,i gaid, to jedna klika i wszyscy sa tak samo za to odpowiedzialni ręka rękę myje

        • 0 0

        • Godzi sie czy nie nie ma wyjscia bo podlega pod miasto i ZTM.

          • 0 0

  • Słuszny kierunek

    Dopasowanie floty do umiejętności mechaników odpowiedzialnych za utrzymanie taboru.

    • 16 7

  • kamery niech montują w każdym złomie bo coraz więcej bandyterki w ZKM. Chlanie, szczanie, rabunki, bicie pasażerów (1)

    • 16 1

    • I co te kamery mają dac? Obronią kogoś?

      • 0 0

  • Jezdzily w przeszlosci po Gdansku... (1)

    No tak te co jezdzily kiedys u nas trzeba było zezlomowac..a kupić z innego miasta za 20tys plus remont...absurd.

    • 21 3

    • tymczasem rozkladowe aitobusy...

      z powodu usterek sa wycofywane z dalszych kursow, bo ich stan techniczny jest taki, ze przy mocniejszym hamowaniu sie rozpadaja lub na pasazerow spadaja rozne elementy konstrukcji :D

      • 0 3

  • Czemu zabytkowy trój-wagonowy Konstal jeździ codziennie w ruchu regularnym? (4)

    • 14 4

    • (1)

      on nie jest zabytkowy, tylko pomalowany tak, by zabytek udawał. Jest to zwyły 105na, możesz tu spotkać jeszcze wiele takich

      • 7 0

      • Ma powyżej 25 lat więc już zabytek .

        • 2 0

    • Xd (1)

      A czemu polakówowo jeździ zabytkowymi śmieciami po Niemcach?

      • 0 0

      • Co to jest polakówowo?

        • 0 0

  • Ciekawe . Do tej pory

    Gdańsk kupował zabytki tylko w Niemczech.

    • 14 4

  • W Gdyni jeździ taki podobny jelcz 120mte jako trajtek na zabytkowej linii 326 do Orłowa

    • 11 0

  • (1)

    Jelcze spod Wrocławia, bo " jelczańskie". Ikarus z Węgier. Tylko Danziger ma słabą flotę. Ale w Trójmieście jeżdżą głównie niby nasze solarisy. A tam na " Podkarpaciu " jest zacofanie i jedzą Vaz , gaz itp.

    • 0 9

    • jeszcze Sanok ma Autosan'a

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane