• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejowe wizje dla Trójmiasta: biurowiec, podziemia, centrum handlowe

Marzena Klimowicz-Sikorska
28 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Jednym z etapów modernizacji terenu Dworca Głównego jest przeniesienie ruchu pieszego na poziom -1. Ilustracja jest fotografią projektu opracowanego przez Epstein sp. z o.o. Jednym z etapów modernizacji terenu Dworca Głównego jest przeniesienie ruchu pieszego na poziom -1. Ilustracja jest fotografią projektu opracowanego przez Epstein sp. z o.o.

Biurowiec przy Dworcu Głównym nie będzie wysoki na 40 metrów. Konserwator zabytków zgodził się tylko na trzy, cztery kondygnacje, taka inwestycja nie opłaca się jednak PKP. Jak zmieni się teren wokół dworca i jakie inwestycje w Trójmieście planuje jeszcze spółka?



Pewne jest, że biurowiec, jeśli stanie, będzie mieć najwyżej cztery kondygnacje. Pewne jest, że biurowiec, jeśli stanie, będzie mieć najwyżej cztery kondygnacje.
W ubiegłym roku w Trójmieście i na Pomorzu PKP SA sprzedały nieruchomości za 29 mln zł, a w tym roku planują sprzedać kolejne za ok. 47 mln zł. Z kolei na same inwestycje dworcowe na lata 2014 - 2015 (w województwie pomorskim i kujawsko-pomorskim) ma przeznaczyć ok. 150 mln zł.

Najważniejszą z kolejowych inwestycji w Trójmieście ma być modernizacja dworca Gdańsk Główny oraz budowa przy nim biurowca. Ta ostatnia budzi jednak spore kontrowersje.

Przeczytaj więcej o biurowcu, który ma stanąć miedzy dworcem a Błędnikiem.

- Biuro konserwatora zabytków z dużą rezerwą odnosi się do naszego pomysłu dotyczącego budowy biurowca między dworcem kolejowym i wiaduktem Błędnik - przyznaje Jarosław Bator, dyrektor zarządzający ds. nieruchomości PKP SA. - Wiemy już, że budynek nie będzie tak wysoki, jak planowaliśmy na początku, bo konserwator zgodził się, by miał on trzy, góra cztery kondygnacje - dodaje dyrektor.

Kolejarze twierdzą, że w takiej sytuacji inwestycja nie spina się finansowo, więc jej realizacja zostaje odłożona.

Czy podoba ci się projekt zagospodarowania terenu w rejonie Dworca Głównego w Gdańsku?

Piesi pod ziemię

Z kolei modernizacja budynku dworca i terenu wokół niego ma pochłonąć ok. 50 mln zł. Pierwszy etap - wyburzenie antresoli - został zrealizowany w 2013 r. Drugi etap, który ma objąć przebudowę całego budynku oraz budowę łącznika między tunelem pod Podwalem Grodzkim i dworcem ma zakończyć się w 2016 r.

Warta 35 mln zł przebudowa ma objąć podziemną części placu przydworcowego, co w praktyce oznacza przeniesienie części ruchu z poziomu "zero" na poziom "-1". Nowe przestrzenie pod ziemią mają być wypełnione takimi obiektami jak sklepiki, punkty usługowe, kawiarnie.

Czy to dobry pomysł? Zastosowano go po drugiej stronie Podwala Grodzkiego, przed hotelem Scandic. Tam na poziomie "-1" faktycznie działają punkty handlowe, natomiast na poziomie ulicy pozostał pusty, betonowy plac.

Wielki węzeł komunikacyjny we Wrzeszczu

Kolejarze z PKP są też zaangażowani w budowę jednego z najważniejszych w Trójmieście węzłów przesiadkowych, który miałby się znaleźć przy dworcu kolejowym we Wrzeszczu. Miałby być punktem zbornym komunikacji miejskiej, podmiejskiej oraz dalekobieżnej dla połączeń z lotniskiem.komunikacji miejskiej, podmiejskiej oraz dalekobieżnej.

- Przedstawiliśmy władzom miasta Gdańska dwa warianty zagospodarowania tego terenu. W najbliższym miesiącu chcemy wybrać ostateczny wariant - dodaje Jarosław Bator.

W Gdyni Międzytorze

Z kolei w Gdyni trwają poszukiwania inwestora, który pomógłby PKP w zagospodarowania Międzytorza.

- To teren o gigantycznym potencjale komercyjnym. Jak na razie jesteśmy na etapie szukania inwestora. My wnosimy aportem do spółki grunty, a inwestor miałby poprowadzić realizację inwestycji i zapewnić na nią środki, a później odkupiłby nasze udziały - tłumaczy Jarosław Bator.

Ten teren liczy 14 hektarów, które kolej chce przeznaczyć na budowę centrum handlowego, a także lokali mieszkalnych i biurowych. Pieniądze na inwestycję są pozyskiwane ze sprzedaży innych należących do PKP nieruchomości.

- Sprzedaż nieruchomości idzie nam dobrze. Jeśli jednak chodzi o zabytkowe obiekty, to sprawa jest bardziej skomplikowana. O dworcu w Oliwie początkowo myśleliśmy jako o hotelu, jednak później pojawił się pomysł na utworzenie w tym miejscu przychodni. Ostateczna decyzja w tej sprawie wciąż nie zapadła - przyznaje menadżer PKP.

Czytaj także: Dworzec w Oliwie jest na sprzedaż

  • Projekt przebudowy Dworca Głównego w Gdańsku.
  • Projekt przebudowy Dworca Głównego w Gdańsku.
  • Projekt przebudowy Dworca Głównego w Gdańsku.


PKP wystawiło na sprzedaż też kolejne nieruchomości. Jedną z nich jest działka wraz z budynkami leżąca przy ul. Toruńskiej 16 zobacz na mapie Gdańska, kolejna to niezagospodarowana działka przy ul. Braci Lewoniewskich zobacz na mapie Gdańska. W najbliższym czasie wystawione na sprzedaż zostaną też działki przy ul. Uczniowskiej 48 i 50 zobacz na mapie Gdańska i przy ul. Nowej Dmowskiego.

Zobacz jakie jeszcze inwestycje planuje w Trójmieście PKP SA.

Opinie (128) 2 zablokowane

  • Międzytorze (10)

    Teren z mega potencjałem! Dobrze, że plany zaczynają już się realizować.

    • 49 33

    • (5)

      Jaki potencjał? Najpierw ktoś to musi chcieć kupić.
      Gadają o tym od kilkunastu lat i nic... przypadek?

      • 17 7

      • (3)

        gadali jako o terenie z potencjałem, który pkp trzymało dla siebie i nie chciał odsprzedać. ale w końcu poszli po rozum do głowy i sprzedadzą w końcu ten teren, a mało gdzie na świecie w tym momencie jest do zagospodarowania taki duży teren w centrum miasta, więc raczej nie będzie problemów z inwestorami.

        • 7 0

        • Strach się bać (2)

          Znowu zaprojektują szklane bryły i spieprzą teren na wieki, zamiast rozpisać międzynarodowy konkurs na zagospodarowanie terenu. Pewnie wygra Kwadrat lub inne trójmiejskie biuro

          • 8 4

          • (1)

            jakby wygrało jakieś uznawane biuro to pewnie tak czy siak zaprojektowałoby szklane bryły. ogólnie architektura to bryły.

            • 5 2

            • Migloby wygrac biuro braci Adams, Quintana Terrego albo ktoregos Kriera... Na swiecie wraca sie do tradycyjnej architektury tylko my jestesmy 30 lat wstecz i budujemy szklane wiezowce w centrach historycznych.

              • 7 3

      • Przestań pitolić. Widać, że mało wiesz o zagospodarowaniu tego terenu. Międzytorze ma ogromny potencjał!

        • 3 5

    • biurowiec (2)

      Jak budowali "zielieniak" to nikt nikogo sie nie pytal.A dzisiaj stoi takie byle co ktore kojarzy sie tylko z gierkowskim "Pomozemy".Troche odwagi! Przynajmniej dobrze sie wpisze w os, w kierunku Blednika. Mamy 21 wiek! Jak ktos nie ma wyobrazni to sorry' Apropos - moze wszystko zaorac i posadzic kwiatki? Byloby i prosciej i taniej.

      • 6 9

      • a po co kolejny biurowiec w miescie?

        przeciez obecne stoja puste?...
        zreszta spece z pekape i miliona spolek zaleznych maja w d interes spolki byleby tylko kasa przeszla z raczki do raczki...
        ile juz kasy poszlo na marne a prac zostalo spitolonych? ale urzadasow to nie interesuje bo wynik jest

        • 7 6

      • Zieleniak powstawał za Gomułki.

        • 2 0

    • Albo

      Wybudowac nastepno lotnisko w centrum miasta. Dwa w lotsniska w Gdyni to będzie cos. Do boju Panie Szczurek

      • 6 2

  • W przyszłości - opustoszałe miasto na wskutek emigracji i zmian demograficznych (6)

    • 79 37

    • (3)

      Nie bój się. Przyjadą z innych województw oraz EE.

      • 8 6

      • naplynie dzicz ze wschodu (1)

        tylko tacy beda tyrac za grosze

        • 12 5

        • hmmm

          to samo mówią o Polakach na zachodzie :) ojoj popłacz jeszcze trochę

          • 7 10

      • Tak zwani rdzenni mieszkańcy Braniewa..... Ostatnio w przedszkolu poczułem cebulę, po chwili zobaczyłem że właściciel tego zapachu wsiada do Golfa II ooczywiście ledy z przodu a z tyłu lampy lexusa. A rejestracja NBR!!!!

        • 7 1

    • A ja sie martwie o koscioly!

      Moj Boze,kto bedzie do nich chodzil?

      • 4 5

    • Na wskutek,wskutek na

      Ha,ha,ha!

      • 4 1

  • Chyba komuś z PKP słoneczko przygrzało ale to mocno. (5)

    Raczej ruch samochodowy należałoby przenieść do poziomu - 1 a nie ruch pieszy.
    Czy człowiek to kret?

    • 278 24

    • wg większości - tak (3)

      samochody są bardzo reprezentacyjne, bo drogie. najtańsze auto mogące przejść przegląd kosztuje trzy najniższe wypłaty...

      • 18 3

      • moje kosztuje 500zł i przegląd przeszło (1)

        bez problemów nawet korocji nie ma :P

        • 4 9

        • trabantów ruda nie źre

          • 6 0

      • w Polandii kazdy grat pzechodzi przeglad

        przeciez to fikcja

        • 17 1

    • a poziom torów?

      Co do zasady stawiania priorytetów na linii piesi-samochody nawet mogę się zgodzić.
      Ale mówimy o otoczeniu dworca, który właśnie przestaje być dworcem końcowym (przedłużenie linii SKM). Piesi na poziomie jezdni pięćdziesiąt metrów dalej byliby pasażerami na poziomie torowiska, czyli znów musieliby schodzić w dół.
      A poza tym PKP nie jest od przenoszenia gdziekolwiek ruchu samochodów.

      • 6 0

  • 3-4 kondygnacje?? (4)

    mieszkamy w mieście czy na wsi?

    Póki co, okolice dworca PKP bardziej przypominają prowincjonalne miasteczko, niż stolicę województwa.

    • 158 65

    • dokladnie (1)

      Tam sie prosi o wyzsza zabudowe

      • 35 34

      • Najlepiej żeby

        przewyższyło wieżę dworca! A co, kiedyś budowali ładniej, to udowodnijmy choć że umiemy wyżej!

        • 17 15

    • 3-4 kondygnacje i tak zaslonia to samo co 10 pieter.

      Zreszta nie liczac jakichs nielicznych pieszych na wiadukcie to komu niby cos zaslaniamy? Na odcinku moze 100-200 dla pieszego idacego wzdluz Błędnika i to od strony torów, niewidoczna będzie wieża kościoła Mariackiego. Ot cała strata. Ratusz Staromiejski i tak widać w osi jezdni. Pan konserwator niech odrobinę nad wyobraźnią przestrzenną popracuje.

      • 14 17

    • Wolałbym, żeby w strefie od Zieleniaka do budynku Urzędu Wojewódzkiego nie budowano wieżowców. Wystarczą te co są i klocki typu Krewetka, Madison, Teatr Szekspirowski.

      • 9 8

  • PKP zawsze było bardzo skąpe

    koperta na więcej kondygnacji powinna być grubsza ;)

    • 48 13

  • Kolej jest po to, aby sprawnie jeździć, a nie budować wieżowce!! (4)

    Chciałbym, aby pociągiem PKP dało się dojechać do Warszawy w dwie godziny.
    I jeszcze, aby pociągi jeździły punktualnie.
    IMHO takie zadania ma ta spółka(łącznie ze wszystkimi córkami), a nie bawienie się w developera.

    • 110 17

    • W tym celu spółka musi zainwestować. Żeby zainwestować,musi natrzepać kasy na inwestycje.

      A w naszej gospodarce i wielu innych kasę robi się na deweloperce,a nie na trzymaniu starych,pustych nieruchomości. Pojęli?

      • 10 8

    • Kolej tak

      ale PKP to coś więcej

      • 3 1

    • (1)

      Od tego jest PLK i Intercity. Ale oprócz tego jest PKP S.A. która zajmuje się budynkami dworców, Oddział Nieruchomości który ma pod sobą wszystkie nieruchomości należące do PKP i właśnie zajmuje się deweloperką.

      • 3 1

      • Ciekawe. PKP SA jak sama nazwa wskazuje zajmuje się deweloperką? Partacz zawsze zajmuje się tym do czego nie jest przystosowany, stąd w przewozach kolejowych mamy takie efekty jakie mamy.

        • 4 2

  • viva baltycka viva riviera! (2)

    centra handlowe ooo tak tego nam trzeba! ciage jest ich malo a zycie na uliczkach w centurm miast zbyt mocno przez to tetni

    • 66 12

    • jezeli łóżka polowe z gaciami to jest tętniące życiem miasto to proponuje pavulon podać

      • 7 8

    • Przepraszam, ale centra handlowe budują inwestorzy po to aby zarobić a nie aby realizować jakąś szczytną misję. Ludzie głosują portfelami. Jeżeli budują centra to dlatego że ludzie będą je odwiedzać. Szkoda, żeby "ulice tętniły życiem" tylko dlatego że jakiś mentalny bolszewik zablokował budowę centrów celem zapełnienia ulic. Jeżeli chcesz aby ulice ożyły to zastanów się jak ich na ulice przyciągnąć, a nie wygonić.

      Ja np preferuję centra handlowe niż uliczki ze względów atmosferycznych. Nie widzę za bardzo zakupów przedświątecznych spacerując po błocie od sklepu od sklepu do sklepu po ulicy na mrozie.

      • 6 20

  • Znowu powtórka z naprzeciwka? (5)

    Co to za pomysły, żeby ruch pieszy przenosić poniżej poziomu jezdni... Zarówno City Forum jak i przestrzeń przed dworcem powinny być pomyślane w jednym kawałku, połączone PONAD ziemią pięknym placem, dla pieszych, mieszkańców i podróżnych...

    W ten sposób znowu dzielimy przestrzeń nie tworząc nowej jakości, a generując nowe problemy i dalej stawiając na bylejakość...

    • 149 8

    • (1)

      a tory przeniósłbyś wyżej czy niżej?...

      • 3 5

      • Ja bym nie przenosił wcale

        Bo szkodliwość dla otoczenia pociągu elektrycznego, przejeżdżającego nie częściej niż raz na kilka minut, jest bez porównania mniejsza niż tysięcy samochodów jadących cały czas.

        • 7 2

    • plac srac (1)

      mało mamy placów w tym mieście? po co kolejny? city forum to choć jakieś urozmaicenie jest, schody, kawałek pasażu, na dole dziedziniec, z empikiem, sklepami i tą fajną turecką knajpą w której na dole można na dywanie siedzieć, a u góry mieć widok na dworzec, forty, przejeżdżające auta i spacerujących w dole ludzi. to jest miasto! ale pewnie, najlepiej walcem całe miasto rozwałkujmy, forty spychaczem rozjedźmy, motławę zasypmy, bo komuś marzy się płaskie miasto, miasto dla emerytów, z trawniczkiem, fontanną i ławeczką, co by można na kwiatki popatrzeć

      • 4 19

      • Lepiej pochamić się u jakiegoś brudasa na dywanie

        • 0 0

    • Gdańsk miastem dziur

      Dziura wstydu na Mariackiej, dziura przy Nocie, a niedługo dziura przy dworcu

      • 5 3

  • Czy tzw city forum nic tych projektantów nie nauczyło??

    Ludzie w tunelach, a przed hotelem wielki pusty plac.
    Na -1 to niech sobie samochody podjeżdzają po podróżnych.

    • 154 6

  • oczywiście (1)

    wbijając się w ogólny trend, zabieramy miejsce samochodom :)
    Skąd ci ludzie mają tyle czasu na spacerki?

    • 20 49

    • Bezrobotni.

      • 12 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane