Fakty i opinie

Kolejowy objazd na Kaszuby powstanie do lata 2022

W tym miejscu nowy tor bajpasu kartuskiego pobiegnie na wprost "odrywając się" od linii PKM, która skręca w stronę lotniska.
W tym miejscu nowy tor bajpasu kartuskiego pobiegnie na wprost "odrywając się" od linii PKM, która skręca w stronę lotniska. fot. PKM

PKM szuka wykonawcy, który zaprojektuje i wybuduje ok. 1,5 km toru na odcinku Gdańsk Kiełpinek - Gdańsk Kokoszki, będącego elementem tzw. bajpasa kartuskiego. Pozostałą część - ok. 16 km torów - zmodernizuje PKP PLK. Prace zakończą się latem 2022 roku. Dzięki temu powstanie objazd kolejowy na Kartuzy na czas elektryfikacji linii PKM i rozbudowy linii 201.



Na Kaszuby najczęściej jeździsz:

pociągiem 21%
samochodem 71%
autobusem 3%
rowerem 5%
zakończona Łącznie głosów: 1110
Tzw. bajpas kartuski to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk-Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie linii kolejowych nr 234 i 229. Powstaje ona w związku z planowaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 linii Gdynia - Kościerzyna - Bydgoszcz. Elektryfikacja obejmie również linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

By w trakcie tych prac ruch kolejowy z Trójmiasta na Kaszuby nie zamarł zupełnie, potrzebne jest stworzenie objazdu. Spółka PKM odpowiada za odbudowę ok. 1,5 km toru na odcinku Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki, natomiast po stronie PKP PLK jest modernizacja ok. 16-kilometrowego odcinka istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz.

Czytaj też: Przetarg na elektryfikację PKM jeszcze w tym roku

graf. trojmiasto.pl

Oferty do sierpnia, realizacja do września 2022



Pomorska Kolej Metropolitalna ogłosiła właśnie przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej oraz robót budowlanych na swoim odcinku.

- Wykonawcy mają teraz czas do 4 sierpnia 2020 roku na złożenie swoich ofert, a zwycięzca przetargu będzie musiał wykonać wszystkie prace pozwalające na użytkowanie nowej linii kolejowej i uruchomienie na niej ruchu pasażerskiego do 9 września 2022 roku - informuje Tomasz Konopacki, rzecznik PKM.
Na przygotowanie projektów i zdobycie niezbędnych pozwoleń wykonawca będzie miał 9 miesięcy od dnia podpisania umowy oraz 24 miesiące na realizację wszystkich robót wraz z uzyskaniem wszelkich wymaganych zezwoleń i dopuszczeń. O wyborze decydować będzie cena (95 proc.) i doświadczenie wykonawcy (5 proc.).

graf. trojmiasto.pl
- Warto podkreślić, że już kilka lat temu, podczas projektowania Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, przewidzieliśmy możliwość reaktywacji linii 234 w przyszłości i naszą linię wybudowaliśmy w sposób minimalizujący obecnie prace niezbędne do połączenia obu linii kolejowych - mówi Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA. - Dlatego m.in. od razu na wysokości Kiełpinka zastosowany został inny typ rozjazdów pozwalający na jazdę z prędkością 100 km/h w kierunku bajpasu. Również projekt elektryfikacji linii PKM w okolicy Kiełpinka został przygotowany w sposób ułatwiający realizację "bajpasu kartuskiego", a oba zadania są ze sobą ściśle skoordynowane.

100 mln zł na odcinek PLK



Pod koniec maja PKP PLK ogłosiła drugi przetarg na realizację bajpasu kartuskiego. Oferty można składać do 16 lipca (termin był już dwukrotnie przekładany, więc mogą nastąpić kolejne przesunięcia). Modernizacja 16-kilometrowego odcinka ma pochłonąć 100 mln zł (bez VAT). Wybrany wykonawca będzie miał 23 miesiące na realizację zadania. To oznacza, że roboty wykonywane na zlecenie PKM i PLK zakończą się mniej więcej w tym samym terminie.

Opinie (96) 10 zablokowanych

  • No i Extra moi drodzy i kochani (5)

    Kaszuby piękne miejsce do wypoczynku więc czekam i oby dali radę bo teraz w modzie tylko obietnicę..

    • 65 13

    • (1)

      Byle nie oszczedzali na tunelach co kilkaset metrów. Brak tuneli to afera na lata. Założę się.

      • 3 1

      • Co kilkaset? Raczej idąc wg używanych szlaków ludzkich, to max 150m.

        • 1 1

    • piękne miejsce

      chyba nigdy nie widzieliście pięknego miejsca - czysta plaża czysty piasek , bez błota , komarów , trawy , gałęzi itp

      • 3 8

    • warto wspomnieć, że niedawno był remont tej linii i teraz się obudzili żeby elektryfikować, tyle haj$u w błoto, typowo po polskiemu

      • 3 5

    • Z tego wynika,

      że pociągi znowy będą śmigać przez most w Rutkach?

      • 0 0

  • Krzeszna. (4)

    • 32 1

    • ????

      • 2 5

    • Krzeszna, Wieżyca i Gołubie (2)

      To przepiękne tereny zniszczone beznadziejnym planowaniem przestrzennym i tandetną architekturą. Domki holenderskie przeplatane z rozpadającymi się ośrodkami z PRL'u oraz kompletna samowolka w projektowaniu.

      • 28 4

      • witam, jestem mieszkańcem tych terenów (1)

        Zgadzam się z Panem/Panią. Jeżeli chcą już budować kolej, to niech już będzie to kolej I rozwiązania z XXI wieku. W niektórych miejscach mogli by puścić kolej pod ziemią dzięki czemu teren nie byłby tak zeszpecony. Tylko pewnie nie chcieli wydawać za dużo kasy.

        • 8 6

        • po co pod ziemią?

          niedostępna przed wojną trasa Skorzewo - Sierakowice, Linia, Lębork może odsunąć ciężki ruch na bardziej łagodne/dogodne tereny niż obecny przebieg "węgłówki". Ona została zbudowana tak, jak geografia (polityczna) pozwalała.

          Ale to chyba za duża rewolucja dla pekaelowych planistów.

          • 3 1

  • Brawo! (3)

    Jak widać, można projektować z głową i zawczasu przygotować infrastrukturę pod przyszłe inwestycje. Bardzo kibicuję temu połączeniu. Nie mówi się tego wprost, ale może być to także ukłon i ułatwienie dla przywrócenia połączenia kolejowego z Kolbudami/Pruszczem Gdańskim

    BTW. Postulowany w tym miejscu dodatkowy przystanek kolejowy, to Utopia forsowana przez nieznających realiów kolejowych fanatyków.

    • 54 6

    • Tak, brawo (1)

      Z głową zaprojektowane, że bez elektryfikacji. Od razu byłoby taniej

      • 1 8

      • w projekcie, który inicjalny budżet konsumował

        3x?

        • 0 0

    • A dlaczego utopia?

      Bo chyba nie od strony technicznej
      Chyba że realia kolejowe to beton i układy.

      • 0 0

  • Super. Pytanie jaka będzie częstotliwość? (9)

    • 26 1

    • Żeby jeszcze tylko SKM trafiła do samorządu i będziemy mieli jedną z lepszych komunikacji w Polsce (5)

      Ani była władza ani obecna niestety nic w tej sprawie nie robi :(

      • 27 4

      • Po co

        • 4 3

      • Czyli wprowadzą dodatkowy pociąg z Gdyni w kierunku Karwin pomiędzy 13:11 a 16:11

        Bez zartow. Komunikacja w 3miescie to dramat. Drogo, niepunktualnie, niejasne taryfy, kilka roznych przesiebiorstw przewozowych, kursy PKM z czestotliwoscia kuszetek do Zakopanego. Dlaczego bilet na cała komunikacje miejska w Pradze moze kosztowac 90zl ?

        • 7 4

      • samorząd? (2)

        przecież samorząd ma PKM i Regio.

        Kto samorządowi broni kupować tabor i najmować SKM do obsługi. Tak jak robi to na trasie PKM? Kto broni samorządowi rozwinąć wlasną bazę i zaplecze?
        ZNTK w Gdańsku stoi i niszczeje...
        Czy ktoś kazał samorządowi likwidować wewnętrzne linie kolejowe województwa?

        Poza tym, skuteczność samorządu widzimy po ZTM'ach i GAiT... Więc chyba płonne i bezpodstawne to nadzieje...

        • 3 2

        • Co to znaczy Ma PKM i Regio? (1)

          PKM nie jest przewoźnikiem.
          Regio ma jakiś smieszny procent w puli ogólnopolskiej.
          POiszesz może wynajmmować SKM i Regio.
          Zarówno Regio jak i SKM są państwowe.
          Ty też lubisz kupować usługi w znanych z taniości i efektywności państwowych w spółkach, w których jak wiadomo klient nasz "per pan"?

          • 0 1

          • "PKM nie jest przewoźnikiem"

            Zajrzyj do statutu tej instytucji.
            Poza tym, co to za problem?

            W chwili obecnej obie spółki SKM i Regio mają jednego klienta. To związek równie silny jak nie silniejszy, co udziały. I to ten klient (samorząd) zarządza usługą powszechną a nie spółki przewozowe, które mają wykonać określoną umową usługę (kilometrowozy).
            I wykonują - w ramach umowy i wynegocjowanej kwoty.
            Gdzie widzisz tu wpływ stosunków własnościowych? Że właściciel nie chce przejmować ryzyka od klienta? A dlaczego ma to robi?
            Tabor? Kto broni samorządowi go kupić/ Przecież to co jeździ w PKM i częściowo w Regio, jest jego własnością. Jakoś dało się to dogadać. Zwiększenie ruchu Regio na szybkich torach i sensowne rozwiązania z węzłów przesiadkowych napewno skruszą opór SKM. Tyko że umowy są podpisywane na jeżdzenia a nie wożenie, więc klient sam się pozbawia przewagi negocjacyjnej.

            Bo tu trzeba myśleć ale znacznie łatwiej jest żądać prezentów od państwa.

            Jak tęsknisz do innych podmiotów, to zapraszam do kujawsko - pomorskiego. Jakoś nie słychać zachwytów nad Arriva. Śląskie koleje również nie zachwycają. Wielkopolskie raczej utrzymywane sentymentalnie, wiadomo, Wolsztyn.

            • 0 0

    • Jeździłbym na kaszuby PKM ale np Orunia Górna jest odcięta od PKM czy SKM i jak mam dojechac do nich tramwajem 20 minut to mija

      A dla dzieciaków to fajna atrakcja i na pewno lepsza niż autem. No ale nasze biuro rozwoju m. gdańska nie pali sie do skm na Orunie Górną.

      • 2 1

    • raz w tygodniu

      • 0 0

    • sporadyczna

      do czasu zakończenia okresu "trwałości" projektu unijnego...

      • 0 0

  • (2)

    1,5 km i problem???

    • 23 6

    • (1)

      Mieszkasz przecież w NieDaSię Gdańsku...

      • 2 1

      • nie da się od razu bo trzeba tak nakombinować aby ugrać coś dla siebie i znajomych - tworzenie na szybko firemek rodzinnych które w małym % będą działały przy budowie/modernizacji ale będzie można sporo na nie wyciągnąć

        • 1 0

  • 95% cena 5% doświadczenie, (3)

    co może pójść nie tak?

    • 50 0

    • Niechaj ta firma wybuduje pierwszo polsko elektrownje atomowo ! (2)

      • 6 1

      • 20 takich od razu

        • 4 0

      • moze lepiej nie :-)

        Bo skoro od ok 40 lat nie potrafili jej zbudować, to znaczy że nie dorośliśmy do zabawy z atomem.
        Poza tym, skoro nie mogą dogadać się w tak błahej sprawie jak debata to o czym My tu dyskutujemy :-)

        • 2 2

  • W PKM najbardziej cieszy rozklad jazdy - ostatnia PKMka z Gdyni w kierunku Karwin odjezdza o 19.11. (5)

    A pomiędzy 13:11 a 16:11 nie ma żadnego kursu w tym kierunku. Do doskonała zachęta włodarzy miasta i kolei do porzucenia drogich i niewygodnych aut. Juz nie moge doczekac sie momentu kiedy amonament parkingowy w Gdyni bedzie po 800 zl a PKM bedzie jezdziła 2x na dobe.

    • 93 5

    • Co ty pierd...aż??? (2)

      15:43 PKM na Kościerzynę jadący przez Karwiny to co? Widmo???

      • 1 11

      • Wiadomo ze chodzi o kierunek Wrzeszcz Lotnisko

        • 9 1

      • Aaaa to zmienia postac rzeczy!!

        Mamy w sridku dnia nie 2h tylko 1,5h dziure. Cywilizacja!

        • 10 0

    • Było coraz lepiej, od czasu pandemii PKM się cofa w rozwoju

      Kursy z Gdyni GL przez lotnisko do Wrzeszcza coraz rzadziej, a większość ludzi już normalnie pracuje, do życia wraca ruch lotniczy. Pociągi z Gdyni do Kościerzyny przez Wrzeszcz o kilka minut dłuższy postój we Wrzeszczu na zmianę kierunku. To ma byc zachętą do rezygnacji z samochodu?

      • 7 0

    • zgadzam się

      • 1 0

  • Brawo PTMKŻ

    Inicjatorem bajpasu kartuskiego jest Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych o którym nie wspomniano.

    • 44 1

  • Jak to "na Kaszuby"? (9)

    Autorowi, który omijał lekcje historii i geografii przypomnę tylko, że Trójmiasto leży na Kaszubach...

    • 23 42

    • (2)

      Może Gdynia, ale nie Gdańsk... Kaszuby to Osowa, Matarnia i inne wioski naokoło miasta, z których zacni gospodarze sprzedawali mieszczanom jajka i słoninę... Chciałaby dusza do raju...

      • 22 13

      • Gdansk... (1)

        to ta niemiecka osada obok Redy?

        • 13 15

        • Tam gdzieś nad ściekiem motlawskim. To Troja z illiady Homera

          • 9 8

    • nie jedz tyle buraków bo wtedy głupoty wypisujesz

      • 4 4

    • Kaszuby (2)

      Z tego co pamiętam Gdańsk nigdy nie należał do Kaszub

      • 19 7

      • Gdansk zawsze pozostanie z macierzą.

        • 3 1

      • A ja z tego co pamiętam, to Gdańsk zawsze należał do Kaszub, tylko że przez wieki był germanizowany lub polonizowany. Jednak pierwotni jego mieszkańcy to byli Kaszubi, którzy zresztą pozostali tam do dziś (choć co prawda nielicznie).

        • 0 0

    • Jest tablica (1)

      Historyczna stolica Kaszub

      • 2 8

      • To chwyt marketingowy, żeby wyciągać kasę z UE na region. Nikt kto zna historię nie powie, że Gdańsk ma cokolwiek wspólnego z Kaszubami poza sąsiedztwem.

        • 2 0

  • (3)

    Nie żebym się czepiał, ale to już staje się nudne. Od dłuższego czasu mówi się, że ma zostać zelektyfikowana trasa do Kościerzyny i jak na razie tylko plany. Gdyby tak postepowano na całym świecie to obecnie dalej mieszkali byśmy w lepiankach, a szczytem techniki byłoby wynalezienie koła ewentualnie maczugi :-)

    • 21 10

    • Brak kasy

      Obiecanki cay czas, a rezultatów brak. Nic nie robią w sprawie rewitalizacji lini z Sierakowic do Kartuz ! O elektryfikacji PKM tylko piszą, a nic nie robią. Ciągle ktoś tylko robi przetargi na projekty. na Dyrekcyjnej w budynku PKP znajdują się tony projektów lini kolejowych, z których już chyba nikt nie korzysta, gdy jeszcze w latach 90 pociągi jeździły przez Kaszuby. Plany są i wystarczy je zdjąć z półki, a teraz zamiast wydawać pieniądze na nowe projekty lepiej wziąść się do pracy i odchwaszczyć zarośnięte torowiska :) W tym tępie to może do 2050 roku coś powstanie, tylko czy ktoś będzie chciał tym jeszcze jeździć, skoro zostają wyremontowane drogi na Kaszubach i jeździ sięco raz lepiej ....

      • 1 0

    • Czytać umiesz?

      Przecież to już jest etap składania ofert a nie planów "co można by było zrobić gdyby..."

      • 0 0

    • to nie są tylko plany

      zadanie modernizacji linii 201 ma finansowanie i jest w fazie budowy rozwiązania. Jednak to spore wyzwanie i zanim maszyny wejdą na tory, trochę czasu upłynie. Obecnie fizyczne prace są prowadzone na drugim końcu, w rejonie Bydgoszczy. Maksymilianowo i okolice.
      Ale masz rację, tempo prac na budowach kolejarzy nie imponuje.
      Budzić też może obawy zagrożenie "znikaniem" pieniędzy.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.