• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejowy objazd na Kaszuby powstanie do lata 2022

Michał Brancewicz
2 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
W tym miejscu nowy tor bajpasu kartuskiego pobiegnie na wprost "odrywając się" od linii PKM, która skręca w stronę lotniska. W tym miejscu nowy tor bajpasu kartuskiego pobiegnie na wprost "odrywając się" od linii PKM, która skręca w stronę lotniska.

PKM szuka wykonawcy, który zaprojektuje i wybuduje ok. 1,5 km toru na odcinku Gdańsk Kiełpinek - Gdańsk Kokoszki, będącego elementem tzw. bajpasa kartuskiego. Pozostałą część - ok. 16 km torów - zmodernizuje PKP PLK. Prace zakończą się latem 2022 roku. Dzięki temu powstanie objazd kolejowy na Kartuzy na czas elektryfikacji linii PKM i rozbudowy linii 201.



Na Kaszuby najczęściej jeździsz:

Tzw. bajpas kartuski to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk-Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie linii kolejowych nr 234 i 229. Powstaje ona w związku z planowaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 linii Gdynia - Kościerzyna - Bydgoszcz. Elektryfikacja obejmie również linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

By w trakcie tych prac ruch kolejowy z Trójmiasta na Kaszuby nie zamarł zupełnie, potrzebne jest stworzenie objazdu. Spółka PKM odpowiada za odbudowę ok. 1,5 km toru na odcinku Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki, natomiast po stronie PKP PLK jest modernizacja ok. 16-kilometrowego odcinka istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz.

Czytaj też: Przetarg na elektryfikację PKM jeszcze w tym roku

Oferty do sierpnia, realizacja do września 2022



Pomorska Kolej Metropolitalna ogłosiła właśnie przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej oraz robót budowlanych na swoim odcinku.

- Wykonawcy mają teraz czas do 4 sierpnia 2020 roku na złożenie swoich ofert, a zwycięzca przetargu będzie musiał wykonać wszystkie prace pozwalające na użytkowanie nowej linii kolejowej i uruchomienie na niej ruchu pasażerskiego do 9 września 2022 roku - informuje Tomasz Konopacki, rzecznik PKM.
Na przygotowanie projektów i zdobycie niezbędnych pozwoleń wykonawca będzie miał 9 miesięcy od dnia podpisania umowy oraz 24 miesiące na realizację wszystkich robót wraz z uzyskaniem wszelkich wymaganych zezwoleń i dopuszczeń. O wyborze decydować będzie cena (95 proc.) i doświadczenie wykonawcy (5 proc.).

- Warto podkreślić, że już kilka lat temu, podczas projektowania Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, przewidzieliśmy możliwość reaktywacji linii 234 w przyszłości i naszą linię wybudowaliśmy w sposób minimalizujący obecnie prace niezbędne do połączenia obu linii kolejowych - mówi Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA. - Dlatego m.in. od razu na wysokości Kiełpinka zastosowany został inny typ rozjazdów pozwalający na jazdę z prędkością 100 km/h w kierunku bajpasu. Również projekt elektryfikacji linii PKM w okolicy Kiełpinka został przygotowany w sposób ułatwiający realizację "bajpasu kartuskiego", a oba zadania są ze sobą ściśle skoordynowane.

100 mln zł na odcinek PLK



Pod koniec maja PKP PLK ogłosiła drugi przetarg na realizację bajpasu kartuskiego. Oferty można składać do 16 lipca (termin był już dwukrotnie przekładany, więc mogą nastąpić kolejne przesunięcia). Modernizacja 16-kilometrowego odcinka ma pochłonąć 100 mln zł (bez VAT). Wybrany wykonawca będzie miał 23 miesiące na realizację zadania. To oznacza, że roboty wykonywane na zlecenie PKM i PLK zakończą się mniej więcej w tym samym terminie.

Opinie (96) 10 zablokowanych

  • karczemki (5)

    no zróbcie wreszcie przystanek karczemki dla PKM , przecież z tego osiedla , ani wyjechać ani wyjść

    • 15 1

    • (1)

      ale ludzie świadomie kupowali tam tanią ziemię (obwodnica po sąsiedzku, wy pis dowo, 2 autobusy omijające z daleka) i budowali domki z myślą o dojazdach własnym samochodem stąd nie wiem czemu pretensje o problem z wyjazdem bądź wyjściem....

      • 0 0

      • Ale to było 10 lat temu, teraz to duże osiedle i inne realia

        • 0 0

    • Kaszub (1)

      To trzeba mieszkania kupować w centrum

      • 3 6

      • W centrum to się wynajmuje

        krótkoterminowo

        • 2 0

    • karczemki

      zdecydowanie popieram ten wpis , czy to osiedle źle głosuje , czy za co ta kara????

      • 3 3

  • (6)

    Karczemki nadal czekają na konkrety, przez tyle lat było coś obiecywane, że przystanek, że dojazd do PKM Kiełpinek itp. Teraz nagle się okazuje, że nikt nic nie planuje. Tu mógłby powstać przystanek obsugujący kilkutysięczne osiedle

    • 17 4

    • pkm i skm (1)

      mają być środkiem szybkiego transportu, a nie zatrzymującego się na każdym dzielnicy przez którą przejeżdża co znacznie wydłuży czas jego przejazdu

      • 0 0

      • Ok zgoda ale wtedy niech pomyślą nad tym żeby kielpinek pkm był bardziej dostępny. Póki co jest na końcu serpentyny w dole , gdzie jedziesz autem 10 min i nie opłaca się tamtędy poprowadzić więcej autobusów. Przedłużenie Kalinowej to już byłoby coś...

        • 0 0

    • Plany na pkm Karczemki sa tylko odlozone w czasie

      Bo przeciez im sie budzet nie spina, na razie zaplanowali tylko rezerwe terenowa

      • 2 0

    • zdeydowanie karczemki

      czy na tym osiedlu obywatele głosują nieprawomyślnie ??? za co ta kara, ani stąd wyjechać ani wyjść ? by dostać się do centrum miasta

      • 3 0

    • Tramwaj (1)

      Pociąg to nie tramwaj. Nie może zatrzymywać się co 500m
      Przystanek Kiełpinek, oraz docelowo Kokoszki to i tak dużo i w zasięgu.

      • 5 4

      • No właśnie powinno być więcej przystanków. SKM i PKM (przynajmniej na obszarze Trójmiasta) pełnią funkcję kolejki miejskiej, a więc praktycznie metra. To że obecny tabor się do tego nie nadaje to inny temat...

        • 2 2

  • Kaszuby (3)

    Trójmiasto jest częścią Kaszub, więc tytuł błędny

    • 19 23

    • Niekoniecznie (1)

      Trojmiasto nie jest częścią Kaszub. Owszem Gdynia jak najbardziej, ale to tylko 1 z trzech miast. Pozdrawiam

      • 0 2

      • Akurat całe Trójmiasto jest częścią Kaszub. To, że większość jego mieszkańców to nie są Kaszubi, to nie znaczy, że nie leży na Kaszubach.

        • 1 0

    • Gdańsk

      a Gdańsk to też Kaszuby?

      • 4 4

  • Jak to "na Kaszuby"? (9)

    Autorowi, który omijał lekcje historii i geografii przypomnę tylko, że Trójmiasto leży na Kaszubach...

    • 23 42

    • Kaszuby (2)

      Z tego co pamiętam Gdańsk nigdy nie należał do Kaszub

      • 19 7

      • A ja z tego co pamiętam, to Gdańsk zawsze należał do Kaszub, tylko że przez wieki był germanizowany lub polonizowany. Jednak pierwotni jego mieszkańcy to byli Kaszubi, którzy zresztą pozostali tam do dziś (choć co prawda nielicznie).

        • 0 0

      • Gdansk zawsze pozostanie z macierzą.

        • 3 1

    • Jest tablica (1)

      Historyczna stolica Kaszub

      • 2 8

      • To chwyt marketingowy, żeby wyciągać kasę z UE na region. Nikt kto zna historię nie powie, że Gdańsk ma cokolwiek wspólnego z Kaszubami poza sąsiedztwem.

        • 2 0

    • (2)

      Może Gdynia, ale nie Gdańsk... Kaszuby to Osowa, Matarnia i inne wioski naokoło miasta, z których zacni gospodarze sprzedawali mieszczanom jajka i słoninę... Chciałaby dusza do raju...

      • 22 13

      • Gdansk... (1)

        to ta niemiecka osada obok Redy?

        • 13 15

        • Tam gdzieś nad ściekiem motlawskim. To Troja z illiady Homera

          • 9 8

    • nie jedz tyle buraków bo wtedy głupoty wypisujesz

      • 4 4

  • Brawo! (3)

    Jak widać, można projektować z głową i zawczasu przygotować infrastrukturę pod przyszłe inwestycje. Bardzo kibicuję temu połączeniu. Nie mówi się tego wprost, ale może być to także ukłon i ułatwienie dla przywrócenia połączenia kolejowego z Kolbudami/Pruszczem Gdańskim

    BTW. Postulowany w tym miejscu dodatkowy przystanek kolejowy, to Utopia forsowana przez nieznających realiów kolejowych fanatyków.

    • 54 6

    • Tak, brawo (1)

      Z głową zaprojektowane, że bez elektryfikacji. Od razu byłoby taniej

      • 1 8

      • w projekcie, który inicjalny budżet konsumował

        3x?

        • 0 0

    • A dlaczego utopia?

      Bo chyba nie od strony technicznej
      Chyba że realia kolejowe to beton i układy.

      • 0 0

  • Po co elektryfikacja?! (1)

    Jedynym sensownym odcinkiem do elektryfikacji jest odcinek Gdańsk Wrzeszcz-Gdańsk Osowa-Gdynia Główna. Pozostała część powinna być jak dotychczas. Lepiej za te pieniądze kupić pociągi hybrydowe z Newagu i wydłużyć PKM-kę do Sierakowic (Kamienicy Królewskiej) i Bytowa. Elektryfikacja oznacza tylko jedno: EN57 do Kościerzyny, Kartuz, odcinek PKM... Elektryfikacja nie ma sensu!!!!

    • 5 1

    • pojazdy hybrydowe sa dużo droższe

      a elektryfikacja jest robiona "przy okazji" elektryfikacji linii 201. Bez tego nigdy nie miałaby miejsca. Elektryfikacja może spowodować, że na przewymiarowanych budowlach PKM zobaczymy pociągi towarowe,

      • 0 0

  • Linia do Bytowa (2)

    Kiedy będzie możliwość dojazdu pociągiem do Bytowa?

    • 3 0

    • marszałek przed wyborami...

      obiecywał...

      • 0 0

    • Chyba...

      Kiedy odbudują linię do Lęborka, bo w te opowieści o Lipuszu przestałem wierzyć.

      • 2 0

  • (3)

    Nie żebym się czepiał, ale to już staje się nudne. Od dłuższego czasu mówi się, że ma zostać zelektyfikowana trasa do Kościerzyny i jak na razie tylko plany. Gdyby tak postepowano na całym świecie to obecnie dalej mieszkali byśmy w lepiankach, a szczytem techniki byłoby wynalezienie koła ewentualnie maczugi :-)

    • 22 10

    • to nie są tylko plany

      zadanie modernizacji linii 201 ma finansowanie i jest w fazie budowy rozwiązania. Jednak to spore wyzwanie i zanim maszyny wejdą na tory, trochę czasu upłynie. Obecnie fizyczne prace są prowadzone na drugim końcu, w rejonie Bydgoszczy. Maksymilianowo i okolice.
      Ale masz rację, tempo prac na budowach kolejarzy nie imponuje.
      Budzić też może obawy zagrożenie "znikaniem" pieniędzy.

      • 0 0

    • Czytać umiesz?

      Przecież to już jest etap składania ofert a nie planów "co można by było zrobić gdyby..."

      • 0 0

    • Brak kasy

      Obiecanki cay czas, a rezultatów brak. Nic nie robią w sprawie rewitalizacji lini z Sierakowic do Kartuz ! O elektryfikacji PKM tylko piszą, a nic nie robią. Ciągle ktoś tylko robi przetargi na projekty. na Dyrekcyjnej w budynku PKP znajdują się tony projektów lini kolejowych, z których już chyba nikt nie korzysta, gdy jeszcze w latach 90 pociągi jeździły przez Kaszuby. Plany są i wystarczy je zdjąć z półki, a teraz zamiast wydawać pieniądze na nowe projekty lepiej wziąść się do pracy i odchwaszczyć zarośnięte torowiska :) W tym tępie to może do 2050 roku coś powstanie, tylko czy ktoś będzie chciał tym jeszcze jeździć, skoro zostają wyremontowane drogi na Kaszubach i jeździ sięco raz lepiej ....

      • 1 0

  • a Kiedy SKM na południe ? (1)

    a Kiedy SKM na południe ? Jedyny sposob na prawdziwy postep w komunikacji zbiorowej w Gdansku to SKM na południe Gdańska. Miasto duzo mowi ale nic sie z tym nie dzieje ?

    • 5 0

    • i/lub PKM na północ?

      ;) Gdyni.

      • 0 0

  • nasze morze (1)

    Po co na kaszuby jezdzic mamy tutaj piekne morze i dostep do zatoki

    • 1 4

    • piękne?

      jak się nie wie, co na dnie leży...

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane