• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolizyjny węzeł Kowale. Pora coś z nim zrobić

Michał Jelionek
11 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Kierowcy na węźle Kowale powinni bardzo uważać.

Węzeł Kowale zobacz na mapie Gdańska to prawdopodobnie najbardziej kolizyjne i problematyczne skrzyżowanie będące integralną częścią trójmiejskiej obwodnicy. W zasadzie nie ma dnia, w którym nie doszłoby w tym miejscu do kolizji. Pora coś z tym zrobić - apelują kierowcy.



Węzeł Kowale jest:

Na przestrzeni ostatnich lat w zasadzie wszystkie węzły Obwodnicy Trójmiasta zostały zmodernizowane w taki sposób, żeby kierowcy opuszczający drogę ekspresową S6 bezpiecznie włączali się do ruchu. Wszystkie, z wyjątkiem tego w Kowalach. Tutaj zmotoryzowani zjeżdżający z obwodnicy w drogę wojewódzką nr 221 (ul. Staropolska zobacz na mapie Gdańska) muszą mieć sporo szczęścia i oczy dookoła głowy. Dosłownie.

Tłumaczymy, na czym polega największa bolączka kierowców na węźle Kowale zobacz na mapie Gdańska. Załóżmy, że jedziemy obwodnicą w stronę Gdyni, a naszym celem jest przedostanie się do centrum Gdańska. Zjeżdżamy zatem z ekspresówki na węźle Kowale i tutaj pojawiają się schody, bo przy takim natężeniu ruchu musimy liczyć na okazanie uprzejmości i przepuszczenie naszego auta nawet przez trzech kierowców - tego jadącego w kierunku Kolbud oraz dwóch znajdujących się na przeciwległych pasach (jednym w kierunku Gdańska, drugi to lewoskręt na obwodnicę). Podobny problem mają kierowcy zjeżdżający z obwodnicy po drugiej stronie wiaduktu. Przyznajcie, że zadanie nie należy do łatwych.

- W godzinach szczytu nie da się wyjechać z tego miejsca bez wymuszenia pierwszeństwa albo życzliwości innych kierujących. Po prostu się nie da. Ja zawsze staram się przepuszczać innych kierowców, bo zdaję sobie sprawę, jak skomplikowanym zadaniem jest opuszczenie tego węzła - przekonuje pan Wojciech, nasz czytelnik.
Czytaj także: Węzeł Kowale jednak zostanie przebudowany?

To najniebezpieczniejszy punkt węzła Kowale. W godzinach szczytu i przy dużym natężeniu ruchu ciężarówka miałaby ogromne problemy, żeby skręcić w lewo, w kierunku Gdańska. To najniebezpieczniejszy punkt węzła Kowale. W godzinach szczytu i przy dużym natężeniu ruchu ciężarówka miałaby ogromne problemy, żeby skręcić w lewo, w kierunku Gdańska.
Sposobów na podniesie bezpieczeństwa na węźle Kowale jest przynajmniej kilka, ale tradycyjnie barierą utrudniającą ich realizację są pieniądze, a w zasadzie ich brak.

- Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad [zarządca węzła - przyp. red.] w swoim budżecie nie dysponuje środkami finansowymi na najbliższe lata, które byłyby przeznaczone na rozbudowę węzła Kowale. Niemniej jednak rozbudowa węzła jest możliwa we współpracy z partnerem prywatnym. W ramach działań inwestycyjnych na terenie przyległym, który będzie miał istotny wpływ na ruch na Obwodnicy Trójmiasta, prywatny inwestor przygotował koncepcję rozbudowy węzła w kilku etapach. Inwestor uzyskał już w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku decyzję środowiskową. Rozwiązania oraz koszty związane z rozbudową węzła stanowią materiały inwestora prywatnego, dlatego GDDKiA nie jest upoważniona do ich rozpowszechniania - wyjaśnia Stefan Kowalczyk z GDDKiA w Gdańsku.
Poprosiliśmy kilka trójmiejskich biur projektowych o sugestie rozwiązania problemu na węźle Kowale, ale niestety żadne z nich nie udzieliło nam odpowiedzi. Wzięliśmy sprawy we własne ręce. Poniżej prezentujemy nasze propozycje usprawnienia ruchu i podniesienia bezpieczeństwa na węźle Kowale.

Wariant 1

Efektywnym rozwiązaniem byłoby dobudowanie dwóch dróg zjazdowych z obwodnicy. Efektywnym rozwiązaniem byłoby dobudowanie dwóch dróg zjazdowych z obwodnicy.
Węzeł Karczemki i nitka zjazdowa z obwodnicy. Węzeł Karczemki i nitka zjazdowa z obwodnicy.
Naszym zdaniem prawdopodobnie najtrafniejszym rozwiązaniem wszelkich problemów na węźle Kowale byłoby dobudowanie dwóch nitek zjazdowych (prawoskrętów) po obu stronach Obwodnicy Trójmiasta.

Z podobnych "zjazdówek" korzystamy na węzłach Karczemki zobacz na mapie GdańskaOsowa zobacz na mapie Gdańska (w kierunku Gdyni). W obu przypadkach dobudowano dodatkowe, odseparowane barierkami drogi, które jednak na węźle Kowale byłyby zbędne. W tym miejscu wystarczyłoby jedynie przedłużyć drogę zjazdową.

Przy takim rozwiązaniu auta bezkolizyjnie opuszczałyby obwodnicę, bez konieczności przecinania przeciwległych pasów.

Wariant 2

A może ronda z niezależnymi zjazdami? A może ronda z niezależnymi zjazdami?
Na węźle w Straszynie zastosowano ronda. Na węźle w Straszynie zastosowano ronda.
Drugim wariantem są ronda, które mogłyby powstać po obu stronach wiaduktu.

Wystarczyłoby wybudować niewielkie ronda z tzw. "bypassami", czyli wydzielonymi poza jezdnią ronda pasami dla relacji w prawo. Takie rozwiązanie wyraźnie podniosłoby przepustowość ronda.

- GDDKiA rozważał przebudowę skrzyżowań na ronda. Jak wynika jednak z obserwacji analogicznych rozwiązań na węźle Straszyn i Rusocin - tego typu układ skrzyżowań przy istniejących natężeniach ruchu nie poprawiłby płynności ruchu i mimo dużych nakładów finansowych nie przyniósłby oczekiwanych efektów - tłumaczy Kowalczyk.
Dodajmy tylko, że nie wszystkie ronda na węzłach Straszyn i Rusocin posiadają wspomniane "bypassy", które w tych miejscach, w godzinach szczytu znacząco udrożniłyby ruch.

Wariant 3

Zdaje się, że sygnalizacja świetlna na węźle Kowale to nie do końca dobre rozwiązanie. Zdaje się, że sygnalizacja świetlna na węźle Kowale to nie do końca dobre rozwiązanie.
Sygnalizacja świetlna na końcu zjazdu z obwodnicy na węźle Chwarzno. Sygnalizacja świetlna na końcu zjazdu z obwodnicy na węźle Chwarzno.
Najprostszym, ale i najmniej efektywnym rozwiązaniem byłaby instalacja sygnalizacji świetlnej. Faktycznie, sygnalizatory pozwoliłyby bezkolizyjnie opuszczać drogi zjazdowe z obwodnicy, ale automatycznie generowałyby gigantyczne korki.

- Niezależnie od rozwiązań docelowych gdański oddział GDDKiA zgłosił do ogólnopolskiego programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych propozycję budowy sygnalizacji świetlnych na obu skrzyżowaniach łącznic Obwodnicy Trójmiasta z drogą wojewódzką nr 221. Termin przyznania środków na realizację tych zadań zależy od pozycji w rankingu miejsc niebezpiecznych - zakończył przedstawiciel GDDKiA.
Wariant 4

Drogi zjazdowe z pasami jezdni zbiorczo-rozprowadzającymi. Drogi zjazdowe z pasami jezdni zbiorczo-rozprowadzającymi.
Dodatkowy pas jezdni służącej do zjazdu. Dodatkowy pas jezdni służącej do zjazdu.
Na koniec propozycja największej, ale i najdroższej inwestycji. Podobne rozwiązania zastosowano na węzłach Karczemki zobacz na mapie Gdańska, Osowa zobacz na mapie GdańskaMatarnia zobacz na mapie Gdańska.

Pierwsze pytanie, które się nasuwa - to czy faktycznie tak poważna rozbudowa jest potrzebna w przypadku węzła Kowale? Wydaje się, że nie. Jak już wspomnieliśmy, na węźle Kowale wystarczy przedłużyć drogę zjazdową, bez konieczności dobudowy wydzielonego i niezależnego pasa.

A jakie są wasze propozycje rozwiązania tego problemu?

Miejsca

Opinie (143)

  • (13)

    Noo jest tam zawsze duży ruch,ale byłoby o wiele łatwiej włączyć się do ruchu gdyby niektóre chamidła siedzące za kierownicą choć troszkę włączyły uprzejmości i wpuszczały innych. Wczoraj na jednym ze skrzyżowań wpuszczałem z bocznej ok 5,6 samochodów. Ktoś za mną trąbił na mnie niemiłosiernie bo mu się spieszyło w kilkukilometrowym korku...Pozdro samoluby za f(r)ajerą.

    • 157 48

    • (5)

      mnie też drażni jak ktoś przede mną wpuszcza po kilka samochodów..
      jak wpuszczasz, to wpuść jednego, następny za Tobą też jednego wpuści i następny to samo
      czyli taka jazda na zamek czy suwak, ale w wykonaniu na wlocie/skrzyżowaniu a nie na dwu czy więcej jezdniowej drodze

      fajnie, że wpuszczasz, ale trochę bardziej z głową - w tym miejscu jadąc od strony Kolbud, przez takie działania często stoi się od Bąkowa, a zjeżdżając z Obwodnicy jedzie się całkiem płynnie - zarówno w stronę Kaszub jak i Gdańska

      • 67 10

      • (2)

        Nie bądz naiwny/naiwna. Proszę spojrzeć jak wpuszczają tam gdzie jest nakaz jazdy na zamek.

        • 10 6

        • (1)

          Jakoś nie kojarzę aby w Polsce obowiązywał nakaz wpuszczania.
          Ten znak, to znak sugerujący, a nie nakazujący.

          To nie jest naiwność, tylko pobożne życzenie.

          Rozwiązanie drogowe jest do bani, ale póki się to nie zmieni, to rozwiązaniem będzie wzajemna życzliwość, ale też pomyślunek nie tylko o swoim interesie.

          • 15 8

          • Pierwsze słyszę o znakach "sugerujacych"

            • 6 3

      • tych co skręcają w lewo z obwodnicy to raczej trudno wpuścić po kilku, co najwyżej 1 albo 2 auta, więcej jeśli za kółkiem jest osoba kumata, a nie stoi i szuka biegu. w prawo jadąc na zamek spokojnie korek się regularnie rozładowuj

        • 3 0

      • Mieszkaniec

        Nie widziałeś tego skrzyżowania. Jadąc w kierunku Gdyni, zjeżdżając na Gdańsk trzeba liczyć na to, że ktoś się łaskawie zatrzyma i wpuści więcej aut (analogiczna sytuacja jest dla tych zjeżdżających w kierunku Kolbud). Ten ktoś (jadący do Kolbud), musi się zatrzymać jak nic nie jedzie z przeciwległego kierunku i wpuszczasz tyle, aż coś będzie jechało z drugiej strony lub przerwa między pojazdami będzie na tyle duża, że już przejedzie. Ogólnie to najlepsza taktyka w tym skrzyżowaniu to wjechać na pas dla skręcających w lewo na obwodnicę w kierunku Gdyni i włączyć się z tego pasa na ten w kierunku Gdańska.

        • 1 0

    • Tam chyba same Janusze i Grażyny jeżdżą. Spróbuj w godzinach szczytu przejść przez pasy, stają te mendy na pasach albo co gorsza wciskają się trawnikiem.

      • 10 0

    • (2)

      ty się zatrzymasz i wjadą ci w d*pe, lepiej jechać i olewać. sorry takich mamy kierowcow

      • 4 7

      • (1)

        Wjadą, to sobie klapę i zderzak wymienię na koszt frajera ;)

        • 4 2

        • i odcinek szyjny tez?

          • 2 0

    • Tylko nie światła !

      Najgorszy wariant ale zgłoszony przez GDDKiA do dofinansowania. Ręce opadają. Deb.ile kasę na ekrany w Gdyni chroniące drzewa i działki to mają... Ale na najprostsze rozwiązanie czyli wariant 1 to nie ma kasy...

      • 13 1

    • Najgorsze co moze byc to wpuszczanie z drogi podporzadkowanej kilku samochodow naraz bo to tylko tworzy korki tak jak wlasnie sie dzieje na wspomnianym w artykule wezle. Dochodzi do tego ze na drodze z Kolbud do Gdanska tworzy sie czasem kilkukilometrowy korek. Zrozum ze jezeli zatrzymasz auto w miejscu sie zeby przepuscic iles tam samochodow to automatycznie wszystkie samochody za toba tez musze sie zatrzymac tzw efekt domina i mimo ze ty juz ruszysz to korek za toba caly czas sie powieksza.

      • 5 0

    • największe chamidła, to te barany, które ustawiają się na środkowym pasie tego skrzyżowania (czyli na lewoskręcie w stronę gdyni) i nie pozostawiają luki dla zjeżdżających z obwodnicy, którzy chcą skręcić tam w lewo. nie wiem gdzie prawko zdawali, skoro nikt ich nie nauczył, że nie wolno blokować skrzyżowania.

      • 6 2

  • Tylko nie światła (7)

    Najgorsza rzec jaką można tam zrobić.

    • 199 9

    • Zdjac reklamy to bedzie lepsza widocznisc

      • 12 0

    • (1)

      Dokładnie. Wariant 1 i 2 są całkiem niezłe i spokojnie by rozwiązały cały problem, ale bez tych świateł.

      • 12 0

      • Bezapelacyjnie ronda.

        • 2 3

    • Rozwiązanie najtańsze i najskuteczniejsze z możliwych to...

      więcej kultury + więcej umiejętności. Skutkiem tego drugiego momentalnie ruch się zmniejszy, jak pozabierają prawa jazdy tym, którzy ich nie powinni mieć. Bo czy zgodzilibyście się aby samolot pilotował niedouczony pilot, który zdał za 10 razem a mimo to nadal mu się mylą drążki i ma problem z odróżnieniem co hangar a co rękaw??

      • 3 11

    • nie umiemy jeździć na rondach

      w teorii wjeżdżając na rondo, równocześnie z drogi będącej naszym pierwszym zjazdem wjeżdża na rondo inne auto i w ten sposób rozładowują się korki. ale buractwo tak szybko wjeżdża na rondo, że kierowca z kolejnego wjazdu nie ma szans się włączyć nie powodując stłuczki. polecam rondo w straszynie, na orunii górnej albo na morenie (wyjazd z wileńskiej na jaśkową d.), tam można przestać dobre kilka minut. ronda nie!

      • 4 6

    • Przecież jest miejsce

      Na typową dla dróg ekspresowych na typową koniczynę

      • 1 0

    • Tylko rondo i to z dwoma pasami aż do pentli tramwajowej na łostowicach

      • 0 0

  • (5)

    Wariant 4: zlikwidować. Sa alternatywne węzły.

    • 37 47

    • (1)

      Wariant 5*

      • 1 1

      • tak

        Jest taki wariat. Zaorac I po sprawie

        • 3 2

    • Niech zgadnę... Szadółki?

      • 4 2

    • zaorać i posadzić buraki

      w hołdzie projektantom

      • 4 1

    • Sam się zlikwiduj tłuku

      .

      • 1 0

  • Wszystko ok. ale jedno podstawowe ALE (1)

    tylko nie sygnalizacja swietlna, ona zawsze powoduje koszmarne korki ... zjazdy.. przedluzenia drog zjazdowych .. ronda ok.

    • 92 2

    • ja w tym miejscu, chcąc skręcić w lewo, patrzę aż z lewej nic nie jedzie i wysuwam się do osi jezdni

      potem stoję tak i czekam aż z prawej będzie wolne. najlepszy sposób!

      • 0 0

  • oby nie małe rondko.... (2)

    Tylko warianty z bezkolizyjnym prawoskrętem mają szansę na odblokowanie tego zjazdu. Ale i tak wszystko stanie na światłach przy Orlenie....

    • 51 6

    • (1)

      Zgadzam się, z tym że dla kobiet
      powinny być specjalne skrzyżowania.

      • 0 3

      • superdriver, to że jesteś jedną z kobiet i nie uważałaś zbytnio na kursie prawa jazdy....

        ... nie kwalifikuje Cię do posiadania własnego lewoskrętu :)

        • 1 0

  • Może Biedronka zasponsoruje (2)

    bo cała kasa teraz pójdzie na metropolitalną to nikt nie ma głowy do takich d*pereli jak jakieś zjazdy na starej OT...

    • 25 0

    • Kiedyś znalazł się sponsor na remont Tuwima we Wrzeszczu,

      i dał sto tysięcy, o czym zresztą głośno wszystkich dookoła informował,
      Niech teraz da na ten węzeł.

      • 2 1

    • Niech pis da . Wlascicielem GDDiM , szukanie sponsorow juz bylo , teraz jest narzucanie jalmuzny na pis

      • 0 1

  • (5)

    ten węzeł to wizytówka polskiej myśli budownictwa drogowego. Jednym słowem miernota inzynierów. Jak można byo oddać ten węzeł do użytku bez dróg z wariantu 1?? Prosty teren, raptem w sumie 100 m asfaltu. Za to ślimaki pobudowane z rozmachem....

    • 76 8

    • (2)

      Zerknij do internetu kiedy obwodnica była budowana, jakie było natężenie ruchu, ile aut na tysiąc obywateli, jakie czasy, wtedy się wypowiadaj miernoto historyczna o mentalności barana.

      • 15 10

      • zerknąłem - węzeł Kowale - budowa 1987-89

        można się spierać czy w tamtych latach dało się przewidzieć natężenie ruchu, ale obecne rozwiązanie jest po prostu ..dziwne

        • 15 1

      • dlaczego ciągle kogoś obrażasz lemingu....

        brak słów

        • 0 0

    • i bedzie dzwon za dzwonem

      jak ludzie beda hamowac na prawym pasie obwodnicy do 50 km/h zeby skrecic. zjazdy OK, ale z kawalkiem dodatkowego pasa na ktorym mozna zwolnic.

      • 1 0

    • To nie inżynierowie decydują

      inżynierowie postroili to co im nakazali. To wizytówka dla decydentów. A decydentów mamy coraz gorszych - znają się tylko na swoich służbowych autach i służbowych kartach kredytowych... no i jeszcze muszą wiedzieć komu trzymać palec w ciepłym... cała wiedzia...

      • 0 0

  • (5)

    Należy dążyć do szerokiej debaty na temat zrównoważonego rozwoju oraz głośnego poruszania problemu potwornego stygmatyzowania osób popierających alternatywne środki transportu. Polityka miasta powinna koncentrować się na likwidowaniu ulic, które generalnie potwornymi sznytami tną tkankę miejską. tworzą się getta i miasto umiera. Brak ulic to brak samochodów czyli lepsza perspektywa dla nas wszystkich. Inaczej czeka nas los Detroit.

    • 11 66

    • (2)

      Wrócić do bryczek, a najlepiej do riksz jak w Chinach albo do lektyk jak w starożytnym Rzymie. Gratuluję pomysłowości i inteligencji.

      • 9 3

      • nie karm trolla

        To spaślak zza Obwodnicy. Jego alternatywy to BMW i audi

        • 1 0

      • cołnąłeś się o 50 lat ( pewnie wyborac popisu

        Pojedż do Chin i zobacz , to najnowczesniejszy kraj na swiecie

        • 0 0

    • proponuję rower odrzutowy, napędzany gazem z odbytu!

      na bio-paliwo ekologiczne!

      • 2 1

    • detroit

      nie padło z powodów komunikacyjnych, detroit padło, bo padły firmy produkujace samochody. miasto opanowane przez czarnych staje się podobne do miast Afryki Południowej. i tyle w temacie potwornych sznytów kolego.

      • 5 1

  • Polska - kraj rządzących idiotów (1)

    Niestety, po raz kolejny okazuje się, że w Polsce najpierw się buduje (bez myślenia), a później czas weryfikuje wymysły (oczywiście na niekorzyść pomysłodawców), następnie trzeba znowu wywalić kasę na poprawki. Brawo.

    • 48 5

    • jaki czas weryfikuje?

      obecne inwestycje drogowe są spóźnione nawet o 15-20 lat, więc zanim jest skończą to już będą w "niedoczasie"

      • 3 0

  • przebudowa samego węzła nic nie da (3)

    bo korki przeniosa się w inne miejsce, czyli zwłaszcza na Staropolską i Świętokrzyską. Dopiero kompleksowa przebudowa węzła i okolicznych ulic może dać jakiś efekt.

    • 7 41

    • Tu nie tylko korki są problemem, ale to miejsce jest po prostu niebezpieczne.

      • 9 2

    • Korki na świętokrzyskiej to nie problem

      Największym problemem jest duże zagrożenie powodowane przez samochody stojące na poboczu obwodnicy czekające na skręt w prawo.

      • 5 0

    • Żaden inżynier, mierny, głupawy, czy zdolny, ani żaden od wskazywania palcem,

      nie czyta tych opinii, wiec do kogo te rady ? Do redakcji trójmiasta ?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane