• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komisje senackie przyjęły projekt ustawy metropolitalnej dla Pomorza

Ewelina Oleksy
31 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 200 mln zł rocznie dla Pomorza bardziej realne
Na czwartkowym posiedzeniu dwóch komisji senackich projekt ustawy metropolitalnej dla Pomorza przeszedł bez głosu sprzeciwu. Na czwartkowym posiedzeniu dwóch komisji senackich projekt ustawy metropolitalnej dla Pomorza przeszedł bez głosu sprzeciwu.

Senacka Komisja Ustawodawcza oraz Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej bez głosu sprzeciwu przyjęły na wspólnym posiedzeniu projekt ustawy metropolitalnej dla Pomorza. We wrześniu projekt trafi na posiedzenie Senatu, a później zajmie się nim Sejm. To ważny krok do wdrożenia projektu, o który trójmiejskie samorządy zabiegają od lat.



Czy formalne powołanie metropolii skupionej wokół Trójmiasta jest potrzebne?

Połączone komisje ustawodawcza i samorządowa 24 głosami "za", przy dwóch głosach wstrzymujących, przyjęły w czwartek projekt ustawy o związku metropolitalnym w województwie pomorskim. We wrześniu projekt ustawy trafi na posiedzenie plenarne Senatu. Jeśli zostanie poparty, zajmie się nim Sejm. To tam ważyć się będą ostateczne losy projektu. Marszałek Senatu Tomasz Grodzki poparł bowiem inicjatywę już w styczniu.

Jak podkreślono w uzasadnieniu do projektu ustawy, powstanie związku wpłynie m.in. na kształtowanie wspólnej polityki komunikacyjnej, co umożliwi wprowadzenie na terenie metropolii m.in. wspólnego biletu metropolitalnego.

Obejrzyj posiedzenie komisji ws. ustawy metropolitalnej

Dzięki oficjalnemu powołaniu metropolii skupionej wokół Trójmiasta gminy do niej należące zyskają ponad 200 mln zł rocznie. To pieniądze z wpływów z podatków, które obecnie trafiają do budżetu centralnego.

Metropolia to wiele korzyści



Metropolia umocowana prawnie to dodatkowe środki na:
  • rozbudowę sieci transportu publicznego
  • szybkie i sprawne połączenia na podstawie jednego biletu
  • przeciwdziałanie zmianom klimatycznym
  • wspólne inwestycje


- To jest absolutnie obszar spójny, powiązany funkcjonalnie. Obszar, który zdał egzamin, dzisiaj potrzebuje tak naprawdę tego wsparcia, dla każdego elementu samorządowego tak bardzo istotnego, również wsparcia finansowego - mówił w czwartek, podczas pierwszego czytania projektu w Senacie, Ryszard Świlski, senator z Trójmiasta i przedstawiciel wnioskodawców. - To projekt oddolny, odpowiadający na potrzeby mieszkańców gmin i powiatów - podkreślił.

Metropolia trójmiejska - współpraca między samorządami



W Senacie pojawiła się reprezentacja trójmiejskich i pomorskich samorządowców. W Senacie pojawiła się reprezentacja trójmiejskich i pomorskich samorządowców.
Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska i prezes Rady Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, podkreślała w Senacie, że Pomorze z zazdrością obserwuje, jak "od prawie trzech lat działa pilotaż metropolii na Śląsku".

Na Śląsku metropolia się sprawdza



- Różnica między nami a Śląskiem jest taka, że tam mają do tego narzędzia. My, poza narzędziami związanymi ze Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi, czyli częścią budżetu Regionalnych Programów Operacyjnych z budżetów unijnych, którymi możemy zarządzać, narzędzi po prostu nie mamy. Jesteśmy metropolią de facto, ale teraz potrzebujemy być metropolią de iure - powiedziała Dulkiewicz.
Czytaj też: Czy potrzebujemy metropolii w Polsce?

Przewodniczący Komisji Ustawodawczej, senator Krzysztof Kwiatkowski (niezrzeszony), podkreślił, że związki metropolitalne w sposób szczególny służą mieszkańcom mniejszych miast i gmin. Dodał, że doskonałym tego przykładem jest Metropolia Śląska, która - jak wskazał - w ciągu trzech lat swojego funkcjonowania, zwiększyła swój budżet trzykrotnie.

- Nie dlatego, że dostawała więcej pieniędzy z budżetu państwa - one są prawie dokładnie na tym samym poziomie - tylko dlatego że związek metropolitalny działa tak dobrze, że sami samorządowcy, poszczególne rady gmin, podejmowali decyzje o zwiększeniu budżetu związku metropolitalnego, głównie poprzez wykupowanie dodatkowych usług komunikacyjnych - powiedział.

Gdański poseł PiS ma wątpliwości



Kacper Płażyński, poseł PiS z Gdańska, na antenie Radia Gdańsk skomentował, że pomysł formalnego utworzenia metropolii jest dobry, "ale nie z obecnymi władzami w samorządzie".

- Przykładem jest System Roweru Metropolitalnego Mevo , którego upadek okazał się sporym obciążeniem finansowym i wizerunkowym dla samorządów, na czele z Obszarem Metropolitalnym, którego prezesem jest Aleksandra Dulkiewicz. Mam wątpliwości, czy samorządy na Pomorzu, w Trójmieście, dojrzały do takiej inicjatywy, jaką jest związek metropolitalny - powiedział Płażyński w RG.

Miejsca

Opinie (188) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Senat jest cool! (3)

    tak trzymać

    • 66 90

    • Dziękuję, kopertę proszę włożyć do lewej kieszeni.

      • 11 8

    • czym się zajmuje?

      • 2 4

    • Bastion opozycji totalnej, jak UM i ECS.

      • 5 2

  • To zagrożenie dla mniejszych Gmin (22)

    To jest zbędne. Miasta się rozpychają wchłaniając lokalne gminy. Nie po to wyprowadziłem się z Trójmiasta abym znowu miał w nim mieszkać. Aby mieć bilet Metropolitalny to można się porozumieć bez takiego nadęcia.

    • 65 95

    • (3)

      Się wyprowadziłeś, to pracuj tam lub zdalnie, nie rób korków i kształtuj politykę swojej gminy, a nie GD czy GA

      • 37 15

      • (1)

        a wy nie wyjeżdżajcie na weekend i nie blokujcie dróg krajowych i wojewódzkich

        • 11 16

        • Krajowe? Wojewódzkie? Ty martw się o swoje gminne!

          • 9 3

      • Wielka Du

        • 1 1

    • Miasta się rozrastają i będą wchłaniać mniejsze gminy (2)

      wiele dzisiejszych dzielnic to były dawne niezależne wioski. Czy chcesz czy nie ten proces jest nieunikniony.

      • 26 6

      • to może działać również w drugą stronę (1)

        patrz Gdynia.
        Jak tak dalej pójdzie, to obrzeża ogłoszą secesję i przyłaczą się do Rumi, Szemuda i Kosakowa.
        Elbląg trochę daleko ale potrafię sobie wyobrazić sytuację, że tam się za robotą jeździ.

        • 1 2

        • I moge sie zalozyc

          Ze Szczurek i mieszkancy magistratu bardzo by sie, z takiej secesji, ucieszyli.

          • 2 0

    • A co ty mnie obchodzisz Walduś? (1)

      Wyprowadziłeś się na wieś, to sobie tam siedź, pracuj, płać podatki. Szkoda, że Metropolia wiz nie wprowadzi dla takich jak ty Walduś.

      • 9 10

      • Jak na słynna gdańską wolność i tolerancję to nieźle

        Jak widać w mieście też jest pełno buraków

        • 9 8

    • Gminy same decydują czy chcą przystąpić do związku czy nie

      gdzie tu problem?

      • 11 0

    • a posady?

      • 3 3

    • Dawać kasę! (1)

      Gminy pod Trójmiastem powinny płacić za możliwość korzystania z jego infastruktury. Mieszkańcy Trójmiasta płacą za to podatki a wioski z tego korzystają

      • 8 8

      • A ty plac za robotnika

        Ktorego te gminy dostarczaja.

        • 1 4

    • (5)

      Tu nie chodzi o bilet metropolitalny a o większe inwestycje z pieniędzy które zabiera teraz Warszawa i obecna władza , chociaż trochę popieram Plazynskiego , bo faktycznie Dulkiewicz Nie Nadaje się do rządzenia Gdanskiem , wydaje Nasze pieniądze na rydwany imprezy dla swoich kamratów .

      • 4 11

      • Porównujesz rydwan za 200tys. z wyborami za 70mln zorganizowanymi przez kolegów Płażyńskiego? (3)

        • 12 3

        • O maseczkach bez atestu od kolegi Szumiego nie wspominając.

          I pomyśleć, że Nowak za głupi zegarek poleciał o_O

          • 7 4

        • porównujesz szczebel centralny z prowincją? (1)

          Ale ona też potrafi...
          Szczególnie zajumać pieniądze regionu na miejskie "wioski potiomkinowskie"...

          • 3 5

          • A co na szczeblu centralnym mozna bezsesownie wydawac miliony czy zarabiac miliony i byc bezkarnym jak Sasin czy Szumowski?

            70 milonow za karty do g;losowania i miliony dla instruktora narciarstwa ze sluzb? To jest ok?? Nic sie nie stalo?

            • 2 0

      • "większe inwestycje z pieniędzy które zabiera teraz Warszawa"

        a jakież to pieniądze ta brzydka Warszawa zabiera?
        I cóż to za wiekopomne inwestycje stworzyliby samorządowcy?
        "studnie" i "ssawki" jak stadion i ECS?

        A może "kregom gospodarczym" marzy się tani kredyt?
        A w zasadzie darowizna...

        • 3 3

    • (1)

      Ignorancie, jak nie rozumiesz co to jest ustawa metropolitalna i jakie niesie ułatwienia dla całego regionu, to nie zabieraj głosu.

      • 6 5

      • Ulatwienia, ulatwieniami

        A zagrozenia, zagrozeniami.
        Jest typowym mysleniem w tym kraju, ze "im wyzej" w hierarchi, tym wiecej sie nalezy a mniej wymaga.
        Interior wojewodztwa dobrze poznal ten mechanizm i nic dziwnego, ze proby konsolidacji (Norda, Poludnie,...) pod miejskimi skrzydlami spelzly na niczym. Inaczej to wyglada na nizszym szczeblu. Ale tam mniejsza kasa a potrzeby bardziej homogeniczne.

        • 0 1

    • Wyprowadziles się z miasta i do miasta wrucisz szybciej niż ci się zdaje

      • 0 0

  • Brzmi poważnie (1)

    Musi być jakaś odpowiadająca rangą siedziba metropolii.
    Może zieleniak po remoncie, albo Forum Radunia. Parę tysięcy biurek się zmieści.

    • 65 15

    • tak, bardzo poważnie, zwłaszcza przeciwdziałanie zmianom klimatycznym

      Ciekawe jaki to wpływ mają samorządy na klimat bo takiej komedii to jeszcze nie widziałem.
      Znowu chodzi o przytulenie kasy dla jakichś wymyślnych projektów i spółek?

      • 1 2

  • xD (4)

    Serio, według naszych włodarzy potrzebowaliśmy ustawy i zgody komisji senackiej na wprowadzenie biletu metropolitalnego? Takiego pokrętnego rozumowania to nie słyszałem od czasów przedwyborczych wiadomości w telewizji publicznej.

    • 83 27

    • Lata mijaja, kolejne spoleczki powstaja ;) Ktora to juz spolka, 3 czy 4 powstanie by wprowadzic legendarny "jeden" bilet. Miasto ma problem ze skoszeniem trawy, a pcha sie by byc z innymi gminami metropolia. Moze uda im sie wtedy zobaczyc, ze w Kartuzach lepiej dbaja o zielen niz w Gdansku.

      • 24 6

    • Chodzi o deficyt Gdańska.

      Komisaryczny zarząd pokaż do drzwi.

      • 2 3

    • obecnie bilet metropolitalny wymaga bardziej porąbanych rozliczeń

      bo nadrzędny organizator przewozów musi ustalić podział środków z gminnymi organizatorami przewozów, a te z kolei z wykonawcami. Jeden organizator oznacza:
      - usunięcie miejskich spółek zajmujących się organizacją przewozów (nie bójcie się, będą filiami spółki metropolitalnej)
      - jeden podmiot odpowiedzialny za ustalanie rozkładów jazdy, w tym także silniejszą pozycję wobec SKM

      • 2 0

    • niezły

      Przewał się szykuje

      • 2 2

  • Wspolny bilet?

    przez tyle lat nie potrafili zrobić tej oczywistej dla wszystkich rzeczy to teraz zrobia? Bzdura....

    • 82 17

  • POlitycy się bawią w POlitykę (1)

    Zamiast pracy dla Polski

    • 66 44

    • A PiSlitycy się bawią w rozdawnictwo, szemrane interesy okołocovidowe i wywalanie kasy na niepotrzebne pakiety wyborcze.

      • 9 7

  • Wypowiedź Płażyńskiego jest skandaliczna (10)

    wynika z niej że Metropolia to dobry pomysł ale pod warunkiem, że sam dorwie się do władzy w Gdańsku. Obrzydliwe kupczenie interesem Gdańska i swoisty szantaż.

    • 133 83

    • Tylko, że PiS nigdy nie przejmie władzy w żadnym wielkim ośrodku miejskim. (6)

      Miasta ściagają ludzi przedsiębiorczych, wykształconych, otwartych na świat z całego kraju. Ktoś kto jest ogarnięty dusi się na Prowincji i zwiewa czym prędzej do miasta. Na wsiach przeważnie zostają ludzie bierni, niezdecydowani lub starsi, albo tacy którzy mieli tam dobre zaplecze do rozwoju (a takich jest bardzo mało).

      Taka wypowiedź dyskredytuje Kacpra Płażyńskiego jako polityka.

      Dobitnie pokazuje, że dla niego Trójmiasto się nie liczy. Liczy się tylko wielka polityka krajowa. Gdańsk jest tylko biletem do Warszawy.

      Rozumiem jeszcze, gdyby otwarcie twierdził, że skupia się na polityce krajowej. Ale takie cyniczne kreowanie się na lokalnego aktywistę tylko po to, by za parę lat dać dyla do stolicy jest odrzucające.

      • 45 20

      • (1)

        jakbym czytał zakompleksionego słoika :D

        • 18 28

        • to pokazuje twoje kompleksy

          a może merytorycznie ustosunkuj się do wypowiedzi posła

          • 11 11

      • Ciekawe, czemu tyłu tych wykształconych i otwartych na świat

        kiedy tylko może woli się wyprowadzić za miasto. A co to Płażyńskiego to jego zachowanie jest godne Dulkiewicz-samorządowa funkcja.

        • 3 7

      • a czego oczekiwałeś?

        on chce być albo posłem, albo prezydentem miasta. Radny - był mu potrzebny tylko jako katapulta na wyższy stołek.

        • 7 1

      • Przesiębiorczość polega na korupcji, układach, nepotyźmie, wałkach podatkowych i prostytuowaniu się w wielu formach? Wykształcenie ze Szkoły Gotownia na Gazie w kierunku ekonomia, marketing, zarządzanie, stosunki międzynarodowe, kulturoznastwo itp.? Otwartych na stosunek doodbytniczy osób tej samej płci?

        • 0 0

      • I słusznie powiedział

        Nie potrafią zajmować się sprawami gminy a biorą się za meteropolie.
        Region turystyczny i mający bazę przemysłową oraz porty powinien przy tym położeniu geograficznym być pierwszym i najzamożniejszym obszarem w kraju. Niestety jest marnowanie szans i zajmowanie się pierdołami w przerwach od kombinowania i politykierstwa.

        • 0 1

    • On ma rację, bo obecny zarząd obszaru metropolitalnego nie potrafi ogarnąć tak prostej rzeczy, jak działający system rowerowy. (1)

      I nie ma racji, bo zmiana opcji politycznej nie zapewnia poprawy, jak widać choćby na poziomie województwa.

      • 4 10

      • masz na myśli

        największy na świecie system rowerów elektrycznych, który się nie udał, bo światowy monopolista rowerowy, który dzięki swoim machlojkom i dumpingowi, wykorzystał luki w polskim prawie przetargowym (którego żadny rząd do tej pory nie poprawił, bo pasuje to kumplom polityków z każdej strony, a państwowe, to nie ich pieniądze, więc nie boli) i zasadach konkursu, który miał na celu wprowadzenie wielkiej floty rowerów elektrycznych, ułatwiających jazdę w miastach z prawie 200m różnicą wysokości pomiędzy dwoma tarasami?

        A może skrycie marzysz, by rząd i władze samorządowe nadużywały prawa, jak w państwach totalitarnych, tylko dlatego, że coś im się nie podoba...? Władze obszaru nakładały na nich kary i starały się podtrzymać trupa, jak były jeszcze szanse, czyli jedyne co mogły zgodnie z prawem zrobić, a jak był już pewny upadek systemu, zerwali umowę i zabrali dostarczone rowery, zanim komornik do nich by się dobrał... To operator był cwaniakiem i grał nie fair, jak nie pierwszy monopolista, który grał tylko na utrzymanie swojej pozycji.

        I co teraz mamy? 1400 rowerów, zakaz ich używania z powodu covida i zaraz drugi przetarg na operatora, mniej niż rok po upadku mevo, które pewnie by upadło w tym roku, skoro tylko dwa miesiące w tym roku mogłyby działać, oraz zdeterminowanych mieszkańców, do odtworzenia mevo. Popatrz sobie na kraków, gdzie rower upadł, przez zły jego projekt - to jest wina władz samorządowych, a nie jak u nas cwaniactwo Nextbike.

        • 9 2

    • .. zapewne wstydziłby się za własnego syna, niestety. Tak niski poziom patriotyzmu regionalnego prezentuje jego wypowiedz, aż żal mi tego człowieka.

      • 4 1

  • (4)

    Brawo, każdy krok do umocnienia naszego regionu to krok dobry. A Płażyński i jego wątpliwości pokazują tylko jak bardzo PiS czuje się bezradny w regionach gdzie nie można ludzi przekupić 16stkami i innymi kiełbaskami. Jeżeli nie chce silnego Trójmiasta, to może wybłagać jego włodarzy z Nowogrodzkiej o transfer na Podkarpacie.

    • 68 62

    • (1)

      Was nie trzeba przekupywać, wam wystarczy powiedzieć, że "zachód się śmieje" i już biegniecie głosować jak trza.

      • 10 9

      • Ludzie na Zachodzie żyją lepiej niż na Wschodzie.

        To o czymś świadczy. Trzeba mieć ambicje, a nie spoglądać tęsknie na Serbie, Węgry, Białoruś czy Rosję.

        • 12 10

    • Rozbicie dzielnicowe ci sie marzy gamoniu?

      Polska jest silna bo jest zjednoczona

      • 2 4

    • Wszystkie te komentarze

      pisze chyba jedna osoba

      • 1 0

  • Panu Plażyńskiemu już podziękujemy (2)

    Jego wypowiedź świadczy o tym, że nie rozumie jak powinno działać demokatyczne panstwo.

    Cel jest nadrzędny. Podziały polityczne schodzą na dalszy plan. Zwłaszcza jeśli chodzi o samorządy.

    Z wypowiedzi posła Płażyńskiego wynika, że gdyby PiS zaprezentował taką uchwałę, to by ją poparł. Gdzie tu logika?

    Przez takie postawy plemienne, "propartyjne" w tym kraju nic nie może dojść do skutku, bo następcy rozwalają wszystko co zrobili poprzednicy i błędne koło toczy się dalej, od wyborów do wyborów.

    • 104 65

    • Przecież Kacperek poszedł w politykę żeby zarabiać, dobro ogółu mu wisi i powiewa.

      A to, że się wypowiada to tylko partyjny bat na plecach. Każą skakać, Kacperek pyta - jak wysoko?

      • 17 6

    • No tak. I chcesz powiedzieć, że to jest wyjątkowa przypadłość Pana Płażyńskiego?

      Po tym, jak władze miasta partyjniacko uwaliły wybory, a później prowadziły kampanię jednego z kandydatów?

      • 3 7

  • ludzie zamiast pracować w swoich gminach latają po kraju i stolicy w pogoni za wielką polityką - to nie jest wasze miejsce ! (1)

    • 65 20

    • Jeździsz tam gdzie możesz coś ugrać

      dla miasta, ktorego jesteś pracownikiem. Co w tym dziwnego?
      Nie trzeba by jeździć, gdyby mający większość w Sejmie uchwalili tę ustawę już dawno.
      Pańskie oko konia tuczy.

      • 5 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane