• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komunikacją na plażę bez biletu, tylko na dowód rejestracyjny?

Szymon Zięba
20 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
W sezonie kierowcy częściej zostawiają samochody w miejscach niekoniecznie do tego przeznaczonych. Zdjęcie zostało wykonane w pobliżu kąpieliska w Sobieszewie.
  W sezonie kierowcy częściej zostawiają samochody w miejscach niekoniecznie do tego przeznaczonych. Zdjęcie zostało wykonane w pobliżu kąpieliska w Sobieszewie.

Trwa dyskusja na temat tego, jak "motywować" właścicieli aut do parkowania samochodów dalej od plaży. Wśród pomysłów padła propozycja darmowej w sezonie komunikacji dla kierowców i pasażerów - na podstawie dowodu rejestracyjnego. Czy to rozwiąże problem korków i pojazdów zostawianych w niewłaściwych miejscach? Zdania są podzielone. Zwolennicy podkreślają zalety pomysłu, przeciwnicy wskazują na ekonomiczne problemy komunikacji miejskiej wywołane pandemią. Pytają też, czy kierowcy powinni być uprzywilejowani.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Czy zrezygnował(a)byś z dojazdu samochodem na plażę, gdyby komunikacja była bezpłatna?

O tym, że w sezonie jest problem z parkowaniem w pobliżu trójmiejskich plaż, nikogo przekonywać nie trzeba.

Miejsca na darmowych, legalnych parkingach zajmowane są od wczesnych godzin porannych. Wielu kierowców, by uniknąć opłat na rosnącej liczbie płatnych miejsc postojowych, zostawia auta na zieleńcach i w miejscach, które utrudniają poruszanie się pieszym.

Przykładem jest m.in. okolica Westerplatte, która w sezonie obstawiana jest samochodami tak mocno, że problem z przejazdem ma komunikacja miejska. Mieszkańcy Trójmiasta, ale też liczni turyści nadal często wolą dojechać na plażę autem niż tramwajem, trolejbusem czy autobusem. Problem ten dotyczy zarówno Gdańska, jak Gdyni i Sopotu.

O swojej propozycji rozwiązania problemu mówili niedawno gdańscy radni.

W ładną pogodę okolice plaży m.in. w Brzeźnie zamieniają się nierzadko w dziki parking. W ładną pogodę okolice plaży m.in. w Brzeźnie zamieniają się nierzadko w dziki parking.
Spytaliśmy samorządowców i radnych, czy dobrym pomysłem jest, by w sezonie, na trasach komunikacji miejskiej w kierunkach nadmorskich, pasażerowie, na podstawie dowodu rejestracyjnego, mogli korzystać z komunikacji miejskiej za darmo.

Głos z rad dzielnic



Łukasz Hamadyk Łukasz Hamadyk
- Pomysł jest jak najbardziej wart wdrożenia. W sezonie rozjeżdżane są trawniki i zieleńce. W okolicy plaży w Nowym Porcie i Brzeźnie co roku obserwujemy dantejskie sceny, jeżeli chodzi o liczbę aut, parkowanie i korki. Z drugiej strony należy pamiętać o ograniczeniach gdańskiego taboru. Już teraz komunikacja do nadmorskich dzielnic jest przeciążona. Poza tym dla zapewnienia komfortu większej liczby podróżnych, na takich trasach powinny kursować pojazdy z klimatyzacją. Dziś bywa z tym różnie. Dlatego dla wielu osób w gorące, letnie dni przewagę mają własne, wygodne auta - zauważa Łukasz Hamadyk, przewodniczący zarządu dzielnicy Nowy Port.

Parkingi w Trójmieście. Gdańsk, Gdynia, Sopot



Łukasz Piesiewicz Łukasz Piesiewicz
- Zważywszy na pojemność parkingów leżących bezpośrednio nad morzem, włączając w to ten niedziałający, to i tak zdecydowana większość odwiedzających plaże dostaje się tam inaczej niż samochodem albo samochód zostawia z dala od plaży. Lepszym pomysłem niż darmowa przejażdżka każdym autobusem nad morze na dowód rejestracyjny, mógłby być tzw. shuttle bus kursujący od bardzo pojemnego parkingu miejskiego przy CH Riviera np. na koniec Alei Piłsudskiego. Wtedy mniej osób decydowałoby się na wjazd do ścisłego Śródmieścia - podkreśla Łukasz Piesiewicz z RD Śródmieście Gdyni.

Głos z sopockiego magistratu



Marcin Skwierawski Marcin Skwierawski
- Zwolnienie z opłat za przejazd autobusem kierowców nie zmniejszy liczby samochodów w sezonie. Nie planujemy zatem takiego rozwiązania. Od kilku lat, w celu odkorkowania centrum miasta w szczycie sezonu, uruchamiany wakacyjny eko-parking. Udostępniamy 700 miejsc postojowych pod Ergo Areną. Parking jest darmowy, a do centrum czy na plażę można dostać się pieszo lub skorzystać ze specjalnej linii meleksowej, która przebiega w sąsiedztwie sopockiej plaży. Koszt przejazdu osoby dorosłej to 3 zł, dzieci do ukończenia szkoły podstawowej jadą bezpłatnie. Co ważne, z linii skorzystać mogą wszyscy chętni, np. mieszkańcy pobliskiej Żabianki. Aby skorzystać nie trzeba posiadać samochodu. Dzięki funkcjonowaniu parkingu każdego sezonu do centrum wjeżdża kilka-do kilkunastu tysięcy samochodów mniej - podkreśla wiceprezydent Sopotu, Marcin Skwierawski.

Głos z gdyńskiego magistratu



Agata Grzegorczyk Agata Grzegorczyk
- Cena biletu na transport zbiorowy jest jednym z instrumentów polityki rozwoju transportu, które można stosować, aby doprowadzić do zmiany podziału podróży mieszkańców na korzyść transportu publicznego. Bezpłatny transport zbiorowy dla określonej grupy odbiorców generuje jednak wiele problemów, ponieważ co do zasady system transportu publicznego nie funkcjonuje za darmo, a cena przejazdu nie jest głównym i jedynym czynnikiem wyboru środka transportu, a bezpłatne przejazdy dla określonej grupy odbiorców (posiadaczy samochodów) to zwiększenie nierówności społecznej - osoby bez samochodu korzystające z transportu zbiorowego będą finansować usługę innym użytkownikom ruchu - tłumaczy Agata Grzegorczyk rzeczniczka Urzędu Miasta w Gdyni.

Głos z gdańskiego magistratu



Bardzo dużą grupą użytkowników autobusów i tramwajów linii sezonowych, dojeżdżających do plaży czy innych atrakcji, są turyści wypoczywający w Gdańsku. Zwolnienie tych osób z opłat spowodowałoby przeniesienie kosztów na gdańskich podatników
- Gdańsk nie planuje wprowadzania rozwiązania polegającego na tym, by w sezonie zwolnić z opłat za przejazd pojazdem komunikacji miejskiej pasażerów legitymujących się dowodem rejestracyjnym swojego pojazdu. Katalog bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską jest obszerny i obejmuje wiele grup pasażerów. Przypominamy, że od ok. dwóch lat dzieci i młodzież do 24 r. życia, posiadające Gdańska Kartę Mieszkańca korzystają już z Pakietu Bezpłatnych Przejazdów. Za przejazdy nie płacą również m.in. osoby, które ukończyły 70. rok życia czy też posiadacze Karty Dużej Gdańskiej Rodziny (aktualnie 14 818 kart z uprawnieniem do bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską w 2021 r.). Z kolei posiadacze biletu okresowego ZTM i Gdańskiej Karty Mieszkańca ze zdjęciem w ramach swojego biletu mogą też podróżować koleją w granicach Gdańska. Bardzo dużą grupą użytkowników autobusów i tramwajów linii sezonowych, dojeżdżających do plaży czy innych atrakcji, są turyści wypoczywający w Gdańsku. Zwolnienie tych osób z opłat spowodowałoby przeniesienie kosztów na gdańskich podatników - mówi Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.

Piotr Borawski Piotr Borawski
- Dochody ze sprzedaży biletów w ostatnim roku przed pandemią, tj. w 2019 r., pokryły koszty pracy przewozowej tramwajów i autobusów zaledwie w 33 proc. Sytuacja epidemiczna i wynikające z niej ograniczenia liczby pasażerów jeszcze bardziej uszczupliły dochód. W roku 2020 r. wskaźnik ten obniżył się do 23 proc. Prognozujemy, że w 2021 r. będzie się kształtował na poziomie 26 proc. Badania wskazują, że głównymi czynnikami, dzięki którym mieszkańcy decydują się na korzystanie z komunikacji miejskiej, są m.in.: większa liczba bezpośrednich połączeń, większa częstotliwość kursowania, większa punktualność, krótszy czas przejazdu, czyli atrakcyjna i dostosowana do potrzeb pasażerów oferta. W tym badaniu satysfakcji pasażerów koszt przejazdu uplasował się dopiero na siódmej pozycji. Rozwiązanie bezpłatnego dojazdu dla kierowców samochodów było już praktykowane (np. bezpłatny autobus na Jarmark) i się nie sprawdziło, ponieważ dla podróżujących ważniejsza jest bogata oferta przewozowa i pasażerowie są skłonni za nią nawet więcej zapłacić. Dlatego też, zamiast obniżać przychody, wolimy środki finansowe przeznaczyć na zwiększenie liczby kursów lub uruchomienie nowych linii.

W sezonie kierowcy parkują w różnych miejscach. Może się to skończyć mandatem. Materiał z 2017 r.

Opinie (453) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (22)

    A wystarczy zbudować parkingi...

    • 64 52

    • I pasy transmisyjne z parkingu na plażę, żeby kierowca się, aby nie zmęczył w drodze na nią.

      • 31 11

    • W lesie? (1)

      No tak...trzeba wyciąć jeszcze kolejne tysiące drzew....
      Oj Dr....dr

      • 24 7

      • mozna zrobić piętrowy

        • 2 3

    • wystarczy zakazać wjazdu! (4)

      skuteczniejsze

      • 17 5

      • zakaz bez nieuchronności kary ... jest tym czym noszenie maseczki coronowirusie (2)

        • 8 0

        • (1)

          A co, straż miejska w likwidacji?

          • 3 1

          • Tak wygląda.

            Z okna właśnie widzę na oko 25 nieprawidłowo zaparkowanych samochodów. Gdzie oni są? :D

            • 8 1

      • chyba zakaz ruchu , zakaz wjazdu to na ulicy jednokierunkowej

        • 3 1

    • (3)

      Ta, wybudować. Za rok znowu będzie za mało miejsca i znowu chcesz budować i betonować, kosztem zieleni?

      • 18 4

      • (1)

        I tak już betonują i to coraz więcej. Co za różnica czy pod market czy pod parking.

        • 5 7

        • A gdzie masz markety w pasie nadmorskim?

          • 9 1

      • Akurat w Brzeźnie masz zieleni pod dostatkiem szczególnie w pasie nadmorskim

        • 5 2

    • (1)

      Bogaty jesteś żeby wybudować parkingi na 2 miesiące w roku . Poszedłbym dalej , zbudować wielkie parkingi pod cmentarzami bo przecież 1 XI przyjeżdża tam dużo ludzi. Mamusia powiedziała kiedyś że jeżeli nie masz nic do powiedzenia to lepiej nic nie mów bo możesz wyjść na .....

      • 15 2

      • wiesz co to parking leśny ?

        wycięte drzewa i wyrównana nawierzchnia posypana żwirem - od cała filozofia.

        • 2 4

    • ...na plaży.

      • 5 1

    • wystarczy sprowadzić dorożki (2)

      i podstawić konie luzem do cwałowania

      • 3 2

      • (1)

        z dorożkami jest rwetes pod Morskim Okiem więc ostrożnie z takimi pomysłami...

        • 3 0

        • Zamiast koni mozna zaprząc do dorożek urzędników.

          • 3 0

    • Nie, nie wystarczy zbudować parkingi z bardzo prostego powodu. Obecnie mamy sytuację że jest tyle parkingów ile jest z ludzie nadal parkiują na trawnikach a policja ma to gdzieś. Jednocześnie mamy w kolejce niezliczoną ilość chętnych którzy też przyjechalib na plażę ale nie ma już wolnych trawników do zastawienia. Jeśli przybędzie parkingów to sytuacja się nie zmieni bo nadal nadwyżka będzie parkowała gdzie popadnie przy bierności opłacanej z naszych podatków policji. Problemem jest tolerancja do łamania prawa a nie zbyt mała ilość parkingów.

      • 14 2

    • A kto ma budowac parkingi i za czyją kase .Inwestowac to trzeba w komunikacje miejską anie parkingi (2)

      W cetrum gdańska jest ogromny parking pietrowy dlaczego stoi pusty? Bo buraki przywyczaili sie ze wszystko maja bezpłatnie!

      • 8 1

      • gdzie jest ten parking i dla kogo ? (1)

        chyba dla pracowników pobliskiego banku. Te parkingi powinny być w centrum a nie 2km od na jakimś zad*piu przy torach i za jakimiś przypominającymi spelunę blokami

        • 1 4

        • Dobra, zróbmy parking pod Neptunem. Wielopoziomowy.

          W sumie można by też wyburzyć parę kamieniczek - będzie więcej miejsca.
          Ręce opadają, i reszta kończyn.

          • 0 0

  • (2)

    Szkoda czasu. To jest kwestia polskiej mentalności.

    • 29 20

    • Która to przekłada się na inwestowanie w socjal (1)

      a nie w infrastrukturę. W ten sposób nie ma ani dobrej komunikacji miejskiej ani parkingów. Nie ma nawet miejsc w przedszkolu/żłobku - ale jest 200 mld na lokdałny i jakieś połowę dochodu narodowego wydawane na świadczenia pieniężne.

      • 6 3

      • W trójmieście nie dlugo blachosmrody beda rzadzic razem z prezydentem

        Tfu, wróć z deweloperem

        • 1 1

  • Komunikacja za free bardzo dobry pomysl (27)

    Ale skad? Z domu?
    Moze spod parkingow dalej od centrum?

    • 24 39

    • Zewsząd. I tak dopłacamy do komunikacji, więc można przestać się bawić w bilety itp (16)

      I po prostu wozić wszystkich za darmo. Mogę się założyć że nagle na drogach zrobiłoby się luźniej.

      • 13 5

      • Nie. (14)

        80% kierowców to brzuchacze, którzy nie wiedzą nawet ile kosztuje bilet na autobus, nie potrafią przejść 100 metrów piechotą.

        • 8 3

        • (13)

          Ale za to najlepiej wiedzą jakie koszmarne warunki panują w autobusach :-)

          • 8 5

          • Dlatego, że mają wspomnienia z lat 80- tych. (12)

            Dawno nie jechali. Dzisiaj autobus to wygoda, klimatyzacja lub ogrzewanie i przede wszystkim punktualność.

            • 6 3

            • Tak (11)

              U nas są tylko ważne zakupy w galeriach, a kto ma lepszy samochód czuje się panem. To nic, że podstawówka lub korpo ;-)

              • 10 1

              • (10)

                A jeśli podstawówka czy korpo to co z tego? Jeju jacy my jesyeśmy zakompleksieni!

                • 3 6

              • To nawet nie jest kwestia kompleksów. (9)

                Tylko brak jakiejkolwiek świadomości co w życiu jest ważne. Nie ma miejsca na książkę w domu, nie ma czasu na kulturę, nie ma czasu na drugiego człowieka, a tylko ważne są nażreć się, napić i mieć dużo pieniędzy. Samochód rzecz jasna na pierwszym miejscu !!!

                • 9 1

              • Tak (1)

                W obecnych czasach liczą się piękny samochód i elegancki smartfon.

                • 4 3

              • Jasne

                Do autobusu nie wsiądzie, bo tam plebs jeździ, a on ma nowe audi. Nikt nie musi wiedzieć, że na kredyt.

                • 7 1

              • (6)

                No ale to niech sobie nim jeżdżą w kółko jak lubią a nie parkują na trawniku!

                • 5 1

              • Też nie - niektórzy nie mają innego wyjścia niż pojechać samochodem. (5)

                Wypadałoby zostawić im trochę miejsca, ale w Polsce oczywiście wciśnie się tam Janusz...

                • 0 5

              • (1)

                Zgadza się, tylko ludzie inaczej interpretują "nie mieć wyjścia". Zapytaj dowolnego kierowcę i prawie na pewno bidulek nie miał wyjścia. A potem zobacz kto na jakich trasach jeździ. A umieszczanie w jednym zdaniu słów "wypadałoby" i "Polska" to jakiś żart.

                • 5 1

              • I to jest najsmutniejsze.

                Najpierw taki krzyczy że parking jest potrzebny bo dzieci na wózku się nie dostaną.
                A jak taki zbudują, sam im ten parking zajmie, bo panisko musi mieć blisko...

                • 1 1

              • (2)

                Osoby używające ludzkich imion jako synonimu głupoty nie powinny raczej pouczać innych, bo same maja wiele do nadrobienia, żeby stać się osobą cywilizowaną.

                • 4 1

              • Czyli od teraz mamy ich nazywać zgodnie z definicją? (1)

                Mo to pasuje. W końcu "nieprzystosowany do życia w społeczeństwie" brzmi o wiele lepiej.
                Nie wiem tylko czy nie obraża inwalidów...

                • 1 0

              • How about "głupek"?

                • 1 0

      • Skoro bilety pokrywają jedynie 23% kosztu transportu publicznego, to rzeczywiście temat porzucenia opłat za bilety jest do rozważenia.

        Zwłaszcza, że utrzymanie systemu biletowego też kosztuje (wydruk, dystrybucja, kontrole w pojazdach).

        • 3 2

    • naucz się w końcu panie homosovieticus (8)

      NiC nie ma za free - bo jak coś jest za *free* to wychodzi to 2x drożej, niż z opłatami!

      • 3 6

      • Tak, tak. I widać to na przykładzie opieki zdrowotnej w USA. (6)

        Płacą tylko 2.5 raza więcej niż najbogatsze kraje w Europie :)

        • 5 3

        • a te 2.5x mniej ... europejskie szpitale biorą i wyłapują te dolce tak z powietrza? (5)

          • 3 1

          • Nie karmią prywatnych pośredników. (4)

            Działający wolny rynek jest tak samo utopijny jak działający komunizm.

            • 4 3

            • (3)

              Usługi medyczne w USA sa wyceniane kilkakrotnie wyzej niz w Europie.

              • 6 0

              • bo tam szpital musi się sam utrzymać (2)

                a w UE wszędzie "państwo" do szpitali dopłaca i to słono
                - w Polsce marnotrawienie "publicznych" pieniedzy w szpitalach jest gigantyczne, na niewyobrażalną skalę.

                • 1 1

              • Nie. Tam szpital jest instytucja generujaca gigantyczne zyski. Powoduje to wiele problemow etycznych zreszta. Np. czesto w Stanach dyskutowany problem zlecania niezbyt potrzebnych badan, bo "tomograf musi chodzic". Niewiele wiesz.

                • 2 1

              • Porównujemy całkowity koszt opieki medycznej per capita.

                Wliczając w to wszelkie dotacje i marnotrawienie.

                • 1 0

      • Malo wiesz o wspolczesnym swiecie. Jest wiele sporych miast z bezplatna komunikacja, bo to sie bardzo oplaca - np. Tallin, miasta belgijskie, cały Luksemburg, Niemcy sie przymierzaja.

        • 4 2

    • brak rozwiązań i korki to wina rządzącej prezdętki z Gdańska

      • 1 0

  • Poroniony pomysł. Mentalności nie zmienia się w ten sposób. (19)

    Darmowy przejazd autobusem lub tramwajem na plażę dla posiadaczy samochodów nie spowoduje że nagle z niego zrezygnują. Widać że ktoś chce osiągnąć sukces polityczny.

    • 111 10

    • Warto spróbować (2)

      Za rok będzie już wiadomo czy przyniosło sukces czy nie.

      • 3 13

      • Ale Ty myślisz, że to jest pionierskie rozwiązanie? (1)

        Inni próbowali i nie wyszło. To spróbujmy jeszcze my tak dla pewności.

        • 7 0

        • Kto próbował?

          • 0 1

    • ala karła bystrzacha z ciebie Grzesiu.

      suweren głosuje na pis, a dla pis ekologia to z grubsza to samo co lgtb. gdyby ktoś chciał osiągnąć w ten sposób sukces polityczny, to by wykarczował kawałek lasu w pasie nabrzeżnym i zabetonował pod parking.

      • 3 3

    • Hmm

      ..bez biletu..na wszystkie linie w weekendy? (+autko w kieszeni)
      W każdym razie, pomysł z kursem na plażę popieram : )

      • 0 5

    • Niekoniecznie. Przyjezdni raczej z auta nie zrezygnują (10)

      Ale myślę, że wielu gdańszczan wolałoby jednak użyć komunikacji niż kręcić się po okolicach plaży pół godziny w poszukiwaniu wolnego skrawka powierzchni, ewentualnie płacić jak za zboże za płatny parking. Spróbować zawsze warto. Koszty tego pewnie spore, bo i wpływy z mandatów by się zmniejszyły ale przynajmniej nadmorskie dzielnice nie były by rozjechane jak trawa ośrodka wczasowego w Giżycku...

      • 5 4

      • No ale co przeszkadza gdańszczanom już dziś użyc komunikacji zamiast samochodu? (5)

        Te kilka złotych za bilet dla dorosłej osoby?
        Myślę, że to słaby pomysł.
        Dziwi mnie natomiast, że straż miejska nie wali mandatów takim jak ta patologia na pierwszym zdjęciu.

        • 10 1

        • A powiem Ci że tak. (4)

          Jak sobie podliczysz całą rodzinkę, to nagle wychodzi że to równowartość LPG do Pucka :)

          I dlatego to może być bardzo ciekawa opcja.

          • 4 3

          • Dzieci jeżdżą za darmo (1)

            Widać, nie masz pojęcia o czym piszesz.

            • 8 1

            • No nie mam, bo jeżdżę na plażę rowerem :D Samochodem byłem raz. Nigdy więcej.

              Ale nawet nie licząc dzieci - 4 x 3.80 = 15.20. To jest 7 litrów gazu, jakieś 70-80km.

              I to zakładając że nie masz przesiadek :)

              • 2 3

          • (1)

            To sobie kupcie bilety miesieczne, jak jednorazowy za drogi.

            • 5 2

            • Tych co mają miesięczne przekonywać nie musisz.

              • 1 0

      • dopóki janusze mogą parkować jak i gdzie tylko chcą (2)

        to w ogóle nie ma o czym dyskutować, i tak przyjadą samochodem, najpierw konsekwentne działania straży miejskiej wyłapującej nielegalne parkowanie i montującej 1000 blokad w każdy weekend a potem jakieś darmowe przejazdy ewentualnie, a jeśli w ogóle je wprowadzić to dla wszystkich albo dla nikogo, ja samochodem codziennie nie jeżdżę za bilet płacę cały rok i nie widzę powodu żeby się dokładać do darmowego jechania dla kierowców

        • 11 1

        • Jakie blokady? (1)

          Laweta i za miasto.

          • 4 1

          • do kanału ;)

            • 3 1

      • Tyle że to nie jest wybór między kręceniem się pół godziny albo płaceniem jak za zboże. Jest jeszcze bardzo popularne parkowanie gdzie popadnie i bycie agresywnym jak ktoś zwróci uwagę albo spróbuje ukarać. Za granicą Polacy nie mają jaj na takie zagrywki a jak mają to szybko im przechodzi.

        • 7 0

    • Polaki mentalne biedaki (1)

      Nadal u nas samochod to wyznacznik sukcesu, na dalszym planie myślenie, ekologia itd. Wiadomo, że część wybierze komunikację zbiorową, jeżeli bedzie odpowiednia. Turyści wybiorą w większości samochody, dla których brakuje u nas miejsc parkingowych. gdyby w Brzeźnie był parking wielopoziomowy z prawdziwego zdarzenia to pewnie mie byłoby porozjeżdżanych trawników, wjezdzania do lasów itp ale o czym tu mowa, komunikacji miejskiej, szczególnie w Gdańsku brakuje do ideału, niby tramwaje najnowsze w Polsce a i tak syf, awaria za awarią, buspasy istnieją w szczątkowych ilościach. Rządzący lataja helikopterami i limuzynami także wszystko jest ok, tłuszcza niech sobie też kupi i problem rozwiązany

      • 3 4

      • Taki parking kosztuje.

        Ile u nas trwa sezon ? Dwa miesiące .

        • 3 0

    • Blokada na koła, mandat, parkomaty - to sa srodki motywujace do skorzystania z komunikacji miejskiej. Nie darmowy przejazd dla bogatszych i platny dla biedniejszych.

      • 6 0

  • Kierowcy porzucający swoje blachy nielegalnie to patologia, a to się karze, a nie funduje przejazdy.

    • 57 15

  • Bardzo dobry pomysł

    Chętnie skorzystam

    • 8 34

  • kierowcy/samochody: (36)

    -smrodzą,trują
    -hałasują
    -niszczą zieleń, chodniki
    - utrudniają poruszanie się innym
    -opóźniają komunikacje publiczną
    -terroryzują innych, powodują wypadki na masową skale
    -są głównymi beneficjentami przestrzeni miejskiej oraz budżetu miejskiego nie płacąc żadnych podatków z tego tytułu

    i jeszcze mamy składać się im na darmową komunikację publiczną?

    • 62 57

    • Gosciu opuść juz trójmiasto.pl (1)

      Bo robisz się przerażająco nudny w swoich szkolnych wypocinach.....

      • 13 16

      • jak opuści truj*miasto

        to bedzie mu gnojowica śmierdziała i przeszkadzał terkot ciągnika z broną na polu
        a nocami ... dziki i sowy w okolicy!

        • 10 4

    • głęboka analiza ,brawo

      • 3 7

    • kierowcy tez dokładają do biletów (3)

      każdy miesięczny za 100 ma dołożone z podatków 300. Czyli kierowca rezygnuje dobrowolnie z dopłaty 300+

      • 4 13

      • Każdy kierowca parkujący w SPP dostaje dopłatę średnio 500zł miesięcznie

        Więc słaby przykład...

        • 5 2

      • sporo głąbów jednak w tym mieście (1)

        wpływy z biletów 100 milionów plus wydatki miasta 300 milionów. Nie trzeba być wybitnym z matmy by to zrozumieć. Oraz to : 591,15 zł - dokładnie tyle miasto Gdańsk rocznie dokłada do transportu publicznego w przeliczeniu na każdego mieszkańca (niezależnie od tego, czy korzysta on z komunikacji miejskiej czy też nie)

        • 2 3

        • Dokładnie. Może zatem warto dołożyć te 100 milionów, wywalić na zbity pysk Renomę, czy kto tam się tym zajmuje

          Wywalić biletomaty, papierowe bilety, kasowniki...
          I po prostu zrobić komunikację typu "wsiadasz i jedziesz".

          • 3 2

    • Klamiesz,płacą podatki (4)

      Inteligencja na poziomie głupot które wypisales

      • 6 5

      • to wymień chociaż jeden ;) (3)

        • 2 0

        • (2)

          VAT w paliwie, wszelkie usługi motoryzacyjne,przeglądy,akcyza na paliwie itd.jak widzisz więcej niż jeden

          • 4 1

          • I jeszcze VAT od piwa które pije przy polerowaniu samochodu dodaj :)

            • 3 0

          • Żaden ten podatek nie idzie do kasy miasta.

            Miasto utrzymuje się z PITów głównie.

            • 1 1

    • (17)

      "są głównymi beneficjentami przestrzeni miejskiej oraz budżetu miejskiego nie płacąc żadnych podatków z tego tytułu"
      Otoz placa podatki czlowieku. Ponizej tylko kilka z nich:
      - oplata za rejestracje pojazdu
      - podatek od kupna pojazdu
      - akcyza (jezeli samochod zostal sprowadzony)
      -placa OC, ktore jest opodatkowane VATem
      - kupujac paliwo, w cenie ktorego zawarte jest pare podatkow
      - w zasadzie kupujac cokolwiek do samochodu czyli czesci/plyny eksploatacyjne
      Mozna by tak naprawde wymieniac dlugo.

      • 8 10

      • Równie dobrze możesz dać VAT na buty dla pieszych. (4)

        Porównaj teraz ile kierowcy kosztują podatnika.
        Gdzie nie zrobią jakiegoś skrawka drogi, idzie parę milionów.

        Dopiero co zbudowaliśmy tunel za dwa miliardy...

        • 5 11

        • (3)

          A rozumiem, ze towary ktore kupujesz w sklepie lub w internecie chcesz wysylac na oslach lub dromaderach? Drogi powstaja z mysla glownie o tranzycie. Przyczepiles sie do VAT-u bo bylo latwo, a co z pozostalymi podatkami???

          • 4 3

          • Bardzo chętnie wysyłałbym je pociągami, ale to już inna sprawa :)

            Z jaką myślą drogi powstają, nie ma znaczenia. Znaczenie ma efekt końcowy - wszystko zakorkowane osobówkami, w których siedzi zazwyczaj jedna osoba i pokonuje dystans ok 5km...

            • 4 1

          • Tranzyt samochodowy jest najgorszy z możliwych.

            • 0 1

          • zwłaszcza te arterie 8pasmowe w mieście są dla tranzytu :)

            gdzie ciężarówka ma zakaz wjazdu. co ty klepiesz. 90% ruchu w mieście to prywatne samochody. Dojazdy praca dom i do sklepu....

            Może jeszcze napiszesz że te kubaturowe parkingi są dla karetek pogotowia?

            • 2 0

      • słabe przykłady (11)

        -opłata też jest za wydanie dowodu osobistego
        -podatek od kupna skarpet jest
        -akcyza jest też na alkohol i paliwa do ogrzewania
        -oc nie ma nic tu do rzeczy i nie jest opodatkowane vatem
        - kupujesz cokolwiek i też jest opodatkowane wszystko. nie kupisz paliwa to kupisz co innego. podatek zapłacisz, czy masz/jeździsz samochodem czy nie.

        ale najważniejsze jest nie kto co ile płaci ale jaki jest bilans tego. Co z tego że podatki w paliwie to 50mld zł jak same wypadki powodowane przez kierowców kosztują nas wszystkich podatników 44mld zł rocznie. Te 6mld zł twoim zdaniem na co wystarcza? Utrzymasz z tego wszystkie drogi w kraju i wybudujesz coś? No własnie, a to nie są przecież wszystkie koszta. Dolicz do tego inne koszta społeczne czy zdrowotne.

        • 7 3

        • (8)

          -oc nie ma nic tu do rzeczy i nie jest opodatkowane vatem - no bardzo ciekawe, rozumiem ze ubezpieczyciel to dobry wujek i placi to za nas ? :)
          Oczywiscie, ze placi sie podatki za wszystko. Ja tylko prostuje bzdurne, prostackie myslenie ze kierowcy tylko niszcza i za nic nie placa, co jest wierutna bzdura.
          Ta kwota t44mld zl skad wzieta, moze jakies zrodlo? Poza tym pomijasz podstawowa funkcje drog czyli transport. Tranport przede wszystkim towarow i uslug, a w zasadzie na koncu pasazerow. Niemcy to jak widac straszni idioci sa, skoro maja rozwinieta siec autostrad, ktora z reszta caly czas modernizuja i rozbudowuja.

          • 1 1

          • Jak dojdziemy do stanu w którym możesz przejść z wózkiem po mieście (6)

            To możemy się zacząć z powrotem martwić jak zrobić przyjemność kierowcom.

            Na razie mamy za sobą kilka dekad udogodnień dla prywatnych samochodów i w sumie niczego więcej, więc trzeba to nadrobić.

            • 4 1

            • (4)

              Ale wiesz, ze jest to problem kultury kierujacych oraz egzekwowania (a raczej braku) obowiazujacych przepisow? Ponowie, ja po prostu prostuje bzdure pt. ze kierowcy nic nie placa za korzystanie z miasta i drog. Ja wiem, ze niektorym by sie marzylo paliwo po 10 zl za litr, a godzina parkowania by kosztowala 50 zl.

              • 3 0

              • Nie w tą stronę. (3)

                Nie chodzi o to że kierowcy za mało płacą, tylko że dostają w stosunku tego co płacą niewspółmiernie dużo.

                Efekt jest taki że nikt nie zastanawia się czy warto jechać samochodem, czy może dzisiaj komuniakacją, albo rowerem, więc korki rosną.

                • 2 1

              • (2)

                No dobrze, to teraz odpowiedzmy sobie na pytanie. Czy za stan i funkcjonowanie zbiorkomu nalezy winic kierowcow?Fakty sa takie, ze naszej komunikacji jest daleko do tego co jest w stolicy (o zachodnich miastach Europy nie bede wspominal z litosci). Przekonaj kogos kto mieszka na Szadolkach, by do Jelitkowa pojechal tramwajem czy autobusem - 4 osobowa rodzina. Czy kierowcy dostaja rzeczywiscie duzo? Patrzac na stan drog w Gdansku smiem sie nie zgodzic.

                • 1 0

              • Jest jeszcze trzecia opcja: jak wiesz że samochodem się nie da z nie chcesz autobusem to... nie jedziesz. Na pewno to lepsze niż parkowanie na trawie. I tak, kierowcy dostają niemal wszystko, nawet jeśli mi się wydaje że nie. Po prostu nadal mentalnie projektujemy miasta pod samochody i pojedyncze wciąż wyjątki tego nie zmieniają ogólnej sytuacji.

                • 3 1

              • Chciałem tylko przypomnieć że ten tramwaj jest od 6 lat blokowany przez ludzi którzy boją się o miejsca parkingowe pod swoimi kamienicami...

                Więc trzeba objechać pół miasta.

                • 2 0