- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (293 opinie)
- 2 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (234 opinie)
- 3 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (84 opinie)
- 4 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (113 opinii)
- 5 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (253 opinie)
- 6 "Lex deweloper" pomoże na Przymorzu? (122 opinie)
Komunikacja i parkowanie bez gotówki? Różnie z tym jest
Gdańsk na 6. miejscu, a Gdynia na 11. - tak na tle kraju wypada Trójmiasto w rankingu bezgotówkowych płatności za usługi komunalne w Polsce. Gdańsk zaplusował nowoczesnym systemem opłat w strefach płatnego parkowania, za to stracił przez archaiczne opłaty za komunikację miejską. Z tego samego powodu Gdynia znalazła się w rankingu tuż za pierwszą dziesiątką.
Co i jak było oceniane?
Miasta biorące udział w rankingu mogły uzyskać maksymalnie 100 punktów. Na wynik składa się ocena w 10 kategoriach, w każdej z nich miasto mogło otrzymać od 0 do 10 punktów.
Aż połowa kategorii (co się przekłada na 50 punktów do zdobycia) dotyczyło płatności w komunikacji miejskiej. Oceniana tu była m.in. dostępność terminali płatniczych w pojazdach komunikacji miejskiej, dostępność stacjonarnych biletomatów, popularność aplikacji mobilnych, czy możliwość kupowania biletów w pojazdach (bez konieczności drukowania biletu).
Kolejne 30 punktów miasto mogło zgromadzić, jeśli oferuje kierowcom wygodną infrastrukturę do opłacania parkowania w miejskich strefach płatnego postoju.
Następnym kryterium oceny była dostępność bezgotówkowych płatności w urzędach miasta oraz zależnych od miasta ośrodkach kultury i sportu.
W ostatniej kategorii punkty zostały przyznane za to, jak ideę smart city miasta zamierzają wdrażać w najbliższym czasie.
Wrocław najlepszy w Polsce
Jak na tle innych miast w kraju wypadło Trójmiasto? W rankingu uwzględniono Gdańsk i Gdynię.
Za najbardziej bezgotówkowe miasto w kraju uznano Wrocław, który na 100 możliwych do zdobycia punktów zdobył ich 66. Drugie miejsce w rankingu zajęły Gliwice (56 pkt), a trzecie - Lublin (54 pkt.).
Tuż za podium znalazła się Łódź i Kraków (kolejno 53 i 52 pkt), a na 6. miejscu Gdańsk. Kolejne miejsca w "10" przypadły Warszawie (48 pkt.), Poznaniowi (42 pkt.), Bydgoszczy (39 pkt.), Białemustokowi oraz Szczecinowi (po 38 pkt). Gdynia - podobnie jak Sosnowiec - znalazła się tuż za czołową dziesiątką.
Trójmiasto sprzyja parkowaniu...
Gdańsk na 6. miejsce zapracował nowoczesnym systemem w strefach płatnego parkowania. Pod tym względem - jak podkreślają autorzy rankingu - to najbardziej przyjazne miasto dla parkujących w skali całego kraju.
Rok e-kontroli: dwa razy więcej skontrolowanych aut, większa dyscyplina
- Podobnie jak znaczna część miast dostał 10 punktów za wyposażenie wszystkich parkomatów w terminale. A do tego pochwalił się dobrymi wynikami w zakresie bezgotówkowej sprzedaży: 49 proc. transakcji w parkomatach to operacje bezgotówkowe (mowa o wartości sprzedaży), co plasuje go w czołówce ankietowanych miast, stosunkowo popularne są w stolicy województwa pomorskiego również płatności aplikacjami (ich udział w ogóle sprzedaży wynosi 23 proc.) - czytamy w raporcie.
...ale w komunikacji jest słabiutko
Pozycja byłaby wyższa, gdyby nie bardzo mała liczba punktów uzyskana w głównej kategorii, a więc komunikacji miejskiej. Tu oceniane było m.in. wyposażenie pojazdów w biletomaty z możliwością płacenia bezgotówkowo, dostępność stacjonarnych automatów biletowych i ich rolę w dystrybucji biletów. Autorzy raportu pytali także miasta o udział aplikacji mobilnych w ogóle sprzedaży biletów komunikacji miejskiej. Doceniana była też możliwość wnoszenia płatności kartą w pojazdach, bez konieczności drukowania biletów.
- To wygodne rozwiązanie, dzięki któremu podróżny musi jedynie zbliżyć instrument płatniczy do "kasownika" przy wejściu do pojazdu, a potem ten sam instrument (kartę, smartfon czy smartwatch) przyłożyć do czytnika kontrolerskiego w razie kontroli, co pozwoli sprawdzić w systemie, czy danym narzędziem opłacono przejazd - czytamy w raporcie.
Gdańsk w tej kategorii uzyskał zaledwie 10 punktów, co oznacza, że pod względem tego typu udogodnień Gdańsk jest oceniany tak jak Sosnowiec (również 10 pkt). Gorzej wypadła tylko... Gdynia, która otrzymała w tej kategorii 0 punktów (szczegóły w ramce pod artykułem).
Jest jednak szansa, że w przyszłorocznym rankingu - o ile taki powstanie - Trójmiasto odrobi straty. W 2023 roku ma bowiem wreszcie ruszyć system Fala, którego funkcjonowanie zapewni podróżnym udogodnienia, z których od lat korzystają mieszkańcy innych, bardziej bezgotówkowych miast w kraju.
Ranking oceniający możliwość korzystania z bezgotówkowych płatności za usługi komunalne fundacja Polska Bezgotówkowa.
GDAŃSK
Gdańsk słabo wypadł w kategoriach związanych z komunikacją miejską, za to odrobił straty punktami za rozwiązania dotyczące wygody parkowania.
W pojazdach gdańskiej komunikacji miejskiej zainstalowane są zaledwie 23 terminale płatnicze. Na terenie miasta znaleźć zaś można 105 stacjonarnych biletomatów. Za pośrednictwem automatów biletowych (zarówno tych stacjonarnych, jak i mobilnych) sprzedaje się w Gdańsku 48 proc. biletów komunikacji miejskiej (pod względem wartości sprzedaży).
Z kolei aplikacje mobilne odpowiadają jedynie za 3 proc. sprzedaży. Wszystkie parkomaty zainstalowane w gdańskiej strefie płatnego postoju, a jest ich ponad 380, umożliwiają bezgotówkowe wnoszenie opłat. Płatności kartami w parkomatach odpowiadają za prawie 50 proc. przychodu ze strefy, co jest jednym z najwyższych wyników pośród miast uwzględnionych w rankingu. Przez aplikacje mobilne wnoszonych jest natomiast 23 proc. opłat.
Gdańszczanie nie powinni mieć problemów z bezgotówkowym wnoszeniem opłat miejskich. Miasto ma podpisaną umowę na 110 terminali płatniczych oraz 10 opłatomatów rozmieszczonych w poszczególnych wydziałach urzędu miasta oraz innych jednostkach organizacyjnych.
Mieszkańcy mogą też regulować należności bezprowizyjne w jednej z dwóch placówek bankowych znajdujących się w budynkach urzędu lub sześciu innych oddziałach banku zlokalizowanych w różnych dzielnicach miasta. Gdańsk udostępnia również stronę internetową z systemem płatności elektronicznych, za pośrednictwem której można wygodnie wnosić opłaty na rzecz miasta.
Gdynia
W tegorocznym rankingu Cashless Cities Gdynia nie zmieściła się w pierwszej dziesiątce najbardziej bezgotówkowych miast. Przesądził o tym m.in. brak automatów biletowych - tak stacjonarnych, jak i umieszczonych w pojazdach, czy bardzo mały udział aplikacji mobilnych w sprzedaży biletów na transport publiczny (1 proc.).
Gdynię można jednak pochwalić za rozwiniętą infrastrukturę w strefie płatnego parkowania. Funkcjonuje tam 350 parkomatów, we wszystkich można wnosić opłaty bezgotówkowo. Udział tego typu transakcji w ogóle przychodów ze strefy płatnego parkowania wynosi 19 proc. Z kolei aplikacje mobilne odpowiadają za 18 proc. opłat za postój w strefie.
Jeśli chodzi o regulowanie opłat miejskich, to gdynianie mają do dyspozycji cztery stanowiska kasowe w urzędzie miasta oraz jedno dodatkowe w punkcie obsługi mieszkańców w centrum handlowym. W punktach tych działa 6 terminali płatniczych. Udział płatności bezgotówkowych przyjętych w punktach kasowych jest dość wysoki i wynosi 80 proc. (dane za 2021 r.).
Gdyński magistrat przygotował też dla mieszkańców wygodny system rezerwacji wizyt przez internet z modułem płatności online. Podczas umawiania wizyty mieszkańcy mogą od razu opłacić online należność za np. wydanie prawa jazdy, rejestrację pojazdu czy wydanie zaświadczenia o zameldowaniu. Dzięki skorzystaniu z formuły "umów się i opłać" środki są natychmiast przekazywane na rachunek miasta, a obsługa sprawy klienta, podczas wizyty w urzędzie, przebiega znacznie sprawniej.
Warto odnotować, że miasto prowadzi rozmowy dotyczące wprowadzenia platformy informacyjno-płatniczej PLIP, która ułatwiałaby gdynianom regulowanie należności podatkowych.
Opinie wybrane
-
2022-12-11 15:32
Nie rozumiem punktu udział sprzedaży biletów za pomocą aplikacji (2)
O tym decydują pasażerowie, ważne że taka opcja istnieje.
- 29 8
-
2022-12-11 17:35
oczywiście że masz rację
- 4 3
-
2022-12-11 16:56
O ile działa
w tym tygodniu było z tym średnio
- 9 7
-
2022-12-11 21:47
Trójmiasto ma najgorszą ofertę transportu publicznego.
Nie chodzi o tabor, który w skali kraju jest całkiem niezły. Bardziej chodzi o dziadowską organizacje. zkm, ztm, skm, pkm. jest tego za dużo i powoduje zakłopotanie, jaki bilet kupić, gdzie i na co, kiedy skasować bilet drugiego przewoźnika itd. Trójmiasto musi zacząć działać jak jedna aglomeracja i piszę to jako mieszkaniec Gdyni. Niestety, mamy zadufane w sobie władze w UM i może to jest znak na zmianę.
- 69 6
-
2022-12-11 17:01
W jakim celu w aplikacji jest pozycja nr linii ? (6)
Przecież bilet jest ważny 70 minut?
Jadę jeden przystanek, każdy tramwaj mi pasuje, a ja muszę czekać, żeby zobaczyć co jedzie i wpisać nr linii.
Co za geniusz to wymyślił ?- 121 5
-
2022-12-12 10:39
Nikt nie wie
Więc nikt nie będzie pytać. A jak ktoś jednak zapyta to nie dostanie odpowiedzi.
- 1 1
-
2022-12-11 17:31
Żeby głupi miał pytanie. (4)
Może dlatego, że aplikacja obsługuje nie tylko jedno miasto? Przecież nie będą dla każdego miasta robić osobnego interfejsu.
- 7 42
-
2022-12-11 18:51
Jak nie wiesz to się nie wypowiadaj. (2)
W różnych miastach wpisuje się różne dane.
- 7 4
-
2022-12-12 01:23
(1)
W krakowie trzeba przed wejściem wpisać nr linii a w środku pojazdu jest jeszcze kolejny numer który trzeba wpisać... Najdziwniejsze rozwiazanie jakie widziałem w komunikacji miejskiej.
- 8 0
-
2022-12-12 09:54
W Warszawie trzeba zeskanować apką kod QR w autobusie a jak nie zdążysz w okienku czasowym 15 sekund to blokuje możliwość kasowania na dwie minuty. Rewelacyjny wynalazek.
- 2 0
-
2022-12-11 17:33
Ale przecież już zrobili interfejs dla biletu czasowego
- 18 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.