Fakty i opinie

Komunikacja na zamówienie? Pomysł dla Chwarzna i Wiczlina

Mieszkańcy Chwarzna i Wiczlina niechętnie wybierają komunikację miejską. Urzędnicy chcą to zmienić.
Mieszkańcy Chwarzna i Wiczlina niechętnie wybierają komunikację miejską. Urzędnicy chcą to zmienić. fot. Maciej Czarniak/Trojmiasto.pl

1,5 tys. mieszkańców Chwarzna i Wiczlina odpowiedziało na pytania, jak poprawić komunikację z centrum Gdyni. Jednym z pomysłów jest zamawianie przez posiadaczy biletów okresowych o wybranej godzinie z rozkładu jazdy kursu mikrobusu dojeżdżającego na konkretny przystanek i stamtąd dalsza podróż miejskim autobusem.



Ile czasu zajmuje ci dojście do przystanku komunikacji miejskiej?

mniej niż 5 minut 56%
od 5 do 10 minut 32%
ponad 10 minut 12%
zakończona Łącznie głosów: 906
Badanie zostało przeprowadzone w ramach projektu o nazwie Smacker. W 85 proc. finansuje go Unia Europejska, wykładając około 1 mln zł. Celem jest zmniejszenie różnic między obszarami peryferyjnymi a centrami europejskich miast. W Gdyni do badania wybrano Chwarzno i Wiczlino.

Przybywa mieszkańców i aut



To wciąż najszybciej rozwijające się dzielnice Gdyni, których mieszkańcy mają jednak spore problemy z dostaniem się do Śródmieścia. Powodem jest m.in. zakorkowana ul. Chwarznieńska. Od grudnia pasażerowie zaoszczędzają minuty dzięki kontrabuspasowi. W pełni zator ma zniknąć po planowanej budowie Obwodnicy Witomina.

Unijny projekt ma wskazać na inne bolączki i możliwość ich potencjalnego rozwiązania. Pierwszym etapem realizowanym pod koniec 2019 roku było przeprowadzenie ankiety wśród mieszkańców, w której pytano o ich zachowania komunikacyjne. Wzięło w niej udział 1,5 tys. osób.

Narzekania na tłok, ale większość wybiera samochód



Okazało się, że mimo prób przekonywania do komunikacji miejskiej, w ciągu ostatnich trzech lat w zachodnich dzielnicach Gdyni wzrosła popularność korzystania z własnych samochodów. Jazdę autem preferuje blisko 70 proc. badanych. By to zmienić, ankietowani, jako konieczne, uznali zwiększenie częstotliwości kursów niektórych autobusów w godzinach szczytu, dostępności przystanków, uzupełnienie infrastruktury o wiaty przystankowe, ławki czy niezbędne oświetlenie.

Co ciekawe, mieszkańcy wskazali, że problemem dzielnic są zatłoczone ulice, jednocześnie połowa badanych w wieku 31-40 lat przyznała, że podwozi swoje dzieci samochodem na lekcje do szkoły.

Mieszkańcy chcą transportu na żądanie



Ankietowanym zaproponowano również potencjalne usługi, mogące zwiększyć atrakcyjność transportu zbiorowego. 75 proc. uznało, że najlepsza byłaby możliwość korzystania z transportu na żądanie na zasadzie wcześniejszej rezerwacji, ale tylko dla posiadaczy biletu okresowego.

Rozkład ZKM Gdynia


W praktyce polega to na zamawianiu kursu o wybranej godzinie z rozkładu jazdy, który dowoziłby pasażerów na wybrany przystanek, skąd, już zwykłymi liniami, mogliby kontynuować podróż do innych części miasta.

W Polsce są już podobne rozwiązania



Taki system działa m.in. w Szczecinie.

- Pasażerowie, po skontaktowaniu się z naszym dyspozytorem, mogą zamówić realizację konkretnego kursu na jednej z trzech linii funkcjonujących w ramach systemu transportu na żądanie obsługujących podmiejskie osiedla. Kursy realizowane są wyłącznie po uprzednim telefonicznym zgłoszeniu, minimum 20 minut przed planowanym rozpoczęciem kursu - czytamy na stronie Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie.
Specjaliści od transportu publicznego przyznają, że takie usługi mogą spowodować większe zainteresowanie mieszkańców komunikacją miejską i nie powodują kosztów po stronie operatora. Do obsługi potrzeba wówczas bowiem mniejszej liczby autobusów niż na regularnej linii. Powstają już pierwsze aplikacje, których działanie jest podobne do samochodowych jak np. Uber.

Urzędnicy nie ukrywają, że transport na żądanie to na razie melodia przyszłości, ale niebawem mieszkańcy mają zobaczyć pierwsze efekty programu Smacker.

Autobusy jadą legalnie pod prąd. Film z grudnia 2019


Na początek elektroniczne rozkłady na przystankach



- Już za kilka miesięcy planujemy uatrakcyjnić część przystanków w dzielnicy dotykowymi ekranami z rozkładem jazdy, elementami zielonymi i małej architektury miejskiej: donicami, ławkami - wylicza Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Z projektem spore oczekiwania wiążą także radni dzielnicy współpracujący przy jego realizacji.

- Obecnie w naszej dzielnicy z dnia na dzień przybywa nowych mieszkańców, a co za tym idzie, i samochodów, czas na wyjazd z dzielnicy systematycznie się wydłuża - wskazuje Małgorzata Białoskórska, przewodnicząca Rady Dzielnicy Chwarzno-Wiczlino.
Zwieńczeniem projektu ma być plan mobilności dla dzielnicy oraz lista działań do wykonania.

Chwarzno-Wiczlino: mieszkania na sprzedaż

Opinie (141) 3 zablokowane

Wszystkie opinie

  • (5)

    Wiczlino i Chwarzno potrzebują przede wszystkim obwodnicy Witomina. Reszta to orzeszki.

    • 71 19

    • Mieszkałem tam w latach 90tych i trzeba było zasuwać po parę km na autobus który jeździł w weekend 1 na godzinę a w tygodniu co 30min. Nikt nie narzekał że tłoczno. Teraz ciężko wygodne 4 litery ruszyć dalej od domu niż 100m bo za ciężko. Jak ktoś stoi 1m w autobusie od takiego to już tłoczno.
      Chciałeś mieszkać po za miastem to stój w korku i nie narzekaj. Wiedziałeś że na wieś wyprowadzasz się.

      • 13 6

    • Ci ludzie potrzebują przede wszytkim ruchu (1)

      najlepiej jakby do centrum jezdzili rowerami, jest super połączenie las/miasto

      • 5 5

      • w lecie OK - rowerkiem ... przez las ... przepieknie i zdrowo.

        ale już późną jesienią i zimą - to już hardcore i mordęga!

        • 4 2

    • Nie wszyscy jadą na Witomino. Chwarzno też się korkuje. Jest tylko jeden pas dojazdowy do Obwodnicy i jeszcze trzeba stać na światłach. Tam powinny być bezkolizyjne zjazdy i nie byłoby problemu.

      • 4 4

    • Kto zgodzi się na parcelowanie Parku Narodowego jakimiś autostradami?

      • 0 6

  • Nie ma to jak sie tarabanić busem w korku przez 2 godziny. (3)

    Tylko transport szynowy jest rozwiązaniem dla trójmiasta.

    • 79 19

    • Kolej linowa. Rio może, to Gotenhafen też.

      • 3 5

    • ważnym partnerem strategicznym transportu szynowego (SKM i PKM) w trójmieście może stać się transport rowerowy

      poprawa komfortu i bezpieczeństwa jazdy rowerem do stacji SKM/PKM zwiększa obszar napływu pasażerów poruszających się rowerem ponad 9 razy, jeśli uwzględnimy rowery wspomagane elektrycznie to jeszcze bardziej. Znaczna część przejazdów samochodem po mieście odbywa się na odległości mniejsze niż 5 km - a w tych relacjach rower w warunkach miejskich jest szybszy niż samochodem; nie ma też straty czasu na szukanie miejsca do zaparkowania. Stąd dynamiczny wzrost skali ruchu rowerowego w miastach objętych pandemią takich jak Berlin, Paryż, Londyn czy Nowy Jork. Te fakty dowodzą, że opinie osób twierdzących, że głównym (jedynym) poważnym substytutem przejazdów samochodem są przejazdy transportem zbiorowym są nieprawdziwe i przypuszczalnie dowodzą niedostatku wyobraźni opiniodawców.

      • 3 6

    • a co ta uwaga ma do artykułu?

      Akurat takie Chwarzno i Witomino to mają buspasy i dzięki temu w czasie korków czas jazdy autobusu na ogół jest szybszy niż auta. Podobnie jest też na Obłużu i w okolicach - każdy autobus wyprzedza w korkach kilkaset aut.

      • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    (12)

    Jeżeli ktoś ma do wyboru auto a zapchany autobus i drogi bilet,to nawet wiedząc że będzie stał w korku wiadomo co wybierze...

    • 121 24

    • a później narzekania, że nie ma gdzie parkować

      • 20 3

    • sorry winetou ale ok. 80-90zł za bilet miesieczny to wg ciebie drogo. (8)

      to co ty koleś tankujesz? olej z frytek?

      • 13 9

      • a po co mi bilet miesięczny, ja jeżdzę autobusem max 10 razy w miesiącu (2)

        • 5 6

        • to po co ci samochód jak jeżdzisz nim - max 10 razy w miesiącu (1)

          • 7 5

          • Błąd dedukcji

            Skąd wiesz ile jeździ samochodem

            • 2 3

      • piotrek (4)

        Paliwo i wydaję na nie 150 pln miesięcznie dobra plus utrzymanie auta to mam z 300 pln miesięcznie koszt utrzymania, ale nie jadę w skrajnie starym i niesprawnym autobusie, albo takim w którym śmierdzi. Do tego z kacka na witomino nie ma bezpośredniego autobusu tylko trzeba się przesiadać

        • 6 6

        • A auto od bezdomnego dostales? Polise i serwis tez? Parkingi?

          • 10 5

        • Autobusy są średnio dużo nowsze od aut

          • 10 0

        • no to albo tanio busem - albo 3x drożej autkiem ale komfortowo i wygodnie.

          tak czy siak - bez autka oszczędzisz rocznie ok 2500-4500zł rocznie.

          • 3 1

        • Za 300 zł Mc to traficara mam przez 20 dni w Mc...

          • 2 2

    • (1)

      No rzeczywisciw auto jest tansze. Miesieczny ponizej 100zl a sama rata za auto kilka tysiecy

      • 5 1

      • A później z siatami z zakupami, zwłaszcza gabarytowymi też taszczysz się autobusem z przesiadkami i przechodzeniem na kolejne przystanki. Dzieci z przedszkola też odbierasz jadąc autobusem naokoło i przesiadając się kilka razy. A jak masz wóżkowe to czasem nawet nie wsiądziesz bo już ktoś inny z wózkiem jest i nie ma miejsca.

        • 6 0

  • Chwarzno i Wiczlino to koniec świata. (10)

    Ludzie wiedzieli gdzie się wprowadzają, a teraz lament.

    • 70 51

    • (3)

      Właśnie,tam ptaki nawet zawracają.

      • 9 13

      • Lepsze zawracajace ptaki niż patolka na grabówku

        • 26 16

      • Pasazer

        Na centrum i okolice balkony w odchodach wiedzą komu życie zasr*ć

        • 5 5

      • Wcześniej zawracają

        • 5 0

    • Jak się siedzi cały czas na Grabówku to może i tak....

      • 6 9

    • Pasażer

      A ty z kamiennej góry

      • 6 1

    • bredzisz... (2)

      taka sama dzielnica jak wszystkie inne - takie same podatki wszyscy płacą, więc każdy ma prawo oczekiwać podobnych możliwości transportu na terenie miasta, nie sądzisz ?

      • 13 12

      • jak się kupiło mieszkanie za pół ceny tego w centrum,

        to się nie ma prawa oczekiwać warunków jak w centrum. Przycwaniakowaliście, to teraz cierpcie

        • 15 18

      • musicie poczekać tyle ile inne dzielnice czekały

        • 16 3

    • Nie

      Masz pojęcia o czym mówisz....cisza zero patologii ,las, rowery,praktycznie pełna infrastruktura

      • 18 6

  • Urzędnicy oderwani od rzeczywistości (6)

    Cytat miesiąca:
    "Już za kilka miesięcy planujemy uatrakcyjnić część przystanków w dzielnicy dotykowymi ekranami z rozkładem jazdy, elementami zielonymi i małej architektury miejskiej: donicami, ławkami - wylicza Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni."
    Panie Wiceprezydencie Łucyk mieszkańcy Gdyni chcą podróżować SKM po mieście na miesięcznym bilecie ZKM tak jak to jest od ponad miesiąca w Gdańsku.
    Urzędnicy w Gdyni są oderwani od rzeczywistości, nie potrzebujemy P
    elektronicznych dotykowych rozkładów czy donic na przystankach, to nie uatrakcyjni oferty przewozowej w zatłoczonym mieście.

    • 119 6

    • W dobie kryzysu i smartfonów

      Jak jesteś "urzędnikiem" to na pewno donice i dotykowe elektroniczne rozkłady na przystankach są jak najbardziej potrzebne w Gdyni ! ;-)

      • 13 2

    • i jeszcze wifi i ładowarka USB

      o zerowej przydatności

      • 7 3

    • Na takich innowacjach jest najłatwiej zarobić

      Obywatelu morda w kubeł

      • 15 0

    • Ale na bilecie w z opcja SKM to znajomi od ekranów i donic i kolorowych naklejek nie zarobią

      • 14 1

    • dotykowe wyświetlacze owinięte folią żeby ich nikt nie dotykał,nawet gdyby nie było epidemii w tej chwili to i tak bym tego nie dotknął .

      • 5 0

    • szczur i jego świta

      mam już dosyć tych złodzie... a BO to jeszcze większy szwindel niż w GD

      • 1 1

  • "Uatrakcyjnić przystanki wyświetlaczami" (11)

    Znowu wywalanie pieniędzy w błoto! Po co to komu? Kogo to przekona?

    • 97 13

    • Potrzebny autobus z Wiczlina przez estakadę (5)

      Na Obłuże. I wspólny bilet na zkm i skm w Gdyni.

      • 40 4

      • K jeździ (1)

        • 9 4

        • K jedzie naokoło przez zakorkowaną Morską

          I do tego jedzie z Karwin i się spóźnia

          • 5 0

      • (2)

        X też jest

        • 4 3

        • X nie jedzie przez Wiczlino (1)

          • 6 0

          • I oby tak pozostało

            Jedyna sensowna linia w mieście

            • 1 0

    • Skoro dało się ludzi w wieku 30-40 lat (2)

      przekonać że bieganie jest modne i teraz wszyscy biegają, to wystarczy ich przekonać, że odwożenie dzieci do szkoły to bardzo źle widziane i po bólu. Akcja #nieodwożędzieckaautem itp. ;-P

      • 45 6

      • dowożenie dzieci do przedszkola/szkoły autem to zabieranie im normalnego dzieciństwa

        niektórzy robią to nawet jeśli miedzy domem a przedszkolem/ szkołą wynosi mniej niż 800 metrów. Tylko współczuć dzieciom i ich rodzicom. Potrzebny jest Rowerowy Maj.

        • 8 3

      • Popieram !

        • 4 0

    • mnie przekonało (1)

      świetne miejsce pod sprzedaż reklam i ich wyświetlanie, dziękuję, ta inwestycja jest dobra i ma szanse się zwrócić

      • 0 9

      • Przekonało bo jesteś z tej bandy od łucyka

        • 2 1

  • (5)

    Jeżeli autobusy mogą jeździć "pod prąd" ponieważ tak mają wyznaczony bus pas to również osobowe auta powinny korzystać w godzinach porannego szczytu.
    Po 15.00 odwrotnie z centrum do góry trzecim pasem.
    W USA to działa i jakoś to idzie.
    A wy zarezerwowaliście dodatkowy pas dla pojedyńczych, pustych autobusów.

    • 38 52

    • W USA już to nie działa (2)

      Właśnie tam udowodniono, że nie ma takiej ilości pasów, której nie dałoby się zakorkować

      • 20 9

      • to nie działa nigdzie na świecie. Próbowali nie tylko w USA (1)

        ale także w Chinach, Rosji, Brazylii i wielu innych krajach trzeciego świata. Rekordowy (9 dniowy) korek na autostradzie zanotowano w Rosji. We Francji co roku na początku sierpnia zakorkowane wszystkie autostrady z Paryża na Lazurowe Wybrzeżę. W Chorwacji przewodniki turystyczne podają prognozy, w jakie weekendy autostrady wiodące nad Adriatyk będą zakorkowane. Na Pomorzu między Gdynią a Władysławowem jeszcze autostrady nie ma, ale korek w lecie potrafi sięgnąć nieźle poza horyzont. Nadal jednak internauci i decydenci gdyńscy uważają, że obwodnica Witomina czy innych suburbiów złagodzi korki. Nie złagodzi, Przesunie je bliżej centrum miasta.

        • 7 5

        • co ty koleś pitolisz?

          w USA i w zach.UE są autostrady, które mają pasy przestawiane - 3pasy rankiem do miasta po południu tylko jeden pas - w SAN Diego to nawet Betonowe pachołki są tak 2x dziennie przesuwane.

          • 9 2

    • to się na tym wiczlinie zdecydujcie

      autobusy jeżdżą puste czy zatłoczone?

      • 15 0

    • To przesiądź się do tego autobusu.

      • 4 0

  • Proponuję donice i ławki (najlepiej multimedialne bo mogą świecić) wzdłuż ulicy Suchej. Może w tym pyle i w ciemnościach egipskich będzie się przyjemniej szło z buta do przystanku "na żądanie" żeby dojechać do przystanku bez żądania, żeby postać w korkach bo drogi tak wąskie,że niestety tylko jednopasmowe.

    • 52 6

  • dlaczego po prostu nie wybudują obwodnicy Witomina? to najleszy spsób na walkę z korkami. (5)

    • 32 13

    • Założę się, że wtedy korki zaczną się na Węźle Cegielskiej

      • 9 2

    • bo są ważniejsze inwestycje w Gdyni

      a Gdynianie mają dość ładowania całej forsy na chwarzno/wiczlino. Cała Północ to się z podatkami do suchego dworu chyba niedługo przeniesie.

      • 9 2

    • ponieważ wiedzą (powinni wiedzieć) że budowa obwodnic i poszerzanie dróg (1)

      mają taki wpływ na korki jak popuszczanie pasa na walkę z nadwagą i otyłością. Poprawa warunków korzystania z najbardziej terenochłonnych sposobów poruszania się po mieście (samochodów prywatnych) prowadzi jedynie do błędnego koła niezrównoważonego rozwoju. Tylko zdecydowane postawienie na poprawę komfortu i bezpieczeństwa pieszych, rowerzystów i transportu szynowego może coś pomóc w Gdyni i innych częściach Trójmiasta.

      • 6 7

      • Owszem nie ma miejsca na nowe drogi. Ale nie dawaj komunistyczno/socjalistycznych przykładów zbiorkom-u jako rozwiązania. Mamy nieograniczoną przestrzeń na wytyczanie dróg w powietrzu dla małych indywidualnych latających pojazdów.

        • 2 4

    • Bo to droższe od farby.

      • 2 0

  • obwodnica, obwodnica (1)

    Nie ma innego sposobu na wsparcie tej części miasta, jak wybudowanie obwodnicy Witomina oraz poszerzenie drogi na odcinku rondo Sokółka - zjazd na obwodnicę (Biedronka). Cała reszta to jakieś podchody..
    I wiedzą o tym władze Gdyni.

    • 32 10

    • ta część miasta otrzymała już wystarczającą ilość wsparcia

      • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.