Fakty i opinie

stat

Komunikacja na zamówienie? Pomysł dla Chwarzna i Wiczlina

Mieszkańcy Chwarzna i Wiczlina niechętnie wybierają komunikację miejską. Urzędnicy chcą to zmienić.
Mieszkańcy Chwarzna i Wiczlina niechętnie wybierają komunikację miejską. Urzędnicy chcą to zmienić. fot. Maciej Czarniak/Trojmiasto.pl

1,5 tys. mieszkańców Chwarzna i Wiczlina odpowiedziało na pytania, jak poprawić komunikację z centrum Gdyni. Jednym z pomysłów jest zamawianie przez posiadaczy biletów okresowych o wybranej godzinie z rozkładu jazdy kursu mikrobusu dojeżdżającego na konkretny przystanek i stamtąd dalsza podróż miejskim autobusem.



Ile czasu zajmuje ci dojście do przystanku komunikacji miejskiej?

mniej niż 5 minut 56%
od 5 do 10 minut 32%
ponad 10 minut 12%
zakończona Łącznie głosów: 906
Badanie zostało przeprowadzone w ramach projektu o nazwie Smacker. W 85 proc. finansuje go Unia Europejska, wykładając około 1 mln zł. Celem jest zmniejszenie różnic między obszarami peryferyjnymi a centrami europejskich miast. W Gdyni do badania wybrano Chwarzno i Wiczlino.

Przybywa mieszkańców i aut



To wciąż najszybciej rozwijające się dzielnice Gdyni, których mieszkańcy mają jednak spore problemy z dostaniem się do Śródmieścia. Powodem jest m.in. zakorkowana ul. Chwarznieńska. Od grudnia pasażerowie zaoszczędzają minuty dzięki kontrabuspasowi. W pełni zator ma zniknąć po planowanej budowie Obwodnicy Witomina.

Unijny projekt ma wskazać na inne bolączki i możliwość ich potencjalnego rozwiązania. Pierwszym etapem realizowanym pod koniec 2019 roku było przeprowadzenie ankiety wśród mieszkańców, w której pytano o ich zachowania komunikacyjne. Wzięło w niej udział 1,5 tys. osób.

Narzekania na tłok, ale większość wybiera samochód



Okazało się, że mimo prób przekonywania do komunikacji miejskiej, w ciągu ostatnich trzech lat w zachodnich dzielnicach Gdyni wzrosła popularność korzystania z własnych samochodów. Jazdę autem preferuje blisko 70 proc. badanych. By to zmienić, ankietowani, jako konieczne, uznali zwiększenie częstotliwości kursów niektórych autobusów w godzinach szczytu, dostępności przystanków, uzupełnienie infrastruktury o wiaty przystankowe, ławki czy niezbędne oświetlenie.

Co ciekawe, mieszkańcy wskazali, że problemem dzielnic są zatłoczone ulice, jednocześnie połowa badanych w wieku 31-40 lat przyznała, że podwozi swoje dzieci samochodem na lekcje do szkoły.

Mieszkańcy chcą transportu na żądanie



Ankietowanym zaproponowano również potencjalne usługi, mogące zwiększyć atrakcyjność transportu zbiorowego. 75 proc. uznało, że najlepsza byłaby możliwość korzystania z transportu na żądanie na zasadzie wcześniejszej rezerwacji, ale tylko dla posiadaczy biletu okresowego.

Rozkład ZKM Gdynia


W praktyce polega to na zamawianiu kursu o wybranej godzinie z rozkładu jazdy, który dowoziłby pasażerów na wybrany przystanek, skąd, już zwykłymi liniami, mogliby kontynuować podróż do innych części miasta.

W Polsce są już podobne rozwiązania



Taki system działa m.in. w Szczecinie.

- Pasażerowie, po skontaktowaniu się z naszym dyspozytorem, mogą zamówić realizację konkretnego kursu na jednej z trzech linii funkcjonujących w ramach systemu transportu na żądanie obsługujących podmiejskie osiedla. Kursy realizowane są wyłącznie po uprzednim telefonicznym zgłoszeniu, minimum 20 minut przed planowanym rozpoczęciem kursu - czytamy na stronie Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie.
Specjaliści od transportu publicznego przyznają, że takie usługi mogą spowodować większe zainteresowanie mieszkańców komunikacją miejską i nie powodują kosztów po stronie operatora. Do obsługi potrzeba wówczas bowiem mniejszej liczby autobusów niż na regularnej linii. Powstają już pierwsze aplikacje, których działanie jest podobne do samochodowych jak np. Uber.

Urzędnicy nie ukrywają, że transport na żądanie to na razie melodia przyszłości, ale niebawem mieszkańcy mają zobaczyć pierwsze efekty programu Smacker.

Autobusy jadą legalnie pod prąd. Film z grudnia 2019


Na początek elektroniczne rozkłady na przystankach



- Już za kilka miesięcy planujemy uatrakcyjnić część przystanków w dzielnicy dotykowymi ekranami z rozkładem jazdy, elementami zielonymi i małej architektury miejskiej: donicami, ławkami - wylicza Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Z projektem spore oczekiwania wiążą także radni dzielnicy współpracujący przy jego realizacji.

- Obecnie w naszej dzielnicy z dnia na dzień przybywa nowych mieszkańców, a co za tym idzie, i samochodów, czas na wyjazd z dzielnicy systematycznie się wydłuża - wskazuje Małgorzata Białoskórska, przewodnicząca Rady Dzielnicy Chwarzno-Wiczlino.
Zwieńczeniem projektu ma być plan mobilności dla dzielnicy oraz lista działań do wykonania.

Chwarzno-Wiczlino: mieszkania na sprzedaż

Gdynia Chwarzno mieszkanie 74 m2
569 000 zł
Gdynia Chwarzno
Luksusowe mieszkanie w dzielnicy Chwarzno Wiczlino
849 000 zł
Gdynia Wiczlino
Mieszkanie w zabudowie szeregowej + poddasze + ogródek
499 000 zł
Gdynia Wiczlino