• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kończy się budowa przystanków PKM w Gdyni

Maciej Naskręt
16 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Do 31 października mają się zakończyć prace przy budowie dwóch przystanków PKM w Gdyni. Gotowe są prace konstrukcyjne i splot torowy. Do wykonania pozostały elementy peronów, a także wykonanie jednego toru przy obu przystankach.



Czy nowe przystanki PKM będą się cieszyć dużym powodzeniem?

W Gdyni przy linii kolejowej nr 201 - relacji Gdynia Główna - Kościerzyna - od zeszłego roku trwa budowa dwóch przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Przystanek Gdynia Karwiny powstaje przy ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni, a przystanek PKM Gdynia Stadion realizowany jest przy ul. Sportowej zobacz na mapie Gdyni.

Od kilku tygodni na budowie obu przystanków gotowe są ozdobne wiaty. Charakterystyczne, czerwone elementy widoczne są już z daleka i nikt nie powinien mieć problemów z odnalezieniem nowych przystanków.

Czytaj też: Nowe przystanki PKM w Gdyni, ale kursów nie przybędzie

Co jeszcze jest do zrobienia?

Obecnie największy ruch odbywa się przy budowie samych peronów. Dotyczy to zarówno przystanku na Karwinach, jak i tego przy stadionie. Wykonawca przygotowuje podbudowę pod nawierzchnię peronów, a tam, gdzie jest to możliwe, układa wierzchnią kostkę.

Przy obu przystankach wykonawca musi także odtworzyć tor, po którym będą się poruszać pociągi w kierunku centrum Gdyni. W sumie musi być odbudowane jakieś 600 m toru.

Kończą się prace także na styku PKM-ki i miejskiej infrastruktury. Trwa budowa chodników, wykończenie schodów wiodących do peronów, a także przejść nad i pod linią PKM.

Przystanek PKM Gdynia Karwiny. Na budowie trwają prace wykończeniowe. Przystanek PKM Gdynia Karwiny. Na budowie trwają prace wykończeniowe.
298-metrowy splot torowy gotowy

Z racji tego, że przystanek PKM Karwiny powstaje na łuku linii, konieczne było wykonanie splotu torowego. To rzadko spotykane rozwiązanie stanowi dodatkowy tor w torze, który ma umożliwić przejazd pociągom ponadgabarytowym w bezpiecznej odległości od planowanych peronów o wysokości 76 cm. Z kolei pociągi pasażerskie będą zatrzymywały się blisko krawędzi.

Co ciekawe, splot torowy powstał nie na betonowych podkładach, a na drewnianych, których żywotność jest zdecydowanie krótsza. Postąpiono tak dlatego, że podkłady na wysokości splotu są dłuższe, a aktualnie żadna firma nie produkuje takich niestandardowych elementów z betonu.

Splot torowy jest od kilku dni gotowy. Przejechały po nim już pierwsze pociągi, w tym jeden ponadgabarytowy. Projektanci i budowniczowie nie zawiedli i obyło się bez problemów.

Splot torowy - tor w torze - na Karwinach. Splot torowy - tor w torze - na Karwinach.
31 października koniec prac, pierwsze kursy 10 grudnia

Zgodnie z umową, realizacja inwestycji na terenie Gdyni miała zakończyć się do 31 lipca 2017 r., ale wykonawca nie dotrzymał tego terminu. Powód? Niskie temperatury i opady śniegu zatrzymały zimą i wiosną większość robót ziemnych. Kłopotem były także przedłużające się uzgodnienia z zarządcą linii - spółką PKP PLK.

W efekcie termin oddania przystanków został przesunięty na 31 października. Pasażerowie jednak po raz pierwszy do pociągów z nowych peronów wsiądą dopiero 10 grudnia, po wejściu w życie nowego rozkładu jazdy.

Przystanek PKM Gdynia Stadion. Przystanek PKM Gdynia Stadion.

Miejsca

Opinie (153) 2 zablokowane

  • A co w temacie skm przystanek orłowo (1)

    Przystanek z czasów póżnego gomułki ,czas na remont ,najwyższy czas

    • 14 0

    • ponoć w planach

      na lata 2018-2019

      • 0 1

  • Największa inwestycja w gdyni od dekady

    i to tylko dzięki Gdańskowi.

    • 13 5

  • A kiedy PKM do Gdyni Północ?

    • 13 3

  • Wreszcze rozładuje to korki na wiecznie zapchanej estakadzie.

    • 6 2

  • Wpuścić Arrvę to od razu będzie lepszy rozkład

    • 11 1

  • SKM I PKM na Obłuze Oksywie Dębogórze i do Kazimierza

    • 11 0

  • drugi peron w Redłowie?

    może postulat nie na temat, ale czy w zakresie pociągów dalekobieżnych obecnie Redłowo nie jest lepiej skomunikowane z okolicznymi dzielnicami niż Orłowo? Szczególnie nocą?

    • 8 2

  • ah ta komunikacja (3)

    Komunikacja w trójmiesię to na prawdę porażka, SKM w gdzinach dzczutu tak zatłoczona że wsiadać trzeba do niej tyłem, na wszelki wypadek jeszcze przed wejściem zdjąć krótkę bo w SKM miejska na to na pewno nie bedzię, PKM jezdzi bardzo rzadko więc jeśl nie zdążysz na jedną PKM no to pryrko ale trochę sobie na nią poczekasz

    • 13 3

    • Na całym świecie w godzinach szczytu jest tłok w komunikacji miejskiej. (1)

      • 3 5

      • oczywiście

        nie mówię że tak nie jest :) ale śmieszą mnie pomysł np. puszczanie skm co 10 :minut po za godzinami szczytu, jak w godzinach szczytu skm czasami jeżdżą co 20 minut :) 8:40 i 9:03 podaję godziny z kamiennego potoku :) coś tu chyba jest nie halo. a Wracając do PKM to świetnie że coś takiego jest, na pewno korzystało by dużo więcej ludzi jakby ona jeździła trochę częściej :(

        • 4 2

    • Pryrko mi, ale w godzinach dzczutu krótkę zostawiam w domu ;)

      • 1 1

  • I tak nie dorównamy do Paryskiego RER nie mówiąc o metrze, którego się nie doczekamy (2)

    • 2 5

    • a po co mamy czekać na metro?

      drążenie tuneli w gruncie bagiennym jest bardzo kosztowne: przypomnij sobie koszty budowy tunelu pod Martwą Wisłą.

      Za jeden kilometr tunelu można sfinansować budowę pełnej sieci cyklostrad w całym Trójmieście.

      • 2 1

    • u nas nie będzie "tak bombowo", alfabet łaciński nadal w nazwach stacji ;) tylko cyfry arabskie...

      • 0 1

  • jak się przy tym przejeżdza

    to OKROPNIE to wygląda...to zadaszenie i do tego w czerwonym kolorze przypomina wiatę jakiejś firmy remontowej lub magazyn ..brrrrr ..nie było tam architekta ? wystarczyło odsunąć przystanek ze 200 metrów w głąb ..i byłoby zupełnie inaczej !!!

    • 10 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane