• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kończy się budowa przystanków PKM w Gdyni

Maciej Naskręt
16 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Do 31 października mają się zakończyć prace przy budowie dwóch przystanków PKM w Gdyni. Gotowe są prace konstrukcyjne i splot torowy. Do wykonania pozostały elementy peronów, a także wykonanie jednego toru przy obu przystankach.



Czy nowe przystanki PKM będą się cieszyć dużym powodzeniem?

W Gdyni przy linii kolejowej nr 201 - relacji Gdynia Główna - Kościerzyna - od zeszłego roku trwa budowa dwóch przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Przystanek Gdynia Karwiny powstaje przy ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni, a przystanek PKM Gdynia Stadion realizowany jest przy ul. Sportowej zobacz na mapie Gdyni.

Od kilku tygodni na budowie obu przystanków gotowe są ozdobne wiaty. Charakterystyczne, czerwone elementy widoczne są już z daleka i nikt nie powinien mieć problemów z odnalezieniem nowych przystanków.

Czytaj też: Nowe przystanki PKM w Gdyni, ale kursów nie przybędzie

Co jeszcze jest do zrobienia?

Obecnie największy ruch odbywa się przy budowie samych peronów. Dotyczy to zarówno przystanku na Karwinach, jak i tego przy stadionie. Wykonawca przygotowuje podbudowę pod nawierzchnię peronów, a tam, gdzie jest to możliwe, układa wierzchnią kostkę.

Przy obu przystankach wykonawca musi także odtworzyć tor, po którym będą się poruszać pociągi w kierunku centrum Gdyni. W sumie musi być odbudowane jakieś 600 m toru.

Kończą się prace także na styku PKM-ki i miejskiej infrastruktury. Trwa budowa chodników, wykończenie schodów wiodących do peronów, a także przejść nad i pod linią PKM.

Przystanek PKM Gdynia Karwiny. Na budowie trwają prace wykończeniowe. Przystanek PKM Gdynia Karwiny. Na budowie trwają prace wykończeniowe.
298-metrowy splot torowy gotowy

Z racji tego, że przystanek PKM Karwiny powstaje na łuku linii, konieczne było wykonanie splotu torowego. To rzadko spotykane rozwiązanie stanowi dodatkowy tor w torze, który ma umożliwić przejazd pociągom ponadgabarytowym w bezpiecznej odległości od planowanych peronów o wysokości 76 cm. Z kolei pociągi pasażerskie będą zatrzymywały się blisko krawędzi.

Co ciekawe, splot torowy powstał nie na betonowych podkładach, a na drewnianych, których żywotność jest zdecydowanie krótsza. Postąpiono tak dlatego, że podkłady na wysokości splotu są dłuższe, a aktualnie żadna firma nie produkuje takich niestandardowych elementów z betonu.

Splot torowy jest od kilku dni gotowy. Przejechały po nim już pierwsze pociągi, w tym jeden ponadgabarytowy. Projektanci i budowniczowie nie zawiedli i obyło się bez problemów.

Splot torowy - tor w torze - na Karwinach. Splot torowy - tor w torze - na Karwinach.
31 października koniec prac, pierwsze kursy 10 grudnia

Zgodnie z umową, realizacja inwestycji na terenie Gdyni miała zakończyć się do 31 lipca 2017 r., ale wykonawca nie dotrzymał tego terminu. Powód? Niskie temperatury i opady śniegu zatrzymały zimą i wiosną większość robót ziemnych. Kłopotem były także przedłużające się uzgodnienia z zarządcą linii - spółką PKP PLK.

W efekcie termin oddania przystanków został przesunięty na 31 października. Pasażerowie jednak po raz pierwszy do pociągów z nowych peronów wsiądą dopiero 10 grudnia, po wejściu w życie nowego rozkładu jazdy.

Przystanek PKM Gdynia Stadion. Przystanek PKM Gdynia Stadion.

Miejsca

Opinie (153) 2 zablokowane

  • tez buduje

    ja tez buduje nowom stacje w pokoju bo chomiki chcialy pojezdzic po domu

    • 2 3

  • wytłumaczenie opóźnienia jest skandaliczne - nalicza KARY?

    zdziwienie że nie rosną u nas palmy = ale wtedy zapewne temperatury byłyby zbyt wysokie...

    • 3 2

  • brak parkingow

    Najwieksza bolaczka jest brak parkingow przy wiekszoci stacji tylko kilka z nich ma parkingi z prawdziwego zdarzenia... ale wystarczy pojechac w strone Koscierzyny czy Kartuz i widac ze ludzie ktorych probuje sie przekonac do przesiadania sie na koej musza parkowac gdzie popadnie nawet na ulicy....to jest zupelnie nie przemyslane i powinno byc szybko skorygowane aby wiecej ludzi moglo korzystac z PKM

    • 6 2

  • Gdynia Kiedyś Morska Potęga Polski a dzisiaj Gdynia to Miasto Upadłe

    • 6 8

  • skandaliczne plany rozkładu PKM (1)

    nadal ma jeździć przez Wrzeszcz - czyli te przystanki nie będą wykorzystywane

    • 6 2

    • Można i z przesiadką w Gdańsku Rębiechowie via Gdańsk Osowa

      • 1 0

  • podobno za 3 kadencje prez. Szczurek puści kolejkę po istniejących i gotowych do użytku torach z Oksywia (1)

    i 50000 ludzi przestanie stać w korkach. Już wiecie na kogo głosować. HURAAA

    • 6 3

    • Pan Adamowicz na prezydenta Gdyni

      wtedy powstanie kolejka z Oksywia i tunel pod portem łączącym centrum z Gdynią Północ

      • 2 1

  • defekował na pkm, dla kogo to jest i dlaczego z pieniędzy pasażerów SKM?

    • 3 3

  • Byle zdażyli przed zimą

    Nie wierze, aby te przystanki byly gotowe za 2 tygodnie. Tam jest jeszcze mnóstwo pracy do wykonania. Zato do terminu otwarcia przystankow czyli 10 grudnia jest jeszcze sporo czasu. Ciekawe dlaczego od zakonczenia budowy do otwarcia przystanku ma uplynac az ponad miesiac.
    Oby udalo się skończyc tą budowę przed zimą. Obecnie jezdze do pracy na rowerze, ale od grudnia chcialbym zaczac jezdzic PKM-ką z Karwin do Gdyni.

    • 9 1

  • To nie jest ciekawe ale TRAGICZNE! Poza tym ile można pisać o dwóch przystankach! KRYPTOREKLAMA? Początek i koniec budowy -dwa (1)

    -dwa artykuły i ewentualnie jakiś news o wyjątkowych zdarzeniach.

    "Co ciekawe, splot torowy powstał nie na betonowych podkładach, a na drewnianych, których żywotność jest zdecydowanie krótsza. Postąpiono tak dlatego, że podkłady na wysokości splotu są dłuższe, a aktualnie żadna firma nie produkuje takich niestandardowych elementów z betonu."

    • 6 2

    • a ile można pisać o korkach na drogach? Po co to ?

      • 1 0

  • śnieg zimą, zadziwiające!!!

    Eeeeh, tych wymówek to się już czytać nie chce.
    No śnieg spadł i były niskie temperatury w zimę...
    A co z betonem, który skuwali????

    • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane