• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kończy się budowa przystanków PKM w Gdyni

Maciej Naskręt
16 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Do 31 października mają się zakończyć prace przy budowie dwóch przystanków PKM w Gdyni. Gotowe są prace konstrukcyjne i splot torowy. Do wykonania pozostały elementy peronów, a także wykonanie jednego toru przy obu przystankach.



Czy nowe przystanki PKM będą się cieszyć dużym powodzeniem?

W Gdyni przy linii kolejowej nr 201 - relacji Gdynia Główna - Kościerzyna - od zeszłego roku trwa budowa dwóch przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Przystanek Gdynia Karwiny powstaje przy ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni, a przystanek PKM Gdynia Stadion realizowany jest przy ul. Sportowej zobacz na mapie Gdyni.

Od kilku tygodni na budowie obu przystanków gotowe są ozdobne wiaty. Charakterystyczne, czerwone elementy widoczne są już z daleka i nikt nie powinien mieć problemów z odnalezieniem nowych przystanków.

Czytaj też: Nowe przystanki PKM w Gdyni, ale kursów nie przybędzie

Co jeszcze jest do zrobienia?

Obecnie największy ruch odbywa się przy budowie samych peronów. Dotyczy to zarówno przystanku na Karwinach, jak i tego przy stadionie. Wykonawca przygotowuje podbudowę pod nawierzchnię peronów, a tam, gdzie jest to możliwe, układa wierzchnią kostkę.

Przy obu przystankach wykonawca musi także odtworzyć tor, po którym będą się poruszać pociągi w kierunku centrum Gdyni. W sumie musi być odbudowane jakieś 600 m toru.

Kończą się prace także na styku PKM-ki i miejskiej infrastruktury. Trwa budowa chodników, wykończenie schodów wiodących do peronów, a także przejść nad i pod linią PKM.

Przystanek PKM Gdynia Karwiny. Na budowie trwają prace wykończeniowe. Przystanek PKM Gdynia Karwiny. Na budowie trwają prace wykończeniowe.
298-metrowy splot torowy gotowy

Z racji tego, że przystanek PKM Karwiny powstaje na łuku linii, konieczne było wykonanie splotu torowego. To rzadko spotykane rozwiązanie stanowi dodatkowy tor w torze, który ma umożliwić przejazd pociągom ponadgabarytowym w bezpiecznej odległości od planowanych peronów o wysokości 76 cm. Z kolei pociągi pasażerskie będą zatrzymywały się blisko krawędzi.

Co ciekawe, splot torowy powstał nie na betonowych podkładach, a na drewnianych, których żywotność jest zdecydowanie krótsza. Postąpiono tak dlatego, że podkłady na wysokości splotu są dłuższe, a aktualnie żadna firma nie produkuje takich niestandardowych elementów z betonu.

Splot torowy jest od kilku dni gotowy. Przejechały po nim już pierwsze pociągi, w tym jeden ponadgabarytowy. Projektanci i budowniczowie nie zawiedli i obyło się bez problemów.

Splot torowy - tor w torze - na Karwinach. Splot torowy - tor w torze - na Karwinach.
31 października koniec prac, pierwsze kursy 10 grudnia

Zgodnie z umową, realizacja inwestycji na terenie Gdyni miała zakończyć się do 31 lipca 2017 r., ale wykonawca nie dotrzymał tego terminu. Powód? Niskie temperatury i opady śniegu zatrzymały zimą i wiosną większość robót ziemnych. Kłopotem były także przedłużające się uzgodnienia z zarządcą linii - spółką PKP PLK.

W efekcie termin oddania przystanków został przesunięty na 31 października. Pasażerowie jednak po raz pierwszy do pociągów z nowych peronów wsiądą dopiero 10 grudnia, po wejściu w życie nowego rozkładu jazdy.

Przystanek PKM Gdynia Stadion. Przystanek PKM Gdynia Stadion.

Miejsca

Opinie (153) 2 zablokowane

  • Dziura zamiast peronu...

    dziura zamiast peronu to prace wykończeniowe. Dobre. Oddane powinno być pół roku temu. Kpina z pieniędzy podatników i tyle. Urzędnicy powinny ponosić odpowiedzialność za swoje błędy lub/i celowe zaniedbania

    • 6 1

  • Gdynia Miasto Upadłe

    • 4 4

  • A parkingi???? (1)

    Jest w polu taki przystanerk Gdańsk Rębiechowo. Miał być Park&Ride i co???
    Nie ma parkingu, więc PKM w tym miejscu to tylko przystanek dla zwierząt.
    Może ktoś wreszcie coś z tym zrobi?

    • 6 1

    • będzie osiedle

      w przyszłości

      • 1 0

  • jeśli te zdjęcia powyżej

    są aktualne, to na przystanku Stadion nie ma nawet peronu.

    • 5 0

  • Koniec prac deklarowany był na 31.10.2017... (1)

    Koniec prac deklarowany był na 31.10.2017 - sądząc po stopniu zaawansowania termin jest nierealny. Budimex taka solidna firma a tu wpadka z terminem realizacji. Na miejscu dyrektora tego kontraktu bardzo poważnie zastananowiłbym się nad kompetencjami kadry.

    • 5 0

    • solidna? ha ha ha

      przecież oni KAŻDY kontrakt zawalają - a potem znowu wygrywaja

      pewnie dlatego że to firma 'narodowa'

      • 1 1

  • A do Kościerzyny dalej przez Wrzeszcz...

    Kiedy powrócą krótsze połączenia z Gdyni do Kościerzyny? Dłuższa trasa przez Wrzeszcz miała jedynie odciążyć linię na czas budowy nowych przystanków w Gdyni. Nowe przystanki oddane do użytku, a my dalej będziemy jeździć dookoła i dopłacać do biletów. Żenada.

    • 11 0

  • Opinia

    Ted-trans to firma godna polecenia trójmiejskim inwestycji

    • 1 1

  • Jak zwykle!!!

    Standart u nas -nie wiadomo czy się cieszyć, czy płakać!!
    Bez możliwości przesiadki w Trajtka albo Autobus na Karwinach cały pomysł jest lekko do Bani.
    Co prawda przystanki dość blisko PKM są ( przy wylocie Buraczanej), ale skoro wydaje się już tyle kasy, to aż się prosi zrobić tak jak trzeba czyli wprost z Peronu na pętlę itd.
    Ps-osobny temat to rozkład jazdy-przy kursach 1x 1h to nawet nie ma co robić pętli!!

    • 6 0

  • pow8d opóznienia

    Opady sniegu i ustalenia z pkp? A co z wbudowaniem zlego betonu i koniecznosci rozbiorki fundamentu pod peron? Autor zapomnial?

    • 3 2

  • Wyniki ankiety mówią wiele

    Jedynie kursowanie minimum co 15 minut w szczycie i 20 poza nim, a w weekendy co pół godziny sprawią, że część osób może przesiąść się na kolej, a dziś kto normalny będzie korzystać z pociągu raz na godzinę, korzystał także z absurdalnego rozkładu. gdzie nie da się zapamiętać dokładnego czasu odjazdu itd

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane