• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kończy się budowa przystanków PKM w Gdyni

Maciej Naskręt
16 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Do 31 października mają się zakończyć prace przy budowie dwóch przystanków PKM w Gdyni. Gotowe są prace konstrukcyjne i splot torowy. Do wykonania pozostały elementy peronów, a także wykonanie jednego toru przy obu przystankach.



Czy nowe przystanki PKM będą się cieszyć dużym powodzeniem?

W Gdyni przy linii kolejowej nr 201 - relacji Gdynia Główna - Kościerzyna - od zeszłego roku trwa budowa dwóch przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Przystanek Gdynia Karwiny powstaje przy ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni, a przystanek PKM Gdynia Stadion realizowany jest przy ul. Sportowej zobacz na mapie Gdyni.

Od kilku tygodni na budowie obu przystanków gotowe są ozdobne wiaty. Charakterystyczne, czerwone elementy widoczne są już z daleka i nikt nie powinien mieć problemów z odnalezieniem nowych przystanków.

Czytaj też: Nowe przystanki PKM w Gdyni, ale kursów nie przybędzie

Co jeszcze jest do zrobienia?

Obecnie największy ruch odbywa się przy budowie samych peronów. Dotyczy to zarówno przystanku na Karwinach, jak i tego przy stadionie. Wykonawca przygotowuje podbudowę pod nawierzchnię peronów, a tam, gdzie jest to możliwe, układa wierzchnią kostkę.

Przy obu przystankach wykonawca musi także odtworzyć tor, po którym będą się poruszać pociągi w kierunku centrum Gdyni. W sumie musi być odbudowane jakieś 600 m toru.

Kończą się prace także na styku PKM-ki i miejskiej infrastruktury. Trwa budowa chodników, wykończenie schodów wiodących do peronów, a także przejść nad i pod linią PKM.

Przystanek PKM Gdynia Karwiny. Na budowie trwają prace wykończeniowe. Przystanek PKM Gdynia Karwiny. Na budowie trwają prace wykończeniowe.
298-metrowy splot torowy gotowy

Z racji tego, że przystanek PKM Karwiny powstaje na łuku linii, konieczne było wykonanie splotu torowego. To rzadko spotykane rozwiązanie stanowi dodatkowy tor w torze, który ma umożliwić przejazd pociągom ponadgabarytowym w bezpiecznej odległości od planowanych peronów o wysokości 76 cm. Z kolei pociągi pasażerskie będą zatrzymywały się blisko krawędzi.

Co ciekawe, splot torowy powstał nie na betonowych podkładach, a na drewnianych, których żywotność jest zdecydowanie krótsza. Postąpiono tak dlatego, że podkłady na wysokości splotu są dłuższe, a aktualnie żadna firma nie produkuje takich niestandardowych elementów z betonu.

Splot torowy jest od kilku dni gotowy. Przejechały po nim już pierwsze pociągi, w tym jeden ponadgabarytowy. Projektanci i budowniczowie nie zawiedli i obyło się bez problemów.

Splot torowy - tor w torze - na Karwinach. Splot torowy - tor w torze - na Karwinach.
31 października koniec prac, pierwsze kursy 10 grudnia

Zgodnie z umową, realizacja inwestycji na terenie Gdyni miała zakończyć się do 31 lipca 2017 r., ale wykonawca nie dotrzymał tego terminu. Powód? Niskie temperatury i opady śniegu zatrzymały zimą i wiosną większość robót ziemnych. Kłopotem były także przedłużające się uzgodnienia z zarządcą linii - spółką PKP PLK.

W efekcie termin oddania przystanków został przesunięty na 31 października. Pasażerowie jednak po raz pierwszy do pociągów z nowych peronów wsiądą dopiero 10 grudnia, po wejściu w życie nowego rozkładu jazdy.

Przystanek PKM Gdynia Stadion. Przystanek PKM Gdynia Stadion.

Miejsca

Opinie (153) 2 zablokowane

  • I po co, po co,po co? (13)

    Ta śmieszna pkmka, może i potrzebna, ale w tym kształcie jest karykaturalnym tworem za ponad miliard. W niczym nie przypomina alternatywy dla samochodu... W ogóle cała komunikacja w Trójmieście nie zachęca ani trochę...

    • 99 166

    • (1)

      Wytłumacz to tylko użytkownikom PKM

      • 31 5

      • Powinni te 25 zł dopłaty do każdego ich przejazdu płacic z własnej kieszeni

        I wtedy zrozumieliby.

        3 osoby zrzucając się na taxi za taka dopłatę dojechaliby w każdy kraniec Trójmiasta i to pod same drzwi

        • 6 10

    • (3)

      Może i jest kiepska Ale jest zawsze coś

      • 27 5

      • durny argument (2)

        tak to można gadać o rzeczach które funkcjonują od lat a nie o tych które rzekomo były dokładnie planowane, konsultowane i na które poszła kupa kasy

        • 9 8

        • (1)

          To jak jesteś taki skrupulatny to sięgnij pamięcią kilka lat wstecz, PKM od zawsze była planowana na dwa takty, w pierwszym tory, w drugim elektryfikacja i docelowe składy. Hasło: finansowanie z UE.

          • 17 3

          • PKM w takim kształcie nie ma racji bytu. To kasa wywalona w błoto i każdy to wie. Ile ludzi będzie korzystać z nowych przystanków żeby dojechać do Gdańska? Podejrzewam, że niewielu. Tym bardziej że te kilka przystanków Gdańska w polu nie zachęca do korzystania z tego tworu. Jedynie na trasach Kościerzyna- gdynia i z Kartuz do Gdańska to ma jakiś sens. Ale do tego nie trzeba było wywalac miliarda

            • 4 19

    • (4)

      Dla człowieka uzależnionego od samochodu i darmowy Orient Express nie jest alternatywą. Mój sąsiad konsekwentnie od dekady jeździ do piekarni po bułki. Piekarnia jest oddalona o 300 metrów - znalezienie miejsca do parkowania zazwyczaj trwa dłużej niż spacer...

      • 49 3

      • (1)

        No chyba nie po to kupował samochód, żeby iść do piekarni pieszo... ;)

        • 27 9

        • i dopłaca do tego "interesu" więcej niż do PKM

          a i tak musi postać kilka razy na czerwonym, wszak władza miejska będąca na pasku rowerzystów wymyśliła zasypywać tunele

          • 1 0

      • Przez 20 lat jeździłem po Trójmieście komunikacją miejską (1)

        Ze szczególnym uwzględnieniem "cudownej" SKM. A potem kupiłem samochód i uzależniłem się w jeden dzień. Choćby mi TGV od domu do pracy wybudowali, to nie wrócę.

        • 8 8

        • to twój problem koleś

          po co reklamujesz swoją zamkniętą umysłowość?

          Chyba że siliłeś się na ironię, wtedy szacun.

          • 6 1

    • Transport publiczny powinien być prywatny...

      ...natomiast infrastruktura publiczna. Przewoźnicy i firmy utrzymujące infrastrukturę wyłaniane w przetargach, gdzie jest transparentność i każdy mógłby sobie zobaczyć.
      W Japonii jest kilkaset spółek kolejowych i zobaczcie ile osób jeździ koleją - u nas dwie-trzy organizacje przewozowe mające tego samego właściciela i już Sajgon.
      P. S. Kiedy w końcu tablice inf. na dworcu we Wrzeszczu?

      • 6 4

    • Po to by istniejące szlaki kolejowe w mieście służyły do transportu pasażerów

      Wystarczy wybudować przystanki a później organizować przewozy. Ceny lepiej dostępnych gruntów i lokali przy przystankach zmienią rynek nieruchomości i atrakcyjność dzielnic.

      • 2 0

  • Tylko ten chory rozkład, ktory nie zachęca do PKM (11)

    • 193 6

    • POdziekuj PO (9)

      Tak wlasnie sekowaoi i nadal sekuja Gdynię.

      Miliard zl dotacji wydany w Gdansku m?in. na 10 przystankow w tym na kilka przystanków w szczerym polu.
      A terax z łaski dwa w Gdyni. A i tak rozkład bez kursów.

      Ekonomia wg POB- tak budowac aby cała kase wydac w Gdsnsku nawet jesli skutkiem będzie koniecznosc doplacania 50 mln co roku

      • 11 32

      • (5)

        Tak - 50 mln - ale do SKM i PKM - łącznie.
        Przy czym Gdynia ma SKM w d***, co widać po strukturze własnościowej:
        50,44% posiadają Polskie Koleje Państwowe Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie.
        18,24% posiada Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra Finansów.
        10,95% posiada Województwo Pomorskie.
        13,53% posiada Gmina Miasta Gdańsk.
        2,26% posiada Gmina Miasta Sopotu.
        3,09% posiada Gmina Miasta Gdyni.
        1,29% posiada Gmina Miejska Pruszcz Gdański.
        0,20% posiada Gmina Miejska Rumia.

        • 13 5

        • Ty nie kłam! (4)

          w 2016:
          - dopłata do PKM wyniosła ok 50 mln zł, przy 2 mln pasażerów - 25zł dopłaty do przejazdu 1 pasażera
          - dopłata do SKM wyniosła ok 20 mln, przy ok 40 mln pasażerów - 0.5zł dopłaty do przejazdu 1 pasażera

          był artykuł na trojmiasto.pl - wystarczy czytać i nie kłamać

          a argument ze stosunkiem własnościowym - czy się ma 13% czy 3% to nie widzę róznicy. a ty widzisz? może dywidendę hehe

          • 3 7

          • (3)

            Tiaaaa...
            "W pierwszej części umowa będzie obejmować linie Gdańsk – Gdańsk Port Lotniczy – Gdańsk Osowa / Gdynia, Kościerzyna / Kartuzy – Gdańsk Port Lotniczy – Gdańsk i Kościerzyna-Gdynia. A ponadto połączenia Lębork – Wejherowo – Gdynia Główna – Gdańsk Śródmieście. Na dopłaty do komunikacji aglomeracyjnej samorząd przewidział 50 mln zł. I pewne jest też to, że pierwszy kontrakt otrzyma PKP SKM w Trójmieście."


            Kwota w ub. roku była identyczna.

            A wielkość udziałów świadczy o zaangażowaniu w funkcjonowanie danej firmy. Gdyni po prostu nie zależy na sprawnej SKM - liczą się tylko "fajerwerki".

            • 4 2

            • I znowu klamiesz (2)

              Napisz ile w zeszlym roku WYNIOSLY dotacje a nie wypowiedzi/zapowiedzi cytujesz. Wyniosły 50 mln do PKM i 20 mln do SKM.

              Piszesz o zapowiedziach, a o tym ile doplaca w 2017 roku dowiemy sie jak minie rok i opublikują bip a nie dzis. Teraz to moga tak samo sciemniac jak sciemniali w oszacowaniach ile ludzi będzie tym jezdzic

              • 1 2

              • Artykul w Dzienniku Bałtyckim z 2016 roku (1)

                "Ze względu na niższą od prognozowanej frekwencję do 40-milionowej dotacji na funkcjonowanie PKM w tym roku trzeba będzie dorzucić 10 mln zł."

                Wstukajcie w googlu "PKM - kolej niekończących się problemów" i sami przeczytajcie. 50 mln dotacja tylko do PKM. Do SKM ok 20 mln a 42 mln pasażerów...

                • 1 2

              • Zrozum, aniołku, że jest JEDNA dotacja na przewozy aglomeracyjne - czyli na PKM i SKM. I przestań pisać bzdury.
                I akurat dotację na 2017 znamy - bo była podana w przetargu na ub. roku.

                • 1 0

      • Kochanka Dorna/36 kont bankowych etc... (2)

        ... to Ty? Twoje miejsce jest w Wyborczej - tam wylewasz swoje wypociny

        • 1 2

        • GWno jest skończone, kto to jeszcze czyta?

          • 0 2

        • Oczywiście,że to ta sama kretynka (jeszcze jako Sojowa się pojawiała).

          A na GW pewnie słusznie banowali kolejne konta tego trolla,wiec przeniósł (bądź przeniosła) się tutaj...

          • 0 0

    • Rozkład i przewoźnika zawsze można zmienić, przystanki buduje się trochę dłużej i drożej.

      • 2 2

  • Dlaczego szczurek nie buduje rownolegle węzła integracyjnego? (8)

    Kiedy PKM na północ Gdyni??

    • 114 18

    • Nie da się ?

      • 13 7

    • POlitycy wolą PKM puscic z Gdanska do Pryszcza niz na polnoc Gdyni (4)

      Pytsj Struka i Swilskiego

      • 21 17

      • No i prawidlowo bo jest wiecej terenow rozwojowych i budowlanych na poludniu Gdanska. (1)

        Na polnoc od Gdyni juz tylko Szwecja.

        • 7 19

        • Nawet jeśli masz rację z tą Szwecją,

          to do gdyńskich dzielnic takich jak Puck, Władysławowo czy Hel także trzeba jakoś dojechać. One także są rozwojowe.

          • 19 6

      • Bo nikt oprócz trolli nie jeździłby na oksywie przez chylonie. Nie wierzcie w te bzdury trolli o PKM na północ Gdyni bo będzie taki sam skutek jak obecna PKM

        • 0 15

      • Bo za ten odcinek Szczur by musiał bulić ;)

        Dla dokładności: za eksploatację. I to odpowiedź dlaczego prędzej świnie zaczną latać niż powstanie ten odcinek.

        • 0 0

    • Ty ,,wielki" człowieku. Na pewno pamiętasz, że nazwiska piszemy z dużej litery.

      • 0 1

    • Bo korek zablokowałby całe miasto

      • 0 1

  • (9)

    Przystanek na karwinach powinien mieć parking park And ride i możliwość przesiadki na autobusy do dąbrowy i Sopotu czy tak będzie ?

    • 109 3

    • Taki był plan i piękne rysunki jak stoją auta i pętle mają autobusy. Jak zwykle stanęło na planach.

      • 29 2

    • Niedługo pierwsze wizualizacje węzła (1)

      Skm na północ - tu niedługo pierwsze analizy

      • 11 2

      • Wizualizacje i analizy

        To znane podejście niepartii Samorządność do wszelkich inwestycji.

        • 9 0

    • Miał tak być no ale pewnie "nie da się"

      • 15 2

    • (2)

      same płatne hejtery z rana... budują - źle, planują - źle, nie budują - też źle. Wy to musicie mieć liche życie :)

      • 6 7

      • spytalem bo nie wiem :) a nie ze hejtuje :D

        • 2 0

      • hejtują zaraz po publikacji

        Nasi stali hejterzy uruchamiają się zaraz po publikacji, często artykuł pojawia się o 6 i pierwsze hejty lecą zaraz po nim :-) Przypadek??? Nie sądzę. Ale i tak mi żal, bo nie dość że piszą z rana niewyspani, to jeszcze tak zaczynają cały dzień... smuteczek ;-)

        • 2 3

    • wazniejsze jest zapewnienie strzeżonego, ale darmowego parkingu Bike and RIde

      • 2 0

    • Bez możliwości przesiadki w Trajtka albo autobus cały pomysł jest lekko do Bani.
      Co prawda przystanki dość blisko PKM są ( wylocie Buraczanej), ale skoro wydaje się już tyle kasy, to aż się prosi zrobić tak jak trzeba czyli wprost z Peronu na pętlę itd.
      Ps-osobny temat to rozkład jazdy-przy kursach 1x 1h to nawet nie ma co robić pętli!!

      • 6 0

  • Miasto Wspólne walczy o lepszy rozkład (10)

    Polecam ich wesprzeć, bo miasto Gdynia PKM tego nie zrobi. Teraz te nowe przystanki będą robić za wiaty dla bezdomnych. Kursy raz na godzinę.

    • 86 7

    • Gdynia ma inne priorytety niż transport kolejowy (6)

      Już dopłacają do kolejki na Kamienną. Moja babcia ma bliżej do Lidla.

      • 16 5

      • to na kamiennej (5)

        LIDLA POSTAWILI???

        • 9 2

        • Chyba odwrotnie - lidl pod Kamienną. Czasem widzę ludzi z siatami w kolejce (4)

          • 14 1

          • No jakby nie było, kolejka przydała sie tez lokalesom a nie tylko turystom (3)

            • 3 2

            • Podziel te 6 mln na budowę i 160 tys. rocznie na eksploatację na lokalsów (2)

              To myślę, że na taksówkę by mięli dożywotnio. Po co ta atrakcja, to nie wiem.

              • 6 4

              • 6 000 000 + 160 000 = 6 160 000 (1)

                6 160 000 / 220 000 (mieszkańcy Gdyni) = 27.27 PLN

                Za 27 złotych i 27 groszy jeździć do końca życia taksówką? Czy aż tak Uber zadziałał na rynek? xD

                • 2 6

              • Wszyscy mieszkają na Kamiennej?

                • 5 0

    • Miasto Wspólne i jego propozycje: Gdynia i Gdańsk ma dopłacić (2)

      A dlaczego Gdynia ma dopłacać do kursów z Karwin czy Stadionu? Nawet jak to są grosze na wynajęcie dodatowych składów? Niech marszałek wyciągnie te 2 mln. Gdynia powinna zainwestować w kolej do Oksywia.

      • 9 9

      • No to niech nie płaci za Stadion Karwiny

        a niech płaci za Cisowa-Orłowo. Analogicznie Gdańsk.

        • 1 2

      • Właśnie Miasto Wspólne wyciąga ręce do marszałka!

        I chyba jesteś bezczelny: a kto niby ma płacić na kolej miejską z Gdańska do Gdyni jak nie Gdańsk i Gdynia? Właśnie cwaniaczki dwoją się i troją by znaleźć kruczek umożliwiający niepłacenie za kolej (było nie było) MIEJSKĄ!!!

        • 0 0

  • Doskonale (4)

    Czas na przebudowę skrzyżowania Sopocka/ Wielkopolska

    • 52 1

    • Po co??? a później będziesz pisał o boże jakie korki itp itd .......

      • 4 6

    • Przebudowy nie będzie, zrobią może remont i nowy asfalt. Nic się więcej nie zmieni. :-(

      • 3 2

    • No właśnie nic nie słychać od dawna o opracowywanym projekcie.. (1)

      • 2 1

      • Oooo

        To jest juz po planach i analizach?

        • 2 0

  • Jak z bretowa dojadę na 6:50 do Gdyni to będzie rozkład (7)

    A tak pa pa

    • 42 3

    • (6)

      taaa niech każdy poda godz na którą ma być pkm i niech pod każdego rozkład układają....

      • 8 15

      • Durniu poeinno byc jak z SKM - w szczycie co 10 min (4)

        • 27 1

        • Ja bym powiedział, że powinno być (3)

          jak za tzw. komuny. Pociąg co pięć minut i potrójny skład.

          • 21 0

          • Ale ja uwzględniam, że nadal PO będzie zarządzać PKM (1)

            poniżej 10 min nie ma więc szans

            • 2 6

            • Podaj przykład miasta / województwa, gdzie zbudowano taką kolej i rządzi tam PiS

              O, ni ma...

              No, ale na pewno dali biednym ludziom 500+. Wydawanie cudzych pieniędzy nie świadczy o odpowiedzialności.

              • 10 2

          • zadziwiające

            ci komuniści to podobno wszystko kradli, ale skm byli w stanie puszczać co 6 minut.
            ciekawe czemu?

            • 9 1

      • Proszę bardzo

        W naszym kraju pracę zaczyna się o 6 lub 7 lub 8 to chyba nie jest mocno skomplikowane

        • 13 0

  • "Na budowie trwają prace wykończeniowe." (1)

    Przecież to jeszcze totalny bajzel jest, a nie prace wykończeniowe.

    • 48 10

    • Jakie prace wykończeniowe? Jaki bajzel?

      Przecież oficjalnie PKM ruszyła we wrześniu 2015 r. Zatem już od dwóch lat mamy wspaniale działające połączenia!

      • 4 5

  • Może końcu zwiększy się częstotliwość z Osowy do Gdyni! (6)

    • 51 5

    • Nie zwiększy - POlitycy od Struka mają wylane na Gdynię i Osowe (2)

      • 12 8

      • Idź, trolu, precz! (1)

        Każdy normalny zainteresowany mieszkaniec wie, że to pan Wojciech Sz. i jego świta mają ważniejsze priorytety niż rozwój transportu miejskiego.

        • 11 6

        • ktoś z biura POselskiego ci tak każe pisać?

          nie dziwie się, że jeszcze nie odeszli w niebyt skoro taka płatna propaganda jest uskuteczniana. ale to kwestia czasu

          • 4 3

    • i tak aby dalo sie dojechac z Matarni gdzies poza lotniskeim. Rozklad jest do d...py. Do Gdyni tylko glownej dojedziesz a przystanek przy stadione w Gdyni w sam raz do office parku.

      • 3 0

    • nie bo zarzadza SKM i ma zamiar nadal jeździć przez Wrzeszcz

      • 2 2

    • Z Osowej !!!!!! Poprawnie

      • 0 0

  • Przechlapane mają ci, co mieszkają przy torach, (4)

    pewnie nikt nie brał na poważnie, że kiedyś znowu zaczną jeździć tędy pociągi, teraz nowe osiedla mają trochę hałasu. A ci z Rębiechowa, co tyle lat mieszkali w polu, gospodarstwo , kury dookoła, a teraz pod oknami jeździ pociąg i weź jedź na wieś odpocząć.

    • 18 71

    • lepszy jeden pociąg (3)

      niz setka samochodów na godzinę

      • 49 2

      • Dokładnie - w punkt.

        • 20 1

      • setka? raczej, wiele wiele setek (1)

        • 17 2

        • co jedynie potwierdza powyższe :)

          • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane