- 1 Klif w Orłowie co roku cofa się o metr (74 opinie)
- 2 Fałszywy mandat za przejście "na czerwonym" (106 opinii)
- 3 Czyj to garaż? - pytają urzędnicy (144 opinie)
- 4 Pobili mieszkańców i okradli dom (169 opinii)
- 5 23 mln zł na remont ulic na Dolnym Mieście (34 opinie)
- 6 Elektrownia na Westerplatte po nowemu (69 opinii)
Kończy się okres kolęd. Zmiany widać co roku
Wizyta duszpasterska w domu, msza za parafian czy odwiedziny tylko na zaproszenia - kolęda to temat, który dla jednych jest naturalny, dla drugich neutralny, a dla trzecich to woda na młyn antyklerykalnych przekonań. Okres odwiedzin księży w domach właśnie się kończy, czas więc na małe podsumowanie.
Co jest celem takich odwiedzin? W Kościele katolickim określa to prawo kanoniczne.
- Pragnąc dobrze wypełnić funkcję pasterza, proboszcz powinien starać się poznawać wiernych powierzonych jego pieczy. Winien zatem nawiedzać rodziny, uczestnicząc w troskach wiernych, zwłaszcza w niepokojach i smutku, oraz umacniając ich w Panu, jak również - jeśli w czymś nie domagają - roztropnie ich korygując - kan. 529 § 1.
Coraz mniej wiernych w kościołach
Ile do koperty i "dlaczego bez ślubu"
To, jak faktycznie wizyta duszpasterska wygląda, w wielu przypadkach odbiega od tego, o czym mówi kanon. O wizytach "po kolędzie" krążą już legendy, a opinii na ten temat jest tyle, ile osób biorących w nich udział.
Wśród najczęściej pojawiających się "zapalnych" kwestii jest składana do koperty ofiara i jej wysokość, a także zbytnia dociekliwość w pytaniach dotyczących życia domowników, np. na temat mieszkania bez ślubu, zwlekania z chrztem czy nieregularnym pojawianiem się w kościele.
Bywa, że księża życzą sobie dowożenia na wizyty duszpasterskie czy podejmowania na obiedzie czy kolacji. To ostatnie nie musi budzić obiekcji parafian, choć niektórych oburza.
(Nie)zapowiedziana wizyta w domu
Jeszcze kilka lat temu, a w wielu parafiach także i dzisiaj, wizyta duszpasterska pod konkretnymi adresami była wcześniej zapowiadana podczas mszy. O takich odwiedzinach wiedzieli z reguły ci, którzy uczestniczyli w nabożeństwie, słuchając ogłoszeń, śledząc zapowiedzi w internecie czy kościelnej gablocie. Czyli nie wszyscy.
W efekcie jedni o wizycie księdza wiedzieli, inni byli nią zaskoczeni.
Kolędy tylko na zaproszenia
Z tego powodu, od pewnego czasu, wiele parafii praktykuje wizyty duszpasterskie jedynie na zaproszenie chętnych. Zainteresowani wypełniają odpowiednie deklaracje i na ich podstawie tworzona jest lista adresów, pod którymi w wyznaczonym czasie stawia się duszpasterz. Dzięki temu wizyta jest zawsze spodziewana, a gospodarze przygotowani. Ksiądz ma pewność, że trafia w miejsce, w którym jest oczekiwany.
Parafie i kościoły rzymskokatolickie
Msza w intencji parafian
Jeszcze inną formą kolędy, upowszechnioną w okresie pandemii, jest odprawianie mszy w intencji parafian z poszczególnych ulic. Zamiast kolędy w domu - spotkanie w kościele. Taka forma kolędy w niektórych miejscach utrzymuje się i dzisiaj. Warto jednak zaznaczyć, że jest to spowodowane także innym czynnikiem - kurczącą się liczbą duszpasterzy.
Za mało księży, wizyty co dwa lata
Bo zmiana formy kolędowania wynika także z braku kadr kościelnych. Księży jest mniej niż jeszcze dekadę czy dwie temu, a to w niektórych obszarach przekłada się na zmiany w dotychczasowym funkcjonowaniu parafii. W niektórych parafiach, w których zainteresowanie kolędą jest duże, bywa, że duszpasterze odwiedzają wiernych co dwa lata. Właśnie z uwagi na to, że jest ich za mało.
Opinie wybrane
-
2023-02-01 11:11
Zapraszałem kolędę w tym roku i było całkiem sympatycznie. (61)
Nie było żadnych kartotek i dziwnych pytań. Po obrządku poświęcenia, chwilkę sobie przyjemnie pogawędziliśmy już na inne tematy. Myślę, że bardzo wiele zależy od proboszcza. Po odejściu ,a właściwie odwołaniu poprzedniego proboszcza, zauważam tendencję w naszej parafii wręcz odwrotną do tego, co wypisują pośledni pismacy. Praktycznie na każdej niedzielnej mszy jest raczej nawet nadkomplet wiernych , z przewagą (UWAGA !) ludzi młodych.
- 321 245
-
2023-02-01 11:19
Gdzie jest ten kościół? (11)
- 65 6
-
2023-02-01 11:21
Pod Leżajskiem (3)
- 57 17
-
2023-02-01 19:29
Nie wysyłajcie dzieci do spowiedzi ! (2)
To jest chore ze małe dziecko idzie mówić grzechy staremu dziadowi ! Przecież jak trafi na zwyrodnialca to wykorzysta to przeciwko dziecku
- 29 17
-
2023-02-01 19:48
Niestety kościół ma duży problem z pedofilią. Nie rozumiem czy policja nie ściga księży pedofili, chory kraj
- 14 11
-
2023-02-01 21:10
w punkt , bo tylko jeden obleśny tekst ze strony księdza i psychika dziecka rozwalona , a rodzicom tego nie
powie ,bo wstydzi się , .
- 12 6
-
2023-02-01 11:38
W jego wyobraźni.
- 65 28
-
2023-02-01 13:02
W Gdańsku ! Tak, w Gdańsku. (5)
- 13 29
-
2023-02-01 18:09
ehhh (2)
Nazjezdzalo sie tego z Podlasia czy innej Warmii i pisza mize w Gdansku. Zaden rodowity Gdanszczanin nie trzyma z ta mafia
- 24 18
-
2023-02-01 18:57
rodowitych Gdańszczanian deportowano w 1945 roku. Teraz są albo gdańscy Warszawiacy albo Wilniuki (1)
- 11 11
-
2023-02-01 23:42
Ja rodowita a dziadkowie z Wołynia i z Kociewia
- 6 2
-
2023-02-01 19:56
A o ojciec Tadeusz jak prometeusz wyciąga z ziemi ciepło dla ludzi
Hahahahahaah
- 16 3
-
2023-02-01 21:53
Taki kościół w Gdańsku?
A który to kościół? Bajdurzysz Niedorozwoju.
- 7 5
-
2023-02-01 11:54
U mnie też to zauważyłem, (12)
Jeszcze kilka lat temu kościół w niedzielę świecił pustkami. Teraz wypełnia się po brzegi i to w znacznej mierze młodymi. Po pandemii ludzie szukają bliskości, a msza św. to idealna okazja żeby spotkać się ze znajomymi, którzy zazwyczaj siedzą pozamykani w domach przed tv i komputerem
- 37 104
-
2023-02-01 13:13
Też tak myślę, że kościół to zawsze było miejsce spotkań statusowo-towarzyskich.
Takie, gdzie w usankcjonowany społecznie sposób przyjeżdżało się nowym samochodem w najlepszym garniturze i nowej sukience, rodziną na wysoki połysk. Tzw. targowisko próżności.
- 70 25
-
2023-02-01 18:23
nie komentuj sam sobie ,fanatyku i cienki pracowniku Rydzyka (7)
- 16 8
-
2023-02-01 18:56
Niezła paranoja skoro już wszędzie widzisz czarne kościelne bojówki ojca dyrektora xD
- 6 10
-
2023-02-01 20:22
Rydzyk ten pasożyt ? (5)
- 12 3
-
2023-02-01 20:26
Hola, kolego! Ojciec Dyrektor jak już (4)
- 0 10
-
2023-02-01 21:07
Raczej Ojciec Wyrwigrosz.
- 8 3
-
2023-02-01 21:54
może dla ciebie
- 1 2
-
2023-02-01 23:19
(1)
Ale czyj ojciec?Twoj? Od kiedy do biznesmenow zwracamy sie per "ojciec"
- 8 2
-
2023-02-02 00:10
Ojciec krzestny błądzących owieczek, tudzież baranów
- 3 1
-
2023-02-01 21:23
Młodymi tymi co na religie uczęszczają bo chcą iść do komuni lub im rodzice każą. No oczywiscie są i tacy co lubia, wszystko wolno ale niech religia będzie w salkach przy kościele lub kościele a związku wyznaniowe niech wierzący utrzymuja ze swoich kieszeni . Nikt nikomu nic nie broni .
- 10 2
-
2023-02-01 21:32
Uwielbiam te pisowskie trolle zakłamujące rzeczywistość swoimi przesłodzonymi historyjkami.
- 12 2
-
2023-02-02 16:53
Ale komentarz. Niesamowite ze tacy ludzie jeszcze są!
- 1 0
-
2023-02-01 12:15
Z wiekiem definicja ludzi młodych ulega przewartościowaniu :O) (1)
Nice mnie ubawił ten fragment o nadkomplecie, jeśli bierze się pod uwagę oficjalne koscielne statystyki
- 67 11
-
2023-02-01 22:37
Jest nadkomplet, bo planowo miały być dwie osoby.
On i ksiądz. Boga już od dawna tam nie ma, więc ktokolwiek przyjdzie to nadkomplet.
- 6 2
-
2023-02-01 12:21
Kartoteka (3)
Czyli kapownik jest później uzupełniana.
- 41 8
-
2023-02-01 13:03
Opinia zgodna z tym , jak ty postępujesz. Takich ci w Polsce nie brakuje. (1)
Wysłali nawet swoich do Brukseli.
- 8 34
-
2023-02-01 13:08
Mówisz o Szydło i Kempie?
- 46 9
-
2023-02-01 18:29
w punkt
- 5 2
-
2023-02-01 13:00
A ile dales w koperte ? (8)
Ja myślałem że zebranie jest zabronione w Polsce...
- 26 16
-
2023-02-01 13:28
Daj już spokój (7)
temu Jurkowi, przecież to na dzieci idzie.
- 15 23
-
2023-02-01 18:31
TVPutin zryła ci beret katotalibie (6)
Czarnych nie wpuszczam
- 18 8
-
2023-02-01 19:20
Wracaj do ORMO hejterze (5)
- 3 7
-
2023-02-01 19:31
Powiedział pisuar (3)
Wasz reżim i ciemnota się kończy. Więzienia czekają
- 13 3
-
2023-02-01 19:39
Czekam z niecierpliwością ormowcu (1)
- 2 8
-
2023-02-01 20:26
Pisowiec reżimowiec takich jak ty to na wschód tam bedziesz miał jak w domu
- 7 3
-
2023-02-01 19:53
Rydzyk mówi ze kościół to jest dobry biznes
Ciemny lud to kupi
- 10 3
-
2023-02-01 19:51
Jest wiele krzywdzonych dzieci na plebaniach, jak rodzicie mogą wysyłać własne dzieci do kościoła. Pedofila niszczy młodych ludzi
- 10 5
-
2023-02-01 13:01
Ciekaw jestem, co się nie podoba sporej grupie ? Prawda ?
- 3 21
-
2023-02-01 13:13
Nigdy nie było u mnie innej kolędy.
Po modlitwie zawsze przyjemna rozmowa. Kilka razy zapomniałam dać księdzu kopertę i nie było reakcji.
- 20 23
-
2023-02-01 13:43
podaj nazwe parafii, ulicę przecież to nie wstyd. (7)
- 23 4
-
2023-02-01 14:16
Proszę bardzo. W Gdańsku przy Wawelskiej. (6)
- 14 2
-
2023-02-01 14:27
Nazwy własnej parafii nawet nie znasz? (3)
Co z ciebie za katolik?
- 11 15
-
2023-02-01 15:05
Nie jesteś zbyt dociekliwy ? (2)
Jeszcze jakieś dane ?
- 7 13
-
2023-02-01 15:14
Wszystkie twoje dane ma pleban i jakoś ci to nie przeszkadza. (1)
- 14 8
-
2023-02-01 21:57
a kolejny pleban jest w fiskusie ,bo tak teraz jest i jak się chłopaki spotkają to wiadomo jak to się skończy
- 2 1
-
2023-02-01 18:15
Czy to ta parafia
Której proboszcz opylił pół działki kupionej z 99% zniżką pod budowę delikatesów P&P?
- 17 2
-
2023-02-01 18:34
Na wawelskiej czy to tam była ta afera pedofilska ?
- 15 5
-
2023-02-01 16:38
Haha (1)
Jakoś ni jak ma się to do statystyk liczenia wiernych które były w 2022 no chyba że wszczyscy przyszli do twojego kościoła.
- 12 3
-
2023-02-01 17:45
''ni jak ''
cysto po polskiemu !
- 2 7
-
2023-02-01 17:06
(3)
Trojmiasto.pl/wyborcza mają katolofobie. Co 2 dni artykuł o KK. To za komuny nie było takiej nagonki na KK. Zresztą co się dziwić, znając życiorys Michnika, co to np. publicznie opowiadał jak bardzo kocha Jaruzelskiego...
- 12 21
-
2023-02-01 18:40
Za komuny nikt nie gwałcił dzieci (1)
- 13 6
-
2023-02-01 21:14
robiło sie to tylko się o tym nie mówiło
- 5 1
-
2023-02-01 21:59
za komuny co 3 ksiądz był konfidentem SB dla przywilejów , mogli bez cła przywozić z zagranicy auta i wypełniali
bagażniki butami Salamandra , żadnych podatków nie płacąc .
- 6 2
-
2023-02-01 20:00
Co to znaczy nadkomplet? Stoją na zewnątrz bo nie mieszczą się do środka?
- 6 1
-
2023-02-01 21:18
Kartoteki uzupełnia ksiądz za drzwiami po wizycie
- 4 1
-
2023-02-01 21:41
do proboszcza (1)
twój bożek nie istnieje pajacu, dorośnij i przejrzyj na oczy
- 3 2
-
2023-02-01 22:00
Książa nie wierzą w żadnych bogów , niebo czy piekło są na to za mądrzy i za cwani
- 4 1
-
2023-02-04 11:20
Dokladnie my tez
W tym roku kolędę mieliśmy i było całkiem miło. Mam wrażenie że nagonka na kościół trwa w najlepsze...
- 0 0
-
2023-02-01 11:25
(24)
Kolęda na zaproszenie jest dobrym rozwiązaniem. Przyjmuję ci, którzy na prawdę chcą.
- 436 20
-
2023-02-01 11:32
(10)
Fakt. Tylko czy to zakończy ujadanie niektórych na sam fakt że inni kolędę chcą przyjąć.
- 42 33
-
2023-02-01 12:15
(9)
Ujadania nic nie zakończy....bylo, jest i bedzie, ale psy szczekają a karawana jedzie dalej.
- 25 28
-
2023-02-01 12:25
Może i jedzie, ale na zdechłym wielbłądzie daleko nie zajedzie. (8)
Więcej ukrywania pedofilii, więcej zawłaszczania gruntów, więcej złota, więcej romansu z polityką.. Kościół sam siebie wykończy i nikogo do tego nie potrzebuje, bo sobie świetnie sam radzi.
- 45 16
-
2023-02-01 12:36
Chciwość i kontrola ciemnym ludem (3)
Smutne to
- 34 19
-
2023-02-01 14:29
Ależ ty jesteś światły..... (2)
- 6 17
-
2023-02-01 15:17
Ty może nie. Ale to nic! Jezus Cię kocha (1)
- 7 4
-
2023-02-01 19:46
Szkoda tylko tych dzieci zgwałconych :(
- 6 1
-
2023-02-01 13:31
(1)
Niedowiarku, Kościół przetrwa, bo tak Chrystus zapowiedział. Będzie prześladowany, będzie go toczyć rak, ale przetrwa.
- 15 33
-
2023-02-01 16:27
Jak prawie każda religia.
Wytrzymałe dranie z tych zabobonów. Płaska ziemia też do tej pory ma wyznawców i żadne dowody naukowe nic z tym nie mogą zrobić, więc czego można oczekiwać po religii która może się schować za "nie da się udowodnić nieistnienia boga"?
- 10 5
-
2023-02-01 15:49
(1)
Temat o kolędach, a ten o pedofilach itp. Kolędy są lokalne, blisko swoich parafii, jak ktoś ma ochotę to przyjmuje i za pewne zna księży.
Jak czytam takie teksty to od razu widzę jak lokalni politycy dyskutują o np chodniku w mieście, gdzie kończący argument to takie że Kaczynsku/Tusk zrobił to i tamto.- 4 4
-
2023-02-01 16:16
To może niech kościół przestanie ukrywać pedofilię wśród swoich pracowników?
Myślisz, że przez wasze milczenie ludzie zapomną? Właśnie przez ignorancję kościoła traci on wiernych.
- 15 5
-
2023-02-01 11:48
No tak, tylko że wtedy nie spełnia wszystkich swoich zadań (5)
niektórzy sami z siebie nie zaproszą księdza, nie dlatego że są zadeklarowanymi ateistami, ale są w jakiś sposób powierzchownie uprzedzeni. W momencie, gdy przychodzi ksiądz lub ministrant z pytaniem, czy księdza przyjmą, to zadziała zasada, że jak już jest, to niech wejdzie. Być może takie spotkanie człowieka z człowiekiem będzie przełamaniem lodów.
- 13 32
-
2023-02-01 12:26
A po co miałbym się z szamanem chcieć spotkać? (4)
Meneli też pod swój dach wpuszczasz żeby pogadać?
- 22 19
-
2023-02-01 13:30
Akurat menele to w 99% nie przyjmują (3)
więc macie coś wspólnego.
- 14 11
-
2023-02-01 13:35
To jest ta wasza sławna miłość do bliźnich? (2)
- 12 11
-
2023-02-01 14:04
To jest drugi policzek, (1)
a jak sobie nagrabisz i nie będziesz szanował innych ludzi, to będzie jeszcze pośladek.
- 7 7
-
2023-02-01 14:28
W braku szacunku dla innych, to akurat wy prym wiedzie.
Wystarczy poczytać kometarze pod tym artykułem.
- 4 4
-
2023-02-01 12:02
Naprawdę Na pewno Tacy przyjmujo
Naprawdę Na pewno Tacy przyjmujo
- 0 5
-
2023-02-01 12:29
Przeciez i tak przyjmują ci, którzy chcą.
Twoja wypowiedź jest bez sensu.
- 14 2
-
2023-02-01 16:38
(1)
Ale chyba zawsze była na życzenie - nikt nikomu na siłę do mieszkania nie wchodził
- 5 4
-
2023-02-01 18:25
Kiedyś symbolem zachęty były uchylone drzwi
Ale to było widać mało, bo nieraz do moich drzwi łomotali ministranci z pytaniem, czy może jednak przyjmę? Któregoś razu się wkurzyłem i powiedziałem dość dobitnie acz bez inwektyw, że nie przyjmę i bardzo proszę, żeby wielebny odnotował to sobie w swoim kapowniku i więcej mnie nie nachodził. Muszę przyznać, że poskutkowało i od tamtej pory mam spokój.
- 2 1
-
2023-02-01 17:06
A ja się nie będę prosił żeby ksiądz przyszedł, jak chce przyjść tylko na zaproszenie, to niech w ogóle nie przychodzi.
- 1 2
-
2023-02-01 17:21
Dla ciebie "na prawdę" pewnie tak! Można porozmawiać o języku polskim...
- 2 0
-
2023-02-01 18:40
Nie wyobrażam sobie, żeby miało być inaczej. Ksiądz miałby wejść do domu nieproszony?
- 0 0
-
2023-02-01 10:44
Jak zwykle najwiecej do powiedzenia maja ci co do kościoła nie chodzą i w Boga nie wierzą. (68)
I to podniecanie się mityczną kopertą... Kopert nikt nie wymaga, jak żyję w Gdańsku od 50 lat z takim żądaniem się nie spotkałem. Rozmowy o sakramentach, życiu w wierze ? A czemu nie , przecież taki jest sens wiary. Nie chodzisz do kościoła, nie korzystasz z sakramentów, wierzysz w swojego bożka to oczywiscie kolęda nie jest dla ciebie.
- 372 249
-
2023-02-01 10:59
Widzisz Proboszcz, ja nie wierzę w tylko jednego Boga więcej niż ty, więc tak bardzo się nie różnimy. (3)
- 19 34
-
2023-02-01 14:29
Widzisz ty... ja nie wierzę że wierzysz... (1)
- 11 3
-
2023-02-02 20:48
Koperty wymagane
Dasz za mało to jeszcze pożałujesz. Mój proboszcz mial w kajecie wpisane pod każdym adresem kto ile i w którym roku mu dał.
- 0 0
-
2023-02-01 19:24
Niestety kościół chroni pedofili w swoich szeregach
- 11 5
-
2023-02-01 11:02
"wierzysz w swojego bożka" (5)
No ładnie się nam pan przedstawił, ładnie. Tak niezbyt wprost agresywnie, tylko trochę... "Mój bug to je buk, a tfuj to jakiś tam, ha tfu, borzek"
- 64 31
-
2023-02-01 12:08
(3)
Okazał lekceważenie.
A czy celowo, czy przez przypadek, to już tylko on sam wie.
Rzeczywiście słabo to wygląda.
Mój kolega rozmawiał kiedyś z pracującym w Indiach z ojcem Żelazkiem. Niezwykły duchowny, nominowany do pokojowej nagrody Nobla. Zapytał go dlaczego w salce w której spotyka się ubogimi hindusami nie ma krzyża.Okazał lekceważenie.
A czy celowo, czy przez przypadek, to już tylko on sam wie.
Rzeczywiście słabo to wygląda.
Mój kolega rozmawiał kiedyś z pracującym w Indiach z ojcem Żelazkiem. Niezwykły duchowny, nominowany do pokojowej nagrody Nobla. Zapytał go dlaczego w salce w której spotyka się ubogimi hindusami nie ma krzyża. Ojciec Żelazek zapytał: A po co? Oni i tak wierzą w coś innego.
I to jest dla mnie sedno prawdziwej wiary i religii miłości. Symbole i cała otoczka wiary to tylko drugi plan. Na pierwszym miejscu zawsze musi być człowiek: szacunek, empatia, próba zrozumienia drugiej osoby.
W tym sensie zapisy prawa kanonicznego są bardzo dobre. W małych parafiach pewnie nawet realizowalne. A jaka jest rzeczywistość, to już sam każdy może ocenić.- 16 17
-
2023-02-01 13:43
Człowiek na pierwszym miejscu? (1)
W katolicyzmie Bóg jest na pierwszym miejscu, z tego wynika stosunek do ludzi i wszystko inne.
- 12 6
-
2023-02-01 19:25
To jest tragedia
Jak wykryją księdza pedofila to zamiast zgłosić to na policję, to przenoszą do innej parafii
- 7 5
-
2023-02-01 18:08
A może jest odwrotnie- dobremu i prawdziwie wolnemu człowiekowi symbole nie przeszkadzają, ani religijne, ani niereligijne.
- 3 4
-
2023-02-01 19:18
Tak, ponieważ jest jeden Bóg.
Podstawa wiary chrześcijańskiej.
- 4 7
-
2023-02-01 11:06
Jako niewierzącego traktuje to jak akwizytorstwo, które kiedyś dodatkowo było (15)
narzędziem społecznej presji i kontroli ludu przez kk. "O, pacz wieśka, to ta co kolędy nie przyjmuje, choć się odwrócimy plecami i niech przejdzie"...
No ale tobie nie będę tłumaczył, po co.- 39 26
-
2023-02-01 11:40
(13)
A jehowici jak chodzą po domach to spoko jest?
- 28 25
-
2023-02-01 11:42
W jaki sposób doszedłeś do wniosku, że to jest spoko?
- 35 13
-
2023-02-01 13:18
Mniej irytują, bo nie wieszają kartek na drzwiach i nie trzymają kartotek ludności. (9)
I nie utrzymuje ich państwo z podatków.
- 22 14
-
2023-02-01 16:41
(6)
od kiedy kosciół jest utrzymywany z podatków? co ty za brednie tu wypisujesz. Swoją droga jak jeden cymbał z drugim by zapłacił grzewne za powielanie fake newsów to może by się trochęuspokoili.
- 9 19
-
2023-02-01 18:15
Przykład pierwszy z brzegu. Katechetom to kto płaci w szkole? Ksiądz z tylnej kieszeni wyjmuje? O przywilejach podatkowych i wszelkiego rodzaju dotacjach nie wspomnę. Dziękuję, dobranoc.
- 15 3
-
2023-02-01 18:21
Fundusz kościelny (2)
2023 rok 216 milionów PLN
- 13 2
-
2023-02-01 19:20
fundusz kościelny,to jest odszkodowanie za zagrabione przez komunistów nieruchomości Kościołowi (1)
Trochę poczytaj, doucz się a potem się odezwij.
- 3 17
-
2023-02-01 20:06
Mienie, które już odzyskali w 2500%
A swoją drogą, skąd Watykan miał mienie w Polsce?
- 12 2
-
2023-02-01 18:33
Mhmm
Fundusz kościelny to pewnie z dobrowolnych zrzutek jest, nie z naszych podatków, prawda? Działki o milionowej wartości sprzedawane za bezcen to nie jest strata dla podatnika, dla którego zostaje mniej kasy na usługi publiczne? A jak jeszcze masz wątpliwości to zapytaj toruńskiego szamana z czyich pieniędzy przytulił 300 baniek na swoje "dzieła".
- 14 1
-
2023-02-01 19:27
Fundusz kościelny przelewają im miliardy
Dają się ile za darmo. Sama religiA w szkole to kilka miliardów.
A nieroby się cieszą, ciemny lud to kupi- 10 2
-
2023-02-01 19:13
(1)
Jeśli uważasz że nie mają twojej kartoteki to jesteś w dużym błędzie.
- 4 1
-
2023-02-01 19:29
jeden ksiądz chodzi po kolędzie ,a drugi siedzi w fiskusie , bo teraz tak jest ,wystarczy by was udupić
- 2 1
-
2023-02-01 16:10
Nie, i Kościół zachęcał kiedyś, żeby ich atakować
i wyśmiewać. No to teraz robimy tak z namolnymi kościelnikami, bo Jehowi się nauczyli i po domach prawie nie chodzą.
- 7 5
-
2023-02-03 16:58
Już nie chodzą
stoją ze swoimi pisemkami przy ruchliwych punktach. W deszcz, mróz i upał. To jest dopiero poświęcenie.
- 0 0
-
2023-02-01 11:51
A ta "Wieśka" to proboszczem jest?
Czy to ta sama, co będzie was obgadywać, gdy żyjecie na kocią łapę, jak i wtedy, gdy jesteście przykładną, katolicką rodziną, ale macie "aż" 4 dzieci?
- 4 14
-
2023-02-01 11:47
(16)
Każdy ma prawo się wypowiadać na tematy KK. A wiesz dlaczego ? wszyscy na niego płacimy czy chcemy czy nie :)
- 49 20
-
2023-02-01 11:56
tak to jest jak ktoś chce zabłysnąć inteligencją ale mu to nie wychodzi.. o czym ty piszesz? co płacimy (15)
- 17 46
-
2023-02-01 12:01
(3)
każdy płaci podatki -> z tych podatków państwo płaci różne zapomogi KK w Polsce, więc tak - każdy chcąc nie chcąc daje kase na tych złodziei
- 45 18
-
2023-02-01 12:37
Za to sformułowanie (2)
taki Radek już by cię zlicytował, więc uważaj.
- 4 17
-
2023-02-01 13:10
Niech się twój karakan cieszy, że go to tylko 50tys zł kosztowało. (1)
Bo przeprosiny w internecie kosztowałyby 700tys zł i już biedny kwiczał, że będzie musiał hacjendę na Żuliborzu sprzedać.
- 20 9
-
2023-02-01 13:33
Poszedł już chyba pozew do Radka
o znieważenie opinią o chęci rozbioru Ukrainy. Ponoć niedługo będzie na licytacji komorniczej dworek, może kupię i oddam potrzebującym.
- 5 13
-
2023-02-01 12:02
Fundusz kościelny owieczko.
- 22 12
-
2023-02-01 12:09
(1)
Płacimy i to dużo. Może warto zapoznać się z faktami? Transfery do KK idą w tej chwili w każdy możliwy (i kilka niemożliwych) sposób.
- 27 7
-
2023-02-01 20:17
Miliardy idą na kościół z naszych pieniędzy rozkradają Polskę
Atrakcyjne Nieruchomości za darmo, fundusz kościelny, miliardy na religie w szkole
- 4 1
-
2023-02-01 12:20
choćby na sowite emerytury księży - mało?
to opłać moją
- 23 8
-
2023-02-01 12:55
Chociażby za religię w szkołach (6)
na którą mój syn np. nie chodzi. Dlaczego jest to finansowane z podatków niewierzących? Niech ci, którzy są związani z KK płacą podatek kościelny. Tak jest w np. Niemczech i w Danii
- 35 7
-
2023-02-01 13:35
Jak Twój nie chodzi i kilku jeszcze przestanie, (4)
to katecheta ma mniej godzin i mniej zarabia. Mój nie chodzi na ZdrovveLove, ale żal mi tyłka nie ukręcił z tego powodu.
- 11 17
-
2023-02-01 13:49
Tyle, że ZdroveLove jest dobrowolne, a religii jest przymus. (3)
Ministrant Oświaty właśnie kombinuje zrobić religię/etykę obowiązkowym przedmiotem, jedne i drugie zajęcia mają prowadzić te same osoby. Czyli religia i religia 2.0 do wyboru.
- 20 14
-
2023-02-01 14:35
Jak to czytam, (1)
to mam wrażenie, że odczuwasz przymus pisania bzdur.
Tak, ZL jest dobrowolne, ale nie możesz nie płacić na to podatku.- 10 6
-
2023-02-01 16:01
Na wiele rzeczy których bym nie chciał idą moje podatki.
- 5 0
-
2023-02-01 18:27
Nie przesadzaj. Obowiązkowa nie jest. Bredzisz.
Moje dzieci nie chodzą
- 4 2
-
2023-02-01 19:22
a z czego jest finansowane w szkołach ZdroveLove?
mój syn np. nie chodzi. Niech ci którzy z tego korzystają za to płacą, ale nie z moich podatków!
- 3 3
-
2023-02-01 12:09
sensem wiary jest przyjmowanie sakramentów? (6)
i płacenie za nie "co łaska nie mniej niż..."? Wyzeruję Ci teraz system: nie chodzę do kościoła i nie przyjmuję regularnie sakramentów i zupełnie mi to nie przeszkadza wierzyć w Boga.
- 23 11
-
2023-02-01 12:28
Kupczenie sakramentami świętymi jest grzechem symonii. (5)
Sakrament za który ksiądz domaga się opłaty jest nieważny.
- 14 9
-
2023-02-01 13:53
Łapki w dół dobitnie pokazują, że polski katolik nie zna dogmatów swojej wiary. (4)
Symonia, świętokupstwo handel godnościami i urzędami kościelnymi, sakramentami oraz dobrami duchowymi. Termin pochodzący od Szymona Maga, którego św. Piotr zganił za chęć kupienia od apostołów daru udzielenia Ducha Świętego (zob. Dzieje Apostolskie Dz 8, 9-24).
Papież Grzegorz I podzielił korzyści z niej uzyskiwane na trzy klasy:
-Symonia, świętokupstwo handel godnościami i urzędami kościelnymi, sakramentami oraz dobrami duchowymi. Termin pochodzący od Szymona Maga, którego św. Piotr zganił za chęć kupienia od apostołów daru udzielenia Ducha Świętego (zob. Dzieje Apostolskie Dz 8, 9-24).
Papież Grzegorz I podzielił korzyści z niej uzyskiwane na trzy klasy:
- munus a manu (korzyści materialne) - wszelkie wartości pieniężne, dobra ruchome i nieruchome oraz prawa i przywileje skutkujące napływem bogactwa;
- munus a lingua (korzyści wynikające z poparcia) - słowne poparcie, publiczne pochwały, wspieranie w awansie,
- munus ab obsequio (oddawanie czci) - oddawanie czci itp.
Co owieczki, pan ksiundz nie powiedział?- 9 6
-
2023-02-01 18:58
Dlatego między innymi zlikwidowano drugie przykazanie
- 3 0
-
2023-02-01 19:25
hm, skopro znasz Pismo Św. to Św. Piotr to też "ksiundz" (2)
I komu tu wierzyć? :)
- 1 2
-
2023-02-01 22:03
Litości Św.Piotr był apostołem, nie żadnym księdzem. (1)
W Bibli nie ma również mowy o sakramentach, czyśćcu, celibacie i reszcie katolickich wymysłów do zbierania kasy.
- 1 1
-
2023-02-01 22:22
Za to jest poligamia, niewolnictwo, oszukiwanie, rabunki, masowe mordy...
A wszystko to za przyzwoleniem (i często namową) samego boga.
Normalnie meksykańska telenowela. Nigdy nie udało mi się doczytać do Nowego Testamentu bo nie umiem zaczynać od drugiego tomu a Stary Testament jest... ciężkostrawny. Niesamowite jak daleko od świętej księgi jest obecne chrześcijaństwo (i chwała Perunowi za to)- 0 0
-
2023-02-01 12:15
(3)
to prawda odemnie proboszcz nie chciał wziąśc koperty
- 17 10
-
2023-02-01 12:36
(1)
za chuda była?
- 15 12
-
2023-02-01 18:37
Przewracała się, a po taką to szkoda nawet łapy wyciągnąć ;)
- 2 0
-
2023-02-01 18:34
Za zaoszczędzone pieniądze kup słownik.
- 6 1
-
2023-02-01 12:17
koperta nie jest mityczna ale jak najbardziej realna
Nie wiem czy ksiądz musi żądać koperty, tak jak nie ma obowiązku rzucania na tacę, ale już widzę jak na kolędzie nie wręcza się koperty
poza tym kolęda jest dla katolików, to nie wiem w jakich bożków twoi wierni wierzą- 9 7
-
2023-02-01 12:21
Ja wierzę w mój rozum, to jest móż bożek :)
- 8 12
-
2023-02-01 13:02
Co ma wiara do chodzenia do kościoła?
Kopert nie wymaga, ale dla księży w szkołach, na emerytury itd. płacimy, do tego fundusz kościelny - wszyscy się dopłacają.
- 12 8
-
2023-02-01 13:07
Jak zwykle najwięcej do powiedzenia mają fanatyczni katolicy, chociaż duża część społeczeństwa to niewierzący,
a wszyscy jednakowo muszą utrzymywać tych watykańskich pasożytów...
- 20 12
-
2023-02-01 14:21
...a wydawało mi się , że to więcej słychać o niezdrowym podniecaniu księży i ich pedofilstwie
Wiara jest ślepa . Tolerancji ci trzeba bracie czy siostro.
- 4 3
-
2023-02-01 14:43
po co kosciol i ksieza masci wszelakiej, wystarczy glowie podniesc i modlic sie w niebo, prosto do waszego pasterza
- 4 4
-
2023-02-01 17:19
Słuszne to
I sprawiedliwe
- 0 1
-
2023-02-01 17:31
Jakiego swojego bożka XXDDD?
- 3 0
-
2023-02-01 18:05
Nie wieże w żadnego (1)
Bożka panie kato patusie. Ile razy przeczytałeś biblię? Ta prawidza? A teraz popcorn i czekam na ripostę
- 3 1
-
2023-02-02 04:03
"wieże"- kup słownik ortograficzny
- 0 0
-
2023-02-01 20:13
dwie różne sprawy
To że nie chodzę do kościoła nie znaczy że nie wierzę w Boga.Kościół ma z Bogiem niewiele wspólnego,o wiele więcej z pisowcami a ich nie lubię i im nie wierzę.
- 4 0
-
2023-02-01 20:38
Niezły z ciebie proboszcz
Inne to dla ciebie bożki ale twój bożek to już Bóg .
Boga na tym świecie wprowadziliście mordem terrorem gwałtem I grabieżą ale tego was nie uczyli?- 2 1
-
2023-02-01 20:59
Sens wiary?
Toś pojechał. Coś, co nie ma nic wspólnego z nauką i logiką nie ma również sensu. Możesz napisać sedno wiary, ale sens na pewno nie.
- 0 1
-
2023-02-02 13:10
dlaczego nazywasz innych wierzących w bożka?
twój jest bóg, a inne wiary mają bożka ? Bozia, honor, ojczyzna
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.