• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prom z Wisłoujścia w stoczni złomowej

Bartosz Gondek, Maciej Naskręt
30 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat "Tour de Nowy Port", by wrócił prom przez Wisłę
Prom Wisłoujście skończył w stoczni złomowej. Prom Wisłoujście skończył w stoczni złomowej.

Kiedy pod koniec maja żegnaliśmy prom Wisłoujście, każdy liczył na to, że zasłużona, ale ciągle pełnosprawna jednostka będzie nadal pełnić służbę w rękach nowego właściciela. Stało się inaczej. Prom trafił do stoczni złomowej. zobacz na mapie Gdańska



Płynąłeś kiedyś promem Wisłoujście?

Prom Wisłoujście przewoził dziennie, aż do otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą, nawet dwa tysiące pasażerów, stanowiąc przez długie lata wystarczające i dogodne połączenie północnych dzielnic Gdańska z Wisłoujściem, Westerplatte, Portem Północnym oraz innymi zakładami.

Zbudowana symetrycznie jednostka wyposażona była w zdublowany układ sterowo-napędowy. Dzięki temu poruszała się równie sprawnie w obu kierunkach. Ważyła 290 ton i paliła 8 tys. litrów ropy na miesiąc. Roczne utrzymanie przeprawy kosztowało mieszkańców Gdańska ok. 1,5 mln zł. Po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą z przeprawy korzystali już jednak nieliczni. Kierowców i rowerzystów można było policzyć na palcach jednej ręki.

Historia Promu Wisłoujście

Kadłub Promu Wisłoujście powstał w stoczni na południu Polski, w Kędzierzynie Koźlu. Został przetransportowany Odrą do Szczecina, gdzie w Stoczni Rzecznej wyposażono go w niezbędny osprzęt. Po zakończeniu prac jednostka miała trafić na Wisłę i pracować przy przekopie, na szlaku Świbno - Mikoszewo. Ówczesne władze portu uznały jednak, że prom bardziej przyda się na Martwej Wiśle. Szybko więc wybudowano przyczółki po obu stronach rzeki - przy Twierdzy Wisłoujście i ul. Starowiślanej. Przeprawa została uruchomiona w 1975 r.

W okresie PRL prom był utrzymywany przez Żeglugę Gdańską, ale przeprawa była finansowana głównie przez Zarząd Portu Morskiego w Gdańsku. Pieniądze pochodziły także od firm, które korzystały z przeprawy. Po roku 1989, gdy ruszyła restrukturyzacja w porcie, Żegluga Gdańska zrezygnowała z utrzymywania promu.

W 1993 r. jednostka trafiła na przystań. Wciąż jednak trwały negocjacje Zarządu Portu z Żeglugą Gdańską. Zdaniem portu ta ostatnia chciała zbyt dużych pieniędzy za kursowanie po Martwej Wiśle. Wtedy na scenie pojawił się Andrzej Pieńkowski, który był właścicielem promu do jego ostatnich dni na wodzie.

Prom pływał regularnie aż do 2012 r., kiedy to z finansowania przeprawy wycofał się Zarząd Portu Morskiego. Wtedy po raz pierwszy pojawiła się informacja o wstrzymaniu kursów. Dofinansowanie popłynęło jednak z budżetu miasta.

Ostatecznie jednostka zacumowała przy Martwej Wiśle. Dziś pozostał z niej już jedynie kadłub.

Opinie (140) 5 zablokowanych

  • młodszy niż ja (7)

    i na złom

    • 47 12

    • Niemożliwe...

      Ludzie tyle żyją ??

      • 10 4

    • (1)

      Przeprawa uruchomiona w 1975 roku, a prom zbudowany w 1977 roku. Przez 2 lata pływał inny prom?

      • 7 0

      • Zamiast poprawić treść usunęliście datę wybudowania promu. Ładnie iść na łatwiznę? ;)

        • 2 0

    • Ty pisiorze

      • 3 6

    • takie są prawa rynku (2)

      W robocie też kończysz 40 i na złom. Mundurowi to przynajmniej emeryturę dostaną.

      • 10 0

      • Jestem byłym mundurowym, konkretnie policjantem, już od kilku lat na emeryturze, (1)

        teraz dorabiam w szpitalu na Zaspie jako kierowca, i mam wszystko gdzieś, stać mnie na przejazd wszystkimi autostradami, i jak dla mnie mógł ten prom pływać dalej, nawet po podwyżce za bilety, teraz trzeba stać w korkach przez ten tunel.

        • 5 7

        • jak dorabiasz, to powinienneś mieć zawieszoną emeryturę

          • 3 2

  • Kawał Historii odchodzi...a może odpływa... (14)

    Nigdy nim nie płynełam bo i po co ?
    Nie lepiej oddać go gdzieś? albo komuś? Ile on jest wart złomowo?

    może go kupię i założę biznes w Afryce...albo w Gdyni :-)
    Kto chętny do pracy na promie za 15 Euro/h ?

    • 18 44

    • Warto może połączyć Górki Zachodnie z Wschodnimi? (7)

      Myślał ktoś nad tym?

      • 8 6

      • gdybyś kiedykolwiek nim płynął (6)

        to wiedziałbyś dlaczego nie warto go nikomu oddać, to była ruina taka że strach było na to patrzeć a co dopiero płynąć. ;)

        • 15 8

        • chyba, że (5)

          ale powstaje pytanie: jak taki złom był dopuszczany do żeglugi?

          /Płynełabyś.../

          • 8 2

          • (4)

            jak taki cymbał jak ty jest dopuszczany do publicznego komentowania?

            • 7 3

            • News dnia !!! (2)

              Szpilek nie lubi Forum Radunia.

              • 8 1

              • xxx

                Sam sobie odpowiada.

                • 7 0

              • On tak specjalnie robi, sam siebie reklamuje i promuje

                Nie wiadomo po co, ale może ma jakiś cel, może będzie kandydował na prezydenta jak dostanie przepustkę.

                • 5 0

            • h

              już jadą po ciebie na tym Witominie Szpilek.

              • 3 0

    • (3)

      Na złomowcu za samochód mi oferowali 40gr/kg. Tu masz 290ton czyli wychodzi 116tys.zł. Pewnie 150tys. by wytargował, bo za grubą blachę płacą nawet 65gr/kg

      • 6 1

      • troche wiecej płaca za statki sumy sa duzo wieksze niz w skupach samwj miedzi sa tam setki tysiecy zł (1)

        • 3 0

        • i złom sam płynie do huty w UK.

          Nie potrzeba go wieźć... Jeszcze towar można przwieźć przy pkazji :-)

          • 0 1

      • jaka gruba blacha. toż to sama rdza trzymała sie kupy dzięki farbie. wstyd przed turystami tylko był.

        • 1 8

    • I to jest ta dobra zmiana.....?

      • 10 7

    • Do Forum Durnia

      kup i załóż biznes na Ukrainie

      • 2 1

  • szkoda, tyle lat pływał. Gdynia nie chciała go? (6)

    • 52 15

    • Miło pomyśleć że każdy kilogram jego stali po przetopieniu dalej będzie służył ludziom.

      Szanujmy wszelkie zasoby od energii po surowce.

      • 15 0

    • (3)

      a po co w Gdyni taki złom ?

      • 4 4

      • by w końcu powstała przeprawa przez rzekę kaczą

        • 18 1

      • do transportu centrum - oksywie. autobusy złom to i prom może być złomiasty. (1)

        • 8 2

        • pozdrawiam zkm gdańsk

          i te szroty co jeżdżą między innymi na linii 143. człowiek się lepi do wszystkich powierzchni, a na zakrętach grzechocze to jakby zaraz miało się rozlecieć. pomijam przeciekanie w czasie deszczu.

          • 0 0

    • Koło widokowe wzięli i się nim szczycą,

      ...więc prom też by im przypasował. :)

      • 3 1

  • Napiszcie coś o tym, że są zlecenia na nowe promy (2)

    dla Polskich Stoczni. Czy znów pisać Wam zakazano?!

    • 23 50

    • Ty napisz

      co i jak, załóż blog, i tu też wklejaj...

      • 21 6

    • Kodziarz z ciebie kozak

      • 1 3

  • Eh ciekawa historia z tym promem.

    Nieraz korzytałem z niego. Niestety a może jednak dobrze, że mamy tunel. Stare odchodzi nowe nadchodzi. )

    • 32 10

  • w końcu! (2)

    strach było na to patrzeć, a co dopiero płynąć. Na żyletki z nim!

    • 19 91

    • znikaj z trójmiasta nikt nie lubi ciebie i twoich wypocin mamejo

      • 10 4

    • Prawda

      Remontowalem go. To złom.

      • 4 6

  • szkoda (5)

    Prom jako cząstka Gdańska powinna być kolo Sołdka jako muzeum.
    było miło z Panem współpracować,
    Pozdrowienia Panie Andrzeju,

    • 38 27

    • koło Sołdka ??? (1)

      Z pewnością nie. A samego Sołdka należałby gdzieś przestawić, bo szpeci widok.

      • 8 13

      • z tym idiotycznym napisem Szczecin

        • 10 6

    • (2)

      Dobry pomysl! Mozna by bylo zrobic np. knajpe na pokladzie. Ale juz niestety zapozno :-(

      • 2 2

      • jeszcze unosi sie na wodzie - kadlub wystarczy (1)

        chba, ze niby na zlom - a za rok Budyn bedzie mial mieszkanie na nim na Motlawie... pisali niedawno, ze beda takie sie POjawiac niebawem w kanalach

        • 3 4

        • Wazelina,

          czy kaczy zad już namaściłeś?

          • 0 1

  • Zbudowali tunel którego niemozna przejsc ani przejechac rowerem ,a teraz chcą rowbic 2 z droga rowerową i chodnikiem (2)

    Jak sie okazuje juz teraz mozna jedna zbudowac tunel dla pieszych i rowerzystów bo ma on zaledwie kilkaset metrów!!A problemy jak widac to robią bezmyślni kierowcy bo juz spowodowali w tunelu kilka wypadków

    • 17 53

    • Jezu naprawdę?

      • 5 3

    • nic nowego

      Na Zaspie musza cala jezdnie przerabiac, bo oddali deweloperowi cala sciezke rowerowa i teraz nie ma gzde jej zbudowac, bo ten na jej miejsce zrobil parkingi... U Budynia zawsze wszystko od tylu..

      • 3 3

  • Lewizna:) (9)

    Pracownicy tego promu mieli raj na ziemi:) Lewizna szła i to ostro:)

    • 53 15

    • lewizna (2)

      a masz na to dowody

      • 10 5

      • bla bla bla (1)

        Nie muszę i nie chcę tego udowadniać:) Od tak tylko sobie wspominam:)

        • 6 3

        • jak Ziobro :D

          rzuci oskarżonko i to niech oskarżony się tłumaczy :D

          • 2 2

    • To prawda, przez ostatnie trzy lata większość ludzi jadących na 8mą i pracujących w porcie, kupowała tz bilet szkolny. A bilet ten można poznać po tym ze kosztuje połowę ceny i nie występuję w fizycznej postaci.

      • 26 2

    • mar. (1)

      nie pracownicy promu czyli załoga , a kasjerzy wynajęci przez miasto !!!

      • 12 0

      • Tak właśnie, pracownicy wynajęci przez miasto. Obsługa promu sprzedawała szkolne przed trzema laty :)

        • 3 1

    • (1)

      Zgadza sie, ile razy placilem a nie dostalem pargonu, wiedzialem ze idzie to do kieszeni ale mialem to serdecznie gdzies ;)

      • 3 3

      • na pewno lepiej spożytkowali te drobne kwoty, niżby miały wpaść do przepastnej dziury budżetowej Gdańska i ślad by po nich zaginął

        • 9 5

    • Wszystkie promy tak mają, nawet ten przy muzeum morskim.

      • 0 1

  • Straszne naprawdę kupa złomu i nie wiem nad czym tu płakać (6)

    • 31 24

    • lewizna (3)

      nad Historią człowieku nad Historią

      • 5 5

      • Wymień jakiekolwiek historyczne wydarzenie, związane z tym promem... (2)

        Papież nim płynął, albo chociaż Breżniew?

        A pomijając historyczność - tego typu przeprawy kojarzą się z trzecim światem. Funkcjonują generalnie tam, gdzie mieszkają ludzie zbyt nieogarnięci, żeby most zbudować. Zwykle też wyglądają, jak wyciągnięte ze stoczni złomowej.

        Faktycznie, chyba się popłaczę.

        • 10 11

        • Łał... (1)

          Czego to się człowiek nie dowie z komentarzy:-))))) tu się dowiedziałem, że Norwegia to trzeci świat:-)))))

          • 7 0

          • Heh...

            Finlandia również, trzeci świat, ludzie nie ogarnięci...
            Taki urok internetu; nawet kompletny imbecyl jest w stanie się podzielić swoimi przemyśleniami ze światem.

            • 6 0

    • Fury na szrocie mają większą wartość historyczną. Niż ta kupa złomu co przez lata auta przewoziła.

      • 7 8

    • co tu strasznego?

      Kadłub, to kadłub. Można konserwować i używać ze 100 lat. Nie wiem w jakim jest stanie. Jeśli w dobrym, to złomowanie jest marnotrawstwem. Można z niego zrobić np. pływającą keję, hotel na wodzie, lub sprzedać, jako prom, tam gdzie znajdą się chętni do kupna. Jako całość powinien mieć większą wartość niż sam surowiec + koszty recyklingu.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane