• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prom z Wisłoujścia w stoczni złomowej

Bartosz Gondek, Maciej Naskręt
30 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat "Tour de Nowy Port", by wrócił prom przez Wisłę
Prom Wisłoujście skończył w stoczni złomowej. Prom Wisłoujście skończył w stoczni złomowej.

Kiedy pod koniec maja żegnaliśmy prom Wisłoujście, każdy liczył na to, że zasłużona, ale ciągle pełnosprawna jednostka będzie nadal pełnić służbę w rękach nowego właściciela. Stało się inaczej. Prom trafił do stoczni złomowej. zobacz na mapie Gdańska



Płynąłeś kiedyś promem Wisłoujście?

Prom Wisłoujście przewoził dziennie, aż do otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą, nawet dwa tysiące pasażerów, stanowiąc przez długie lata wystarczające i dogodne połączenie północnych dzielnic Gdańska z Wisłoujściem, Westerplatte, Portem Północnym oraz innymi zakładami.

Zbudowana symetrycznie jednostka wyposażona była w zdublowany układ sterowo-napędowy. Dzięki temu poruszała się równie sprawnie w obu kierunkach. Ważyła 290 ton i paliła 8 tys. litrów ropy na miesiąc. Roczne utrzymanie przeprawy kosztowało mieszkańców Gdańska ok. 1,5 mln zł. Po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą z przeprawy korzystali już jednak nieliczni. Kierowców i rowerzystów można było policzyć na palcach jednej ręki.

Historia Promu Wisłoujście

Kadłub Promu Wisłoujście powstał w stoczni na południu Polski, w Kędzierzynie Koźlu. Został przetransportowany Odrą do Szczecina, gdzie w Stoczni Rzecznej wyposażono go w niezbędny osprzęt. Po zakończeniu prac jednostka miała trafić na Wisłę i pracować przy przekopie, na szlaku Świbno - Mikoszewo. Ówczesne władze portu uznały jednak, że prom bardziej przyda się na Martwej Wiśle. Szybko więc wybudowano przyczółki po obu stronach rzeki - przy Twierdzy Wisłoujście i ul. Starowiślanej. Przeprawa została uruchomiona w 1975 r.

W okresie PRL prom był utrzymywany przez Żeglugę Gdańską, ale przeprawa była finansowana głównie przez Zarząd Portu Morskiego w Gdańsku. Pieniądze pochodziły także od firm, które korzystały z przeprawy. Po roku 1989, gdy ruszyła restrukturyzacja w porcie, Żegluga Gdańska zrezygnowała z utrzymywania promu.

W 1993 r. jednostka trafiła na przystań. Wciąż jednak trwały negocjacje Zarządu Portu z Żeglugą Gdańską. Zdaniem portu ta ostatnia chciała zbyt dużych pieniędzy za kursowanie po Martwej Wiśle. Wtedy na scenie pojawił się Andrzej Pieńkowski, który był właścicielem promu do jego ostatnich dni na wodzie.

Prom pływał regularnie aż do 2012 r., kiedy to z finansowania przeprawy wycofał się Zarząd Portu Morskiego. Wtedy po raz pierwszy pojawiła się informacja o wstrzymaniu kursów. Dofinansowanie popłynęło jednak z budżetu miasta.

Ostatecznie jednostka zacumowała przy Martwej Wiśle. Dziś pozostał z niej już jedynie kadłub.

Opinie (140) 5 zablokowanych

  • Głupia decyzja podjaęta na huuurrrra.

    • 1 0

  • szkoda (5)

    Prom jako cząstka Gdańska powinna być kolo Sołdka jako muzeum.
    było miło z Panem współpracować,
    Pozdrowienia Panie Andrzeju,

    • 38 27

    • (2)

      Dobry pomysl! Mozna by bylo zrobic np. knajpe na pokladzie. Ale juz niestety zapozno :-(

      • 2 2

      • jeszcze unosi sie na wodzie - kadlub wystarczy (1)

        chba, ze niby na zlom - a za rok Budyn bedzie mial mieszkanie na nim na Motlawie... pisali niedawno, ze beda takie sie POjawiac niebawem w kanalach

        • 3 4

        • Wazelina,

          czy kaczy zad już namaściłeś?

          • 0 1

    • koło Sołdka ??? (1)

      Z pewnością nie. A samego Sołdka należałby gdzieś przestawić, bo szpeci widok.

      • 8 13

      • z tym idiotycznym napisem Szczecin

        • 10 6

  • Nie rozumiem...

    ...co komu ten prom przeszkadzal? Tunel to tunel a prom to prom!
    Korzystalo z niego mnostwo pieszych i rowerzystow.

    • 0 0

  • Był prom jest tunel. (1)

    Mamy XXI wiek. Dla samochodów lepiej, dla pieszych i rowerzystów gorzej.
    Pozostaje przeprawa tunelem za pomocą autobusu.
    Nie wiecie ile osób do pracy w Porcie Północnym z Nowego Portu, Brzeźna do pracy pływało tym promem.

    • 3 1

    • Super, że jest tunel. Ale prom też powinien działać. Powinien być tylko po drugiej stronie przeprawy lepiej skomunikowany z autobusem. Przy przystanku na wysokości Twierdzy Wisłoujście nie ma wysepki, ani chodnika, ani wiaty, nie mówiąc już o ławce, żeby spokojnie i bezpiecznie poczekać na autobus!

      • 0 0

  • (4)

    Powinien nadal działać!
    Był atrakcją turystyczną i alternatywną drogą na półwysep.
    Można było reklamować go tak jak tramwaj wodny i przeprawiać ludzi do twierdzy i muzeum. Ech...szkoda gadać!
    Czy wszystko musi się tak bardzo OPŁACAĆ??

    • 5 2

    • Na półwysep? Jutlandzki chyba.... (1)

      • 0 0

      • Nie Jutlandzki. Chodzi o półwysep Westerplatte.

        • 0 0

    • Na półwysep? Jutlandzki chyba....

      • 0 0

    • Na półwysep? Jutlandzki chyba....

      • 0 0

  • "Po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą z przeprawy korzystali już jednak nieliczni. (2)

    Kierowców i rowerzystów można było policzyć na palcach jednej ręki." - Bo to było poza sezonem turystycznym! A teraz w sezonie, żeby się dostać na Westerplatte czy do Twierdzy Wisłoujście to trzeba kombinować jak koń pod górę i trzy razy się przesiadać! Dziwi mnie, że w mieście odwiedzanym przez tak wielu turystów takie rzeczy się dzieją.

    • 3 3

    • (1)

      Do Westerplatte i Twierdzy Wisłoujście za 10 zł płynie się luksusowo tramwajem wodnym bez przesiadek i autobusami też bez przesiadek. No chyba, że ktoś jedzie spod Białegostoku. Taki prom i załogę utrzymywać w gotowości by przewieźć ewentualnego turystę, no,no...Ale faktycznie jakaś mniejsza łajbka mogłaby pływać między brzegami jak kiedyś przez całe wieki.

      • 0 0

      • Na tramwaj wodny do Wisłoujścia LUKSUSOWO to jest SIĘ DOSTAĆ! Nie ma miejsc i koniec, płyń se wpław. Ot, co...

        • 1 0

  • Lewizna:) (9)

    Pracownicy tego promu mieli raj na ziemi:) Lewizna szła i to ostro:)

    • 53 15

    • lewizna (2)

      a masz na to dowody

      • 10 5

      • bla bla bla (1)

        Nie muszę i nie chcę tego udowadniać:) Od tak tylko sobie wspominam:)

        • 6 3

        • jak Ziobro :D

          rzuci oskarżonko i to niech oskarżony się tłumaczy :D

          • 2 2

    • Wszystkie promy tak mają, nawet ten przy muzeum morskim.

      • 0 1

    • (1)

      Zgadza sie, ile razy placilem a nie dostalem pargonu, wiedzialem ze idzie to do kieszeni ale mialem to serdecznie gdzies ;)

      • 3 3

      • na pewno lepiej spożytkowali te drobne kwoty, niżby miały wpaść do przepastnej dziury budżetowej Gdańska i ślad by po nich zaginął

        • 9 5

    • mar. (1)

      nie pracownicy promu czyli załoga , a kasjerzy wynajęci przez miasto !!!

      • 12 0

      • Tak właśnie, pracownicy wynajęci przez miasto. Obsługa promu sprzedawała szkolne przed trzema laty :)

        • 3 1

    • To prawda, przez ostatnie trzy lata większość ludzi jadących na 8mą i pracujących w porcie, kupowała tz bilet szkolny. A bilet ten można poznać po tym ze kosztuje połowę ceny i nie występuję w fizycznej postaci.

      • 26 2

  • szkoda, tyle lat pływał. Gdynia nie chciała go? (6)

    • 52 15

    • (3)

      a po co w Gdyni taki złom ?

      • 4 4

      • do transportu centrum - oksywie. autobusy złom to i prom może być złomiasty. (1)

        • 8 2

        • pozdrawiam zkm gdańsk

          i te szroty co jeżdżą między innymi na linii 143. człowiek się lepi do wszystkich powierzchni, a na zakrętach grzechocze to jakby zaraz miało się rozlecieć. pomijam przeciekanie w czasie deszczu.

          • 0 0

      • by w końcu powstała przeprawa przez rzekę kaczą

        • 18 1

    • Koło widokowe wzięli i się nim szczycą,

      ...więc prom też by im przypasował. :)

      • 3 1

    • Miło pomyśleć że każdy kilogram jego stali po przetopieniu dalej będzie służył ludziom.

      Szanujmy wszelkie zasoby od energii po surowce.

      • 15 0

  • (2)

    ok, szkoda promu ale ta jednostka ma 41 lat, czy na prawdę korozja nic nie zrobiła ???? w gdyni tez w sezonie płynie Danuta .. Agat.....i inne ale czy te atrakcje da turystow nie sa skorodowanymi Titanikami

    • 0 2

    • Danuta właśnie kończy 50 lat . Czyli jeszcze babka do rzeczy. Agat jeszcze młodszy.

      • 1 0

    • nie takie jednostki plywaja

      normalnie wiele jednostek, nawet drewnianych nadal plywa z z drugej wojny swiatowej

      • 1 0

  • Z promem będzie identyczna sytuacja jak z pętlą na Jana z Kolna .... (1)

    ...dzisiaj pójdzie na żyletki a za dwa lata obudzą się debilo-włodarze i przywrócą za nasze pieniądze połączenie tylko pływać nie będzie czym ....

    • 3 1

    • Się dostanie pieniądze z Unii, się kupi nowy, solarny i jeszcze zostanie jak zwykle nieco kasy z offsetu.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane