• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prom z Wisłoujścia w stoczni złomowej

Bartosz Gondek, Maciej Naskręt
30 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat "Tour de Nowy Port", by wrócił prom przez Wisłę
Prom Wisłoujście skończył w stoczni złomowej. Prom Wisłoujście skończył w stoczni złomowej.

Kiedy pod koniec maja żegnaliśmy prom Wisłoujście, każdy liczył na to, że zasłużona, ale ciągle pełnosprawna jednostka będzie nadal pełnić służbę w rękach nowego właściciela. Stało się inaczej. Prom trafił do stoczni złomowej. zobacz na mapie Gdańska



Płynąłeś kiedyś promem Wisłoujście?

Prom Wisłoujście przewoził dziennie, aż do otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą, nawet dwa tysiące pasażerów, stanowiąc przez długie lata wystarczające i dogodne połączenie północnych dzielnic Gdańska z Wisłoujściem, Westerplatte, Portem Północnym oraz innymi zakładami.

Zbudowana symetrycznie jednostka wyposażona była w zdublowany układ sterowo-napędowy. Dzięki temu poruszała się równie sprawnie w obu kierunkach. Ważyła 290 ton i paliła 8 tys. litrów ropy na miesiąc. Roczne utrzymanie przeprawy kosztowało mieszkańców Gdańska ok. 1,5 mln zł. Po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą z przeprawy korzystali już jednak nieliczni. Kierowców i rowerzystów można było policzyć na palcach jednej ręki.

Historia Promu Wisłoujście

Kadłub Promu Wisłoujście powstał w stoczni na południu Polski, w Kędzierzynie Koźlu. Został przetransportowany Odrą do Szczecina, gdzie w Stoczni Rzecznej wyposażono go w niezbędny osprzęt. Po zakończeniu prac jednostka miała trafić na Wisłę i pracować przy przekopie, na szlaku Świbno - Mikoszewo. Ówczesne władze portu uznały jednak, że prom bardziej przyda się na Martwej Wiśle. Szybko więc wybudowano przyczółki po obu stronach rzeki - przy Twierdzy Wisłoujście i ul. Starowiślanej. Przeprawa została uruchomiona w 1975 r.

W okresie PRL prom był utrzymywany przez Żeglugę Gdańską, ale przeprawa była finansowana głównie przez Zarząd Portu Morskiego w Gdańsku. Pieniądze pochodziły także od firm, które korzystały z przeprawy. Po roku 1989, gdy ruszyła restrukturyzacja w porcie, Żegluga Gdańska zrezygnowała z utrzymywania promu.

W 1993 r. jednostka trafiła na przystań. Wciąż jednak trwały negocjacje Zarządu Portu z Żeglugą Gdańską. Zdaniem portu ta ostatnia chciała zbyt dużych pieniędzy za kursowanie po Martwej Wiśle. Wtedy na scenie pojawił się Andrzej Pieńkowski, który był właścicielem promu do jego ostatnich dni na wodzie.

Prom pływał regularnie aż do 2012 r., kiedy to z finansowania przeprawy wycofał się Zarząd Portu Morskiego. Wtedy po raz pierwszy pojawiła się informacja o wstrzymaniu kursów. Dofinansowanie popłynęło jednak z budżetu miasta.

Ostatecznie jednostka zacumowała przy Martwej Wiśle. Dziś pozostał z niej już jedynie kadłub.

Opinie (140) 5 zablokowanych

  • (4)

    Powinien nadal działać!
    Był atrakcją turystyczną i alternatywną drogą na półwysep.
    Można było reklamować go tak jak tramwaj wodny i przeprawiać ludzi do twierdzy i muzeum. Ech...szkoda gadać!
    Czy wszystko musi się tak bardzo OPŁACAĆ??

    • 5 2

    • Na półwysep? Jutlandzki chyba....

      • 0 0

    • Na półwysep? Jutlandzki chyba....

      • 0 0

    • Na półwysep? Jutlandzki chyba.... (1)

      • 0 0

      • Nie Jutlandzki. Chodzi o półwysep Westerplatte.

        • 0 0

  • (2)

    ok, szkoda promu ale ta jednostka ma 41 lat, czy na prawdę korozja nic nie zrobiła ???? w gdyni tez w sezonie płynie Danuta .. Agat.....i inne ale czy te atrakcje da turystow nie sa skorodowanymi Titanikami

    • 0 2

    • nie takie jednostki plywaja

      normalnie wiele jednostek, nawet drewnianych nadal plywa z z drugej wojny swiatowej

      • 1 0

    • Danuta właśnie kończy 50 lat . Czyli jeszcze babka do rzeczy. Agat jeszcze młodszy.

      • 1 0

  • zauważyliście że po 1989r czyli po objęciu władzy przez tw bolka wszystko popadało w ruine? (4)

    • 5 8

    • nie wszysko...Malma by Danuta S.A. ma sie bardzo dobrze......................

      • 2 0

    • zwłaszcza internet sparszywiał.

      • 4 0

    • bo wszystko, czego normalnie nie było w sklepach i hurtowniach (1)

      nagle potaniało ok. 5 razy i nie opłacało się remontować, ale kupić nowe...
      Pół litra - 1 $ (dniówka za komuny), spodnie z Pewexu 10-20 dol. (tydzień, dwa pracy).
      Ojciec w 1976 kupił Fiata 125p za 1960 dol. okazyjnie po 80 zł/dol. Teraz taka kasę mam co 2 miesiące z wypłaty, ale już auta w takiej cenie nie ma.

      • 1 1

      • 1960x80=156800

        1. masz niezłą kasę co dwa miesiące
        2. Fiata 125p z tego rocznika kupisz 10 razy taniej.

        • 2 0

  • nowy prom jest potrzebny nadal w Gdańsku (1)

    Prom jest atrakcją dla Nowego Portu w Gdańsku.Tej komunikacji nie zastąpi mi nowy tunel z wielu powodów. Wolę prom niż długi tunel pod korytem rzeki. Nie lubię takich rozwiązań jak długie tunele, przyległe ekrany do obwodnicy, drogi w wąwozach, itd. Jaka atrakcja w tym tunelu? Jaka atrakcja jazdy obwodnicą z ekranami po bokach?Szuflandia i tyle.

    • 3 7

    • Trza było kupić ten prom i płacić po 1.5 miliona rocznie. Miałbyś wtedy, jak lubisz....

      • 3 0

  • Prom

    Szkoda, zawsze to jakaś atrakcja w drodze na Westerplatte i Twierdze Wisłoujście.

    • 4 1

  • w końcu właściciel mógł przekzać lub sprzedać muzeum (3)

    mógł dać na Allegro lub Ebaya, mógł dać do pracy ogólnopolskiej - może ktoś z południa Polski kupiłby.

    • 2 2

    • w końcu nie tylko chciał, ale i sprzedawał - tylko żadnych chętnych nie było.

      Ponad 40-letni intensywnie eksploatowany statek - ja się brakiem chętnych do jego zakupu nie dziwię.

      • 2 0

    • na co muzeum takie truchło?

      • 0 0

    • Świetny pomysł.

      Postawić przy Twierdzy. Dyrektor tego muzeum lubi złom. Resztki ubota ma tam stawiać.

      • 0 0

  • Był prom jest tunel. (1)

    Mamy XXI wiek. Dla samochodów lepiej, dla pieszych i rowerzystów gorzej.
    Pozostaje przeprawa tunelem za pomocą autobusu.
    Nie wiecie ile osób do pracy w Porcie Północnym z Nowego Portu, Brzeźna do pracy pływało tym promem.

    • 3 1

    • Super, że jest tunel. Ale prom też powinien działać. Powinien być tylko po drugiej stronie przeprawy lepiej skomunikowany z autobusem. Przy przystanku na wysokości Twierdzy Wisłoujście nie ma wysepki, ani chodnika, ani wiaty, nie mówiąc już o ławce, żeby spokojnie i bezpiecznie poczekać na autobus!

      • 0 0

  • Rezerwa (1)

    Huehue nieraz nie dwa szlug 6:30 na burcie i potem wyngiel 12 godzin z królem rezerwy na czele AJEE !!

    • 0 0

    • Ps. Pieprzyć prace fizyczna :D

      • 0 0

  • opinia

    prom to bylo eldorado biletowe eldorado na 1 bilecie 20 tu pasażerow ochronę zapewniał us z rzeznickiej można było żyć

    • 0 0

  • odremontowac kadlub i cos na nim zrobic ciekawego (1)

    POciac na zyletki zawsze zdaza... Czyzby mentalnosc zlomiarza?
    Przyda sie, jak nowy most co jest w planach na Olowianke sie zepsuje - to mozna taki prom ustawic w poprzek na godzinke i wszystko gra..;)

    Zagranica ludzie by kupili, zrobiliby super luksusowy apartament i przycumowlai kolo Tower Brigde w Londynie czy w dokachw City of London.

    • 0 2

    • kup, zrób, pochwal się rezultatami...

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane