• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prom z Wisłoujścia w stoczni złomowej

Bartosz Gondek, Maciej Naskręt
30 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat "Tour de Nowy Port", by wrócił prom przez Wisłę
Prom Wisłoujście skończył w stoczni złomowej. Prom Wisłoujście skończył w stoczni złomowej.

Kiedy pod koniec maja żegnaliśmy prom Wisłoujście, każdy liczył na to, że zasłużona, ale ciągle pełnosprawna jednostka będzie nadal pełnić służbę w rękach nowego właściciela. Stało się inaczej. Prom trafił do stoczni złomowej. zobacz na mapie Gdańska



Płynąłeś kiedyś promem Wisłoujście?

Prom Wisłoujście przewoził dziennie, aż do otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą, nawet dwa tysiące pasażerów, stanowiąc przez długie lata wystarczające i dogodne połączenie północnych dzielnic Gdańska z Wisłoujściem, Westerplatte, Portem Północnym oraz innymi zakładami.

Zbudowana symetrycznie jednostka wyposażona była w zdublowany układ sterowo-napędowy. Dzięki temu poruszała się równie sprawnie w obu kierunkach. Ważyła 290 ton i paliła 8 tys. litrów ropy na miesiąc. Roczne utrzymanie przeprawy kosztowało mieszkańców Gdańska ok. 1,5 mln zł. Po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą z przeprawy korzystali już jednak nieliczni. Kierowców i rowerzystów można było policzyć na palcach jednej ręki.

Historia Promu Wisłoujście

Kadłub Promu Wisłoujście powstał w stoczni na południu Polski, w Kędzierzynie Koźlu. Został przetransportowany Odrą do Szczecina, gdzie w Stoczni Rzecznej wyposażono go w niezbędny osprzęt. Po zakończeniu prac jednostka miała trafić na Wisłę i pracować przy przekopie, na szlaku Świbno - Mikoszewo. Ówczesne władze portu uznały jednak, że prom bardziej przyda się na Martwej Wiśle. Szybko więc wybudowano przyczółki po obu stronach rzeki - przy Twierdzy Wisłoujście i ul. Starowiślanej. Przeprawa została uruchomiona w 1975 r.

W okresie PRL prom był utrzymywany przez Żeglugę Gdańską, ale przeprawa była finansowana głównie przez Zarząd Portu Morskiego w Gdańsku. Pieniądze pochodziły także od firm, które korzystały z przeprawy. Po roku 1989, gdy ruszyła restrukturyzacja w porcie, Żegluga Gdańska zrezygnowała z utrzymywania promu.

W 1993 r. jednostka trafiła na przystań. Wciąż jednak trwały negocjacje Zarządu Portu z Żeglugą Gdańską. Zdaniem portu ta ostatnia chciała zbyt dużych pieniędzy za kursowanie po Martwej Wiśle. Wtedy na scenie pojawił się Andrzej Pieńkowski, który był właścicielem promu do jego ostatnich dni na wodzie.

Prom pływał regularnie aż do 2012 r., kiedy to z finansowania przeprawy wycofał się Zarząd Portu Morskiego. Wtedy po raz pierwszy pojawiła się informacja o wstrzymaniu kursów. Dofinansowanie popłynęło jednak z budżetu miasta.

Ostatecznie jednostka zacumowała przy Martwej Wiśle. Dziś pozostał z niej już jedynie kadłub.

Opinie (140) 5 zablokowanych

  • ile to kosztuje?

    • 0 0

  • "Po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą z przeprawy korzystali już jednak nieliczni. (2)

    Kierowców i rowerzystów można było policzyć na palcach jednej ręki." - Bo to było poza sezonem turystycznym! A teraz w sezonie, żeby się dostać na Westerplatte czy do Twierdzy Wisłoujście to trzeba kombinować jak koń pod górę i trzy razy się przesiadać! Dziwi mnie, że w mieście odwiedzanym przez tak wielu turystów takie rzeczy się dzieją.

    • 3 3

    • (1)

      Do Westerplatte i Twierdzy Wisłoujście za 10 zł płynie się luksusowo tramwajem wodnym bez przesiadek i autobusami też bez przesiadek. No chyba, że ktoś jedzie spod Białegostoku. Taki prom i załogę utrzymywać w gotowości by przewieźć ewentualnego turystę, no,no...Ale faktycznie jakaś mniejsza łajbka mogłaby pływać między brzegami jak kiedyś przez całe wieki.

      • 0 0

      • Na tramwaj wodny do Wisłoujścia LUKSUSOWO to jest SIĘ DOSTAĆ! Nie ma miejsc i koniec, płyń se wpław. Ot, co...

        • 1 0

  • Typowe postępowanie za rządów pis

    wszystko tylko niszczyć
    kasa za złom pójdzie na sfinansowanie paru 500+ dla dzieciorobów co wydadzą wszystko na alkohol.

    • 2 7

  • łezka leci - pozdrowienia dla Załogi

    Sporo lat -sporo wspomnień. Szkoda.

    • 4 0

  • Z promem będzie identyczna sytuacja jak z pętlą na Jana z Kolna .... (1)

    ...dzisiaj pójdzie na żyletki a za dwa lata obudzą się debilo-włodarze i przywrócą za nasze pieniądze połączenie tylko pływać nie będzie czym ....

    • 3 1

    • Się dostanie pieniądze z Unii, się kupi nowy, solarny i jeszcze zostanie jak zwykle nieco kasy z offsetu.

      • 0 0

  • Nie rozumiem...

    ...co komu ten prom przeszkadzal? Tunel to tunel a prom to prom!
    Korzystalo z niego mnostwo pieszych i rowerzystow.

    • 0 0

  • Głupia decyzja podjaęta na huuurrrra.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane