• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec pętli tramwajowej w Oliwie?

Krzysztof Koprowski
18 maja 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Pętla w Oliwie: modernizacja zamiast likwidacji
Z nowej pętli nie skorzystają tramwaje jednokierunkowe - m.in "stopiątki" oraz nowozakupione Pesy. Z nowej pętli nie skorzystają tramwaje jednokierunkowe - m.in "stopiątki" oraz nowozakupione Pesy.

Pętla w Oliwie zostanie rozebrana, dzięki czemu znajdzie się obok niej miejsce na usługi i handel. W zamian powstaną tzw. tory odstawcze, z których korzystać może tylko część gdańskich tramwajów.



Obecna i proponowana organizacja ruchu tramwajowego na pętli w Oliwie. Obecna i proponowana organizacja ruchu tramwajowego na pętli w Oliwie.
ZDiZ ogłosił właśnie przetarg na opracowanie koncepcji programowo - przestrzennej przebudowy pętli w Oliwie zobacz na mapie Gdańska. Będzie ona zgodna z uchwalonym w 2003 r. planem zagospodarowania przestrzennego, który zamiast pętli zakłada budowę tzw. torów odstawczych (zobacz ramkę pod tekstem). Dzięki temu znajdzie się tu miejsce na budynki handlowe i usługowe.

- Koncepcja zagospodarowania centrum Oliwy przewiduje, że wokół Parku Oliwskiego skupione będą usługi. Chcemy, by pojawiły się tutaj nie tylko sklepy, ale również punkty gastronomiczne - informuje Małgorzata Momont, kierownik zespołu urbanistycznego Oliwa w Biurze Rozwoju Gdańska.

Jak powinna wyglądać pętla tramwajowa w Oliwie?

Likwidacji pętli sprzeciwia się Zarząd Transportu Miejskiego. - Brak pętli w Oliwie skomplikuje ruch w przypadku awarii na torowisku od ulicy Chłopskiej do pętli Jelitkowo. Dla linii 2 i 8 najbliższą pętlą za Zaspą będzie dopiero Abrahama! - alarmuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego.

Tymczasem zdaniem planistów z Biura Rozwoju Gdańska, pomysł likwidacji pętli w Oliwie wyszedł od... Zakładu Komunikacji Miejskiej, któremu na infrastrukturze tramwajowej powinno zależeć najbardziej. To o tyle dziwne, gdyż w 2003 roku nikt nie mógł przypuszczać, że po Gdańsku będą jeździć dwukierunkowe tramwaje ("Dortmundy"), które jako jedyne mogą korzystać z torów odstawczych.

Próbowaliśmy porozmawiać z autorem tego pomysłu. Bezskutecznie - pracownicy ZKM twierdzą, że było to zbyt dawno, by pamiętali, kto zaproponował takie rozwiązanie.

Zdając sobie sprawę z zagrożenia, Zarząd Transportu Miejskiego w 2006 roku wywalczył zapisanie w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego nowej pętli przy ul. Opackiej zobacz na mapie Gdańska. Jednak w 2009 roku zrezygnowano z jej budowy. Najważniejszym powodem było to, że grunt, na jakim miałaby powstać, jest w użytkowaniu wieczystym przez Telewizję Polską. Ponadto planiści nie są przychylni rezerwowaniu tak dużej połaci terenu.

Zdaniem ZDiZ tory odstawcze w Oliwie powinny zupełnie wystarczyć dla obsługi tej części miasta i nie należy brać pod uwagę ewentualnych utrudnień w ruchu. - Nie projektuje się układu na wypadek awarii. Gdybyśmy kierowali się takimi przesłankami, co kilka skrzyżowań powinna powstać pętla tramwajowa. - tłumaczy Paweł Adrian z działu utrzymania infrastruktury tramwajowej i autobusowej w gdańskim ZDiZ.

Na przebudowanej "pętli" w Oliwie będą mogły zawracać wyłącznie dwukierunkowe Dortmundy. Pozostałe wozy, w tym także kupione niedawno za 305 mln zł 35 tramwajów Pesa 120Na - już nie.

W jaki sposób zawracają tramwaje?

pętla - najbardziej popularne rozwiązanie, które pozwala na szybkie zawracania wszystkich pojazdów: jedno- i dwukierunkowych. Wymaga jednak dużo przestrzeni.

pętla uliczna - tory są tak ułożone, że tramwaje zawracają wykonując pętlę ulicami miasta. W Gdańsku funkcjonuje w Nowym Porcie.

tory odstawcze, tzw żeberka - "ślepe" zakończenie torów tramwajowych, z którego korzystać mogą wyłącznie pojazdy dwukierunkowe. Po dojechaniu do końca torowiska motorniczy przesiada się do kabiny na przeciwległym końcu pojazdu. Taki system przyjęto przy budowie "Tramwaju Plus" we Wrocławiu.

trójkąt torowy - układ torów, na którym zawrócić mogą tramwaje jednokierunkowe. Ze względów bezpieczeństwa wymaga asysty dodatkowej osoby. Tramwaj wjeżdża na specjalny tor, po czym wyjeżdża w przeciwnym kierunku. Rozwiązanie stosowane niemal wyłącznie na wypadek awarii lub prac remontowych, np. w Krakowie.

Opinie (308) 7 zablokowanych

  • a kto tam wykupił mieszkanie?? (1)

    Mroczki? czy herbus
    ocokaman ? ocokaman?

    • 22 0

    • Pazur Żaka

      zaprotestują potem że im tramwaje na żebrach dzwonią.

      • 4 0

  • biedronka

    tam ludzie bedzie biedronka :):):) to juz przesadzone :):):) widziałem plany :):):)

    • 7 1

  • i bardzo dobrze, czas zabudować ten paskudny placyk. miejsce dla kom. tramwajowej tez się znajdzie. (2)

    przestańcie narzekać. miasto to nie tylko ulice i torowiska. miejsce na zabudowę też jest niezbędne zwłaszcza w takich miejscach ja centrum Oliwy.

    • 4 22

    • (1)

      Podstawą powinien być dobry układ torowisk. Co z tego, ze chodniki będą ze złota, jak nikt nie będzie mógł ich obejrzeć, bo nei ma gdzie tramwaj zawrócić i blokuje trasę od Abrahama aż do Jelitkowa.

      • 3 1

      • do sprawnej komunikacji nie jest potrzebna petla w tym miejscu!

        • 1 2

  • Proponuję zamknąć dla ruchu ul. Grunwaldzką, rozebrać tory tramwajowe! (1)

    i zrobić deptak z niej!
    ZKM kłóci się z ZTM! Tego jeszcze nie było! Czy nadal wierzycie, że komunikacja w Gdańsku się poprawi? Będzie lepsza komunikacja publiczna? G...o!
    Wyp...am z tego miasta, już mam dość

    • 14 4

    • żegnamy!

      • 0 1

  • ODKORKOWAĆ SPACEROWĄ (2)

    KOSZTEM PĘTLI DAŁOBY SIĘ ODKORKOWAĆ SPACEROWĄ NA WLOCIE DO GRUNWALDZKIEJ(prawoskręt na osobny pas już na grunwaldzkiej do włączenia się do ruchu bez zatrzymywania, może tunel, wiadukt).

    • 6 4

    • hahahahha

      tunel, wiadukt ! o czym ty marzysz!
      Od kilku lat miasto nei może załatać choćby tych największych dziur na głownych ulicach a ten sobie wymyślił tunel

      • 4 0

    • Nie żyj marzeniami człowieku. Teren pójdzie albo pod młotek za śmieszne pieniądze albo dla rodzinki

      • 1 0

  • Pętle uliczne (1)

    Dla ścisłości, w Nowym Porcie są chyba dwie różne pętle uliczne - inną trasą zawraca 15, a inną 4 i 10. Jest też, niedostrzeżona przez autora, pętla uliczna w Brzeźnie którą zawraca 13.

    • 8 0

    • W Brzeźnie to niezbyt pętla, raczej spory układ jednotorów :) Petle uliczne to najczęściej objazd jednego kwartału (maksmymalnie jak najkrotsza trasa).

      • 1 1

  • Jak to likwidacja? A niedawno planowali tam pętlę 11-tki

    Był niedawno artykuł o świetlanych planach reorganizacji sieci tramwajowej. Na Oliwie miała być pętla dla dwóch linii i co, nagle rozbierają? Nie gra tu cuś...

    • 10 1

  • zlikwidować jest łatwo... (3)

    gorzej zaproponować inne rozwiązanie. Pętlę w Jelitkowie dzieli aż 13 przystanków z pętlą przy zajezdni w dzielnicy Strzyża. Poza tym petla przy zajezdni nie jest zaprojektowana do zawracania od strony Oliwy. Co na wypadek awarii, które tak często się przecież zdarzają? A może przez Pomorską będą śmigać puste wagony aż do Jelitkowa? Czy ma to sens?

    • 10 0

    • (2)

      Po remoncie chyba można zawrócić na Abrahama od strony Oliwy. Na pewno można zrobić to poprzez przejazd przez zajezdnię (wiem, wiem, nie wolno z ludźmi).

      • 1 0

      • (1)

        A po co zawracać z ludźmi?

        • 1 0

        • :-)

          żeby mogli zobaczyć zajezdnie od środka ;)

          • 1 0

  • a może jakiś protest ...

    może tak:
    Na naszych oczach zmiania się Oliwa !
    Nie ma już kina Delfin, niedługo zniknie pętla !
    Protestujemy !

    • 12 1

  • zamiast budować linie tramwajowe, i dodawać coraz więcej tramwajów które NIE stoją w korkach to ci kupują tylko autobusu które (3)

    stoją w korkach razem z samochodami... no debile, poprostu debile, bo inaczej tego nazwać nie można.

    • 14 2

    • No przeciez kupili 35 pes... pesów? Gorzej, że bardzo mało się buduje. Co to jest przedluzenie trasy z Chełmu? Raptem 4 przystanki. A gdzie tramwaj na Morenę, Warszawską, wzdłuż Drogi Zielonej?

      • 1 0

    • (1)

      gdyby były buspasy, to by autobusy śmigały aż miło. ale gdańszczanie buspasów nie chcą.

      • 1 0

      • I wreszcie jakaś rozsądna opinia na tym forum. W całej Europie zachodniej funkcjonuje takie rozwiązanie właśnie jak BUSpasy. W Gdańsku zamiast o tym pomyśleć skracają linie autobusowe tak jak na Chełmie, czy na ulicy Elbląskiej, czyniąc przez to je zupełnie bezużytecznymi (zamiar wiadomy: zmusić ludzi do upychania się w tramwaj).

        Jeśli zaś chodzi o autora tego wątku to z krzesła można spaść czytając jego zarzuty. A niby mieli w ogóle nie kupować autobusów? Przypomnij sobie lepiej jak wyglądała sprawa z nimi w Gdańsku jeszcze parę lat temu. Na drogach królowały Ikarusy - czyli konstrukcje sprzed 20 lat.
        Inną kwestią jest to jakie autobusy zakupili - część z nich już nadaje się na żyletki - mam na myśli tu używane przegubowe Mercedesy, które zaledwie po paru latach eksploatacji się rozlatują. Dodatkowo też nie zdają egzaminu przez fotokomórki, ale je akurat można odłączyć, tyle że w gdańskim ZKM pracują ludzie, którzy znają się co najwyżej na konstrukcjach typu właśnie Ikarusy i nie bardzo pewnie wiedzą jak to zrobić

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane