Fakty i opinie

Koniec pętli tramwajowej w Oliwie?

Najnowszy artukuł na ten temat Pętla w Oliwie: modernizacja zamiast likwidacji
Z nowej pętli nie skorzystają tramwaje jednokierunkowe - m.in "stopiątki" oraz nowozakupione Pesy.
Z nowej pętli nie skorzystają tramwaje jednokierunkowe - m.in "stopiątki" oraz nowozakupione Pesy. fot. Krzysztof Koprowski/trojmiasto.pl

Pętla w Oliwie zostanie rozebrana, dzięki czemu znajdzie się obok niej miejsce na usługi i handel. W zamian powstaną tzw. tory odstawcze, z których korzystać może tylko część gdańskich tramwajów.



Obecna i proponowana organizacja ruchu tramwajowego na pętli w Oliwie.
Obecna i proponowana organizacja ruchu tramwajowego na pętli w Oliwie.
ZDiZ ogłosił właśnie przetarg na opracowanie koncepcji programowo - przestrzennej przebudowy pętli w Oliwie zobacz na mapie Gdańska. Będzie ona zgodna z uchwalonym w 2003 r. planem zagospodarowania przestrzennego, który zamiast pętli zakłada budowę tzw. torów odstawczych (zobacz ramkę pod tekstem). Dzięki temu znajdzie się tu miejsce na budynki handlowe i usługowe.

- Koncepcja zagospodarowania centrum Oliwy przewiduje, że wokół Parku Oliwskiego skupione będą usługi. Chcemy, by pojawiły się tutaj nie tylko sklepy, ale również punkty gastronomiczne - informuje Małgorzata Momont, kierownik zespołu urbanistycznego Oliwa w Biurze Rozwoju Gdańska.

Jak powinna wyglądać pętla tramwajowa w Oliwie?

trzeba zachować ją w obecnym kształcie, gdyż ułatwia to prowadzenie remontów i organizację ruchu w przypadku awarii 59%
należy zmniejszyć jej powierzchnię i pozostawić tory odstawcze dla jednej linii 17%
można ją całkowicie zlikwidować, a wszystkie kursy skierować do Jelitkowa lub Zaspy 24%
zakończona Łącznie głosów: 2042
Likwidacji pętli sprzeciwia się Zarząd Transportu Miejskiego. - Brak pętli w Oliwie skomplikuje ruch w przypadku awarii na torowisku od ulicy Chłopskiej do pętli Jelitkowo. Dla linii 2 i 8 najbliższą pętlą za Zaspą będzie dopiero Abrahama! - alarmuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego.

Tymczasem zdaniem planistów z Biura Rozwoju Gdańska, pomysł likwidacji pętli w Oliwie wyszedł od... Zakładu Komunikacji Miejskiej, któremu na infrastrukturze tramwajowej powinno zależeć najbardziej. To o tyle dziwne, gdyż w 2003 roku nikt nie mógł przypuszczać, że po Gdańsku będą jeździć dwukierunkowe tramwaje ("Dortmundy"), które jako jedyne mogą korzystać z torów odstawczych.

Próbowaliśmy porozmawiać z autorem tego pomysłu. Bezskutecznie - pracownicy ZKM twierdzą, że było to zbyt dawno, by pamiętali, kto zaproponował takie rozwiązanie.

Zdając sobie sprawę z zagrożenia, Zarząd Transportu Miejskiego w 2006 roku wywalczył zapisanie w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego nowej pętli przy ul. Opackiej zobacz na mapie Gdańska. Jednak w 2009 roku zrezygnowano z jej budowy. Najważniejszym powodem było to, że grunt, na jakim miałaby powstać, jest w użytkowaniu wieczystym przez Telewizję Polską. Ponadto planiści nie są przychylni rezerwowaniu tak dużej połaci terenu.

Zdaniem ZDiZ tory odstawcze w Oliwie powinny zupełnie wystarczyć dla obsługi tej części miasta i nie należy brać pod uwagę ewentualnych utrudnień w ruchu. - Nie projektuje się układu na wypadek awarii. Gdybyśmy kierowali się takimi przesłankami, co kilka skrzyżowań powinna powstać pętla tramwajowa. - tłumaczy Paweł Adrian z działu utrzymania infrastruktury tramwajowej i autobusowej w gdańskim ZDiZ.

Na przebudowanej "pętli" w Oliwie będą mogły zawracać wyłącznie dwukierunkowe Dortmundy. Pozostałe wozy, w tym także kupione niedawno za 305 mln zł 35 tramwajów Pesa 120Na - już nie.

W jaki sposób zawracają tramwaje?

pętla - najbardziej popularne rozwiązanie, które pozwala na szybkie zawracania wszystkich pojazdów: jedno- i dwukierunkowych. Wymaga jednak dużo przestrzeni.

pętla uliczna - tory są tak ułożone, że tramwaje zawracają wykonując pętlę ulicami miasta. W Gdańsku funkcjonuje w Nowym Porcie.

tory odstawcze, tzw żeberka - "ślepe" zakończenie torów tramwajowych, z którego korzystać mogą wyłącznie pojazdy dwukierunkowe. Po dojechaniu do końca torowiska motorniczy przesiada się do kabiny na przeciwległym końcu pojazdu. Taki system przyjęto przy budowie "Tramwaju Plus" we Wrocławiu.

trójkąt torowy - układ torów, na którym zawrócić mogą tramwaje jednokierunkowe. Ze względów bezpieczeństwa wymaga asysty dodatkowej osoby. Tramwaj wjeżdża na specjalny tor, po czym wyjeżdża w przeciwnym kierunku. Rozwiązanie stosowane niemal wyłącznie na wypadek awarii lub prac remontowych, np. w Krakowie.

Opinie (308) 7 zablokowanych

  • No i dobrze nareszcie!!

    • 50 167

  • Taaa...

    Jeszcze więcej obskurnych budek z hotdogami. Nie ma co, Oliwa zyska na wizerunkum

    • 259 24

  • ..

    nie dawno czytałem artykuł..iż na ta petle bedzie jezdzic linia 11? i co widze ze nic z tego nie bedzie.. gdańsk zamaist modernizowac..usuwa i oszczędza. sympatycznie. ;]

    • 109 15

  • a jak wiemy tramwaje sie psuja nagminnie a o wypadki z udzialem tramwajow nie dlugo tzreba czekac

    takze obecny ksztalt jak najbardziej logiczny

    • 110 8

  • niech zamkna...kto w tych czasach jezdzi jakimsi tramwajami..kazdy ma auto i kazdego stacna wlasne auto. ja mam audi z dieslem i na gaz i wogle nei czuje kosztuw. Zlikwidowac i otworzyc parking dla aut albo wielki hyper market

    • 21 203

  • tzw. ulepszenia w komunikacji

    dreptanie w miejscu

    • 51 4

  • Przejedź się swoim Audi z dieslem i na gaz w godzinach szczytu do Wrzeszcza i zobacz, kto jeździ tramwajami.

    • 30 3

  • obsesja monotematyczna czyli zaśmiecanie forum

    • 2 1

  • strefa miejskich haraczy

    ciekawe kto będzie chciał tam prowadzić biznes przy tak wysokich czynszach? jak na razie upadają tylko kolejnepunkty... p. Lisicki zna się na promocji i stymulowaniu rozwoju biznesu - wysokie czynsze, ale w zamian za lokalizację w strefie prestiżu... nigdy nie jest za późno na naukę i dokształcanie p. Lisicki

    • 56 3

  • jeśli nie wiadomo o co chodzi...

    to chodzi o kasę za grunty, którą miasto uzyska likwidując pętlę.
    Szkoda że nie proponuje sie budowy nowej petli w innej lokalizacji np. przy terenie TVP. Szkoda bo w razie awarii to utrudni ruch na szynach.
    pętla była misternie remontowana rok temu a teraz kasa pójdzie w błoto, bo ... ktoś ma ochotę na kawałek ziemii.

    • 116 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.