Fakty i opinie

stat

Zakończono przebudowę ul. Św. Ducha. Nasza ocena: między 3+ i 4-

Przebudowa ul. Św. Ducha kosztowała ok. 3,4 mln zł. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Po ponad pół roku prac zakończyła się przebudowa ul. Św. Ducha zobacz na mapie Gdańska na Głównym Mieście. Wykonano różne nawierzchnie dla pieszych i aut, a na fragmencie ulicy utworzono deptak. Już zapowiedziano, że wiosną poprawione zostanie wypełnienie niezbyt wygodnej kostki kamiennej. Odnowioną ulicę w skali szkolnej oceniamy między 3+ i 4-.



Jak oceniasz przebudowę ul. Św. Ducha?

rewelacyjnie, została wykonana na światowym poziomie 23%
przeciętnie, niektóre rzeczy można było zrobić lepiej 48%
fatalnie, zmarnowano potencjał miejsca w historycznym centrum 29%
zakończona Łącznie głosów: 891
Prace budowlane na ul. Św. Ducha trwały od maja br. W czwartek oficjalnie - choć bez przecięcia wstęgi - przekazano ją w użytkowanie mieszkańcom i turystom. Włodarze miasta oraz urzędnicy udali się przy tym na wspólny spacer po odnowionej ulicy.

- Jesteśmy świadkami otwarcia dla mieszkańców Gdańska i turystów nowego traktu pieszego. Jeżeli wyobrazimy sobie, że idąc ulicą Św. Ducha przejdziemy przez bramę na jej końcu, a następnie pokonamy Motławę nową kładką na Wyspę Spichrzów, to możemy sobie wyobrazić, co nas jeszcze fantastycznego czeka - mówił Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Określenie "trakt pieszy" w przypadku ul. Św. Ducha jest nieco na wyrost. Piesi w pełni do dyspozycji otrzymali fragment między ul. Przędzalniczą zobacz na mapie GdańskaBosmańską zobacz na mapie Gdańska. Na pozostałym odcinku obowiązuje strefa zamieszkania, co oznacza, że choć pieszy ma bezwzględne pierwszeństwo przed autem, to ruch samochodów jest nadal dopuszczony (z prędkością do 20 km/h i nakazem parkowania tylko w wyznaczonych miejscach).

- Liczymy na powtórzenie sukcesu ul. Stągiewnej zobacz na mapie Gdańska - zapowiadała Karina Rembiewska, menedżer Śródmieścia. - Gospodarzem przestrzeni będzie tu pieszy, zaś kierowca tylko gościem. Takie rozwiązania uatrakcyjniają i podnoszą jakość przestrzeni publicznej w ścisłym centrum miasta.

Dwa odcinki, dwa rodzaje nawierzchni



Odnowioną ul. Św. Ducha podzielono pod względem nawierzchni na dwa odcinki:


Co ważne - poziom jezdni został zrównany na obu odcinkach z poziomem chodników, co z jednej strony wyeliminowało wysokie krawężniki, ale w zamian pojawiło się sporo słupków. Zwężono też jezdnię, a pozyskaną w ten sposób przestrzeń oddano pieszym.

Czytaj też: Ile słupków potrzeba, by zmienić złe prawo?

Na pierwszym odcinku piesi poruszają się po wygodnych, płaskich płytach kamiennych o dobrej przyczepności, otoczonych mniej wygodną kostką kamienną. Są one kontynuacją rozwiązania zastosowanego w obrębie skweru Świętopełka zobacz na mapie Gdańska.

Na tym odcinku nietypowo usytuowano ławki (co ważne - z podłokietnikami, ułatwiającymi wstawanie osobom starszym). Są one skierowane do jezdni, co w założeniu ma pozwolić na podziwianie bazyliki Mariackiej zobacz na mapie Gdańska.

Niewygodna kostka kamienna do poprawy



Na znacznie dłuższym odcinku Grobla I - Bosmańska nawierzchnia dla pieszych staje się mniej wygodna. Zamiast płyt pojawia się kostka kamienna. Jest ona wprawdzie w wersji ciętej (płaskiej), ale ułożono ją z dużymi odstępami, które na dodatek w wielu miejscach zostały niedostatecznie wypełnione. Urzędnicy sami przyznają, że tylko krótki fragment został odpowiednio "zamulony".

- W protokole odbioru zgłosiliśmy nasze uwagi m.in. w tym zakresie. Wykonawca dokona poprawek wiosną, gdy będą panowały lepsze warunki atmosferyczne - zapowiedział już Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, odpowiedzialnej z ramienia miasta za tę inwestycję.
Czytaj też: Artykuł z kwietnia: Św. Ducha: będzie ładna, ale niewygodna dla pieszych

Miszmasz nawierzchni chodnika na wysokości ul. Grobla I.
Miszmasz nawierzchni chodnika na wysokości ul. Grobla I. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
Sporym wyzwaniem dla pań na szpilkach będzie pokonanie krótkiego odcinka ul. Św. Ducha, na wysokości ul. Grobla I. Choć ulica ta jest wyłączona od wielu lat z ruchu, ułożono tu kolejno: płyty kamienne, kostkę łupaną (o nieregularnym kształcie), większy i nierówny tzw. starobruk oraz wreszcie wspomnianą wcześniej kostkę ciętą.

- O wyborze materiału decydował w dużej mierze konserwator zabytków, stąd taka zróżnicowana nawierzchnia na całej ul. Św. Ducha - wyjaśnia Michał Szymański, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Czytaj też: Jak należy projektować chodniki w Trójmieście?

Ławki ustawione na ul. Grobla IV na przestrzeni przeznaczonej pierwotnie pod jezdnię.
Ławki ustawione na ul. Grobla IV na przestrzeni przeznaczonej pierwotnie pod jezdnię. fot. Łukasz Unterschuetz/Trojmiasto.pl

Deptak z wydzieloną jezdnią



Ostatni z odcinków św. Ducha, jak już wspomniano, został wyłączony z ruchu. Mimo to ławki, stojaki rowerowe oraz śmietniki ustawiono nie na środku ulicy, lecz w pobliżu kamienic, utrudniając tym samym sytuowanie latem ogródków gastronomicznych. W planach nie ma jednak montażu kolejnych ławek na środku ulicy wzorem ul. Grobla IV.

- W trakcie planowanego remontu ul. Szerokiej zobacz na mapie Gdańska lub przy innych wydarzeniach niewykluczone będzie tymczasowe dopuszczenie tutaj ruchu samochodów, stąd taka lokalizacja tych elementów - tłumaczyła podczas spaceru menedżer Śródmieścia.
- Demontaż tych ławek nie jest skomplikowany i jeżeli właściciel lokalu gastronomicznego będzie potrzebował miejsca pod ogródek gastronomiczny, rozważymy ich przeniesienie - dodawał Michał Szymański.

Metalowa kratka lepiej widoczna niż przebieg przedproży



W posadzce chodnika odwzorowano przebieg dawnych przedproży. Użyte materiały są jednak znacznie mniej widoczne niż choćby kratka ochronna koryta do odprowadzania deszczówki. Czyżby niedopatrzenie ze strony konserwatora? Do tego w pobliżu skrzyżowania z ul. Przędzalniczą zobacz na mapie Gdańska trzeba zachować szczególną ostrożność, aby nie potknąć się o pozostałości przedproży wyeksponowane na środku chodnika.

Wraz z pracami budowlanymi na całej ulicy pojawiło się zaledwie kilka drzewek. Jak tłumaczą urzędnicy, to wynik trudności ze znalezieniem miejsca pod nasadzenia. Pod ulicą przebiega bowiem duży kolektor kanalizacji burzowej, a także inne instalacje, których "przełożenie" jest znacznie utrudnione.

Czytaj też: Jak uczynić Trójmiasto przyjaźniejsze pieszym?

Koszt przebudowy ul. Św. Ducha wyniósł ok. 3,4 mln zł. Wykonawcą wyłonionym w przetargu została firma Strabag. Projekt przebudowy przygotowała gdańska firma Proinwesta.

Nasza ocena: między 3 z dużym plusem a 4 z dużym minusem



Wykonane prace w skali szkolnej (1-6) oceniamy na "trójkę" z dużym plusem, albo "czwórkę" z dużym minusem. Znaczny wpływ na taką ocenę miała nadgorliwość konserwatora, któremu bardziej od komfortu ruchu pieszych zależy na "pocztówkowym", historycznym wizerunku ulicy. Urzędnicy natomiast powinny bardziej przyłożyć się do nadzoru nad prowadzonymi pracami budowlanymi - szczególnie po fatalnie wykonanej nawierzchni chodników wzdłuż al. Grunwaldzkiej.

Czytaj też: Artykuł z 2015 r.: Metamorfozę ul. Wajdeloty oceniamy na mocną czwórkę

W przyszłym roku rozpocznie się przebudowa ul. Szerokiej.
W przyszłym roku rozpocznie się przebudowa ul. Szerokiej. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
Na ul. Św. Ducha nie kończą się plany miasta na najbliższe miesiące. Wkrótce rozpocznie się remont chodników na ul. Złotników zobacz na mapie GdańskaPrzędzalniczej zobacz na mapie Gdańska, a także przebudowa ul. Szerokiej zobacz na mapie Gdańska. Na tej ostatniej wiadomo już, że zwężona zostanie jezdnia przy jednoczesnym poszerzeniu chodników. Ruch samochodów zostanie nadal dopuszczony, choć w pobliżu Żurawia zobacz na mapie Gdańska rozważana jest opcja ograniczenia wjazdu tylko do mieszkańców.

Materiał archiwalny z czerwca br.


Planowana kładka na przedłużeniu ul. Św. Ducha

Opinie (186) 8 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.