• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec utrudnień w Sopocie. 3 Maja ponownie przejezdna po gruntownej przebudowie

Krzysztof Koprowski
24 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (131)
Przesuń aby
porównać

Po niespełna roku robót Sopot oficjalnie kończy przebudowę ul. 3 MajaMapka. We wtorek zostanie na całej długości udostępniona dla kierowców oraz rowerzystów, którzy zyskali własną przestrzeń na jezdni. Prace kosztowały ok. 23 mln zł, z czego 15 mln zł stanowiło dofinansowanie z rządowego programu Polski Ład.



Jak oceniasz kształt przebudowy ul. 3 Maja w Sopocie?

Przebudowa ul. 3 Maja, łączącą al. NiepodległościMapkaul. GrunwaldzkąMapka w Dolnym Sopocie, wystartowała w maju ubiegłego roku. Remontowaną drogę o długości 940 metrów oddawano do użytku etapami. Obecnie na otwarcie czeka ostatni z odcinków, z przejazdem pod torami kolejowymi.

We wtorek 25.04. o godz. 7 zostanie on udostępniony kierowcom, a tym samym ul. 3 Maja będzie przejezdna bez żadnych ograniczeń na całej długości.

Ruch autobusów według stałej organizacji ruchu zostanie przywrócony w czwartek 27.04. Dotyczy to zarówno linii ZKM Gdynia (31, 144) oraz ZTM Gdańsk (117 oraz 122). Ponadto korekcie poddany zostanie rozkład jazdy poruszającej się ul. 3 Maja linii 185 w dni powszednie.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


  • Ulica 3 Maja łączy al. Niepodległości z nadmorską częścią Sopotu.
  • Odcinek ul. 3 Maja, który zostanie otwarty we wtorek.
  • Odcinek ul. 3 Maja, który zostanie otwarty we wtorek.
  • Odcinek ul. 3 Maja, który zostanie otwarty we wtorek.
  • Odcinek ul. 3 Maja, który zostanie otwarty we wtorek.
  • Odcinek ul. 3 Maja, który zostanie otwarty we wtorek.
  • Odcinek ul. 3 Maja, który zostanie otwarty we wtorek.
  • Odcinek ul. 3 Maja, który zostanie otwarty we wtorek.

Pasy rowerowe, chodniki z parkowaniem aut, trzy ronda



Z nowej drogi mogą się cieszyć również rowerzyści, którzy zyskali pasy ruchu w jezdni oraz - budzący kontrowersje - jednokierunkowy odcinek wydzielonej drogi w środkowym biegu ulicy, który wprowadzono pod wpływem uwag mieszkańców celem powiększenia przestrzeni parkingowej.

Piesi otrzymali nowe chodniki, które jednak muszą dzielić częściowo z kierowcami, bowiem dopuszczono na wybranych odcinkach postój na betonowych płytkach.

Ważną zmianą jest wprowadzenie trzech rond. Ich liczba to również efekt wsłuchania się w głosy mieszkańców, bowiem pierwotnie planowano tylko jedno takie rozwiązanie - na skrzyżowaniu z ul. KościuszkiMapka.

Wątpliwości ws. 3 Maja w Sopocie. Wysokie krawężniki to niejedyny zarzut Wątpliwości ws. 3 Maja w Sopocie. Wysokie krawężniki to niejedyny zarzut

Przesuń aby
porównać

Sześć podziemnych zbiorników retencyjnych



- Przebudowana ul. 3 Maja jest przykładem nowoczesnego spojrzenia na mobilność miejską - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. - Projektując inwestycję kierowaliśmy się nową filozofią ulicy, stawiając nacisk na spowolnienie ruchu i poprawę bezpieczeństwa. Trzy pasy jezdni zastąpiliśmy dwoma, pojawiły się pasy rowerowe, wynieśliśmy skrzyżowania, powstały trzy ronda. Najlepszym sposobem na uspokojenie ruchu jest zwężenie ulicy i taka jej geometria, która nie pozwala na szybką jazdę, a kierowcy daje jasny sygnał, że należy zwolnić.
Duże zmiany zaszły także pod ziemią - zbudowano sześć zbiorników retencyjnych, które pomieszczą łącznie 840 tys. litrów wód opadowych. Jak informują urzędnicy, to więcej niż pojemność stawu przy ul. KochanowskiegoMapka (na przedłużeniu ul. 3 Maja) lub odpowiednik 42 basenów ogrodowych.

- Kwestie bezpieczeństwa były dla nas kluczowe, również w przypadku projektowania rozwiązań z zakresu kanalizacji deszczowej - dodaje Wojciech Ogint, dyrektor ZDiZ w Sopocie. Dostosowanie infrastruktury do zmian klimatycznych staje się absolutną koniecznością.

Przesuń aby
porównać


Inwestycja za 23 mln zł zrealizowana przez wykonawcę z Gdyni



Koszt inwestycji wyniósł ok. 23 mln zł. Ponad 15 mln zł Sopot otrzymał w ramach dofinansowania z Programu Inwestycji Strategicznych Polski Ład, zaś ponad 7 mln zł to wkład samorządu.

Głównym wykonawcą robót została wyłoniona w przetargu Firma Drogowo-Budowlana MTM z Gdyni, która współpracowała w zakresie podwykonawstwa z przedsiębiorstwami: Wodjar (kanalizacja deszczowa), Amel (oświetlenie i energetyka), WT Bonsai (zieleń), Automix Energetyka (sieci teletechniczne) oraz Idea B3 (sygnalizacja świetlna).

Nadzór nad inwestycją sprawowało Przedsiębiorstwo Inżynieryjne Alfa Przemysław Marszałkowski. Projekt przebudowy wykonał zespół projektantów pod kierownictwem Dariusza Godlewskiego Polska Inżynieria.

Przebudowa ul. 3 Maja w marcu 2023 r.


Przejazd ul. 3 Maja na odcinku otwartym we wrześniu 2022 r.


Ulica 3 Maja w Sopocie przed przebudową


Przebudowa ul. 3 Maja w liczbach

  • 940 m - długość przebudowywanej drogi,
  • 71 nowo zasadzonych drzew,
  • 7,4 tys. wsadzonych sadzonek krzewów i bylin,
  • 1 ogród deszczowy znajdujący się przy zbiegu ulic: 3 Maja i Grunwaldzkiej,
  • 351 dni trwała budowa - od 9 maja 2022 r. do 25 kwietnia 2023 r.,
  • 3882 tony masy ułożył wykonawca na wszystkich odcinkach jezdni i pasów/drogi dla rowerów,
  • 6 zbiorników retencyjnych,
  • 45 ustawiono nowych latarni oświetlenia ulicznego,
  • 38 zamontowano doświetlaczy przejść dla pieszych,
  • 9 km kabli oświetlenia ulicznego oraz sieci elektroenergetycznej zostało ułożonych,
  • 30 - tyle osób średnio, każdego dnia pracowało na budowie (w kluczowych momentach było to nawet 70 osób).

Główna ulica Dolnego Sopotu zmieni oblicze. Duże zmiany również pod ziemią Główna ulica Dolnego Sopotu zmieni oblicze. Duże zmiany również pod ziemią

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (131)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane