• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec wielkich reklam przy al. Niepodległości

Krzysztof Koprowski
6 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie

Sopot jest pierwszym miastem w Trójmieście, gdzie w pełni obowiązują już wszystkie regulacje tzw. uchwały krajobrazowej w zakresie bilbordów i reklam wielkopowierzchniowych. W efekcie z elewacji budynków zniknęła zdecydowana większość szpetnych reklam. Największe zmiany widać na al. Niepodległości zobacz na mapie Sopotu, gdzie wiszące przez wiele lat reklamy doprowadziły do zmian w estetyce elewacji budynków.



Czy zauważyłeś(aś) poprawę estetyki reklam w Trójmieście?

Sopot, przyjmując w zeszłym roku tzw. uchwałę krajobrazową, zdecydował się na minimalny przewidziany ustawą, 12-miesięczny okres dostosowawczy dla bilbordów, tablic wolnostojących i reklam wielkopowierzchniowych.

To oznacza, że po 7 czerwca br. każdy taki nośnik reklamowy - zarówno nowy, jak i umieszczony przed tym terminem - musi być zgodny z zapisami uchwały.

Katalog dobrych praktyk - przewodnik po sopockiej uchwale krajobrazowej prezentujemy pod treścią artykułu wraz z odnośnikiem do pobrania wersji pdf.

- Daliśmy mieszkańcom i przedsiębiorcom prowadzącym działalność w Sopocie 12 miesięcy, aby zapoznali się z zasadami i się do nich dostosowali. Sopot jest wyjątkowy i nie możemy pozwolić, aby ktokolwiek z chęci czystego zysku, przesłaniał piękno naszego miasta nieestetycznymi reklamami. Unikatowy krajobraz miasta chroniony jest wpisem do rejestru zabytków, obejmującym teren niemalże całego Sopotu - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu, który jednocześnie dziękuje wszystkim właścicielom, którzy wywiązali się z obowiązku dostosowania nieruchomości do nowych regulacji.

Wysokie kary za lekceważenie uchwały krajobrazowej



Właściciele posesji, którzy nie będą respektowali lokalnego prawa, muszą liczyć się z karami finansowymi, naliczanymi już od momentu stwierdzenia nieprawidłowości przez urzędników.

Przykładowo, montaż na dwa miesiące bilbordu niezgodnego z wymaganiami uchwały będzie wiązał się z nałożeniem kary finansowej w wysokości 15 tys. zł, zaś siatki reklamowej o powierzchni 72 m kw. - 40 tys. zł.

Demontaż reklam wzdłuż głównej arterii Sopotu



Na razie właściciele nieruchomości zaakceptowali nowe regulacje i zaczęli masowo demontować reklamy niezgodne z uchwałą. Szczególnie widocznie jest to na głównej arterii miasta - al. Niepodległości, gdzie wiszące latami nośniki wpłynęły na estetykę zasłoniętych części elewacji, które po zdjęciu banerów i tablic mają inny odcień niż pozostała część budynku lub zacieki i ślady po mocowaniach.

- Odsłonięte ściany są podniszczone, jednak warto pamiętać, że na ich degradację przez lata miały wpływ również przesłaniające je reklamy. Uchwała krajobrazowa dla Sopotu jest narzędziem, które pozwoli zmienić ten stan rzeczy - dodaje Marek Niziołek z Biura Promocji i Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Sopotu.
W przyszłym roku upłynie termin obowiązywania okresu dostosowawczego dla szyldów informujących o prowadzonej działalności gospodarczej, zaś w 2022 r. ogrodzeń posesji.

12-miesięczny okres dostosowawczy dotyczy także wolnostojących nośników, jak ten bilbord. 12-miesięczny okres dostosowawczy dotyczy także wolnostojących nośników, jak ten bilbord.

Okres dostosowawczy w Gdańsku: 2 kwietnia 2020 r.



Przypomnijmy, że w Gdańsku okres dostosowawczy dla wszystkich rodzajów nośników reklamowych mija 2 kwietnia 2020 r. W uchwale nie przewidziano przejściowego okresu dla ogrodzeń. Należy jednak pamiętać, że od momentu wejścia w życie uchwały (2 kwietnia 2018 r.), każdy nowy nośnik reklamowy i każde nowe ogrodzenie musi być zgodne z tym dokumentem.

Gdańska uchwała krajobrazowa wraca w pełnym brzmieniu


W Gdyni dotychczas nie udało się nawet przedstawić projektu uchwały krajobrazowej, ale tamtejsi urzędnicy cały czas deklarują chęć poprawy estetyki miasta w oparciu o inne rozwiązania prawne.

Ustawa krajobrazowa na razie bez zmian



W czerwcu, przy okazji publikacji szkicu nowej ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, wyszło na jaw, że rząd planuje znacznie ograniczyć funkcjonowanie dotychczasowej ustawy krajobrazowej. Ostatecznie Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju wstrzymało pracę nad dokumentem co najmniej do końca obecnej kadencji rządu.

Przewodnik po sopockiej uchwale krajobrazowej (pdf)


Katalog dobrych praktyk - przewodnik po uchwale krajobrazowej Sopotu from Trojmiasto.pl

Opinie (196) 7 zablokowanych

  • (3)

    Nie wiem co gorsze. Reklama, czy brudny ślad po niej? Mogli by to chociaż umyć.

    • 24 20

    • zgadzam się. na niektórych elewacjach to nawet więcej pracy, niż tylko mycie, będzie kosztowało, żeby ładnie wyglądała. ale efekt bez reklam i tak piękny.

      • 5 1

    • (1)

      To umyj bo ja jako właściciel mam to w nosie.

      • 0 3

      • Firma prywatna.

        Czyżby, normalnie drugi Lary.
        Reklamuje beznadziejne jedzenie i jeszcze o napiwku myśli.

        • 0 1

  • Precz z banerami! (2)

    Szpecą i nabijają kabzę pewnej grupie ludzi zasłaniając piękne budynki, zabytki, kamienice... Szmaty i plandeki przy drogach reklamują szajs! Nikt tego nie czyta. Zrozumieć tak trudno?

    • 55 3

    • skoro nikt nie czyta, to kto za to płaci?

      to chyba coś jak ze spamem mailowym i telefonicznym. Nie znam nikogo, kto by ze złością nie rzucał słuchawki jak dzwonią z zaproszeniem na badania itp., kto by czytał maile reklamowe, ale jednak ciągle dzwonią i wysyłają, więc chyba przynajmniej na swoje wypłaty zarabiają...

      • 4 5

    • Boli bo nie nabijają twojej kabzy! Komuch

      • 0 2

  • Bardzo dobrze. Na mojej dzielnicy Żabianka też by mogli coś takiego zrobić.

    • 27 3

  • A w Gdyni festyn w najlepsze

    W Gdyni w centrum miasta mamy za to festyn jak w "najlepszych polskich kurortach". Miasto z aspiracjami wygląda jak tanie wioski z dostępem do morza. Naprawdę nie można w żaden sposób wyegzekwować żeby np. nie stawiać zwykłych handlowych kontenerów, które udają bary?

    • 38 3

  • Czy reklamy na autobusach tez znikną? A taksowkach ? Zarabiali mieszkańcy (3)

    A teraz zarobią gogle i gazety. Sopot juz odremontowal wszystkie swoje budynki i drogi? Bo to gorzej wygląda niż reklamy.

    • 18 34

    • Jestem za. (2)

      Przestrzeń publiczna powinna być w 100% wolna od reklam.

      • 11 1

      • Czyli chcesz zlikwidować reklamy w ogóle ? Bo przestrzeń prywatną masz już wolną :)

        Nieźle, ciekawy pomysł.

        • 0 3

      • Jestem przeciw. Wolność dla reklam na prywatnym terenie! Precz z komuną!

        • 0 4

  • Nie wiem co gorsze.

    Takie reklamy czy nieładnie ślady po reklamie na elewacji.

    • 8 28

  • Jakiś czas temu jechałem do Zakopanego (5)

    Coś niesamowitego... Przy drodze wielkie konstrukcje reklamujące absolutnie wszystko... Trzecie zęby, artroskopia kolana, kominki czy płytki ceramiczne. O ile ogólnie jestem jak najdalszy od wtykania państwowych paluchów w prywatną własność tak tutaj likwidowałbym to szkaradztwo z całą stanowczością. Jak można tak zasr*ć takie piękne krajobrazy???

    • 89 2

    • (3)

      Najlepsze są reklamy usuwania hemoroidów w drodze do Zakopca. Czy oni myślą, że ktokolwiek podejmie się takiego zabiegu w oparciu o wielki billboard w drodze na urlop?!?!?!?

      • 21 0

      • A zdziwiłbyś się.

        • 1 6

      • przy autostradach były swego czasu reklamy maści

        siedzisz godzinami w aucie, to gniotą niemiłosiernie. Nie wiadomo jak się umościć

        • 0 4

      • Ta reklama ma akurat uzasadnienie - spędzając dluuuugie godziny w korkach na Zakopiance, d*pka niejednego kierowcy będzie potrzebowała takiego zabiegu ;)

        • 8 1

    • Ja jechałem w okolice Bukowiny

      Do Zakopanego nie jeżdżę od wielu lat
      i niestety potwierdzam nie widać pięknych widoków tylko koszmarna tabloitoza przykład to możemy brać z Francji gdzie od dawna nie ma tak strasznych zasłon widoków ale to jest długi temat i nie na taki słaby portal,

      • 4 0

  • Ja się odwołam. (1)

    Do Sztrasburga, Sztrasburgera, czy samego diabła. Jak wolność to wolność.

    • 5 32

    • do bialegostoku sie odwolaj

      tam takich wiecej

      • 1 1

  • (1)

    Super! Po co zaśmiecać miasto? Czas na Gdańsk!

    • 33 2

    • Gdansk wprowadzil taką uchwałe ale dal wiecej czasu przedsiebiorcom na dostosowanie sie

      Tylko Gdynia nic nie zrobiła

      • 1 0

  • Narkosopot (2)

    Raczej niech się wezmą za za*gany smierdzacy Sopot. To jest patologia. Miasto melina, oto reklama Sopot

    • 23 19

    • właśnie! co robi policja?

      minister polatał sobie helikopterami i pojechał do Brukseli

      • 5 0

    • To zastanów się czemu tak jest.

      Przecież to wy przejeżdżacie do nas w dzień i w nocy, nie potraficie się zachować i spokojnie spędzać wolnego czasu. Każda wolna chwila musi być z alkoholem, potem nie wiecie jak się zachować.

      • 12 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane