• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec wielkich reklam przy al. Niepodległości

Krzysztof Koprowski
6 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie

Sopot jest pierwszym miastem w Trójmieście, gdzie w pełni obowiązują już wszystkie regulacje tzw. uchwały krajobrazowej w zakresie bilbordów i reklam wielkopowierzchniowych. W efekcie z elewacji budynków zniknęła zdecydowana większość szpetnych reklam. Największe zmiany widać na al. Niepodległości zobacz na mapie Sopotu, gdzie wiszące przez wiele lat reklamy doprowadziły do zmian w estetyce elewacji budynków.



Czy zauważyłeś(aś) poprawę estetyki reklam w Trójmieście?

Sopot, przyjmując w zeszłym roku tzw. uchwałę krajobrazową, zdecydował się na minimalny przewidziany ustawą, 12-miesięczny okres dostosowawczy dla bilbordów, tablic wolnostojących i reklam wielkopowierzchniowych.

To oznacza, że po 7 czerwca br. każdy taki nośnik reklamowy - zarówno nowy, jak i umieszczony przed tym terminem - musi być zgodny z zapisami uchwały.

Katalog dobrych praktyk - przewodnik po sopockiej uchwale krajobrazowej prezentujemy pod treścią artykułu wraz z odnośnikiem do pobrania wersji pdf.

- Daliśmy mieszkańcom i przedsiębiorcom prowadzącym działalność w Sopocie 12 miesięcy, aby zapoznali się z zasadami i się do nich dostosowali. Sopot jest wyjątkowy i nie możemy pozwolić, aby ktokolwiek z chęci czystego zysku, przesłaniał piękno naszego miasta nieestetycznymi reklamami. Unikatowy krajobraz miasta chroniony jest wpisem do rejestru zabytków, obejmującym teren niemalże całego Sopotu - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu, który jednocześnie dziękuje wszystkim właścicielom, którzy wywiązali się z obowiązku dostosowania nieruchomości do nowych regulacji.

Wysokie kary za lekceważenie uchwały krajobrazowej



Właściciele posesji, którzy nie będą respektowali lokalnego prawa, muszą liczyć się z karami finansowymi, naliczanymi już od momentu stwierdzenia nieprawidłowości przez urzędników.

Przykładowo, montaż na dwa miesiące bilbordu niezgodnego z wymaganiami uchwały będzie wiązał się z nałożeniem kary finansowej w wysokości 15 tys. zł, zaś siatki reklamowej o powierzchni 72 m kw. - 40 tys. zł.

Demontaż reklam wzdłuż głównej arterii Sopotu



Na razie właściciele nieruchomości zaakceptowali nowe regulacje i zaczęli masowo demontować reklamy niezgodne z uchwałą. Szczególnie widocznie jest to na głównej arterii miasta - al. Niepodległości, gdzie wiszące latami nośniki wpłynęły na estetykę zasłoniętych części elewacji, które po zdjęciu banerów i tablic mają inny odcień niż pozostała część budynku lub zacieki i ślady po mocowaniach.

- Odsłonięte ściany są podniszczone, jednak warto pamiętać, że na ich degradację przez lata miały wpływ również przesłaniające je reklamy. Uchwała krajobrazowa dla Sopotu jest narzędziem, które pozwoli zmienić ten stan rzeczy - dodaje Marek Niziołek z Biura Promocji i Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Sopotu.
W przyszłym roku upłynie termin obowiązywania okresu dostosowawczego dla szyldów informujących o prowadzonej działalności gospodarczej, zaś w 2022 r. ogrodzeń posesji.

12-miesięczny okres dostosowawczy dotyczy także wolnostojących nośników, jak ten bilbord. 12-miesięczny okres dostosowawczy dotyczy także wolnostojących nośników, jak ten bilbord.

Okres dostosowawczy w Gdańsku: 2 kwietnia 2020 r.



Przypomnijmy, że w Gdańsku okres dostosowawczy dla wszystkich rodzajów nośników reklamowych mija 2 kwietnia 2020 r. W uchwale nie przewidziano przejściowego okresu dla ogrodzeń. Należy jednak pamiętać, że od momentu wejścia w życie uchwały (2 kwietnia 2018 r.), każdy nowy nośnik reklamowy i każde nowe ogrodzenie musi być zgodne z tym dokumentem.

Gdańska uchwała krajobrazowa wraca w pełnym brzmieniu


W Gdyni dotychczas nie udało się nawet przedstawić projektu uchwały krajobrazowej, ale tamtejsi urzędnicy cały czas deklarują chęć poprawy estetyki miasta w oparciu o inne rozwiązania prawne.

Ustawa krajobrazowa na razie bez zmian



W czerwcu, przy okazji publikacji szkicu nowej ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, wyszło na jaw, że rząd planuje znacznie ograniczyć funkcjonowanie dotychczasowej ustawy krajobrazowej. Ostatecznie Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju wstrzymało pracę nad dokumentem co najmniej do końca obecnej kadencji rządu.

Przewodnik po sopockiej uchwale krajobrazowej (pdf)


Katalog dobrych praktyk - przewodnik po uchwale krajobrazowej Sopotu from Trojmiasto.pl

Opinie (196) 7 zablokowanych

  • Brawo Sopot !!!

    • 15 3

  • A kiedy w Gdyni będą reklamowe porządki? (2)

    • 16 3

    • W Gdyni sie nie da (1)

      • 3 0

      • Da sie zamalować farbą

        • 1 0

  • Najzwyczajniej w świecie (4)

    nie zwracam uwagi na takie reklamy.

    • 16 5

    • (2)

      Tak ci się tylko zdaje, podświadomie zostaje to w twojej pamięci czy chcesz czy nie chcesz.

      • 3 2

      • (1)

        Mylisz sie, nie zostsje. Mam krotka pamiec.

        • 3 1

        • Podświadomość to nie pamięć.

          • 1 1

    • Jedziesz to Francji, Włoch, Danii i podziwiasz jak pięknie. A u siebie nie podnosisz głowy, żeby nie zobaczyć czegoś, od czego można się porzygać. Czas z tym skończyć.

      • 4 1

  • Teraz kolej na centrum Tokio i Piccadily Circus (1)

    Włodarze tych okropnych miast. Okropne miejsca gdzie emeryci nie mogą znaleźć ciszy a rowerzyści są dyskryminowani przez tłumy pieszych i samochodów

    • 5 28

    • Porównanie z d..y

      • 11 3

  • Teraz wspolnoty bedą przymuszane do remontu elewacji po reklamach. Ktos chetny z kasa? (3)

    Glupi politycy,głupia ustawa tak jak cale pseudoprawo w Polsce . W sopocie i w gdansku proponuję reklamy w starogdanskim stylu w gotyku po niemiecku wtedy bedzie wreszcie ładnie:)Mam nadzieje ze nie bede juz ogladał reklam na przyczepie z krolikiem w czasie wyborow.

    • 8 39

    • Ojej. (1)

      To przez tyle lat wieszania reklam nie uzbierało się na remont elewacji? :)

      • 5 3

      • raczej nie

        O ile się orientuję, większość środków z reklam szła na bieżące utrzymywanie nieruchomości. Jeżeli większe remonty to raczej instalacje i dachy. Pewnie więc nie wystarczy na ładne elewacje. Trzeba będzie podnieść opłaty mieszkańcom.

        • 1 3

    • P

      i**ota

      • 1 0

  • Brawo. Brawo Trojmiasto. (3)

    U nas jest coraz piekniej, az caly PiS pieje ze zlosci i z zawisci.
    Nie pozwolmy sobie odebrac tego na co zapracowalismy tyle lat.
    Nie mowmy jak marszalek latajek - przeciez inni tez kradna.

    • 11 15

    • Cośtam cośtam Sycylia krówka rydwan niemiecki Gdańsk Dulcessa!

      • 5 3

    • (1)

      A co z Westerplatte? Też tak było pięknie i czysto? Teraz nareszcie będzie tam porządek

      • 1 4

      • brudno to wy macie u biskupow i innych takich.

        Kiedy rozliczenia pedofilow? Ilu juz sobie kolegow pod kiecka schowaliscie?

        • 2 2

  • A w Gdyni jak zwykle - tylko kombinują.

    • 14 6

  • Smrod spalin i halas silnikow

    Moze byc bez reklam ale to nic nie pomoze dopoki nie zniknie intensywny ruch samochodowy- smrod spalin i ryk silnikow

    • 11 4

  • Góral, czy ci nie żal? (1)

    Na " zakopiance" gór nie widać.

    • 23 1

    • tam PiS-elektrorat

      pisz do Jarka.
      Problem tam polega na tym, ze leniwi gorale nie zarabiaja na niczym innym, wiec Jarek i jego cyganie nie pozwola na utrate zarobkow swoich wyborcow.

      • 2 1

  • I to nas będzie odróżniało od makabry japońskich ulic. Bravo 3miasto. Tak 3mać! (1)

    • 9 5

    • wbrew pozorom na japonskich ulicach reklam co prawda sporo ale nie w kazdym miejscu i nie dowolnych.

      nie wiem czy byles czy tylko radio ma buzie sluchales.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane