• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec wielkich reklam przy al. Niepodległości

Krzysztof Koprowski
6 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie
  • Efekty wprowadzenia uchwały krajobrazowej na al. Niepodległości w Sopocie

Sopot jest pierwszym miastem w Trójmieście, gdzie w pełni obowiązują już wszystkie regulacje tzw. uchwały krajobrazowej w zakresie bilbordów i reklam wielkopowierzchniowych. W efekcie z elewacji budynków zniknęła zdecydowana większość szpetnych reklam. Największe zmiany widać na al. Niepodległości zobacz na mapie Sopotu, gdzie wiszące przez wiele lat reklamy doprowadziły do zmian w estetyce elewacji budynków.



Czy zauważyłeś(aś) poprawę estetyki reklam w Trójmieście?

Sopot, przyjmując w zeszłym roku tzw. uchwałę krajobrazową, zdecydował się na minimalny przewidziany ustawą, 12-miesięczny okres dostosowawczy dla bilbordów, tablic wolnostojących i reklam wielkopowierzchniowych.

To oznacza, że po 7 czerwca br. każdy taki nośnik reklamowy - zarówno nowy, jak i umieszczony przed tym terminem - musi być zgodny z zapisami uchwały.

Katalog dobrych praktyk - przewodnik po sopockiej uchwale krajobrazowej prezentujemy pod treścią artykułu wraz z odnośnikiem do pobrania wersji pdf.

- Daliśmy mieszkańcom i przedsiębiorcom prowadzącym działalność w Sopocie 12 miesięcy, aby zapoznali się z zasadami i się do nich dostosowali. Sopot jest wyjątkowy i nie możemy pozwolić, aby ktokolwiek z chęci czystego zysku, przesłaniał piękno naszego miasta nieestetycznymi reklamami. Unikatowy krajobraz miasta chroniony jest wpisem do rejestru zabytków, obejmującym teren niemalże całego Sopotu - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu, który jednocześnie dziękuje wszystkim właścicielom, którzy wywiązali się z obowiązku dostosowania nieruchomości do nowych regulacji.

Wysokie kary za lekceważenie uchwały krajobrazowej



Właściciele posesji, którzy nie będą respektowali lokalnego prawa, muszą liczyć się z karami finansowymi, naliczanymi już od momentu stwierdzenia nieprawidłowości przez urzędników.

Przykładowo, montaż na dwa miesiące bilbordu niezgodnego z wymaganiami uchwały będzie wiązał się z nałożeniem kary finansowej w wysokości 15 tys. zł, zaś siatki reklamowej o powierzchni 72 m kw. - 40 tys. zł.

Demontaż reklam wzdłuż głównej arterii Sopotu



Na razie właściciele nieruchomości zaakceptowali nowe regulacje i zaczęli masowo demontować reklamy niezgodne z uchwałą. Szczególnie widocznie jest to na głównej arterii miasta - al. Niepodległości, gdzie wiszące latami nośniki wpłynęły na estetykę zasłoniętych części elewacji, które po zdjęciu banerów i tablic mają inny odcień niż pozostała część budynku lub zacieki i ślady po mocowaniach.

- Odsłonięte ściany są podniszczone, jednak warto pamiętać, że na ich degradację przez lata miały wpływ również przesłaniające je reklamy. Uchwała krajobrazowa dla Sopotu jest narzędziem, które pozwoli zmienić ten stan rzeczy - dodaje Marek Niziołek z Biura Promocji i Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Sopotu.
W przyszłym roku upłynie termin obowiązywania okresu dostosowawczego dla szyldów informujących o prowadzonej działalności gospodarczej, zaś w 2022 r. ogrodzeń posesji.

12-miesięczny okres dostosowawczy dotyczy także wolnostojących nośników, jak ten bilbord. 12-miesięczny okres dostosowawczy dotyczy także wolnostojących nośników, jak ten bilbord.

Okres dostosowawczy w Gdańsku: 2 kwietnia 2020 r.



Przypomnijmy, że w Gdańsku okres dostosowawczy dla wszystkich rodzajów nośników reklamowych mija 2 kwietnia 2020 r. W uchwale nie przewidziano przejściowego okresu dla ogrodzeń. Należy jednak pamiętać, że od momentu wejścia w życie uchwały (2 kwietnia 2018 r.), każdy nowy nośnik reklamowy i każde nowe ogrodzenie musi być zgodne z tym dokumentem.

Gdańska uchwała krajobrazowa wraca w pełnym brzmieniu


W Gdyni dotychczas nie udało się nawet przedstawić projektu uchwały krajobrazowej, ale tamtejsi urzędnicy cały czas deklarują chęć poprawy estetyki miasta w oparciu o inne rozwiązania prawne.

Ustawa krajobrazowa na razie bez zmian



W czerwcu, przy okazji publikacji szkicu nowej ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, wyszło na jaw, że rząd planuje znacznie ograniczyć funkcjonowanie dotychczasowej ustawy krajobrazowej. Ostatecznie Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju wstrzymało pracę nad dokumentem co najmniej do końca obecnej kadencji rządu.

Przewodnik po sopockiej uchwale krajobrazowej (pdf)


Katalog dobrych praktyk - przewodnik po uchwale krajobrazowej Sopotu from Trojmiasto.pl

Opinie (196) 7 zablokowanych

  • Po co komu te glupie reklamy? W tv, na budynkach, w sieci. I tak mnie na nic nie sa w stanie namowic.

    • 6 5

  • Szkoda ze te budynki maja tak szpetne elewacje.

    Odnoszę wrażenie patrząc na zdjęcia , ze niektóre elewacje prezentowały się lepiej z reklamami .

    • 6 8

  • w miejsce reklam i zniszczonej przez nie elewacji

    dajcie artystom miejsce na jakieś fajne murale

    • 7 8

  • A kiedy zrobią to samo z dzikim najmem krótkoterminowym? (1)

    • 10 7

    • Bardzo słuszna uwaga . Dość najmu krotkoterminowego w budynkach mieszkalnych !!

      • 1 2

  • (2)

    Teraz ładnie odmalować elewacje albo ładne murale np. tematyką związane z Sopotem namalować i będzie fajnie

    • 9 3

    • To idź pomaluj! Bo ja jako właściciel nie mam zamiaru tego robić.

      • 2 3

    • a kim Ty jesteś?

      Kim jesteś żeby narzucać właścicielom co mają robić ze swoimi budynkami? Może im się nie podobają murale? Może wcale ich tam nie chcą? Może nie stać ich na nową elewację? Co Tobie do tego kto mieszka w jak wyglądającym budynku? Skąd w ludziach to wtrącanie się w życie innych i mówienie im co i jak mają robić? Masz swoją kamienicę? Maluj sobie mural. Nie masz? Nie mów komuś co ma na swojej robić.

      • 0 5

  • Przeciw (1)

    Jestem przeciw! Wolność dla reklamy!

    • 5 15

    • nie wolność dla reklamy tylko po prostu wolność

      Niech każdy sobie ma na swoim budynku co mu pasuje. Jeden chce reklamę, drugi chce mural, trzeci chce pomalować na różowo. Jego dom, jego prawo.

      • 1 5

  • (3)

    Plan wygląda tak. Dzięki odcięciu wspólnot mieszkaniowych od dochodów z reklam, budynki popadają w ruinę, bo nie stać ich na remonty. Grożą katastrofą budowlaną. Zostają wyburzone. I w tedy wchodzę Ja.

    • 8 12

    • Jak ich nie stać to niech zwiększa fundusz remontowy (1)

      Proste

      • 3 1

      • Chyba zmniejszą.

        • 1 0

    • Zapomniałeś dodać "cały na bialo"

      • 1 0

  • Zero reklam (1)

    Mobbing firm doprowadza do szpecenia miast, dróg, nawet terenów spacerowych. W Irlandii rzadko widziałem jakieś obrzydliwe billboardy. Niech się reklamują tylko w sieci oraz jakością produktów na półkach.

    • 8 4

    • a $$?

      Wiele wspólnot może sobie pozwolić na remonty i bieżącą konserwację właśnie dzięki reklamom na swoich budynkach. NIe widzę powodu, żeby im tą możliwość odbierać.

      • 1 2

  • Renowacje (2)

    To jak już ,nie bedzie reklam ,ktore czesto zaslaniaja obskurne i nie remontowane kamienice ,miasto sie ruszy i przeprowadzi remonty ...

    • 6 1

    • a kuku? (1)

      Akurat. Miasto się w niczym nie ruszy. Budynki popadną w ruinę i zostaną wykupione przez zamożniejsze podmioty, które będą w stanie umieścić tam nowych najemców, za zupełnie inne pieniądze. Ot taki biznesik.

      • 1 2

      • Już wiecie jak będzie.
        To forum jasnowidzow- januszów.
        Wiecznie mędzące smutasy z Was.

        • 1 1

  • Czy różnego rodzaju dzieła powstające na ścianach budynków też znikną?

    Ciekawe czy po likwidacji reklam wezmą się za dzieła sztuki powstające na budynkach.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane