- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (507 opinii)
- 2 Nie wiedzą, kto leży w tych grobach (78 opinii)
- 3 Był senator skazany na więzienie (283 opinie)
- 4 Mała uliczka, duży problem (231 opinii)
- 5 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (139 opinii)
- 6 Zbiórka na leczenie psów z pseudohodowli (136 opinii)
Koniec z blokadą Trójmiasta po meczach i koncertach
Koniec z godzinnym staniem w korku po meczu reprezentacji Polski na Stadionie Energa Gdańsk czy koncercie zagranicznej gwiazdy w Ergo Arenie . Drogowcy wdrożyli właśnie nowe rozwiązanie w systemie Tristar, które pozwoli rozładować korki nawet w 20-25 min. System jest już po pierwszych testach. Ich wyniki są obiecujące.
Wówczas dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku Mieczysław Kotłowski zapowiadał, że wkrótce gehenna kierowców, mieszkańców i widzów uczestniczących w imprezach masowych, odbywających się w gdańskich obiektach będzie mniejsza, dzięki nowemu programowi sygnalizacji świetlnej.
Początkowo program miał ruszyć dopiero w marcu. Udało się jednak podgonić terminy i system jest już po pierwszych testach. Wyniki są zaskakujące.
20 min zamiast 60
Jeszcze do niedawna wyjazd z wypełnionego po brzegi parkingu przy Ergo Arenie zajmował nawet 50-60 minut. Od początku lutego, gdy zaczęły się testy nowego oprogramowania sygnalizacji świetlnej, kibice opuszczają obiekt nawet w ciągu 20-25 min. Skąd ta zmiana?
Do tej pory po zakończeniu np. meczu reprezentacji Polski w piłce nożnej na Energa Stadionie Gdańsk (wcześniej PGE Arena) sygnalizacja była wyłączana w tryb awaryjny (żółte pulsujące światło), a ruchem kierowali ręcznie funkcjonariusze z Wydziału Ruchu Drogowego.
Od niedawna za wszystko odpowiada system Tristar i jego nowe ustawienia.
5 skrzyżowań wpiętych do nowego systemu
Kibice wyjeżdżający spod Ergo Areny samochodami, jadąc Drogą Zieloną w stronę Grunwaldzkiej, otrzymują - zamiast dotychczasowych 15 sekund zielonego światła - aż 118 sekund, a cały cykl na skrzyżowaniu wydłużany jest z 80 do 180 sekund. Dzięki tak długiej "zielonej fali" czas oczekiwania na opuszczenie rejonu Ergo Areny skrócił się z godziny do nawet 20 min.
Rozwiązanie to było testowane np. po ostatnim benefisie Grzegorza Skawińskiego i Waldemara Tkaczyka, gdy na trybunach hali był niemal komplet widzów. Widzowie w błyskawicznym tempie opuścili parking przy Hali i Drogą Zieloną rozjechali się w trzech kierunkach. Co ważne - ruch na Grunwaldzkiej w godzinach wieczornych jest na tyle umiarkowany, że nawet pomimo długiego oczekiwania na zielone światło w żadnym kierunku nie powstały tam korki.
Na podobnej zasadzie funkcjonują od niedawna także cztery skrzyżowania wokół stadionu w Letnicy. To krzyżówka Marynarki Polskiej z Żaglową, Marynarki Polskiej z Reja, Hallera z Kościuszki oraz Hallera z Nową Uczniowską.
O sprawności zastosowanego rozwiązania mogli przekonać się kibice Lechii podczas sobotniego meczu z Podbeskidziem Bielsko-Biała (wygranym przez gdańszczan 5:0), gdy samochody wyjeżdżające spod stadionu dostawały o wiele więcej zielonego światła niż na co dzień. Było to możliwe dzięki wydłużonym niemal dwukrotnie cyklom poszczególnych świateł. Różnice w długości zielonego światła - względem sygnalizacji pracującej w normalnym trybie - w niektórych przypadkach wyniosły tam od 25 sekund do nawet 88.
Tristar ułatwił zadanie
Pytamy jednego z inżynierów, który opracowywał system, czy podobnego rozwiązania nie można było wprowadzić już wcześniej?
- Można było, ale zabierałoby to o wiele więcej czasu, bo wszystko trzeba było robić ręcznie. A więc jechać na dane skrzyżowanie, wpiąć się do sygnalizatora, przestawić je na dany cykl, potem czekać, aż ruch się rozładuje, a następnie przywrócić domyślne ustawienia. No i w przypadku meczów czy koncertu na stadionie w Letnicy trzeba by było mieć do tego cztery ekipy, bo program dotyczy czterech skrzyżowań. A tak jest jeden algorytm, jeden sterownik wgrany w pamięć systemu Tristar i teraz w razie konieczności możemy to przełączyć z naszej centrali i mieć do tego bieżący podgląd z kamer zainstalowanych na każdym skrzyżowaniu - opowiada.
Z pierwszych efektów są zadowoleni zarówno kierowcy, mieszkańcy, jak i inżynierowie i funkcjonariusze policji, dlatego po kolejnych imprezach, na których organizatorzy będą spodziewać się co najmniej 7 tys. widzów, którzy na imprezę przyjadą głównie samochodami, system będzie stosowany regularnie.
Miejsca
Opinie (136) 4 zablokowane
-
2016-02-18 11:41
Jak słyszę Tristar i udrożnienie to mnie pusty śmiech ogarnia. Dzień w dzień widzę to na ulicach. Czerwona fala przez całe miasto przez całą dobę. Ten system potrafi zatrzymać np 40aut aby przepuścić jedno wyjeżdżające z drogi podporządkowanej.
- 17 2
-
2016-02-18 11:47
Tristar do bani (1)
System na grube miliony a trzeba ręcznie ustawiać!!!
Miasto ma politechnikę wspaniałych informatyków. I nikt nie zleca im napisanie inteligentnego programu do automatycznego sterowania ruchem .
No ale kasa musi iść na zachód.
Może Morawiecki coś zmieni w tym myśleniu- 9 0
-
2016-02-18 11:53
teraz urzędnicy piszą te programy
Więc kasa nie idzie na zachód...
Wobec nagłego wyjazdu i konieczności nagłej i gruntownej zmiany programów żaden system nie da rady w jednej chwili przewidzieć zwiększonego zapotrzebowania na wyjazd. Dlatego w takim przypadku konieczne jest przełączenie programów a TRISTAR realizuje to jednym kliknięciem. jak wynika z artykułu...- 1 0
-
2016-02-18 11:51
hahahah, ale ubaw.
To jest wiadomosc do ciemnego ludu - usprawnili wyjazd kierowcom!!
W zwiazku z tym jeszcze wiecej ludzi przyjedzie tam samochodami i tak beda stali w korkach i tak.
Zablokujcie chodniki i trawniki przed parkowaniem i niech plebs stoi w korku i tyle.- 3 0
-
2016-02-18 11:56
to jeszcze niech rozładują korek na wjeździe, czyli zliwkidują dodatkowe opłaty za parking ;) (2)
cały dzień możesz sobie wjechać za darmoszkę, a jak jest impreza to zgarnijmy jeszcze troszkę więcej kasy i każmy płacić za parkowanie, to powinno się skończyć
- 3 7
-
2016-02-18 12:10
(1)
Wybacz, ale opłaty za parkowanie są po to, aby mniej szlachty przyjechało autami. Jakby je zlikwidowali, to płakałbyś tutaj, że miejsca dla Ciebie nie było pod halą i musiałeś komuś zastawić bramę, chodnik, albo rozjechać trawnik, a zła straż miejska założyła blokadę i ściąga haracz.
- 6 2
-
2016-02-18 14:03
bo to jest zła straż miejska skoro zawalidrogom zakłada blokady
zamiast odholować na parking policyjny za Kartuzami- 0 0
-
2016-02-18 11:59
Dla burżuazji wszystko robią, ostatnio jechalem z Gdyni w stronę Gdańska, policjancji kierowali ruchem, a w zasadzie zablokowali grunwaldzką i 15 minut wypuszczali auta z ulicy zielonej. Korek zrobił się aż do stacji BP.
- 2 0
-
2016-02-18 11:59
WJAZDY NA PARKINGI !!! (2)
Więcej wjazdów na parkingi n.p/od strony Jelitkowa/ i przyspieszenie pracy parkingowych.A publicznośc niech starym obyczajem przjeżdza godzinę wcześniej n.p na kawę /tylko czy w Arenie jest kawiarnia ?/
- 1 0
-
2016-02-18 12:02
(1)
A nie ma? Pewnie że jest tylko jak ktoś nie chodzi i nie wie to potem sieje taki ferment.
- 1 0
-
2016-02-18 13:55
jest, ale nie dla furmanek
od Jelitkowa jest dojazd rowerem i dojście piesze od parkingu przy działkach;
za daleko dla naszych furmanów- 0 0
-
2016-02-18 12:04
Świetnie, że to działa i przynosi rezultaty. (2)
Pytanie tylko dlaczego trzeba ręcznie wgrywać inny program? Przecież Tristar miał na bieżąco analizować natężenie ruchu i na tej podstawie regulować cykle zmiany świateł. A tutaj sukces sprowadza się do tego, że poszczególne sygnalizacje są skoordynowane i jest możliwość zdalnego ich ustawiania.
To oczywiście jest lepsze rozwiązanie niż niezależne sygnalizacje świetlne, które przeprogramować można tylko ze skrzynki na słupku sygnalizatora ale chyba nie o to do końca chodziło w "inteligentnym" systemie sterowania Tristar?
System byłby inteligentny gdyby regulacja następowała automatycznie na podstawie danych zbieranych przez pętle indukcyjne i przesyłanych do jednostki centralnej, która sama w czasie rzeczywistym modyfikowałaby ustawienia.- 7 0
-
2016-02-18 12:15
system
Z tego co się orirntuję to przewidzenie nagłego wzmożonego natężenia na wjeździe nie jest możliwe w tego typu systemach. Oczywiście w ograniczonym zakresie można to zrobić na bieżąco i lokalnie - ale wobec nagłej zmiany systemy w obszarze reagują stopniowo w okresach 10- 15 minut (żeby nie rozlegulować ruchu). Tutaj po imprezie potrzebna jest nagła zmiana kiedy wszyscy naraz wyjeżdżają więc programy są przełączane.
- 1 0
-
2016-02-18 19:26
"inteligentnie" znaczylo wydymac "system" czyli samorzad i to sie skutecznie udalo za 200 baniek!
a teraz w gescie rozpaczy probuja udowodnic ze cos ma sens, co z zalozenia za taka kase nie moglo miec sensu !!! 5% usprawnienia ruchu miesci sie w zakresie bledu statystycznego i teraz Qumaka moga w pompe cmoknac bo nikt im nie udowodni ze jest inaczej, a kto za to placi ? Pan i Pani płaci, a kto podjal te kretynskie decyzje ?
- 3 0
-
2016-02-18 12:53
NIc nie odblikuje ulic, dopóki barany za kierownicą nie nauczą się, że rusza się na zielonym od razu, a nie po wyjęciu palca z nosa
- 4 0
-
2016-02-18 13:00
Budyń obiecywał darmową komunikację... (1)
przed i po imprezach. na obiecankach sie skończyło
- 2 1
-
2016-02-18 13:48
jest,
bilet na stadion JEST biletem na SKM
ale bolce różne prędzej zdechną, niż zrezygnują z dojazdu puszką- 2 3
-
2016-02-18 14:21
Do "systemu" powinni jeszcze wpiąć skrzyżowanie Gospody/Pomorska i przejścia dla pieszych na Al. Grunwaldzkiej do Gdańska
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.