• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec z blokadą Trójmiasta po meczach i koncertach

Maciej Korolczuk
18 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Jeszcze do niedawna rozładowanie korków pod Ergo Areną po dużym koncercie trwało nawet godzinę. Teraz czas skrócił się nawet o połowę. Jeszcze do niedawna rozładowanie korków pod Ergo Areną po dużym koncercie trwało nawet godzinę. Teraz czas skrócił się nawet o połowę.

Koniec z godzinnym staniem w korku po meczu reprezentacji Polski na Stadionie Energa Gdańsk zobacz na mapie Gdańska czy koncercie zagranicznej gwiazdy w Ergo Arenie zobacz na mapie Gdańska. Drogowcy wdrożyli właśnie nowe rozwiązanie w systemie Tristar, które pozwoli rozładować korki nawet w 20-25 min. System jest już po pierwszych testach. Ich wyniki są obiecujące.



Jakim środkiem transportu docierasz na imprezy masowe w Trójmieście?

Imprezy masowe odbywające się na stadionie w Letnicy czy w hali na granicy Gdańska i Sopotu, na które przyjeżdżają tysiące widzów i kibiców - także spoza Trójmiasta - powodują spore utrudnienia w ruchu, których nie da się uniknąć, o czym mogliśmy się przekonać pod koniec stycznia, gdy fani Andrei Bocellego sparaliżowali ruch na Żabiance.

Wówczas dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku Mieczysław Kotłowski zapowiadał, że wkrótce gehenna kierowców, mieszkańców i widzów uczestniczących w imprezach masowych, odbywających się w gdańskich obiektach będzie mniejsza, dzięki nowemu programowi sygnalizacji świetlnej.

Początkowo program miał ruszyć dopiero w marcu. Udało się jednak podgonić terminy i system jest już po pierwszych testach. Wyniki są zaskakujące.

20 min zamiast 60

Jeszcze do niedawna wyjazd z wypełnionego po brzegi parkingu przy Ergo Arenie zajmował nawet 50-60 minut. Od początku lutego, gdy zaczęły się testy nowego oprogramowania sygnalizacji świetlnej, kibice opuszczają obiekt nawet w ciągu 20-25 min. Skąd ta zmiana?

Do tej pory po zakończeniu np. meczu reprezentacji Polski w piłce nożnej na Energa Stadionie Gdańsk (wcześniej PGE Arena) sygnalizacja była wyłączana w tryb awaryjny (żółte pulsujące światło), a ruchem kierowali ręcznie funkcjonariusze z Wydziału Ruchu Drogowego.

Od niedawna za wszystko odpowiada system Tristar i jego nowe ustawienia.

5 skrzyżowań wpiętych do nowego systemu

Kibice wyjeżdżający spod Ergo Areny samochodami, jadąc Drogą Zieloną w stronę Grunwaldzkiej, otrzymują - zamiast dotychczasowych 15 sekund zielonego światła - aż 118 sekund, a cały cykl na skrzyżowaniu wydłużany jest z 80 do 180 sekund. Dzięki tak długiej "zielonej fali" czas oczekiwania na opuszczenie rejonu Ergo Areny skrócił się z godziny do nawet 20 min.

Program "Sport" preferuje wyjazd kierowców spod Ergo Areny Drogą Zieloną. Zazwyczaj odbywa się to późnym wieczorem, więc nie ma ryzyka paraliżu na al. Grunwaldzkiej. Program "Sport" preferuje wyjazd kierowców spod Ergo Areny Drogą Zieloną. Zazwyczaj odbywa się to późnym wieczorem, więc nie ma ryzyka paraliżu na al. Grunwaldzkiej.

Rozwiązanie to było testowane np. po ostatnim benefisie Grzegorza Skawińskiego i Waldemara Tkaczyka, gdy na trybunach hali był niemal komplet widzów. Widzowie w błyskawicznym tempie opuścili parking przy Hali i Drogą Zieloną rozjechali się w trzech kierunkach. Co ważne - ruch na Grunwaldzkiej w godzinach wieczornych jest na tyle umiarkowany, że nawet pomimo długiego oczekiwania na zielone światło w żadnym kierunku nie powstały tam korki.

Na podobnej zasadzie funkcjonują od niedawna także cztery skrzyżowania wokół stadionu w Letnicy. To krzyżówka Marynarki Polskiej z Żaglową, Marynarki Polskiej z Reja, Hallera z Kościuszki oraz Hallera z Nową Uczniowską.

Wokół Energa Stadionu Gdańsk do nowego programu zostały wpięte cztery skrzyżowania. Wokół Energa Stadionu Gdańsk do nowego programu zostały wpięte cztery skrzyżowania.

O sprawności zastosowanego rozwiązania mogli przekonać się kibice Lechii podczas sobotniego meczu z Podbeskidziem Bielsko-Biała (wygranym przez gdańszczan 5:0), gdy samochody wyjeżdżające spod stadionu dostawały o wiele więcej zielonego światła niż na co dzień. Było to możliwe dzięki wydłużonym niemal dwukrotnie cyklom poszczególnych świateł. Różnice w długości zielonego światła - względem sygnalizacji pracującej w normalnym trybie - w niektórych przypadkach wyniosły tam od 25 sekund do nawet 88.

Tristar ułatwił zadanie

Pytamy jednego z inżynierów, który opracowywał system, czy podobnego rozwiązania nie można było wprowadzić już wcześniej?

- Można było, ale zabierałoby to o wiele więcej czasu, bo wszystko trzeba było robić ręcznie. A więc jechać na dane skrzyżowanie, wpiąć się do sygnalizatora, przestawić je na dany cykl, potem czekać, aż ruch się rozładuje, a następnie przywrócić domyślne ustawienia. No i w przypadku meczów czy koncertu na stadionie w Letnicy trzeba by było mieć do tego cztery ekipy, bo program dotyczy czterech skrzyżowań. A tak jest jeden algorytm, jeden sterownik wgrany w pamięć systemu Tristar i teraz w razie konieczności możemy to przełączyć z naszej centrali i mieć do tego bieżący podgląd z kamer zainstalowanych na każdym skrzyżowaniu - opowiada.
Z pierwszych efektów są zadowoleni zarówno kierowcy, mieszkańcy, jak i inżynierowie i funkcjonariusze policji, dlatego po kolejnych imprezach, na których organizatorzy będą spodziewać się co najmniej 7 tys. widzów, którzy na imprezę przyjadą głównie samochodami, system będzie stosowany regularnie.

Miejsca

Opinie (136) 4 zablokowane

  • Jak słyszę Tristar i udrożnienie to mnie pusty śmiech ogarnia. Dzień w dzień widzę to na ulicach. Czerwona fala przez całe miasto przez całą dobę. Ten system potrafi zatrzymać np 40aut aby przepuścić jedno wyjeżdżające z drogi podporządkowanej.

    • 17 2

  • Tristar do bani (1)

    System na grube miliony a trzeba ręcznie ustawiać!!!
    Miasto ma politechnikę wspaniałych informatyków. I nikt nie zleca im napisanie inteligentnego programu do automatycznego sterowania ruchem .
    No ale kasa musi iść na zachód.
    Może Morawiecki coś zmieni w tym myśleniu

    • 9 0

    • teraz urzędnicy piszą te programy

      Więc kasa nie idzie na zachód...
      Wobec nagłego wyjazdu i konieczności nagłej i gruntownej zmiany programów żaden system nie da rady w jednej chwili przewidzieć zwiększonego zapotrzebowania na wyjazd. Dlatego w takim przypadku konieczne jest przełączenie programów a TRISTAR realizuje to jednym kliknięciem. jak wynika z artykułu...

      • 1 0

  • hahahah, ale ubaw.
    To jest wiadomosc do ciemnego ludu - usprawnili wyjazd kierowcom!!
    W zwiazku z tym jeszcze wiecej ludzi przyjedzie tam samochodami i tak beda stali w korkach i tak.

    Zablokujcie chodniki i trawniki przed parkowaniem i niech plebs stoi w korku i tyle.

    • 3 0

  • to jeszcze niech rozładują korek na wjeździe, czyli zliwkidują dodatkowe opłaty za parking ;) (2)

    cały dzień możesz sobie wjechać za darmoszkę, a jak jest impreza to zgarnijmy jeszcze troszkę więcej kasy i każmy płacić za parkowanie, to powinno się skończyć

    • 3 7

    • (1)

      Wybacz, ale opłaty za parkowanie są po to, aby mniej szlachty przyjechało autami. Jakby je zlikwidowali, to płakałbyś tutaj, że miejsca dla Ciebie nie było pod halą i musiałeś komuś zastawić bramę, chodnik, albo rozjechać trawnik, a zła straż miejska założyła blokadę i ściąga haracz.

      • 6 2

      • bo to jest zła straż miejska skoro zawalidrogom zakłada blokady

        zamiast odholować na parking policyjny za Kartuzami

        • 0 0

  • Dla burżuazji wszystko robią, ostatnio jechalem z Gdyni w stronę Gdańska, policjancji kierowali ruchem, a w zasadzie zablokowali grunwaldzką i 15 minut wypuszczali auta z ulicy zielonej. Korek zrobił się aż do stacji BP.

    • 2 0

  • WJAZDY NA PARKINGI !!! (2)

    Więcej wjazdów na parkingi n.p/od strony Jelitkowa/ i przyspieszenie pracy parkingowych.A publicznośc niech starym obyczajem przjeżdza godzinę wcześniej n.p na kawę /tylko czy w Arenie jest kawiarnia ?/

    • 1 0

    • (1)

      A nie ma? Pewnie że jest tylko jak ktoś nie chodzi i nie wie to potem sieje taki ferment.

      • 1 0

      • jest, ale nie dla furmanek

        od Jelitkowa jest dojazd rowerem i dojście piesze od parkingu przy działkach;
        za daleko dla naszych furmanów

        • 0 0

  • Świetnie, że to działa i przynosi rezultaty. (2)

    Pytanie tylko dlaczego trzeba ręcznie wgrywać inny program? Przecież Tristar miał na bieżąco analizować natężenie ruchu i na tej podstawie regulować cykle zmiany świateł. A tutaj sukces sprowadza się do tego, że poszczególne sygnalizacje są skoordynowane i jest możliwość zdalnego ich ustawiania.

    To oczywiście jest lepsze rozwiązanie niż niezależne sygnalizacje świetlne, które przeprogramować można tylko ze skrzynki na słupku sygnalizatora ale chyba nie o to do końca chodziło w "inteligentnym" systemie sterowania Tristar?

    System byłby inteligentny gdyby regulacja następowała automatycznie na podstawie danych zbieranych przez pętle indukcyjne i przesyłanych do jednostki centralnej, która sama w czasie rzeczywistym modyfikowałaby ustawienia.

    • 7 0

    • system

      Z tego co się orirntuję to przewidzenie nagłego wzmożonego natężenia na wjeździe nie jest możliwe w tego typu systemach. Oczywiście w ograniczonym zakresie można to zrobić na bieżąco i lokalnie - ale wobec nagłej zmiany systemy w obszarze reagują stopniowo w okresach 10- 15 minut (żeby nie rozlegulować ruchu). Tutaj po imprezie potrzebna jest nagła zmiana kiedy wszyscy naraz wyjeżdżają więc programy są przełączane.

      • 1 0

    • "inteligentnie" znaczylo wydymac "system" czyli samorzad i to sie skutecznie udalo za 200 baniek!

      a teraz w gescie rozpaczy probuja udowodnic ze cos ma sens, co z zalozenia za taka kase nie moglo miec sensu !!! 5% usprawnienia ruchu miesci sie w zakresie bledu statystycznego i teraz Qumaka moga w pompe cmoknac bo nikt im nie udowodni ze jest inaczej, a kto za to placi ? Pan i Pani płaci, a kto podjal te kretynskie decyzje ?

      • 3 0

  • NIc nie odblikuje ulic, dopóki barany za kierownicą nie nauczą się, że rusza się na zielonym od razu, a nie po wyjęciu palca z nosa

    • 4 0

  • Budyń obiecywał darmową komunikację... (1)

    przed i po imprezach. na obiecankach sie skończyło

    • 2 1

    • jest,
      bilet na stadion JEST biletem na SKM

      ale bolce różne prędzej zdechną, niż zrezygnują z dojazdu puszką

      • 2 3

  • Do "systemu" powinni jeszcze wpiąć skrzyżowanie Gospody/Pomorska i przejścia dla pieszych na Al. Grunwaldzkiej do Gdańska

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane