• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec ze śmieciami na torowiskach?

Krzysztof Koprowski
11 listopada 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Torowisko obłożone kostką pojawi się na budowanych "od podstaw" peronach na Zaspie, Przymorzu i Siedlcach, a docelowo na wszystkich nowych przystankach. Torowisko obłożone kostką pojawi się na budowanych "od podstaw" peronach na Zaspie, Przymorzu i Siedlcach, a docelowo na wszystkich nowych przystankach.

Gdańsk wreszcie przekonał się do dbania o estetykę torowisk. Wprawdzie nie jest to zmiana rewolucyjna, jednak dostrzeżenie problemu wiele lat po innych polskich miastach, zasługuje na uznanie.



Przykrycie torów w obrębie przystanków jest rozwiązaniem stosowanym np. w Krakowie (nz. pętla Krowodrza Górka). Przykrycie torów w obrębie przystanków jest rozwiązaniem stosowanym np. w Krakowie (nz. pętla Krowodrza Górka).
Mowa o zakryciu torowisk płytami lub kostką betonową w rejonie przystanków tramwajowych. Rozwiązanie to jest od wielu lat stosowane w innych polskich miastach i ma na celu łatwe utrzymanie czystości w obrębie peronów. Prosta nawierzchnia, w przeciwieństwie do tłucznia, może być łatwo czyszczona ręcznie przez ekipę sprzątaczy lub z wykorzystaniem specjalnej maszyny.

Pierwsze przystanki wykonane z zastosowaniem takiego rozwiązania można już zobaczyć na remontowanych trasach tramwajowych na Siedlce oraz na Zaspie - m.in. na przystankach Zakopiańska, Skrajna, Żwirki i Wigury oraz Startowa.

- Takie rozwiązanie zastosowaliśmy na wniosek Zarządu Dróg i Zieleni. Pojawi się ono na wszystkich przystankach przebudowywanych w obecnym etapie Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej. - informuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, odpowiedzialnych za realizację GPKM.

Torowiska będą przykryte także po wykonaniu remontu torów w Brzeźnie - tutaj prace mają ruszyć już w listopadzie. Nieco później rozpoczną się prace w Nowym Porcie, choć tam tory są prowadzone w jezdni i nie ma potrzeby stosowania kostki.

- W przypadku remontu w Nowym Porcie, konieczna będzie także wymiana nawierzchni. Z tego powodu prace rozpoczną się później niż w Brzeźnie. Jeżeli zima okaże się łagodna, możliwe że wykonawca robót rozpocznie remont na przełomie roku. Szczegółowy harmonogram będzie znany po podpisaniu umowy z wykonawcą [Przedsiębiorstwem Napraw Infrastruktury z Warszawy - przyp. red.] - dodaje Skorupka-Kaczmarek.

Niestety remonty nie przewidują przedłużenia przystanków do takiej długości, by korzystać z nich mogły dwa tramwaje jednocześnie, tak jak ma to miejsce np. przy Dworcu Głównym. Niemożliwe będzie także ewentualne łączenie ze sobą dwóch tramwajów typu N8C (tzw. "Dortmundów") w ruchu liniowym, co jest normą np. w Niemczech.

Opinie (93) 3 zablokowane

  • kto na tym zarabia? (2)

    wyglada na to że naszemu polskiemu wstapoeniu do Unii wystawiony zostanie pomnik. A zrzucą się producenci kostki brukowej, bo chyba oni najwięcej kasy zyskali

    • 1 3

    • a ty wolal bys bryczke z kuniem co? (1)

      po co co kolwiek? najlepiej niech nie bedzie niczego.

      • 0 1

      • na ty

        to tramwaj staje a na kunia to woła siem prrrrrryyyy

        • 0 0

  • No dobra a kiedy gda będzie czyścił chodniki ?????

    Chodniki wzdłuż traktu konnego - dramat pełno liści i błota za to trawnik jest w sterylnej czystości!

    • 4 0

  • Przystanki...

    Nie tylko zaśmiecanie, ale koszty napraw po dewastacjach wiat, rozkładów itp. są zapewne tak duże, że opłacałoby się poddać większość przystanków ścisłemu monitorowaniu i szybkiemu reagowaniu przez grupę służb typu "grom". Po pewnym okresie problem by znikał. Inaczej tego nie da się w Polsce uregulować - kabotyństwo prymitywnego myślenia dewastatorów jest przerażające!

    • 2 1

  • No kurna i gdzie ja będę kipami rzucał aby zabić czas?

    • 0 2

  • ,,Wiele lat po innych polskich miastach..." (1)

    Gdańsk jest przynajmniej 10 lat do tyłu z inwestycjami w porównaniu do innych miast.

    • 3 7

    • Głupiś czy z Chyloni ???

      • 3 0

  • Pani Skorupka to chyba ma mocne plecy

    Pamiętam ją z TVP2, gdzie chyba się nie sprawdziła i wrzucili ją do TVP Info oddział Gdańsk. Teraz widzę, że robi karierę jako rzecznik w zasadzie dublujący kompetencjami rzecznika miasta.

    Nie nawidzę kumoterstwa ;/

    • 3 3

  • Kiepsko, że przystanki nie zostały nieco przedłużone

    Niejednokrotnie "dortmundy" jeżdżą przepełnione, przydała by się opcja jazdy zwielokrotnionej (do dwóch połączonych składów) - odpowiednik trójwagonówek na godziny szczytu. Ktoś nie pomyślał. A "dortmundy" wypierają pojemne "stopiątki".

    Kostka na torach przy przystankach to bardzo dobre rozwiązanie.

    • 1 0

  • Czy ktoś kiedyś widział 2 tramwaje korzystające z przystanku na dworcu PKP?

    Zawsze, ale to zawsze tramwaj czeka aż ten aktualnie "parkujący" odjedzie, wtedy dopiero podjeżdża do przodu i otwiera drzwi, a dlaczego? Przecież, jak to w artykule się pochwalono, przystanek pomieści dwa tramwaje!

    • 4 1

  • Jeden pas dla tramwajow, autobusow i karetek

    skoro juz utwardzaja nawierzchnie powinni poszerzyc pasy na tyle by awaryjnie mogly sie nimi poruszac karetki, a moze nawet autobusy. korki to straszna sprawa dla karetek na sygnale - ale takie pasy urzednicy docenia dopiero gdy beda jechac jedna z nich..

    • 3 1

  • linia 4

    oddać drugi wagon,albo wprowadzic dortmundy.......

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane