• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec ze śmieciami na torowiskach?

Krzysztof Koprowski
11 listopada 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Torowisko obłożone kostką pojawi się na budowanych "od podstaw" peronach na Zaspie, Przymorzu i Siedlcach, a docelowo na wszystkich nowych przystankach. Torowisko obłożone kostką pojawi się na budowanych "od podstaw" peronach na Zaspie, Przymorzu i Siedlcach, a docelowo na wszystkich nowych przystankach.

Gdańsk wreszcie przekonał się do dbania o estetykę torowisk. Wprawdzie nie jest to zmiana rewolucyjna, jednak dostrzeżenie problemu wiele lat po innych polskich miastach, zasługuje na uznanie.



Przykrycie torów w obrębie przystanków jest rozwiązaniem stosowanym np. w Krakowie (nz. pętla Krowodrza Górka). Przykrycie torów w obrębie przystanków jest rozwiązaniem stosowanym np. w Krakowie (nz. pętla Krowodrza Górka).
Mowa o zakryciu torowisk płytami lub kostką betonową w rejonie przystanków tramwajowych. Rozwiązanie to jest od wielu lat stosowane w innych polskich miastach i ma na celu łatwe utrzymanie czystości w obrębie peronów. Prosta nawierzchnia, w przeciwieństwie do tłucznia, może być łatwo czyszczona ręcznie przez ekipę sprzątaczy lub z wykorzystaniem specjalnej maszyny.

Pierwsze przystanki wykonane z zastosowaniem takiego rozwiązania można już zobaczyć na remontowanych trasach tramwajowych na Siedlce oraz na Zaspie - m.in. na przystankach Zakopiańska, Skrajna, Żwirki i Wigury oraz Startowa.

- Takie rozwiązanie zastosowaliśmy na wniosek Zarządu Dróg i Zieleni. Pojawi się ono na wszystkich przystankach przebudowywanych w obecnym etapie Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej. - informuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, odpowiedzialnych za realizację GPKM.

Torowiska będą przykryte także po wykonaniu remontu torów w Brzeźnie - tutaj prace mają ruszyć już w listopadzie. Nieco później rozpoczną się prace w Nowym Porcie, choć tam tory są prowadzone w jezdni i nie ma potrzeby stosowania kostki.

- W przypadku remontu w Nowym Porcie, konieczna będzie także wymiana nawierzchni. Z tego powodu prace rozpoczną się później niż w Brzeźnie. Jeżeli zima okaże się łagodna, możliwe że wykonawca robót rozpocznie remont na przełomie roku. Szczegółowy harmonogram będzie znany po podpisaniu umowy z wykonawcą [Przedsiębiorstwem Napraw Infrastruktury z Warszawy - przyp. red.] - dodaje Skorupka-Kaczmarek.

Niestety remonty nie przewidują przedłużenia przystanków do takiej długości, by korzystać z nich mogły dwa tramwaje jednocześnie, tak jak ma to miejsce np. przy Dworcu Głównym. Niemożliwe będzie także ewentualne łączenie ze sobą dwóch tramwajów typu N8C (tzw. "Dortmundów") w ruchu liniowym, co jest normą np. w Niemczech.

Opinie (93) 3 zablokowane

  • temat wstydliwy od ktorego uciekacie to ze macie problem z brudem, smieciami i higena (1)

    temat wstydliwy od ktorego uciekacie to ze macie problem z brudem, smieciami i higena - teraz zima zasypiecie miasta drogi i wsie blotem ktore pozniej sprzata wiatr i deszcz oraz ta zgnilizna pozatyka wam wszystkie kanalizacje i zgnije wam cala wasza gospodarka

    • 0 3

    • juz idzie zima i drogowcy wysypia tony blota na drogi i chodniki - drogowcy sa nie reformowalni i nawet nie podpatrza swoich

      zachodnich czy polnocnych kolegow tylko sypia bloto na drogi zima

      • 1 1

  • ?? (1)

    Mam poważne pytanie, a mówiąc normalnie pytam serio:

    To nie powoduje większego dudnienia tramwajów??
    Np. w Krakowie lub Poznaniu gdzie tramwaje jeżdżą po szynach zalanych asfaltem wydaje mi się, że decybele są większe

    Co wy na to??

    • 1 0

    • Tak

      Na szczęście na przystanku tramwaj porusza się z niewielką prędkością.

      • 0 0

  • Zabetonujmy wszystko.

    Zabetonujmy wszystko. Ciekawe tylko gdzie odpłynie woda, jak będą ulewy.
    Patrząc na zdjęcia stawiam tezę, że:
    1) zaleje peron,
    2) wyleje i podmyje torowisko za peronem.

    Już mamy problem z odprowadzaniem wody jak pada, to jeszcze dołóżmy betonu.

    • 7 0

  • w Polsce nie znane czynnosci takie jak sprzatanie mycie niesmiecenie niepodrzucanie smieci czystos miast wsi ulic pol drog

    chodnikow

    • 2 0

  • wszystko fajnie..

    szkoda tylko ze bedzie trzeba to wszystko rozbierac za 4-5 lat przy wymianie torowiska. A kto za to zapłaci?

    • 0 0

  • a moze slyszano w Gdansku o wspolnych przystankach tramwajowo-autobusowych....

    zamisat kostki asfalt i autobus podjezdzajacy lub tramwaj.

    jest sporo podwojnych podwojnie kosztujacych przystankow i wiat oraz ganiajacych przy przesiadkach pasazerow - tak tu w Gdansku.

    • 0 0

  • nie ma ma takiej głupoty,

    na której nie można by dać zarobić 'swoim'

    • 0 1

  • Mozna by całe torowiska obłożyć tą kostką to była by alternatywa dla karetek pogotowia żeby móc ratować życie szybciej a nie

    pokonywać korki trójmiejskie i szczerze mówiąc myślałem, że w tym artykule o tym będzie
    Niestety śmieci ważniejsze jak widać.

    • 0 0

  • CZYSTOŚĆ ULIC

    przepraszam, że może nie " w temacie", ale rzygac mi się chce, jak widzę zaplute chodniki, w Singapurze 40 lat temu za splunięcie kara była 50 dolarów, zadziałało, chyba tylko u nas ten syf na ulicach nigdy nie się nie skończy

    • 2 0

  • niech

    więcej ludzi jezdzi bez biletu tzn.KRADNIE to szybciej nasza komunikacja bedzie sie rozwijac i unowoczesniac

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane