• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Konkurencja na torach do Warszawy. Pendolino dojedziemy do Zakopanego?

Maciej Naskręt
26 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Spółka Arriva, która chce wozić pasażerów z Trójmiasta na Okęcie, będzie musiała się zaopatrzyć w nowy tabor. Obecnie posiada przede wszystkim szynobusy. Spółka Arriva, która chce wozić pasażerów z Trójmiasta na Okęcie, będzie musiała się zaopatrzyć w nowy tabor. Obecnie posiada przede wszystkim szynobusy.

Jest zgoda na uruchomienie od 2020 r. połączenia kolejowego z Wejherowa przez Trójmiasto do lotniska Chopina w Warszawie. Połączenie obsłużyłby przewoźnik Arriva. Możliwe, że pociągiem pendolino pojedziemy także z Trójmiasta aż do Zakopanego.



Jak oceniasz pomysł wprowadzenia pociągu z Trójmiasta na Okęcie?

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przyznał tzw. otwarty dostęp do linii kolejowej firmie Arriva na trasie Wejherowo - Warszawa Lotnisko Chopina. Jeśli dojdzie do uruchomienia wspomnianego połączenia, byłby to pierwszy pociąg łączący Trójmiasto ze stołecznym lotniskiem.

Pojedzie on jednak nie wcześniej, niż za dwa i pół roku, czyli zimą 2020 r.

Znacznie szybciej, bo już 9 grudnia 2018 r., przewoźnik znany głównie pasażerom z województwa kujawsko-pomorskiego będzie mógł uruchomić połączenie z Gdyni do Warszawy Zachodniej.

Pociąg wprowadzony przez spółkę Arriva miałby pokonywać tę trasę codziennie, we wszystkie dni tygodnia. Z Gdyni odjedzie o godz. 5:57 a w stolicy zakończy podróż o godz. 9:23. W drugą stronę skład ruszy o godz. 16:44 i dotrze do Gdyni na godz. 20:09. Ceny biletów nie są jeszcze znane.

Spółka jednak będzie musiała wynająć lokomotywę z wagonami. Dlaczego? Obecnie nie posiada ona w swoich zasobach taboru, który mogłyby pojechać z prędkością 160 km/h. Z taką właśnie prędkością należy poruszać się po linii z Gdyni do Warszawy, by zmieścić się w przyjętych założeniach rozkładu jazdy.

Może być też tak, że spółka Arriva rozłączy wagony w Warszawie, co oznaczać będzie, że niektóre wagony pojadą dalej: do Chełma na Lubelszczyźnie (przewoźnik wystąpił także o pozwolenie na obsługiwanie trasy Warszawa - Chełm).

Lotnisko na Okęciu oferuje największą w Polsce siatkę połączeń lotniczych. Lotnisko na Okęciu oferuje największą w Polsce siatkę połączeń lotniczych.

PKP Intercity niezadowolone z konkurencji



Czy połączenie Trójmiasta z Zakopanem pendolino to dobry pomysł?

Pomysł Arrivy na nowe połączenie kolejowe Trójmiasta z Warszawą nie spodobał się menadżerom ze spółki PKP Intercity. Przypomnijmy, że na podobnej trasie poruszają się pociągi pendolino. Dlatego zgłosili oni do Urzędu Transportu Kolejkowego uwagę, że konkurencja Arrivy spowoduje spadek przychodów PKP Intercity z tytułu realizacji połączeń.

Urząd Transportu Kolejowego nie przychylił się do tych zarzutów i dał zielone światło Arrivie.

Co ciekawe, z uwagi na plany Arrivy, PKP Intercity już obniżyło ceny biletów pociągów na Lubelszczyznę, czyli tam dokąd ma jeździć konkurencja.

Pociąg pendolino na stacji we Wrzeszczu. Pociąg pendolino na stacji we Wrzeszczu.

Pojedziemy pendolino z Trójmiasta do Zakopanego?



Przypomnijmy, że w marcu 2017 r. w ramach testów, pociąg pendolino dojechał do stacji Zakopane. Sprawdzian okazał się udany i wywołał na Podhalu niemałe poruszenie.

Teraz jest szansa na to, że z Trójmiasta dojedziemy pendolinem pod Tatry. Teraz PKP Intercity otrzymało od UTK zgodę na prowadzenie takiego połączenia. Na szczegóły trzeba jednak poczekać. Spółka nie podaje na razie żadnych szczegółów na temat tego połączenia.

Opinie (254) 9 zablokowanych

  • lwow a nie zakopane

    zakopane chyba po to zeby spasc z giewontu albo kupic oscypka. pociag do lwowa z gdyni to byloby cos sensownego na 100%

    • 1 0

  • (9)

    Fajnie jakby pociag zatrzymywal sie tylko:

    Wejherowo>Rumia>Gdynia Glowna>Sopot>Gdansk Glowny.

    Szybko sprawnie bezpiecznie. Po co zatrzymywac pociag w ktorym jest 200-300 osob jesli np w takiej Oliwie albo Chyloni wsiada np 2-4 osoby... Chca jechac - niech dojada do glownych stacji przelotowych :)

    • 71 50

    • wrzeszcz jest obowiazkowy, rumia niekoniecznie

      • 0 0

    • Ty (7) ... a po co on ma jechać z Wejherowa powinien jechać tylko z Gdyni a ta reszta niech sobie dojedzie SKM.

      • 0 0

    • (2)

      No tak, bo w Rumi to wsiadają tłumy. A w Chylonii to nawet TLK się nie zatrzymują, więc nie pieprz głupot.

      • 11 2

      • (1)

        O co kaman z tą Chylonią?

        • 3 0

        • nic. podobno na ul Chylońskiej mieszka najwięcej ludzie 3city. potencjalny target.

          • 4 0

    • Oliwa 2-4 osoby?

      Polecam przyjazd na peron w Oliwie i sprawdzenie ile osób wsiada/wysiada.
      Zresztą i tak postoje będą bo pociągi się nie przeskoczą i wszystkie muszą pokonać trase Gdańsk-Gdynia w podobnym czasie - coś jak z skmkami - jadą jak najwolniejsza z nich.

      • 13 0

    • 2-4 osoby w Oliwie?

      Widać, że nie jeździsz pociągami, albo jesteś ślepy. Z Oliwy korzysta wielu pasażerów, rosnące tam potężne centrum biurowe to idealny potencjał do wykorzystania, szczególnie przez pociągi Pendolino (podróże służbowe). To jest właśnie przewaga kolei nad samolotami - pociągiem możesz dojechać do centrów miast, znacznie bliżej punktów docelowych.

      • 25 2

    • Jeszcze tylko Wrzeszcz..

      ..i obłożone w 100%

      • 8 5

    • SKM Sprinter:

      Rumia>>Gdynia Glowna>Sopot>Gdansk Glowny = beda tlumy :)

      • 12 1

  • a kiedy pendolino

    do Insbrucku na narty

    • 2 0

  • A może pojedziemy jeszcze Pendolino do Wypi.z.do.wa Górnego

    Ludzie przecież te pociągi w zamierzeniu mają być koleją dużych prędkości i powinny mieć dostosowaną INFRASTRUKTURĘ, natomiast pkp robi z tego jakąś komedię, byle by wycisnąć parę dodatkowych złotych. Jaki kraj, takie koleje.

    • 1 0

  • Zakopane ekspresem

    Żadne Pendolino do Zakopanego nie pojedzie, będzie natomiast kursował nadal pociąg EIC Giewont, który pozwala już teraz wczesnym rankiem wyjechać z Trójmiasta i być na obiad w Zakopanem (ok. 13stej). Połączenie jest, wystarczy sprawdzić rozkład jazdy.

    • 3 0

  • Dlaczniemieckie koleje?

    • 1 0

  • Tosmiechu warte jest podniecac to sie moga tylko wiesniaki z prowincji.Pociag z Amsterdamu do Londynu przejazd 3,5godziny!!

    cena biletu 230zł!! W Polsce mamy stary złom na torach na dodatek bardzo wolny i płacimy za to jeszcze wiecej niz na zachodzie!!

    • 2 0

  • Ankieta... (1)

    Co to za tendencyjna możliwość odpowiedzi w ankiecie "Czy połączenie Trójmiasta z Zakopanem pendolino to dobry pomysł?" - "tak, pociąg pendolino oferują komfortowe warunki podróży"??

    Owszem, połączenie pendolino z Zakopanem to dobry pomysł, ale to absolutnie nie oznacza, że pendolino oferuje komfortowe warunki podróży! To ciasny i niewygodny pociąg, tyle że szybki. I tylko dlatego to dobry pomysł.

    • 5 0

    • To czym jezdziło sie w latach 80 tych to kosmos.Podróż z Radomia do Szczecina trwala 16 godzin. Nigdy wiecej.

      • 0 1

  • PKP niezadowolone z konkurencji (21)

    I bardzo dobrze. Może wreszcie uda się kupić bilet na dwa miejsca koło siebie

    • 210 12

    • (16)

      Przecież da się kupić miejsca obok siebie, przeważnie z automatu przydziela

      • 16 14

      • (1)

        Nie przydziela z automatu koło siebie. My prosiliśmy koło siebie a dostaliśmy w 2 różnych rzędach. Zresztą ta numeracja jest trochę dziwna, że numerki nie są po kolei.

        • 7 0

        • kogo prosiliście?

          Kasjerkę? Radzę kupować przez internet. Nie lubię pendolino, ale z zakupem "obok siebie" nie miałem nigdy problemu.

          • 0 0

      • (2)

        Taa kupilem cztery przy jednym stoliku. Kazdy siedzial przy innym.

        • 9 0

        • Szcerze mówiąc nigdy nie miałem z tym problemu.

          A przerabiałem różne opcje. Może w Twoim przypadku nie było już miejsc przy jednym stoliku?
          Co nie zmienia faktu, że kupno pendolino to zbrodnia popełniona na PKP i ktoś powinien za to pójść do więzienia.

          • 0 0

        • W PKP nawet kasjerka zgaduje miejsca próbując w kasie zrobic rezerwację obok siebie.

          • 2 0

      • Przeważnie nie znaczy zawsze. (10)

        Ostatnio mnie i mojemu dziecku przydzieliło w odstępie dwóch rzędów. Dlatego zawsze sprawdzam w schemacie pociągu i poprawiłem. Oczywiście miejsce obok było puste. Na innych kolekcjach jakoś można wprowadzić graficzny wybór miejsc.

        • 26 2

        • IT (7)

          Według PKP IC. Po co robić dobry system skoro po pierwsze i tak musi jechaćz nimi, po drugie mają zapewnione dotacje i stronę można rozwijać w nieskończoność.

          • 33 3

          • Akurat system IT mają ten sam, co Deutsche Bahn (6)

            Więc tu się dużo nie zmieni.

            • 3 11

            • DB ma nowoczesny system ze starszym ale funkcjonalnym frontem.

              A u nas jest pudrowanie trupa, czyli studenci napisali kolorowy front, a na zaplecze lepiej nie zaglądać.
              To dlatego np. jest komunikat że nie wolno otwierać systemu rezerwacji na 2 kartach przeglądarki.
              A dane wyszukiwania trzeba za każdym razem wpisywać od zera.

              • 3 0

            • Ryli? (4)

              Widziałeś kod js PKP IC. Polecam. Wygląda jak klepany przez stażystę na pierwszym roku studiów. Miernego stażystę.

              • 13 3

              • 0.o (1)

                Boli w oczy. Podejrzewam, że frontendy każdy dopisuje sam.

                Tak czy siak, poszukaj info o HAFAS, pół europy korzysta z jednego systemu.

                • 6 1

              • Nikt w Europie nie korzysta z backendu rodem z lat 90.

                To dlatego że propozycje zmian były zignorowane. Polecam poczytać Rynek Kolejowy etc.
                Hafas ma tu mało do rzeczy

                • 0 0

              • co "ryli"? (1)

                odróżniasz frontend od backendu? Za całą logikę biznesową odpowiada HAFAS, czyli to co powiedział ci kolega wyżej, jest prawdą

                • 6 1

              • Hafas to tylko kolejna waratwa od frontu

                Problemem jest backend rodem ze średniowiecza https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Kurs%2790

                To dlatego Hafas za granicą ma o wiele większe możliwości.

                • 0 0

        • No dobra

          Ja już umiem schematy Pendolino i IC na pamięć :), w IC kurnika bo przedziałowe są dla mnie za ciasne a na "fyrst klas" mnie nie stać

          • 0 0

        • Ale nie da sie

          • 2 0

    • PKP była celowo wykańczana przez polskojęzycznych polityków (3)

      Sprzedaż lukratywnej PKP-Energetyki, kupno na idiotycznych warunkach pendolino itp itd.
      No ale kolekcjoner zegarków jest zadowolony,

      wygugluj poniższy tekst - tak się wykańcza Polskę:

      Polska zamówiła pociągi Pendolino, które nadają się do jazdy w Europie. Warunki dofinansowania inwestycji z Brukseli zablokowały jednak szybkim pociągom kursy poza wyznaczonymi trasami. Czy ten zakaz to efekt lobbingu Deutsche Bahn?
      (..)
      Możliwości techniczne pendolino można by lepiej wykorzystać, gdyby skierowano je na trasy zagraniczne. W Polsce pociągi nie pohulają, bo prędkość 200 km/h mogą osiągnąć tylko na liczącym 80 km odcinku między Olszamowicami i Zawierciem. Od strony technicznej pociągi Pendolino dla PKP Intercity są gotowe do wyjazdu na trasy międzynarodowe, bo taki był wymóg kontraktowy - przyznaje Nicolas Halamek, dyrektor zarządzający Alstom Transport w Polsce.

      Na pokładach zostały zainstalowane systemy zasilania i sterowania ruchem wymagane w Austrii, Czechach i Niemczech. Dostarczony tabor spełnia też europejskie normy interoperacyjności TSI. Jedyną barierą jest dopuszczenie do eksploatacji, czyli homologacja na terenie sąsiednich krajów. W umowie PKP Intercity z Alstomem jest zapis, że producent pociągów zobowiązuje się do uzyskania homologacji dla trzech wymienionych państw, ale dopiero po pięciu latach od dostawy ostatniego składu.

      Ale nawet w 2020 r. pociągi nie będą mogły wyjechać za granicę z powodu wytycznych dotyczących unijnego dofinansowania.
      (...)
      To oznacza, że PKP do 2025 r. nie będą mogły korzystać z pendolino w walce o klientów na trasach zagranicznych. Chodzi głównie w rywalizację z Deutsche Bahn. Od osoby zaangażowanej w projekt wiemy, że ograniczenia dofinansowania dla polskich pendolino wynikają częściowo z układów między kolejami europejskimi. Chodzi o argument nieuczciwej konkurencji z przewoźnikami, którzy kupowali używany tabor bez unijnej pomocy. Przedstawiciele DB mają duży wpływ na organy unijne. Niemcy byliby w stanie zablokować dofinansowanie dla zakupu pendolino, gdyby nie zostały wprowadzone ograniczenia ich użytkowania za granicą - usłyszeliśmy nieoficjalnie.

      • 6 9

      • (2)

        Sama prawda

        • 4 5

        • g@wno prawda (1)

          • 0 1

          • przejrzyj na oczy

            • 1 0

  • Nowe trasy

    Jak zwykle zadęcie! A SKMki łączącej Pruszcz z Wrzeszczem i dalej to się nie da wprowadzić? SKM powinna jeżdzić od Tczewa do Wejherowa> Od razu zmalałyby korki na Trakcie św.Wojciecha

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane