• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Konkurencja w komunikacji: nowi przewoźnicy sporo tańsi od ZKM-u

Michał Brancewicz
17 listopada 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Hybrydowy autobus (ponownie) na ulicach Gdańska
Możliwe, że właśnie takie autobusy marki Solbus będą od przyszłego roku woziły pasażerów gdańskiej komunikacji miejskiej. Możliwe, że właśnie takie autobusy marki Solbus będą od przyszłego roku woziły pasażerów gdańskiej komunikacji miejskiej.

Od nowego roku na 15 gdańskich liniach pasażerów będą wozić PKS Gdańsk i warszawski Warbus. Firmy zaoferowały znacznie niższe stawki niż dotychczasowy przewoźnik - gdański ZKM.



Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku rozpisał przetarg na obsługę linii: 117, 122, 126, 143, 171, 174, 205, 207, 209, 232, 255, 256, 574, 622 i N5. Zwycięskie firmy będą woziły pasażerów przez osiem lat, do końca 2016 roku.

Przetarg podzielony został na dwa pakiety. W każdym z nich do walki włączył się dotychczasowy przewoźnik, czyli gdański ZKM. Jednak w obu przypadkach jego oferta była wyraźnie droższa niż konkurentów: proponował odpowiednio 8,59 zł (PKS - 6,52 zł) i 9,29 zł (Warbus - 6,92 zł) brutto za kilometr.

PKS zwyciężając w pierwszym pakiecie zobowiązał się do obsługi linii w kierunku południowym (174, 205, 207, 209, 232, 256, 255, 574, N5). Warbus zgarnął pakiet w stronę północną (117, 122, 126, 143, 171, 622). Podział na pakiety był celowy. Pozwoli to obu firmom dostosować zaplecze np. bazę i zajezdnię do potrzeb swoich tras.

Mimo, że obie firmy wchodzą na gdański rynek już w styczniu, nie od początku będą woziły pasażerów nowym taborem. - Przez pierwsze sześć miesięcy obowiązywania umowy dopuszczamy obsługę autobusami nie starszymi niż z 2000 r. - mówi Włodzimierz Popiołek, dyrektor ZTM. - Wynika to z tego, że przetarg ogłosiliśmy późno i firmy nie zdążą już zaopatrzyć się w nowe pojazdy.

Nowy tabor może być jednak dostarczony wcześniej niż 1 lipca 2009 r., który jest terminem ostatecznym. Od tego czasu pasażerów mają wozić autobusy nie starsze niż z 2007 roku. Zapewne będą jednak jeszcze nowsze. - Tego rocznika brakuje na rynku, więc najprawdopodobniej nie pozostanie nam nic innego jak kupić nowe z 2009 roku - przyznaje Maciej Rodowski, kierownik działu sprzedaży i marketingu PKS Gdańsk.

By obsłużyć swoje trasy PKS potrzebuje 10 autobusów przegubowych (w tym jeden rezerwowy), 4 krótkich i jednego minibusa. Zanim nie otrzyma nowych pojazdów będzie korzystał z autobusów wypożyczonych. Nie wiadomo jeszcze jakiej marki, jedyny warunek jest taki, że każdy z nich musi być niskopodłogowy. Co ciekawe, tymczasowe pojazdy nie muszą być wymalowane w barwy miejskie.

Jeśli chodzi o planowany zakup, to na razie swoje oferty PKS-owi złożyły Mercedes i Man, ale jak mówi Maciej Rodowski może zjawi się jeszcze jeden oferent.

Flota Warbusa liczyć będzie 7 autobusów przegubowych marki Solaris i 10 dwunastometrowych Solbusów SM 12 lub Solarisów. - Bardzo możliwe, że wyrobimy się w terminie i już od 1 stycznia, najpóźniej 1 lutego, będziemy dysponowali całkowicie nowym taborem - zapewnia Paweł Szymonik, prezes Warbusa.

Co ciekawe, warszawska spółka przez pewien czas zastanawiała się nad kupnem białoruskich Mazów, jednak ostatecznie wycofała się z tego pomysłu.

Bazą dla pojazdów obu firm będzie parking PKS-u, który jego część wydzierżawi Warbusowi.

Opinie (276) 9 zablokowanych

  • (2)

    nareszcie znikna stareg graty?
    szkoda, ze tylko na niektórych liniach, pozostaje miec nadzieje ,że tam gdzie nadal będzie woził ZKm-posle tam nowsze autobusy, wszak wiele linii im odpadnie.
    swoja droga, z ciekawosci co sie stanie z kierowcami którzy jezili na tych liniach? przejda do konkurencji?
    czy konkurencja, oprócz nowszych autobusów, proponuje rowniez wyzsza jakośc świadczonych usług?

    • 0 0

    • jakoś(ć) to będzie (1)

      Autobusy będą nowe przez jakiś czas. A co poza jakością autobusu stanowi o jakości usługi? Spodziewasz się stewardessy z napojami na pokładzie? No chyba że zakaz wstępu dla Renomy.
      Kierowcy zapewne będą ci sami, bo chyba nie będą dojeżdżać z W-wy. Zatrudnią zwolnionych z ZKM.

      • 0 0

      • to, ze kierowcy bedą ci sami, nie znaczy ze musi byc tak samo. pytanie czy standardy nowych firm beda takie same jak starych.
        stewardessa? aż taka wymagajaca nie jestem, wystarczy kulturalne zachowanie kierowców, z cyklu frontem do klienta, czyli nie zapomniec czy nos dla tabakiery czy tabakiera dla nosa. wszak to klient daje firmom robote, nie na odwró.

        • 0 0

  • Renoma..

    ma szlaban na te busy...

    • 0 0

  • renoma teraz będzie napadała na każdego wsiadającego do nowych busów

    skoro nie będzie tam przeprowadzała "kontroli"

    • 0 0

  • ??? (2)

    przecież renoma ma umowę z ZTM a nie ZKM Gdańsk, więc że tak powiem o co kaman ?

    • 0 0

    • Może po prostu inni przewoźnicy (1)

      nie wpuszczają renomiarzy do swoich busów, żeby im nie napaskudzili? ;)
      Nie żebym się dziwiła...

      • 0 0

      • to sie zdziwisz :)

        • 0 0

  • (1)

    "Firmy zaoferowały znacznie niższe stawki niż dotychczasowy przewoźnik - gdański ZKM."

    czy z tego wynika ze bilety będa tansze, czy ze ztm zarobi więcej?

    • 0 0

    • ztm zarobi więcej

      czyli miast dopłaci mniej

      • 0 0

  • tylko co z tego ze takie niskie stawki dali
    sugerowali sie pewnie taniejacym paliwem a tu niedlugo moze byc zonk i wszystko wroci do normy i te stawki nie beda juz obowiazywac;]

    co do Renomy.... z ciekawosci chyba sie tymi liniami przejade sprawdzic czy przypadkiem ktos nie bedzie cwaniakowac ;)

    • 1 0

  • Przydałoby się w przetargu określić że kierowcy zwycięskiej firmy zobowiązują się przestrzegać przepisów drogowych... Nie ma to jak 15 ton wjeżdżające na czerwonym świetle na skrzyżowanie - bezcenne.

    Co do zysków ZTM - nie nie zarobi więcej. Za to miasto dopłaci do komunikacji trochę mniej.

    • 0 0

  • (3)

    Firmy będą woziły pasażerów przez osiem lat, do końca 2016 roku - czemu nie przez 4 lata, 10 lat tylko właśnie przez 8?

    • 0 0

    • amortyzacja

      Amortyzacja autobusów. Wymagają nowych, więc tyle muszą jeździć.

      • 0 0

    • okres amortyzacji środków trwałych

      • 0 0

    • 8 czy 10, co to za różnica?

      • 0 0

  • kiedy będzie tańszy bilet sieciowy? (3)

    • 0 0

    • (2)

      Już dwa razy staniał. Tylko w tym roku.
      I jest już tańszy niż w Bydgoszczy...

      • 0 0

      • (1)

        wiesz kiedys jak pamietam kosztowal 75zl :D (mowie o sieciowce semestralnej) ale to bylo baaardzo dawno temu pozniej podrozal do ponad 200 teraz mam lenia i nie chce mi sie patrzec ile kosztuje ale ogolnie przy tym wzroscie sprzedazy ktory maja moga spuscic jeszcze z dyszke:)
        i niech nikt nie mowi ze paliwo drogie bo stanialo prawie zlotowke przez jakies 2-3 miechy;]

        • 0 0

        • obniżać - to ludowi pracującemu.

          Nie studentom, którzy nie wiadomo z jakiej racji już 50% ulgi mają...

          • 0 0

  • Możecie czekaćna obniżke!!!

    ZTM jest organizatorem przewozów w Gdańsku i to on nażuca ceny przewozów. Na jego zlecenie przeprowadza też kontrole biletów Renoma. Za zaoszczędzone w ten sposób pieniądze będzie mógł otworzyć nowe połączenia albo zwiękrzyć częstotliwość na innych już istniejących liniach . Co do poprawy punktualności to niestety jeżeli nie ulegną zmianom rozkłady jazdy na tych liniach nie ma mowy o punktualnym jeżdżeniu.I jeszcze jedna sprawa która mnie rozbawiła to jeden autobus rezerwowy zdeklarowany przez PKS. Te nowe to na pewno nie będą się psuły no i na pewno nie , będą miały kolizji już na początku widać wielką prowizorkę.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane