• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Konkurencja w komunikacji: nowi przewoźnicy sporo tańsi od ZKM-u

Michał Brancewicz
17 listopada 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Hybrydowy autobus (ponownie) na ulicach Gdańska
Możliwe, że właśnie takie autobusy marki Solbus będą od przyszłego roku woziły pasażerów gdańskiej komunikacji miejskiej. Możliwe, że właśnie takie autobusy marki Solbus będą od przyszłego roku woziły pasażerów gdańskiej komunikacji miejskiej.

Od nowego roku na 15 gdańskich liniach pasażerów będą wozić PKS Gdańsk i warszawski Warbus. Firmy zaoferowały znacznie niższe stawki niż dotychczasowy przewoźnik - gdański ZKM.



Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku rozpisał przetarg na obsługę linii: 117, 122, 126, 143, 171, 174, 205, 207, 209, 232, 255, 256, 574, 622 i N5. Zwycięskie firmy będą woziły pasażerów przez osiem lat, do końca 2016 roku.

Przetarg podzielony został na dwa pakiety. W każdym z nich do walki włączył się dotychczasowy przewoźnik, czyli gdański ZKM. Jednak w obu przypadkach jego oferta była wyraźnie droższa niż konkurentów: proponował odpowiednio 8,59 zł (PKS - 6,52 zł) i 9,29 zł (Warbus - 6,92 zł) brutto za kilometr.

PKS zwyciężając w pierwszym pakiecie zobowiązał się do obsługi linii w kierunku południowym (174, 205, 207, 209, 232, 256, 255, 574, N5). Warbus zgarnął pakiet w stronę północną (117, 122, 126, 143, 171, 622). Podział na pakiety był celowy. Pozwoli to obu firmom dostosować zaplecze np. bazę i zajezdnię do potrzeb swoich tras.

Mimo, że obie firmy wchodzą na gdański rynek już w styczniu, nie od początku będą woziły pasażerów nowym taborem. - Przez pierwsze sześć miesięcy obowiązywania umowy dopuszczamy obsługę autobusami nie starszymi niż z 2000 r. - mówi Włodzimierz Popiołek, dyrektor ZTM. - Wynika to z tego, że przetarg ogłosiliśmy późno i firmy nie zdążą już zaopatrzyć się w nowe pojazdy.

Nowy tabor może być jednak dostarczony wcześniej niż 1 lipca 2009 r., który jest terminem ostatecznym. Od tego czasu pasażerów mają wozić autobusy nie starsze niż z 2007 roku. Zapewne będą jednak jeszcze nowsze. - Tego rocznika brakuje na rynku, więc najprawdopodobniej nie pozostanie nam nic innego jak kupić nowe z 2009 roku - przyznaje Maciej Rodowski, kierownik działu sprzedaży i marketingu PKS Gdańsk.

By obsłużyć swoje trasy PKS potrzebuje 10 autobusów przegubowych (w tym jeden rezerwowy), 4 krótkich i jednego minibusa. Zanim nie otrzyma nowych pojazdów będzie korzystał z autobusów wypożyczonych. Nie wiadomo jeszcze jakiej marki, jedyny warunek jest taki, że każdy z nich musi być niskopodłogowy. Co ciekawe, tymczasowe pojazdy nie muszą być wymalowane w barwy miejskie.

Jeśli chodzi o planowany zakup, to na razie swoje oferty PKS-owi złożyły Mercedes i Man, ale jak mówi Maciej Rodowski może zjawi się jeszcze jeden oferent.

Flota Warbusa liczyć będzie 7 autobusów przegubowych marki Solaris i 10 dwunastometrowych Solbusów SM 12 lub Solarisów. - Bardzo możliwe, że wyrobimy się w terminie i już od 1 stycznia, najpóźniej 1 lutego, będziemy dysponowali całkowicie nowym taborem - zapewnia Paweł Szymonik, prezes Warbusa.

Co ciekawe, warszawska spółka przez pewien czas zastanawiała się nad kupnem białoruskich Mazów, jednak ostatecznie wycofała się z tego pomysłu.

Bazą dla pojazdów obu firm będzie parking PKS-u, który jego część wydzierżawi Warbusowi.

Opinie (276) 9 zablokowanych

  • Obniżek cen biletów nie będzie... (1)

    ...bo ch*jligani z LG dewastują przystanki i środki komunikacji miejskiej :P. Z czegoś trzeba naprawy sfinansować...

    • 0 0

    • no tych 4 (dobrze pamietam?) ktorych zlapali juz po malu zbiera ponad 40 tys zeby zaplacic za to co zdewastowali:)

      • 0 0

  • No na Pana ... zastępcy Renomy szykują się kolejne miliony w nastęopnych ltach (1)

    ehh jak to dobrze znać Lisickiego...

    Nie dość że Renoma dała o wiele wyższą stawke za kontrole wygrywają przetarg...

    zobaczycie jak będzie wyglądać kontrola od stycznia
    sprawdzą 2-3 osoby w tramwaju co zajmie 5-6 min i 10zł skasowane z urzędu mista za kontrole.

    Najgorsze że każdy wie o powiązaniach Lisieckiego z Ojcem
    i każdy wie że dlatego mieli 100% z mandatów
    i nikt nic nie robi.... ...

    • 0 0

    • badz pierwszy zrob cos;]

      • 0 0

  • Słupsk już pożegnał Ikarusy (1)

    niech Gdańsk się ich szybciutko pozbędzie...

    • 0 0

    • Jeszcze będziemy za nimi płakać.

      • 0 0

  • PKS (1)

    szkoda, że PKS nie potrafi być tak wyrozumiały cenowo na trasach wykraczających poza miasto, do okolicznych wiosek... ja sama mieszkam niecałe 30 km od Gdańska, i jak mam płacić 8 zł za bilet w jedną stronę, to jest to naprawdę spory wydatek... a przy okazji trzeba się użerać z wszystkowiedzącym kierowcą, który uważa się za najważniejszego w tym biznesie, bo dobrze wie że następny autobus odjeżdża za 4 godziny... i z roku na rok coraz mniej autobusów,i kolejne podwyżki, bo rzekomo się nie opłaca! może gdyby obniżyli trochę ceny to więcej osób by korzystało z ich usług, ale ja osobiście wole chyba podejść 3 km do przystanku obsługiwanego przez inną firmę!

    • 0 0

    • no juz nie przesadzaj ze za 30 km 8 pln to drogo ...

      • 0 0

  • Bilety i inne bzdety

    Będzie tak jak w Gdyni. Jeden zarząd i bilety a wielu przewożników.

    • 0 0

  • glupota ludzka nie zna granic (2)

    Zmienia sie przewoznik a nie organizator komunkacji miejskiej !!
    A zatem:
    1. ceny biletow u kazdego z przewoznika sa takie same bo to nie on ustala ceny a ztm
    2. podrozowaz mozna na tym samym bilecie calodobowym czy sieciowym po calym gdansku u kazdego z 3 przewoznikow bo jw napisane to nie oni maja wplyw na cene i rodzaj biletow
    3. dlaczego renoma mialaby nie sprawdzac biletow na trasach obslugiwanych przez nowych przewoznikow? oczywiscie, ze bedzie to robic bo nie z przewoznikami podpisuje umowe a z ztm czy tam urzedem miasta

    czy to naprawde tak trudno pojac?
    ludzie ogarnijcie sie

    • 0 0

    • Takiś pewny? (1)

      Takie informacje powinny być napisane wprost, a nie pozostawiane do domysłów. Niestety, czego wymagać od dziennikarzy bezmyślnych (a raczej "cytowaczy" nieswoich tekstów) w tym kraju.

      • 0 0

      • tak jestem taka pewnA, po co pisac cos co dla kazdego inteligentnego albo chociaz troche myslacego czlowieka jest oczywiste

        zreszta artykul byl o nowych przewoznikach , a nie biletach czy renomie

        • 0 0

  • Cóż za nowatorski pomysł!!! hihihi (4)

    Rzeczywiście Gdańsk jak zwykle wyważa otwarte drzwi...

    W Gdyni działa to już od lat. Jest konkurencja ze strony ZKM, Gryf, PKS Wejherowo i PKS Gdańsk i Veolia na niektórych trasach.
    Dla klientów nie ma różnicy, bo pojazdy są niebiesko-białe i w środku podobnie wystandaryzowane...

    Ciekawe czy ten "techniczny problem" uda się rozwiązać od razu, czy dopiero po roku lub dwóch, jak ludzie będą się dezorientować...

    Brawo Gdańsk miasto XX wieku :)

    • 0 0

    • (2)

      Oto następny, co udaje, że jest mądry...

      PKS w gdańskiej komunikacji miejskiej jeździ na E od dobrych 2 lat..

      • 0 0

      • łał!!!! aż na jednej lini???? no niezłe cacko :) (1)

        • 0 0

        • Jeszcze jest linia 262 (PKS Wejherowo), 149 i 512 (Planetobus), 283 (Gryf).
          Również ZKM jeździ na 264 i 275 na zasadach komercyjnych po wygranym rok temu przetargu.

          • 0 0

    • osskaa

      zastanawia mnie jedno, jaki masz w tym cel by podjudzać niechęć pomiędzy Gdynianami a Gdańszczanami- chyba że jesteś kibolem... to wiele wyjaśnia

      • 0 0

  • (1)

    to co teraz jak mam bilet semestralny to już nie dojade na nim do sopotu?? O co kaman?? Wkurza mnie już ta Komuna(kacja)!!! Precz z ZTK niech ktoś inny ja przejmie przecież oni nie potrafią obsługiwać miasta, niech ktoś im pokaże jak sie to robi :/

    • 0 0

    • Po pierwsze, co to jest ZTK?
      Po drugie, na bilecie dojedziesz w to samo miejsce co dotychczas...

      Wystarczy po prostu ze zrozumieniem przeczytać tekst żeby zrozumieć, że zmienia się tylko przewoźnik (nie będzie to teraz ZKM a PKS i WARBUS) a nie organizator transportu czyli ZTM...

      • 0 0

  • (2)

    Warbus wygrał przetarg a dopiero teraz szuka kierowców . A skąd oni będą ? Albo emeryci z ZKM albo z upadłego Planetobusa albo ...wcale ich nie znajdzie . Jak ktoś myśli , że autobusy Warbusu będą szybciej jechać w korkach to cgyba jest idiotą . I ten tekst : będą korzystać z baz PKS jako parkingu . A gdzie będzie robiony przegląd codzienny? Naprawy ? Nowy sprzęt wymaga nieraz więcej uwagi bo się po prostu dociera . Warbus zaproponował najniższą stawkę za kilometr . A czyim kosztem ? Pensji dla pracowników czy też może rezygncją z serwisu sprzętu , co będzie niebezpieczne dla bezpieczeństwa pasażerów . Tylko w teorii wszystko jest takie kolorowe...

    • 0 0

    • moze poprostu to inaczej zorganizowana firma

      pewnie z ZKM dalej siedzi stara komuna, wiec nie problem byc tanszym od nich :)

      • 0 0

    • warbus idzie śladem firmy Ornowski Travel z Rumi

      obsługującej linie ZKM Gdynia i prawdopodobnie tak samo skończy, gdyż OT wszedł w stan agonalny. Na początku były ochy i achy, wozy w leasingu fabrycznie nowe, zaniżanie stawek i ... zonk ! zderzenie z twardą, komunikacyjną rzeczywistością. Wozy nie okazały się tak trwałe jak zapowiadał producent, a brak fachowego serwisu stan zapaści pogłębiał. Proponowanie przez Warbus kierowcom 12-tu zł/godz. zahacza o śmieszność, kiedy np. PKM Gdynia płaci 15 + bogaty pakiet socjalny ( m.in. jubilatki, wczasy " pod gruszą, trzynastki, wysługę lat itp. ). A kierowców z kat. D zaczyna brakować i nic nie wskazuje na to, że będzie lepiej. Jeżeli wozy wytrzymają pięć lat to będzie sukces a kary umowne z tytułu niewykonanych kursów rozłożą tą firmę na łopatki. ale przez 5 lat miasto jelenia wykożysta i tak się można bujać zmieniając przewoźników co jakiś czas.

      • 0 0

  • (1)

    Planetobus był tak chwalony tu na forum . Jacy mili kierowcy , czysto w środku autobusów . Same peany ...I co ??? GÓWNO . Planetobus padł i od stycznia śladu po nim nie będzie . Dlaczego ? Bo takie małe firmy nie mają szans na rynku , po prostu .

    • 0 0

    • Planetobus za duzo kombinował

      Jak jezdzili niby za tramwaj to kombinowali z kilometrami i probowali naciagnac. Miasto sie kapneło co jest grane i nie przedłuzyło im licencji. Takze Planetobus PAPA

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane