• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Konkurencja w komunikacji: nowi przewoźnicy sporo tańsi od ZKM-u

Michał Brancewicz
17 listopada 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Hybrydowy autobus (ponownie) na ulicach Gdańska
Możliwe, że właśnie takie autobusy marki Solbus będą od przyszłego roku woziły pasażerów gdańskiej komunikacji miejskiej. Możliwe, że właśnie takie autobusy marki Solbus będą od przyszłego roku woziły pasażerów gdańskiej komunikacji miejskiej.

Od nowego roku na 15 gdańskich liniach pasażerów będą wozić PKS Gdańsk i warszawski Warbus. Firmy zaoferowały znacznie niższe stawki niż dotychczasowy przewoźnik - gdański ZKM.



Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku rozpisał przetarg na obsługę linii: 117, 122, 126, 143, 171, 174, 205, 207, 209, 232, 255, 256, 574, 622 i N5. Zwycięskie firmy będą woziły pasażerów przez osiem lat, do końca 2016 roku.

Przetarg podzielony został na dwa pakiety. W każdym z nich do walki włączył się dotychczasowy przewoźnik, czyli gdański ZKM. Jednak w obu przypadkach jego oferta była wyraźnie droższa niż konkurentów: proponował odpowiednio 8,59 zł (PKS - 6,52 zł) i 9,29 zł (Warbus - 6,92 zł) brutto za kilometr.

PKS zwyciężając w pierwszym pakiecie zobowiązał się do obsługi linii w kierunku południowym (174, 205, 207, 209, 232, 256, 255, 574, N5). Warbus zgarnął pakiet w stronę północną (117, 122, 126, 143, 171, 622). Podział na pakiety był celowy. Pozwoli to obu firmom dostosować zaplecze np. bazę i zajezdnię do potrzeb swoich tras.

Mimo, że obie firmy wchodzą na gdański rynek już w styczniu, nie od początku będą woziły pasażerów nowym taborem. - Przez pierwsze sześć miesięcy obowiązywania umowy dopuszczamy obsługę autobusami nie starszymi niż z 2000 r. - mówi Włodzimierz Popiołek, dyrektor ZTM. - Wynika to z tego, że przetarg ogłosiliśmy późno i firmy nie zdążą już zaopatrzyć się w nowe pojazdy.

Nowy tabor może być jednak dostarczony wcześniej niż 1 lipca 2009 r., który jest terminem ostatecznym. Od tego czasu pasażerów mają wozić autobusy nie starsze niż z 2007 roku. Zapewne będą jednak jeszcze nowsze. - Tego rocznika brakuje na rynku, więc najprawdopodobniej nie pozostanie nam nic innego jak kupić nowe z 2009 roku - przyznaje Maciej Rodowski, kierownik działu sprzedaży i marketingu PKS Gdańsk.

By obsłużyć swoje trasy PKS potrzebuje 10 autobusów przegubowych (w tym jeden rezerwowy), 4 krótkich i jednego minibusa. Zanim nie otrzyma nowych pojazdów będzie korzystał z autobusów wypożyczonych. Nie wiadomo jeszcze jakiej marki, jedyny warunek jest taki, że każdy z nich musi być niskopodłogowy. Co ciekawe, tymczasowe pojazdy nie muszą być wymalowane w barwy miejskie.

Jeśli chodzi o planowany zakup, to na razie swoje oferty PKS-owi złożyły Mercedes i Man, ale jak mówi Maciej Rodowski może zjawi się jeszcze jeden oferent.

Flota Warbusa liczyć będzie 7 autobusów przegubowych marki Solaris i 10 dwunastometrowych Solbusów SM 12 lub Solarisów. - Bardzo możliwe, że wyrobimy się w terminie i już od 1 stycznia, najpóźniej 1 lutego, będziemy dysponowali całkowicie nowym taborem - zapewnia Paweł Szymonik, prezes Warbusa.

Co ciekawe, warszawska spółka przez pewien czas zastanawiała się nad kupnem białoruskich Mazów, jednak ostatecznie wycofała się z tego pomysłu.

Bazą dla pojazdów obu firm będzie parking PKS-u, który jego część wydzierżawi Warbusowi.

Opinie (276) 9 zablokowanych

  • KONKURENCJO

    najważniejsze to zwiększyć czestotliowość na liniach:174, 205,
    207, 232, bo są to linie bardzo rzadkie.., a ludzie muszą stać
    po kilkanaście/lub dziesiąt minut.. jak się spoźnią na określony kurs,
    i jeszcze istotna sprawa, Szanowni Państwo operatorzy na w/w liniach, nie kierujcie autobusów przegubowych na linie, które
    kursując, będą pokonywały wzniesienia.., np. po opadach śniegu..

    • 0 0

  • 256

    FAJNIE JAK BY 256 PRZEDŁUŻYLI BY DO KOLBUD.

    • 0 0

  • UWAGA (2)

    Podobno na tych liniach mają obowiązywać bilety z miast z których są przewoźnicy, także uwaga ludki bo będzie zamieszanie

    • 0 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Nie będzie żadnego zamieszania i proszę bzdur na tym forum nie pisać.

      • 0 0

  • wreszcie! (4)

    Najwyższa pora. W bydzi od ponad roku 1 z linii obsługuje warszawski prywatny przewoźnik, kursuje regularnie ponad 20 nowiuśkich, lśniących solarisów.

    • 0 0

    • eee sorry, ale......... (3)

      ....... co to jest bydzi?

      • 0 0

      • (2)

        bydzia, to zdaje sie Bydgoszcz

        • 0 0

        • (1)

          aż 1 linie obsługuje - to sporo

          • 0 0

          • za to najważniejszą - obsługiwaną przez 20 wozów

            • 0 0

  • Powiedzcie mi która spółka kupiłaby nowe autobusy mając roczną umowę? Podpowiem: żadna. Wybór taki nowe autobusy - wieloletnia umowa, stare graty - krótka umowa. A poza tym chyba umowy w życiu nie widzieliście na oczy jak myślicie że można potem standardów obsługi nie spełniać.

    A z innej beczki: czy ktoś się orientuje jak jest rozliczany ZKM z powodu niepunktualności spowodowanej korkami? Bo umowy dają możliwość niezgodności z rozkładem o kilka minut a wiemy jak wygląda rzeczywistość. Ktoś wie jak to jest rozliczane?

    • 0 0

  • i bardzo dobrze!

    Spóźniające się autobusy, brud, awarie, niemili kierowcy - taki jest właśnie ZKM. Przez lata nie robił z tego nic, bo wiedział, że ma monopol. Teraz to się zmieni - najwyższy czas powiedzieć ZKM-owi STOP !!

    • 0 0

  • Wreszcie nowoczesne autobusy w Gdańsku

    Nikt nie zaryzykuje kupna nowego autobusu na rok - w osiem lat może się spłacić. A rok 2007 to ideał w porównaniu do Ikarusów np. na lini 171. konkurencja powinna byc wszędzie.

    • 0 0

  • Niech Gdynia uczy się od Gdańska (2)

    W Gdyni przetargi są organizowane maksymalnie na 2 -3 lata na i jeden lub kilka pojazdów - nie więcej i nie muszą byc to nowe autobusy, broń boze z klimatyzacja. I jaki mamy efekt - ano taki ze w Gdyni przetargi są z góry "ustawione konkurencyjnie" - żadna firma z zewnątrz, z poza ZKM Gdyni układu nie przystapi do przetargu. Żadnen przewoźnik nie zaryzykuje - nie ma gwarancji zwrotu amortyzacji nowo zakupionego pojazdu w ciągu 2 lat.
    Gdańsk poszedł w doskonały przykład warszawski - ZTM W-wa organizuje przetargi "pakietowe" tak aby przewoźnik mógł śmiało przystapic do przetargu... mam nadzieje że w Gdyni pojawia sie długoterminowe wielopojazdowe przetargi a nie co teraz od 15 lat jest - kpina w biały dzień a nie konkurencja - autobusami z demobilu - nie wazne że autobus jest z 1993 roku ważne że ładnie polakierowany i niskopodłogowy.

    • 0 0

    • Ale Profesorowi - dytrektorowi tak wygodniej

      Po co w Gdyni prawdziwa konkurencja - wazne ze publika kupuje ze gdyńska komunikacja jest doskonała a to ze droga w utrzymaniu to juz nie wazne

      • 0 0

    • o ho

      Pracownicy spółeczek komunalnych się odezwali.

      • 0 0

  • A CO Z TABLICAMI ELEKTRONICZNYMI NA PRZYSTANKACH ?!! (1)

    MIAŁY BYĆ 1 GRUDNIA, DZIŚ MAMY 17 LISTOPAD I JAK ICH NIE BYŁO TAK ICH NIE MA.

    • 0 0

    • nie ma i nie będzie

      w następnym roku najszybciej

      • 0 0

  • mam takie pytanie (4)

    ZKM kupił ostatnio 45 nowych Solarisów. Co z nimi będzie, skoro ZKM przegrał te dwa przetargi?

    • 0 0

    • (2)

      parę postów wyżej ktoś płakał, że na Jasień trupy jeżdżą...

      • 0 0

      • czyli nie będą stały na zajezdni, tylko pójdą w trasę (1)

        zamiast Ikarusów, right?

        • 0 0

        • śmieszny jesteś, stały w zajezdni? przy takich brakach? (..)

          • 0 0

    • Nie martw sie beda

      Przetarg sie przedłuzył i stad takie opoznienie

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane