- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (247 opinii)
- 2 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (273 opinie)
- 3 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (147 opinii)
- 4 Nabrzeże Hanzy na Wyspie Spichrzów (141 opinii)
- 5 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej (51 opinii)
- 6 Nocna akcja SAR na Bałtyku (67 opinii)
Konkurencja w komunikacji: nowi przewoźnicy sporo tańsi od ZKM-u
Od nowego roku na 15 gdańskich liniach pasażerów będą wozić PKS Gdańsk i warszawski Warbus. Firmy zaoferowały znacznie niższe stawki niż dotychczasowy przewoźnik - gdański ZKM.
Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku rozpisał przetarg na obsługę linii: 117, 122, 126, 143, 171, 174, 205, 207, 209, 232, 255, 256, 574, 622 i N5. Zwycięskie firmy będą woziły pasażerów przez osiem lat, do końca 2016 roku.
Przetarg podzielony został na dwa pakiety. W każdym z nich do walki włączył się dotychczasowy przewoźnik, czyli gdański ZKM. Jednak w obu przypadkach jego oferta była wyraźnie droższa niż konkurentów: proponował odpowiednio 8,59 zł (PKS - 6,52 zł) i 9,29 zł (Warbus - 6,92 zł) brutto za kilometr.
PKS zwyciężając w pierwszym pakiecie zobowiązał się do obsługi linii w kierunku południowym (174, 205, 207, 209, 232, 256, 255, 574, N5). Warbus zgarnął pakiet w stronę północną (117, 122, 126, 143, 171, 622). Podział na pakiety był celowy. Pozwoli to obu firmom dostosować zaplecze np. bazę i zajezdnię do potrzeb swoich tras.
Mimo, że obie firmy wchodzą na gdański rynek już w styczniu, nie od początku będą woziły pasażerów nowym taborem. - Przez pierwsze sześć miesięcy obowiązywania umowy dopuszczamy obsługę autobusami nie starszymi niż z 2000 r. - mówi Włodzimierz Popiołek, dyrektor ZTM. - Wynika to z tego, że przetarg ogłosiliśmy późno i firmy nie zdążą już zaopatrzyć się w nowe pojazdy.
Nowy tabor może być jednak dostarczony wcześniej niż 1 lipca 2009 r., który jest terminem ostatecznym. Od tego czasu pasażerów mają wozić autobusy nie starsze niż z 2007 roku. Zapewne będą jednak jeszcze nowsze. - Tego rocznika brakuje na rynku, więc najprawdopodobniej nie pozostanie nam nic innego jak kupić nowe z 2009 roku - przyznaje Maciej Rodowski, kierownik działu sprzedaży i marketingu PKS Gdańsk.
By obsłużyć swoje trasy PKS potrzebuje 10 autobusów przegubowych (w tym jeden rezerwowy), 4 krótkich i jednego minibusa. Zanim nie otrzyma nowych pojazdów będzie korzystał z autobusów wypożyczonych. Nie wiadomo jeszcze jakiej marki, jedyny warunek jest taki, że każdy z nich musi być niskopodłogowy. Co ciekawe, tymczasowe pojazdy nie muszą być wymalowane w barwy miejskie.
Jeśli chodzi o planowany zakup, to na razie swoje oferty PKS-owi złożyły Mercedes i Man, ale jak mówi Maciej Rodowski może zjawi się jeszcze jeden oferent.
Flota Warbusa liczyć będzie 7 autobusów przegubowych marki Solaris i 10 dwunastometrowych Solbusów SM 12 lub Solarisów. - Bardzo możliwe, że wyrobimy się w terminie i już od 1 stycznia, najpóźniej 1 lutego, będziemy dysponowali całkowicie nowym taborem - zapewnia Paweł Szymonik, prezes Warbusa.
Co ciekawe, warszawska spółka przez pewien czas zastanawiała się nad kupnem białoruskich Mazów, jednak ostatecznie wycofała się z tego pomysłu.
Bazą dla pojazdów obu firm będzie parking PKS-u, który jego część wydzierżawi Warbusowi.
Opinie (276) 9 zablokowanych
-
2008-11-17 11:27
KONKURENCJO
najważniejsze to zwiększyć czestotliowość na liniach:174, 205,
207, 232, bo są to linie bardzo rzadkie.., a ludzie muszą stać
po kilkanaście/lub dziesiąt minut.. jak się spoźnią na określony kurs,
i jeszcze istotna sprawa, Szanowni Państwo operatorzy na w/w liniach, nie kierujcie autobusów przegubowych na linie, które
kursując, będą pokonywały wzniesienia.., np. po opadach śniegu..- 0 0
-
2008-11-17 11:45
256
FAJNIE JAK BY 256 PRZEDŁUŻYLI BY DO KOLBUD.
- 0 0
-
2008-11-17 12:00
UWAGA (2)
Podobno na tych liniach mają obowiązywać bilety z miast z których są przewoźnicy, także uwaga ludki bo będzie zamieszanie
- 0 0
-
Opinia została zablokowana przez moderatora
-
2008-11-18 08:13
Nie będzie żadnego zamieszania i proszę bzdur na tym forum nie pisać.
- 0 0
-
2008-11-17 12:00
wreszcie! (4)
Najwyższa pora. W bydzi od ponad roku 1 z linii obsługuje warszawski prywatny przewoźnik, kursuje regularnie ponad 20 nowiuśkich, lśniących solarisów.
- 0 0
-
2008-11-17 12:01
eee sorry, ale......... (3)
....... co to jest bydzi?
- 0 0
-
2008-11-17 12:17
(2)
bydzia, to zdaje sie Bydgoszcz
- 0 0
-
2008-11-17 16:12
(1)
aż 1 linie obsługuje - to sporo
- 0 0
-
2008-11-18 08:13
za to najważniejszą - obsługiwaną przez 20 wozów
- 0 0
-
2008-11-17 12:30
Powiedzcie mi która spółka kupiłaby nowe autobusy mając roczną umowę? Podpowiem: żadna. Wybór taki nowe autobusy - wieloletnia umowa, stare graty - krótka umowa. A poza tym chyba umowy w życiu nie widzieliście na oczy jak myślicie że można potem standardów obsługi nie spełniać.
A z innej beczki: czy ktoś się orientuje jak jest rozliczany ZKM z powodu niepunktualności spowodowanej korkami? Bo umowy dają możliwość niezgodności z rozkładem o kilka minut a wiemy jak wygląda rzeczywistość. Ktoś wie jak to jest rozliczane?- 0 0
-
2008-11-17 12:34
i bardzo dobrze!
Spóźniające się autobusy, brud, awarie, niemili kierowcy - taki jest właśnie ZKM. Przez lata nie robił z tego nic, bo wiedział, że ma monopol. Teraz to się zmieni - najwyższy czas powiedzieć ZKM-owi STOP !!
- 0 0
-
2008-11-17 12:42
Wreszcie nowoczesne autobusy w Gdańsku
Nikt nie zaryzykuje kupna nowego autobusu na rok - w osiem lat może się spłacić. A rok 2007 to ideał w porównaniu do Ikarusów np. na lini 171. konkurencja powinna byc wszędzie.
- 0 0
-
2008-11-17 12:45
Niech Gdynia uczy się od Gdańska (2)
W Gdyni przetargi są organizowane maksymalnie na 2 -3 lata na i jeden lub kilka pojazdów - nie więcej i nie muszą byc to nowe autobusy, broń boze z klimatyzacja. I jaki mamy efekt - ano taki ze w Gdyni przetargi są z góry "ustawione konkurencyjnie" - żadna firma z zewnątrz, z poza ZKM Gdyni układu nie przystapi do przetargu. Żadnen przewoźnik nie zaryzykuje - nie ma gwarancji zwrotu amortyzacji nowo zakupionego pojazdu w ciągu 2 lat.
Gdańsk poszedł w doskonały przykład warszawski - ZTM W-wa organizuje przetargi "pakietowe" tak aby przewoźnik mógł śmiało przystapic do przetargu... mam nadzieje że w Gdyni pojawia sie długoterminowe wielopojazdowe przetargi a nie co teraz od 15 lat jest - kpina w biały dzień a nie konkurencja - autobusami z demobilu - nie wazne że autobus jest z 1993 roku ważne że ładnie polakierowany i niskopodłogowy.- 0 0
-
2008-11-17 13:24
Ale Profesorowi - dytrektorowi tak wygodniej
Po co w Gdyni prawdziwa konkurencja - wazne ze publika kupuje ze gdyńska komunikacja jest doskonała a to ze droga w utrzymaniu to juz nie wazne
- 0 0
-
2008-11-17 14:58
o ho
Pracownicy spółeczek komunalnych się odezwali.
- 0 0
-
2008-11-17 12:53
A CO Z TABLICAMI ELEKTRONICZNYMI NA PRZYSTANKACH ?!! (1)
MIAŁY BYĆ 1 GRUDNIA, DZIŚ MAMY 17 LISTOPAD I JAK ICH NIE BYŁO TAK ICH NIE MA.
- 0 0
-
2008-11-17 16:01
nie ma i nie będzie
w następnym roku najszybciej
- 0 0
-
2008-11-17 12:58
mam takie pytanie (4)
ZKM kupił ostatnio 45 nowych Solarisów. Co z nimi będzie, skoro ZKM przegrał te dwa przetargi?
- 0 0
-
2008-11-17 15:34
(2)
parę postów wyżej ktoś płakał, że na Jasień trupy jeżdżą...
- 0 0
-
2008-11-17 16:00
czyli nie będą stały na zajezdni, tylko pójdą w trasę (1)
zamiast Ikarusów, right?
- 0 0
-
2008-11-17 21:46
śmieszny jesteś, stały w zajezdni? przy takich brakach? (..)
- 0 0
-
2008-11-19 19:38
Nie martw sie beda
Przetarg sie przedłuzył i stad takie opoznienie
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.