• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Konkurencyjna dla Trójmiasta marina powstanie koło Rewy?

Katarzyna Moritz
1 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Marina miałaby powstać na obecnie podmokłych łąkach, widocznych z lewej strony na zdjęciu.
  • Obecnie są tam pozostałości dawnych kanałów.
  • Pomysł mariny wzorowano na sieci kanałów w Giethoorn w Holandii.

Na terenie historycznych holenderskich kanałów w okolicach Rewy ma powstać marina dla nawet 2 tys. jachtów. Prace mają ruszyć w 2020 roku. Jej powstanie może mieć kolosalny wpływ na rozwój żeglarstwa w naszym regionie.



Czy budowa tej mariny będzie konkurencyjna dla Trójmiasta?

Obecnie w marinach całego Trójmiasta przy Zatoce Gdańskiej i w jej pobliżu (na Martwej Wiśle czy Motławie), jest oficjalnie około 700 miejsc do cumowania jachtów. W planach na najbliższe lata są jeszcze rozbudowy mariny przy ul. Szopy (o 60 miejsc), przy Wyspie Sobieszewskiej (około 150 miejsc) czy w Gdyni przy molo rybackim (120 miejsc). Zaletą marin przy Zatoce jest to, że mogą tam wchodzić duże, niekiedy mierzące nawet 25 m długości żaglowce o dużym zanurzeniu.

Tymczasem nieopodal Trójmiasta, dla obecnie podmokłych łąk wokół Mostów i Rewy, od trzech lat trwają prace koncepcyjne, by powstała olbrzymia marina na 2 tys. jednostek, głównie jachtów turystycznych, o maksymalnej długości do 8 m.

- Budowa tej mariny będzie miała bardzo duży wpływ na całą północną część województwa - podkreśla Marek Lis, inicjator budowy mariny. - Pomysł budowy wziął się z konfliktu z PGiNG, która na tych podmokłych łąkach chciała zbudować kawerny [pojemniki na gaz - red.].
Mieszkańcy postanowili sami wykorzystać ten obszar w pobliżu zatoki, w obawie, by znów nie pojawiły się na niego zakusy w postaci przemysłowych inwestycji. Łąki te są pocięte siecią historycznych kanałów, częściowo zachowanych, pamiętających XVI w., gdyż pierwotnie wykonali je Holendrzy, sprowadzeni w te okolice przez zakonników.

Marina na 260 jednostek w Gdyni z lotu ptaka. Marina na 260 jednostek w Gdyni z lotu ptaka.
Rada programowa, która powstała w sprawie budowy Ekomariny, bo tak nazwano projekt, szukała analogii w Giethorm w Holandii, a nawet w Chinach.

Dlaczego ma to być Ekomarina inna od wszystkich?

- Aby marina powstała w morzu, potrzebne są tony betonu i stali na budowę odpornego i wytrzymałego falochronu. My nie chcemy walczyć z morzem, chcemy wykopać kanał w głąb lądu na 400 m, zakończony śluzą w okolicy ul. Wałowej w Rewie, a za nią, i to niewielkim kosztem, powstanie sieć kanałów o szerokości 6 m i głębokości ok. 1 m - wyjaśnia Marek Lis.

Pomysł mariny koło Rewy wzorowany jest na holendrskich kanałach w Giethoorn.



Twórca pomysłu słusznie podkreśla, że okolice Rewy, Rumi, Wejherowa, Mostów, kompletnie nie są wykorzystane pod względem turystyki wodnej, mimo że są w sąsiedztwie zatoki. W najbliższej okolicy nie ma żadnej profesjonalnej mariny, choć z tego miejsca w ciągu jednego dnia można dopłynąć do jednego z ośmiu wybranych portów i przystani leżących w promieniu Zatoki Puckiej, na Półwysep Helski, czy nawet do Gdyni, gdzie można spędzić parę godzin i wrócić.

Marina przy ul. Szafarnia w Gdańsku na ponad 60 miejsc będzie przedłużona do ul. Szopy na kolejne 60 miejsc.  Na ponad 100 miejsc jest też w Gdańsku marina w Górkach Zachodnich. Marina przy ul. Szafarnia w Gdańsku na ponad 60 miejsc będzie przedłużona do ul. Szopy na kolejne 60 miejsc.  Na ponad 100 miejsc jest też w Gdańsku marina w Górkach Zachodnich.
- Mazury - tradycyjne miejsce wypoczynku warszawiaków, mogą zostać zmienione na tereny położone w naszej gminie. Morze jest ciekawsze pod względem korzystania z jachtów i do tego większość budowanych jednostek spełnia wymogi żeglugi na naszym akwenie (na jachtach sypia się zwykle tylko w sezonie letnim, zaś wiosną i jesienią śpi się w pensjonatach, bo wygodniej, a pływa się za dnia na łodziach). Dzięki temu wydłużyłby się też u nas sezon turystyczny, bo żegluje się od maja do października - podkreśla Marek Lis.
Budowa mariny wstępnie ma pochłonąć 100 mln zł. W projekt zaangażowała się w gmina Kosakowo, która przygotowuje koncepcje mariny i zabezpieczyła wstępnie fundusze w wieloletniej prognozie finansowej na uruchomienie projektu.

Środki mają być pozyskane między innymi z funduszy unijnych i z Urzędu Marszałkowskiego.

Marina na ponad 100 miejsc przy molo w Sopocie. Marina na ponad 100 miejsc przy molo w Sopocie.
- Jest obecnie 81 właścicieli tych gruntów. Będą one podzielone na mniejsze działki i sprzedane. Uzyskane w ten sposób fundusze będzie można przeznaczyć na sfinansowanie własnych inwestycji, związanych z powstającą bazą żeglarską, np. na budowę pensjonatu, baru, czy przeznaczyć odcinek należącego do niego nabrzeża na cumowisko - wyjaśnia Lis.
Jeszcze w tym roku ma być wykonana ewidencja geodezyjna i wykup od melioracji istniejących kanałów, co spowoduje, że gmina Kosakowo będzie ich właścicielem. Gmina w ramach projektu poszerzy do sześciu metrów wszystkie tory wodne oraz przejmie od każdego właściciela pas o szerokości sześciu metrów od brzegu z uznaniem służebności tego terenu. Powstaną tam trasy spacerowe i ścieżki rowerowe do wspólnego użytkowania dla żeglarzy i turystów.

Wizualizacja nowej mariny na 120 jachtów, która ma powstać przy molo rybackim w Gdyni. Wizualizacja nowej mariny na 120 jachtów, która ma powstać przy molo rybackim w Gdyni.
Co ważne dla mieszkańców Trójmiasta, trzymanie w tej marinie własnej jednostki wiązałoby się nie tylko ze stosunkowo niedługą wyprawą do niej, ale też z zakładanymi mniejszymi niż w Trójmieście kosztami zimowania, za które w Gdyni należy zapłacić ok. 6 tys. zł rocznie.

Opinie (186) 8 zablokowanych

  • hmmm (3)

    marina na terenie Natura 2000 ???
    ciekawe....

    • 11 0

    • a jeszcze tam drzew nie wycięli i krzewów?

      • 4 0

    • Ekomarina (1)

      poza naturą 2000 najłatwiej wejść na naszą stronę na Fscebooku Ekomarina i w załącznikach fotografie obejrzeć gdzie ma być Pozdrawiam

      • 0 4

      • Jakim cudem "poza naturą 2000"?

        Spójrz ciołku na mapę obszarów natura 2000 i przestań kłamać!

        • 2 0

  • kryzys polska w ruinie a nie ma gdzie yachtów cumować

    • 2 2

  • Kanały

    Zróbcie lepiej kanały jak na filmie

    • 1 0

  • z tego co wiem to tam jest rezerwat

    czyli cd dewastacji środowiska. Czy naprawde tylko kasa sie liczy?

    • 8 0

  • mam pomysł wytnijmy wszystko w pień

    po co nam zieleń:lasy, parki, rezerwaty itd. Czy każdy skrawek trzeba zabudować?
    Przykro patrzec w jakim to wszytsko kierunku idzie

    • 7 0

  • dojazd (1)

    A ja zamiast mariny to chcę autobus do pucka przez łąki,to nie wiele kosztuje a mieszkańcy mieliby. dojazd do gminy.Może warto pomyśleć o mieszkańcach.W porównaniu do kosztów budowy mariny to grosze a jakie udogodnienie.

    • 8 0

    • Ekomarina

      W Giethornie działa transport autobusowy do miejscowości sąsiednich bez jakichkolwiek dotacji gminnych Dlaczego Bo to firmy oprzewozowe walczą o prawo obsługi tych połączęń jako najbardziej dochodowych Ich odwiedza 1 milion turystów rocznie a unas jak 100 000 będzie to to wszystko i musimy jako gmina dopłacać kilka milionów do połączęń nawet z Gdynią

      • 0 3

  • Rewa jest spoko :)

    • 2 2

  • szczur i jego grupa ma w d... marine w miescie

    wola zamykac ulice robic biegi i wybudowali kolejke na kamienna gore -banda

    • 5 0

  • zamiast mariny w gdyni szczur zrobil lotnisko

    buhahaha chyba bedzie latal ze swoimi urzedasami jak pis sie dobierze za te koszty

    • 3 1

  • Dlaczego morze się cofnęło? (2)

    Podczepiam się do tematu mariny z tym pytaniem, ale nurtuje mnie, co się dzieje z poziomem morza? Ostatnio, gdzieś od miesiąca, po ostatnim topnieniu lodu, brzeg morza w Sopocie cofnął się o kilkanaście metrów. W ostatnią niedzielę małe molo naprzeciw zatoki Sztuki było nadal na suchym.
    Ciekawa jestem, czy to widać także w innych miejscowościach, czy tylko w Sopocie?

    • 1 0

    • Ekomarina (1)

      Też to widziałem To efekt budowy marin na morzu a nie jak u nas w głębi lądu Jak się buduje marinę i tym samym zakłuca bieg prądów wodnych to mamy efekt usypywania piasku Niedługo będzie molo na piasku

      • 2 4

      • To jest MORZE!

        W głąb lądu to - jak sam powiedziałeś - ma ponoć prowadzić na czterysta metrów długi kanał. Taki kanał będzie cały czas mocno zapiaszczany, a po pierwszym silniejszym wietrze wody w nim będzie ledwo po kostki....
        Jeszcze bardziej podatna na zapiaszczanie będzie droga wodna na dnie zatoki, bez której nie będzie można dopłynąć do tego kanału - i to nawet z zanurzeniem poniżej 1 metra (co jest na morzu śmieszne).
        Wszystko to byłoby trzeba co rusz pogłębiać i oznaczać na nowo. A i tak spora część Januszów mazurskiego żeglowania zaliczała by każdą okoliczną mieliznę...

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane