• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Konserwator nie zgadza się na remont Długiego Targu

Katarzyna Moritz
12 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Nawierzchnia Długiego Targu to od wielu lat zła wizytówka miasta. Nawierzchnia Długiego Targu to od wielu lat zła wizytówka miasta.

Jeszcze we wrześniu miały ruszyć wyczekiwane prace remontowe nawierzchni Długiego Targu zobacz na mapie Gdańska. Nowy wojewódzki konserwator zabytków nie zgodził się jednak na remont nawierzchni z użyciem proponowanych materiałów, gdyż byłoby to "działanie szkodliwe dla charakteru najbardziej reprezentacyjnej ulicy".



Czy zgadzasz się z obecną decyzją konserwatora zabytków?

W lipcu Gdański Zarząd Dróg i Zieleni rozstrzygnął postępowanie, które wyłoniło wykonawcę nowej nawierzchni na Długim Targu. Pracę za niespełna 2 mln zł miała wykonać firma Strabag.

Na odcinku od Ratusza Głównomiejskiego do Zielonej Bramy, na pasie pomiędzy istniejącymi słupami oświetlenia ulicznego, zamiast szarych, popękanych, granitowych płyt i granitowej kostki, miały się pojawić nowe płyty granitowe w kolorze jasnoszarym o chropowatej fakturze po bokach, a w środku traktu czerwona, kamienna kostka.

Za niespełna 2 mln zł Długi Targ zyska nową nawierzchnię



- Z przykrością informujemy, że Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków (PWKZ) odmówił wydania pozwolenia na przeprowadzenie zapowiadanych wcześniej prac remontowych zdegradowanej nawierzchni ul. Długi Targ. Wcześniej, tj. w dniu 17 maja 2019 roku PWKZ wydał pozytywną opinię odtworzenia nawierzchni ulicy Długi Targ - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ.
Na podstawie pierwszej decyzji GZDiZ wszczął procedury przetargowe oraz złożył wniosek o wydanie pozwolenia na prowadzenie robót budowlanych (remontu nawierzchni) na ul. Długi Targ na Głównym Mieście w Gdańsku.

Decyzja konserwatora w sprawie przeprowadzenia remontu jest niezbędna, gdyż Długi Targ znajduje się w układzie urbanistycznym Gdańska wpisanym do rejestru zabytków.

Tak może wyglądać Droga Królewska po rewitalizacji



Od 5 czerwca urzęduje nowy wojewódzki konserwator - Igor Strzok, który kolejną decyzją nie wydał pozwolenia na przeprowadzenie prac remontowych Długiego Targu. Dlaczego?

W uzasadnieniu decyzji czytamy m.in.:

"Z analizy złożonej dokumentacji projektowej wynika, iż inwestycja przewiduje wymianę części nawierzchni Długiego Targu płyt kamiennych o formacie i kolorystyce obiegających od istniejącego materiału. W ocenie PKWZ byłoby to działanie szkodliwe dla charakteru najbardziej reprezentacyjnej ulicy zabytkowego wnętrza urbanistycznego."

Igor Strzok został wojewódzkim konserwatorem zabytków



- W tym projekcie kolorystyka i forma, którą proponował inwestor, była charakterystyczna dla nowoczesnych ciągów pieszych, i nie spełniała wymogów dla zespołu staromiejskiego - precyzuje Marcin Tymiński, rzecznik PWKZ.
Ponadto konserwator zauważa, że projekt dotyczył wymiany nawierzchni Długiego Targu na obszarze miedzy latarniami, co oznacza, że wymieniony byłby centralny pas, od bramy Zielonej do fontanny Neptuna. Tymczasem największe spękania występują od latarń w bok, co według tego projektu nie było by wymienione.

- Do podpisania umowy z wykonawcą na realizację robót była niezbędna pozytywna decyzja PWKZ. Odmowa wydania pozwolenia PWKZ uniemożliwia niestety podpisanie umowy z wykonawcą, tym samym rozpoczęcie prac zaplanowanych do realizacji w 2019 roku - wyjaśnia Magdalena Kiljan. - Pozytywna opinia jest "przyrzeczeniem" wydania pozytywnej decyzji. Uzasadnienie odmowy PWKZ wskazujące na format i kolorystykę płyt zostało zaakceptowane w opinii konserwatora, a wykonawca zobowiązany do remontu w zgodzie z wytycznymi konserwatora i wymiany płyt o identycznej kolorystyce jak istniejąca. To na podstawie opinii PWKZ i w zgodzie z nią powstał projekt budowlany.

GZDiZ zapowiada, że rozważa decyzję o odwołaniu się od decyzji konserwatora, ma na to 14 dni, to jednak może opóźnić wykonanie prac. Pierwotnie zakładano, że zaczną się one 15 września i zakończą po trzech miesiącach. Inwestor może się też zwrócić o nowe wytyczne konserwatorskie i procedować projekt.

Obecną nawierzchnię ul. Długi Targ stanowią zarówno płyty granitowe, jak i kostka kamienna. W efekcie eksploatacji część płyt posiada pęknięcia i wyszczerbienia. Z tego względu są mało komfortowe dla poruszających się ulicą pieszych. Dodatkowo nawierzchnia nie jest dostosowana do obsługi imprez masowych organizowanych na Długim Targu, a także do ruchu pojazdów służb komunalnych.

Zaplanowane na jesień prace miały na celu poprawę jakości nawierzchni poprzez zastosowanie płyt granitowych. Tym samym na Długim Targu przywrócony miał zostać układ formy przestrzennej, który wykonany został w latach 1971-1973. Wówczas wykonano przebudowę nawierzchni całego Traktu Królewskiego, zastępując kostkę brukową płytami granitowymi.
Wiosną powstała koncepcja przebudowy Drogi Królewskiej. Projekt zakłada wykonanie nawierzchni w kolorach czerwonougrowych, nawiązujących do koloru płyt balastowych, tworzących dziś nawierzchnię Traktu Królewskiego. One same zostaną wykorzystane do odtworzenia zarysu dawnych przedproży. Wiosną powstała koncepcja przebudowy Drogi Królewskiej. Projekt zakłada wykonanie nawierzchni w kolorach czerwonougrowych, nawiązujących do koloru płyt balastowych, tworzących dziś nawierzchnię Traktu Królewskiego. One same zostaną wykorzystane do odtworzenia zarysu dawnych przedproży.

Miejsca

Opinie (348) ponad 20 zablokowanych

  • Ciekawe, czy pajac był w Krakowie?

    • 7 12

  • Tory tramwajowe (7)

    Tą ulicą kiedyś jeździły tramwaje. Dla odtworzenia wartości historycznych należy odbudować te dawne tory tramwajowe.

    • 22 14

    • i puscic na Orunie.

      • 3 2

    • to byly tramwaje konne! (5)

      a w kier. orunii jezdzila 6, ktorej petla byla przez targ weglowy (dookola lotu, wowczas salonu meblowego)

      • 1 6

      • Tramwaje (1)

        byly to normalne tramwaje.

        • 5 0

        • Trolle nie znaja Gdanska wiec smaruja bzdety.

          • 5 0

      • jakie konne ? (1)

        Do ok. 1963 roku jeździły przez Długą normalne tramwaje.
        Dopiero po wybudowaniu Podwala Przedmiejskiego (dawniej Trasa WZ później Leningradzka) przeniesiono tam linię tramwajową.

        • 10 0

        • konne

          tramwaj konny czasami jeździł Drogą Królewską w czasie Dni Gdańska.

          • 3 4

      • tramwaj na Orunię

        Przed wojną , przed 1939 rokiem jak i po wojnie od Katowni na Orunię jeździł tramwaj nr 6, jeździły one co 10 minut.

        • 4 1

  • Drzew tam nasadzac.

    • 17 3

  • Coś w tym jest.

    Byle tylko alternatywą nie był taki bruk, jaki leży na Moście Zielonym.

    • 12 3

  • Nie ruszac tej nawierzchni. Postarza ulice a o to chodzi. Chcecie sie czuc jak na placu przed jakas galeria hndlowa, nową i plastykową?

    • 25 7

  • Decyzja konserwatora jest bardziej, niż kuriozalna. (6)

    Mógłbym zrozumieć, gdyby projekt przewidywał zniszczenie resztek oryginalnej, przedwojennej infrastruktury, czy ingerował w jakiś sposób w któryś z pozostałych zabytków(ostał się jakiś po IIWŚ?). Tu konserwator uzurpuje sobie prawo do oceny kolorystycznej, gdzie brak merytorycznego uzasadnienie, a arbitralne spojrzenie konserwatora na dobór kolorów.

    • 17 45

    • chyba nie wiesz czym jest percpecja barwna. (3)

      NA to sie przechodzi testy jak na sluch muzyczny.

      • 8 5

      • (1)

        tak no to powiedz jakie kolory beda pasowały do pstrokatego Długiego Targu

        • 4 1

        • to trzeba zadbac by ogrodki tam byly bardziej jednolite barwie i w odcieniach.

          • 3 3

      • ciekawe - to co ma być w harmonii chromatycznej Długiego Targu?

        • 0 0

    • Ty i rozumowanie to dwie sprzeczności.

      • 1 1

    • nic nie wiesz w ty temacie, sory.

      • 2 1

  • Gdańsk sie pieknie rozwija. Zobaczcie jaka piekna galerie forum mamy w panoramie teraz.

    • 13 8

  • Ale to oczywiste że pisowski cep zrobi wszystko (2)

    aby remontu nie było.Taka natura tej nacji.

    • 17 32

    • A co zrobi taki cep, jak ty? Puści hejt, jak widać.

      • 6 4

    • A taki capital jak ty , chcial zrobić przekręt z paskudna czerwoną kostka i się nie udalo.

      • 2 0

  • koleżka Sellina działa w pełnej krasie (1)

    • 16 13

    • Co ci ugniata kopułkę?

      • 4 5

  • Nie podoba mi sie ta nowa wizualizacja !!! To by wyglądałoby jak zwykła kostka Polbruku (3)

    To co jest teraz wygląda dużo lepiej - trzeba to tylko naprawić po tych autach co tam ciągle jeżdżą.
    I nie piszcie o wojnie PO-PIS bo jeżeli coś jest brzydkie to jest i tyle.. !

    • 40 10

    • wypowiadasz się na podstawie nieudanej wizualizacji

      • 0 4

    • trzeba być ślepym żeby dopatrzeć się tam polbruku

      • 0 2

    • dokladnie, chyba chcieli zeby wygladalo jak zamek w malborku hehe

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane