• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Konserwator opracowuje wytyczne dla remontów historycznych ulic

Szymon Zięba
18 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Nawierzchnia Drogi Królewskiej wymaga rewitalizacji. Trwają rozmowy między urzędnikami, w jaki sposób ma ona zostać wykonana.
  • Nawierzchnia Drogi Królewskiej wymaga rewitalizacji. Trwają rozmowy między urzędnikami, w jaki sposób ma ona zostać wykonana.
  • Nawierzchnia Drogi Królewskiej wymaga rewitalizacji. Trwają rozmowy między urzędnikami, w jaki sposób ma ona zostać wykonana.

Powstaną wytyczne dla remontów nawierzchni ulic, chodników i placów w historycznym centrum Gdańska. Ma być w nich balans między wygodą spacerowiczów, a troską o historyczny charakter tych miejsc. Dokument, który będzie gotowy wiosną, opracowuje Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków wspólnie z Narodowym Instytutem Dziedzictwa.



Jak oceniasz stan historycznych ulic w Gdańsku?

Kilka dni temu zwróciliśmy uwagę, że przeprowadzone w ostatnich latach modernizacje historycznych gdańskich ulic, np. Św. Ducha, Chmielnej czy Złotników, wyszły im na dobre pod względem wizualnym, ale w większości przypadków nie udało się tego pogodzić z wygodą spacerujących nimi przechodniów.

Wynika to po części z tego, że Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków ma wysokie wymagania w stosunku do remontów historycznych ulic. Stało się tak np. na ul. Ogarnej, gdzie projektanci chcieli zniwelować różnice między jezdnią a chodnikiem, zlikwidować krawężniki a nawierzchnię wyłożyć szlifowaną kostką brukową. Na przeszkodzie stanęła jednak znajdująca się pod asfaltem oryginalna kostka brukowa, miejscami pochodząca z XIX wieku.

Latem zeszłego roku wojewódzki konserwator zablokował także planowany remont fragmentu Długiego Targu, który był w przededniu rozstrzygnięcia przetargu na wykonawstwo.

Niewykluczone jednak, że urzędnikom - miejskim i konserwatorowi - ostatecznie uda się dojść do porozumienia w tych kwestiach.

Balans pomiędzy wygodą a historią



Ma temu pomóc powstający właśnie dokument. Opisane zostaną w nim wymogi dla projektantów, pracujących nad zmianami ulic w historycznym centrum Gdańska.

Marcin Tymiński, rzecznik PWKZ zapowiada, że będzie w nich zachowany balans pomiędzy wygodą spacerowiczów, a historią miasta.

- Dokument dotyczy ulic nie tylko w Głównym Mieście, ale Starym Mieście, na części Długich Ogrodów, Biskupiej Górce, Dolnym Mieście i nielicznych już niestety fragmentach Wyspy Spichrzów, gdzie możliwe jest jeszcze zachowanie i remont historycznych nawierzchni - wylicza Marcin Tymiński. - O jego szczegółach na razie trudno mówić, ponieważ są one w trakcie opracowywania. Wiadomo jednak, że konserwator nie może zgodzić się np. na "zawężenie" ul. Szerokiej ogródkami restauracyjnymi, bo byłoby to niezgodne z dawnym charakterem najszerszej ulicy tej części miasta. Podobnie rzecz wygląda z historycznym brukiem na ul. Ogarnej, który nawet jeżeli został przykryty asfaltem, to nie może on zostać usunięty podczas remontu.
Na ul. Ogarnej planowano modernizację chodnika wraz z modernizacją nawierzchni jezdni. Na przeszkodzie stanął historyczny bruk.

 Na ul. Ogarnej planowano modernizację chodnika wraz z modernizacją nawierzchni jezdni. Na przeszkodzie stanął historyczny bruk.

Propozycje dotyczące Długiego Targu



Propozycja konserwatora ma zostać przekazana władzom miasta. Podobnie jak rozwiązania dotyczące tymczasowego remontu nawierzchni Długiego Targu.

- Proponujemy m.in. komfortowy gładki pas centralny dla pieszych (przecinany jedynie obecnymi cienkimi liniami ciemnej kostki łupanej) i bliższe tradycyjnym formom pasy bruku łupanego wzdłuż elewacji Długiego Targu - tłumaczy rzecznik konserwatora.
Wcześniej, według planów miasta, na odcinku od Ratusza Głównomiejskiego do Zielonej Bramy, na pasie pomiędzy istniejącymi słupami oświetlenia ulicznego, zamiast szarych, popękanych, granitowych płyt i granitowej kostki, miały się pojawić nowe płyty granitowe w kolorze jasnoszarym o chropowatej fakturze po bokach. Pośrodku traktu zaplanowano czerwoną, kamienną kostkę.

Zabytki w Trójmieście. Co warto zobaczyć?



Miejscy urzędnicy: wytyczne to krok w dobrym kierunku



Zdaniem miejskich urzędników inicjatywa konserwatora to krok w dobrym kierunku. Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przyznaje, że informacja o działaniach podjętych przez PWKZ do niego dotarła, choć konkretów dokumentu nie zna.

- Uważam, że to bardzo dobrze, że takie wytyczne powstają i zostaną oficjalnie przedstawione. Miasto ma bowiem dosyć ambitne plany rewitalizacji ulic w historycznym centrum Gdańska, w związku z czym prowadzone są spory - oczywiście merytoryczne - z wojewódzkim konserwatorem. Jest to całkowicie naturalne, a ich źródła upatruję w tym, że niedawno najwyraźniej lekko zmieniły się konserwatorskie zalecenia, czego wynikiem jest m.in. problem z remontem ulic Ogarnej czy Długiego Targu - mówi Mieczysław Kotłowski.
Dyrektor GZDiZ dodaje, że w sprawie tej drugiej ulicy "trwa dyskusja", która ma doprowadzić do konsensusu między oczekiwaniami konserwatora a wizją miasta.

- Główne rozmowy dotyczą zwłaszcza tematu jakości ruchu pieszych po Długim Targu. Jesteśmy obecnie po kilku spotkaniach z konserwatorem, podczas których wymieniliśmy się wizjami dotyczącymi remontu traktu, również w tymczasowej wersji - podsumowuje Kotłowski.

Latem Drogą Królewską (ul. Długą i Długim Targiem) spacerują tłumy turystów. Film archiwalny.



Miejsca

Opinie (125) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (5)

    Ta stara kostka i tak dobrze wygląda jak na 300 lat.Obecnie jak kładą to już po kilku latach się zapada i flansuje...prawdziwych kamieniarzy już nie ma..Shadow and dust jak mawiał Proximo.

    • 57 8

    • Jak z terminowością decyzji? (1)

      Gwiazda architektury światowej zadowoliła się stołkiem z nadania urzędniczym czy to miernota co poucza innych żeby zaleczyć kompleksy?

      • 5 5

      • sam sobie odpowiedziałeś.

        Miernota jak wszyscy upolitycznieni urzędnicy w Gdańsku

        • 1 2

    • Może twoim zdaniem stara kostka jest najlepsza. Ale ja mieszkam (2)

      w Głównym Mieście i codziennie chodzę po tej kostce. Nie jest łatwo. Szczególnie żona nie może wychodzić z domu na obcasach bo skręca sobie kostkę. Pytanie. Czy Główne Miasto jest wyłącznie dla zagranicznych turystów? Im i tak jest wszystko jedno. Tragicznie wygląda "łaciata" Długa i Długi Targ. Był całkiem niezły projekt. Nie przeszedł przez sito konserwatora. Ale nie ma nic w zmian. I jak znam realia Polski to Trakt Królewski zostanie tak jak dziś przez najbliższe 10 lat. Tego chcemy?

      • 5 6

      • (1)

        często tak skręca sobie tę kostkę?

        • 6 2

        • wystarczy, żeby sobie raz skręciła by skłonić decydentów do uwzględnienia potrzeb

          nie tylko kobiet chodzących w obuwiu na wysokich obcasach, ale i wielu innych osób poruszających się tam nie tylko pieszo, ale również na rowerach i hulajnogach.

          • 2 2

  • (6)

    Może konserwator w końcu sięgnie po rozum do głowy, że mamy XXI wiek. Zabytki, zabytkami, ale ludzie żyją i mieszkają tu i teraz!

    • 64 80

    • xxx (2)

      ludzie i deweloperzy cooo?

      • 13 9

      • (1)

        Gdzie mieszkasz? Pod mostem? Czy może jak większość w blokowiskach wybudowanych przez deweloperów!

        • 9 8

        • My chcemy szkło i ledy

          zabytki to za dobre dla nas. To nie Amsterdam czy Londyn.

          • 0 2

    • W czasie kiedy powstawała pierwotna zabudowa Głównego Miasta... (1)

      nawierzchnie ulic stanowił miejscami bruk z kamienia polnego (kocie łby), miejscami glinobitka i związane z tym błoto, kurz i pył.. W XX wieku wymyślono nawierzchnie t.zw. "bezpylne": asfalt lub płyty kamienne o dużych powierzchniach.
      Teraz wracamy do średniowiecza - brawo!!!

      • 9 14

      • a jeszcze wcześniej błoto, uklepana glina, może położone łodygi trzcin.

        • 5 0

    • Stare miasto to nie bieżnia

      Ma być po staremu

      • 5 11

  • a dla mnie należy odtworzyć torowisko, niekoniecznie od razu puszczać tramwaje (4)

    ale pokazać że dawniej była to ważna droga i tramwaj był tam podstawowym środkiem transportu

    • 32 47

    • torowisko 21 wieku

      po co nam atrapa ?

      • 6 5

    • podstawowym sposobem poruszania się po trakcie królewskim było zawsze chodzenie pieszo

      tramwaj to tylko dodatkowy środek transportu. Pod koniec XIX wieku w wielu miastach Europy (w tym także w Gdańsku) ważnym środkiem lokomocji był także rower. Obecnie miasto deklaruje, że będzie stosowało następującą hierarchię priorytetów: ruch pieszy, rowerowy, transport zbiorowy, pojazdy dostawcze, prywatny samochód osobowy na samym dole piramidy. Szkoda, że nie przekłada się to na konkretne decyzje w wielu przypadkach.

      • 0 1

    • Tak - można takie naklejki torów naklejać gdzie były...

      • 0 0

    • W 1964 jechałem tam tramwajem konnym. W albumach fotografików można to zobaczyć. Gdzie teraz stoi ten tramwaj???

      • 0 0

  • Myślałem, że takie rzeczy istnieją od dawna (2)

    • 19 3

    • Konserwator z nadania PiSuaru pewnie każe najpierw wyremontować ulicę kaczyniaka :)

      • 2 0

    • Poprzedni konserwatorzy, zapewne z komunistycznym rodowodem, nie robili takich rzeczy.

      Podchodzili indywidualnie do każdego miejsca. Teraz będziemy mieli wytyczne jak ta lala.

      • 0 0

  • (6)

    Nic nie stoi na przeszkodzie żeby połączyć historię z nowoczesnością !!!

    • 43 4

    • Konserwator z PiS wie wszystko lepiej

      • 4 5

    • historię i tradycję z nowoczesnością można łączyć na wiele różnych sposobów (4)

      W historycznym centrum Krakowa ulice są wykładane szlifowaną kostką granitową, a nie kocimi łbami, tak jak na wielu ulicach historycznej części Gdańska (bez sensu).

      • 6 0

      • Tak, ale kostką dobrej jakości, nie chińską

        • 1 0

      • (2)

        Stara Oliwa. Zobacz jak tam jest historyczna kostka. Tam sie samochodem nie da jechać

        • 3 0

        • Wczoraj pogotowie wiozło mnie z złamaniem,wyłem z bólu na tej nawierzchni. (1)

          Czy my mieszkańcy nie możemy sprawy do sądu oddać,przecież tu się żyć nie da a ile starszych ludzi u lekarza się spotyka na Polankach w przychodni po wywróceniu się na tej nawierzchni.

          • 2 1

          • stara oliwa

            • 2 0

  • Byle nie Januszokostki rodem z Wrzeszczańskiego Wajdeloty (1)

    Która mimo braku zimy topnieje w oczach.

    • 41 7

    • Jezdnia na Wajdeloty jest kiepska. To fakt.

      Ale chodnik jest super

      • 8 0

  • Nikt nie chce "nowoczesnego" stylu (6)

    Żaden rowerowy aktywista, żadna madka z curką w wózku ani paniusia w szpilkach wcale nie walczą tutaj o jakieś "nowoczesne" chodniki. Cokolwiek to znaczy. Chodzi po prostu o poszanowanie wszystkich użytkowników tej przestrzeni, także tych z ograniczoną mobilnością. I nikt nie mówi tutaj o betonowej, płaskiej nawierzchni, tylko o historyzującym chodniku, który spełnia standardy XXI wieku.
    Drogi panie konserwatorze, kocie łby i drobna, nieszlifowana kostka to nie jest coś, po czym przyjemnie się chodzi,.

    • 57 19

    • Ale wy nie macie po tym chodzić

      jest rydwan i można jeździć

      • 6 9

    • Popieram (1)

      Ja mam delikatną skórę i chodzenie po kocich łbach i innych kamieniach sprawia mi ból. W szpilkach nie chodzę.

      • 5 5

      • Do roboty się weź, następna księzniczka na ziarnku grochu. Masakra.

        • 4 9

    • To nie chodź, narzekasz bo pewnie Ci się kulasy w rurkach pałamią haha. Poprosimy dla księcia chodniki z puchu.

      • 2 8

    • To nie chodz!

      • 0 3

    • Ortografia. Zamiast uczęszczać do szkoły narkotyzowales się!!!!!

      • 0 0

  • Dlaczego miasto potrzebuje takich wytycznych? (1)

    Chyba w interesie urzędników również powinno być zachowanie historycznej wizji miasta, jak np. przy budowie Forum Gdańsk ;-)

    • 24 16

    • Konserwator zabytków zawsze powinien dać wytyczne. Wtedy zawsze to jedna cegiełka więcej do nie spartaczenia roboty.

      • 7 4

  • (2)

    Ten konserwator wszystko blokuje

    • 48 30

    • Czego wymagac

      od czlowieka ktory zostal,jak za komuny pr,ywieziony w teczce z zadaniem postawionym prxez partie

      • 1 1

    • taaaaaa,a poprzednicy zakrywali oczy i na wszystko się zgadzali

      Pierwszy, który stanowczo postawił się układowi pomiędzy inwestorami, a miastem.
      Jeszcze nim powstał PIS, Strzok miał wystarczające kompetencje i doświadczenie, by zostać WKZ.

      • 1 1

  • (3)

    Konserwator wszystko blokuję żeby ludzie mogli narzekać że samorząd nic nie robi. A jak nie jest robione to wina UM, a nie konserwatora który wszytko blokuję.

    • 54 39

    • Tobie też szare komórki się zablokowały !

      • 8 7

    • To na bank zamach na wolny Gdańsk haha.

      • 2 5

    • Ty masz niestety zablokowane szare komórki.

      • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane