- 1 Majaland: znamy termin otwarcia i cennik (299 opinii)
- 2 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (538 opinii)
- 3 Duży gmach w centrum powstał w 8 miesięcy (22 opinie)
- 4 Kolejni Terytorialsi złożyli przysięgę (154 opinie)
- 5 Nie wiedzą, kto leży w tych grobach (113 opinii)
- 6 Były senator skazany na więzienie (375 opinii)
Konserwator opracowuje wytyczne dla remontów historycznych ulic
Powstaną wytyczne dla remontów nawierzchni ulic, chodników i placów w historycznym centrum Gdańska. Ma być w nich balans między wygodą spacerowiczów, a troską o historyczny charakter tych miejsc. Dokument, który będzie gotowy wiosną, opracowuje Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków wspólnie z Narodowym Instytutem Dziedzictwa.
Wynika to po części z tego, że Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków ma wysokie wymagania w stosunku do remontów historycznych ulic. Stało się tak np. na ul. Ogarnej, gdzie projektanci chcieli zniwelować różnice między jezdnią a chodnikiem, zlikwidować krawężniki a nawierzchnię wyłożyć szlifowaną kostką brukową. Na przeszkodzie stanęła jednak znajdująca się pod asfaltem oryginalna kostka brukowa, miejscami pochodząca z XIX wieku.
Latem zeszłego roku wojewódzki konserwator zablokował także planowany remont fragmentu Długiego Targu, który był w przededniu rozstrzygnięcia przetargu na wykonawstwo.
Niewykluczone jednak, że urzędnikom - miejskim i konserwatorowi - ostatecznie uda się dojść do porozumienia w tych kwestiach.
Balans pomiędzy wygodą a historią
Ma temu pomóc powstający właśnie dokument. Opisane zostaną w nim wymogi dla projektantów, pracujących nad zmianami ulic w historycznym centrum Gdańska.
Marcin Tymiński, rzecznik PWKZ zapowiada, że będzie w nich zachowany balans pomiędzy wygodą spacerowiczów, a historią miasta.
- Dokument dotyczy ulic nie tylko w Głównym Mieście, ale Starym Mieście, na części Długich Ogrodów, Biskupiej Górce, Dolnym Mieście i nielicznych już niestety fragmentach Wyspy Spichrzów, gdzie możliwe jest jeszcze zachowanie i remont historycznych nawierzchni - wylicza Marcin Tymiński. - O jego szczegółach na razie trudno mówić, ponieważ są one w trakcie opracowywania. Wiadomo jednak, że konserwator nie może zgodzić się np. na "zawężenie" ul. Szerokiej ogródkami restauracyjnymi, bo byłoby to niezgodne z dawnym charakterem najszerszej ulicy tej części miasta. Podobnie rzecz wygląda z historycznym brukiem na ul. Ogarnej, który nawet jeżeli został przykryty asfaltem, to nie może on zostać usunięty podczas remontu.
Propozycje dotyczące Długiego Targu
Propozycja konserwatora ma zostać przekazana władzom miasta. Podobnie jak rozwiązania dotyczące tymczasowego remontu nawierzchni Długiego Targu.
- Proponujemy m.in. komfortowy gładki pas centralny dla pieszych (przecinany jedynie obecnymi cienkimi liniami ciemnej kostki łupanej) i bliższe tradycyjnym formom pasy bruku łupanego wzdłuż elewacji Długiego Targu - tłumaczy rzecznik konserwatora.
Wcześniej, według planów miasta, na odcinku od Ratusza Głównomiejskiego do Zielonej Bramy, na pasie pomiędzy istniejącymi słupami oświetlenia ulicznego, zamiast szarych, popękanych, granitowych płyt i granitowej kostki, miały się pojawić nowe płyty granitowe w kolorze jasnoszarym o chropowatej fakturze po bokach. Pośrodku traktu zaplanowano czerwoną, kamienną kostkę.
Zabytki w Trójmieście. Co warto zobaczyć?
Miejscy urzędnicy: wytyczne to krok w dobrym kierunku
Zdaniem miejskich urzędników inicjatywa konserwatora to krok w dobrym kierunku. Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przyznaje, że informacja o działaniach podjętych przez PWKZ do niego dotarła, choć konkretów dokumentu nie zna.
- Uważam, że to bardzo dobrze, że takie wytyczne powstają i zostaną oficjalnie przedstawione. Miasto ma bowiem dosyć ambitne plany rewitalizacji ulic w historycznym centrum Gdańska, w związku z czym prowadzone są spory - oczywiście merytoryczne - z wojewódzkim konserwatorem. Jest to całkowicie naturalne, a ich źródła upatruję w tym, że niedawno najwyraźniej lekko zmieniły się konserwatorskie zalecenia, czego wynikiem jest m.in. problem z remontem ulic Ogarnej czy Długiego Targu - mówi Mieczysław Kotłowski.
Dyrektor GZDiZ dodaje, że w sprawie tej drugiej ulicy "trwa dyskusja", która ma doprowadzić do konsensusu między oczekiwaniami konserwatora a wizją miasta.
- Główne rozmowy dotyczą zwłaszcza tematu jakości ruchu pieszych po Długim Targu. Jesteśmy obecnie po kilku spotkaniach z konserwatorem, podczas których wymieniliśmy się wizjami dotyczącymi remontu traktu, również w tymczasowej wersji - podsumowuje Kotłowski.
Latem Drogą Królewską (ul. Długą i Długim Targiem) spacerują tłumy turystów. Film archiwalny.
Miejsca
Opinie (125) ponad 10 zablokowanych
-
2020-01-18 23:05
(1)
w obrębie starego miasta ok, ale na dzielnicach ? jak jechać po bruku rowerem ? porąbani ludzie...
- 6 1
-
2020-02-02 23:45
MyliszStare Miasto z Głównym Miastem. Widać że nie znasz miasta.
- 0 0
-
2020-01-19 00:01
A drzewa będą? czy tylko smutne betonowe place jak na wyspie spichrzów?
- 8 3
-
2020-01-19 00:22
Jak moze decydiwac o tym jedba isoba ro jest chore (1)
Jak za komuny
- 7 1
-
2020-02-02 23:45
Ortografia.
- 0 0
-
2020-01-19 08:55
Proponuję powrót do rynsztoków.
- 6 1
-
2020-01-19 09:59
Brawo Konserwator! (1)
Nakładanie szlifowanej kosteczki z Chin na stary porządny bruk to jakaś paranoja! Ta chińska kostka po 3 miesiącach się kruszy i wypada (patrz Wajdeloty itp.).
W końcu Główne Miasto to samo serce historyczne miasta, odkryć stary bruk, natomiast chodniki położyć nowe, np. z płyt granitowych....- 6 3
-
2020-02-02 23:47
Powrócić do wysokości nawierzchni z 1945 roku!!!!!!
- 0 0
-
2020-01-19 10:04
Opinia wyróżniona
W historycznej części miasta potrzebna jest na ulicach trwała, estetyczna i względnie gładka nawierzchnia
na co najmniej znacznej części jezdni ulic. Cały ciąg od dworca PKP Gdańsk Główny - ulica Garncarska zwłaszcza powinien być wolny od szybko jeżdżących i parkujących samochodów. Jeśli historyczne centrum Gdańska będzie wygodne dla ruchu rowerów, hulajnóg i wózków inwalidzkich, będzie wygodne i atrakcyjne dla wszystkich mieszkańców i przyjezdnych. Wystarczy wykorzystać doświadczenie Kopenhagi i Krakowa. Płyty granitowe na Długiej są OK, na Długim Targu zostały połamane przez ciężkie pojazdy - warto je wymienić, ale na pewno nie na kocie łby, nawet tak "historyczne" i "wyszlifowane" jak te, które znajdują się pod asfaltem ulicy Ogarnej.
- 21 2
-
2020-01-19 10:06
Miasto Gdańsk na korepetycje do Elbląga, Wrocławia (2)
Jakoś np. W Elblągu można było to zrobić z głową, uliczki ze starym historycznym brukiem, równo ułożonym, po bokach wygodne chodniki z płyt.
We Wrocławiu, Krakowie cały rynek wybrukowany i wypłytowany, ale nie jakimś badziewiem z chin, ale porządną kostką granitową polską.
Naprawdę wystarczy się przyłożyć pisząc warunki zamówienia/przetargu, ale nasze urzędasy to lenie patentowane - aby kopiuj wklej zrobić z jakiegoś marnego, po taniości projektu...- 5 2
-
2020-01-19 12:45
Elblag to wyjatkowe paskudztwo
Smieja sie z tego w calej Polsce
- 0 3
-
2020-01-20 08:53
Tylko że np. w Krakowie zastosowano własnie kostkę szlifowaną, oraz darowano sobie "nawierzchnie z XIX wieku". A właśnie na to nie zgadza się nasz konserwator.
- 0 0
-
2020-01-19 10:46
tylko asfalt
Nie po to przyjechałam do Gdańska z Bartoszyc by teraz rezygnować z asfaltu , klinkieru czy kładki na wyspę spichrzów po której co niedziela chodzimy na spacer jak przyjeżdżamy z moreny.
- 3 0
-
2020-01-19 11:01
Przecież takie wytyczne powinienen zawierać już MPZP w kartach terenów w rubrykach "warunki konserwatorskie".... (2)
Wtedy nowy PWKZ nie traciłby swojego cennego czasu na tak podstawowe rzeczy, które powinny być zawarte w prawie miejscowym (którym jest właśnie uchwalany przez Radę Miasta Gdańska MPZP, czyli miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego). Jednak Biuro Rozwoju Gdańska odwala popelinę sporządzając plany dla Gdańska i wpisując w kartach terenów "warunki konserwatorskie" metodą "Ctrl C - Ctrl V". Szkoda na to podatków gdańszczan!
- 2 1
-
2020-01-19 13:22
No właśnie.... (1)
- 1 0
-
2020-01-20 17:27
Dlaczego tak nie jest???
- 0 0
-
2020-01-19 11:03
Obecny konserwator szczyci się długą praktyką pracy na zachodzie Europy, pytanie czy to przełoży się na projektowanie rewitalizacji nawierzchni ulic i chodników w Gdańsku. W ostatnich dziesięciu latach mamy nieustanne nieudolne eksperymentowanie w tym temacie, które szumnie konserwatorzy próbują nazwać dbaniem o historyczny charakter miejsc. Tymczasem powstają chodniki z grubej łamanej kostki granitowej nie mające historycznego wyglądu, i nie nadające się do chodzenia. Pomysł na komfortowy gładki pas centralny dla pieszych na trakcie królewskim jest kolejnym etapem eksperymentowania. Czyżby konserwator nie chodził w weekend Długą czy Długim Targiem, gdy całą szerokością ulicy idą ludzie. Komu potrzebna jest kostka łamana, która nie ma nic wspólnego z historycznym charakterem miasta? Dlaczego w Gdańsku chodniki , pasaże nie mogą wyglądać jak w każdym Europejskim mieście w których funkcja i eksploatacja jest kluczowa i na tyle istotna, ze nie robi się głupot nazywając ich szumnie dbaniem o historyczny charakter miasta.
- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.