- 1 Agresywny Rosjanin zatrzymany na lotnisku (116 opinii)
- 2 Uziemił się przez skradziony miernik (50 opinii)
- 3 Mieszkają na stałe, ale się nie zameldują (82 opinie)
- 4 Cyberpolicjanci mają nową siedzibę (84 opinie)
- 5 Działkowcy przez to będą mieli problemy? (77 opinii)
- 6 Kim jest Aleksandra Kosiorek, nowa prezydent Gdyni? (740 opinii)
Konserwator opracowuje wytyczne dla remontów historycznych ulic
Powstaną wytyczne dla remontów nawierzchni ulic, chodników i placów w historycznym centrum Gdańska. Ma być w nich balans między wygodą spacerowiczów, a troską o historyczny charakter tych miejsc. Dokument, który będzie gotowy wiosną, opracowuje Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków wspólnie z Narodowym Instytutem Dziedzictwa.
Wynika to po części z tego, że Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków ma wysokie wymagania w stosunku do remontów historycznych ulic. Stało się tak np. na ul. Ogarnej, gdzie projektanci chcieli zniwelować różnice między jezdnią a chodnikiem, zlikwidować krawężniki a nawierzchnię wyłożyć szlifowaną kostką brukową. Na przeszkodzie stanęła jednak znajdująca się pod asfaltem oryginalna kostka brukowa, miejscami pochodząca z XIX wieku.
Latem zeszłego roku wojewódzki konserwator zablokował także planowany remont fragmentu Długiego Targu, który był w przededniu rozstrzygnięcia przetargu na wykonawstwo.
Niewykluczone jednak, że urzędnikom - miejskim i konserwatorowi - ostatecznie uda się dojść do porozumienia w tych kwestiach.
Balans pomiędzy wygodą a historią
Ma temu pomóc powstający właśnie dokument. Opisane zostaną w nim wymogi dla projektantów, pracujących nad zmianami ulic w historycznym centrum Gdańska.
Marcin Tymiński, rzecznik PWKZ zapowiada, że będzie w nich zachowany balans pomiędzy wygodą spacerowiczów, a historią miasta.
- Dokument dotyczy ulic nie tylko w Głównym Mieście, ale Starym Mieście, na części Długich Ogrodów, Biskupiej Górce, Dolnym Mieście i nielicznych już niestety fragmentach Wyspy Spichrzów, gdzie możliwe jest jeszcze zachowanie i remont historycznych nawierzchni - wylicza Marcin Tymiński. - O jego szczegółach na razie trudno mówić, ponieważ są one w trakcie opracowywania. Wiadomo jednak, że konserwator nie może zgodzić się np. na "zawężenie" ul. Szerokiej ogródkami restauracyjnymi, bo byłoby to niezgodne z dawnym charakterem najszerszej ulicy tej części miasta. Podobnie rzecz wygląda z historycznym brukiem na ul. Ogarnej, który nawet jeżeli został przykryty asfaltem, to nie może on zostać usunięty podczas remontu.
Propozycje dotyczące Długiego Targu
Propozycja konserwatora ma zostać przekazana władzom miasta. Podobnie jak rozwiązania dotyczące tymczasowego remontu nawierzchni Długiego Targu.
- Proponujemy m.in. komfortowy gładki pas centralny dla pieszych (przecinany jedynie obecnymi cienkimi liniami ciemnej kostki łupanej) i bliższe tradycyjnym formom pasy bruku łupanego wzdłuż elewacji Długiego Targu - tłumaczy rzecznik konserwatora.
Wcześniej, według planów miasta, na odcinku od Ratusza Głównomiejskiego do Zielonej Bramy, na pasie pomiędzy istniejącymi słupami oświetlenia ulicznego, zamiast szarych, popękanych, granitowych płyt i granitowej kostki, miały się pojawić nowe płyty granitowe w kolorze jasnoszarym o chropowatej fakturze po bokach. Pośrodku traktu zaplanowano czerwoną, kamienną kostkę.
Zabytki w Trójmieście. Co warto zobaczyć?
Miejscy urzędnicy: wytyczne to krok w dobrym kierunku
Zdaniem miejskich urzędników inicjatywa konserwatora to krok w dobrym kierunku. Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przyznaje, że informacja o działaniach podjętych przez PWKZ do niego dotarła, choć konkretów dokumentu nie zna.
- Uważam, że to bardzo dobrze, że takie wytyczne powstają i zostaną oficjalnie przedstawione. Miasto ma bowiem dosyć ambitne plany rewitalizacji ulic w historycznym centrum Gdańska, w związku z czym prowadzone są spory - oczywiście merytoryczne - z wojewódzkim konserwatorem. Jest to całkowicie naturalne, a ich źródła upatruję w tym, że niedawno najwyraźniej lekko zmieniły się konserwatorskie zalecenia, czego wynikiem jest m.in. problem z remontem ulic Ogarnej czy Długiego Targu - mówi Mieczysław Kotłowski.
Dyrektor GZDiZ dodaje, że w sprawie tej drugiej ulicy "trwa dyskusja", która ma doprowadzić do konsensusu między oczekiwaniami konserwatora a wizją miasta.
- Główne rozmowy dotyczą zwłaszcza tematu jakości ruchu pieszych po Długim Targu. Jesteśmy obecnie po kilku spotkaniach z konserwatorem, podczas których wymieniliśmy się wizjami dotyczącymi remontu traktu, również w tymczasowej wersji - podsumowuje Kotłowski.
Latem Drogą Królewską (ul. Długą i Długim Targiem) spacerują tłumy turystów. Film archiwalny.
Miejsca
Opinie (125) ponad 10 zablokowanych
-
2020-01-22 13:41
Ulica Długa , jest w opłakanym stanie , tam ta kostka to dramat , ciężko jechać wózkiem , jest to także zagrożenie upadkiem dla starszych ludzi , którzy np poruszają się za pomocą laski lub kul. Najwyższą pora by cos z tym zrobić ..
- 1 0
-
2020-02-02 23:30
A jak wiele podwyższa poziom ulicy. Każdy z remontów podwyższa, szczególnie na Długim Targu, poziom. Teraz zapewne zasypia Neptuna po pas???
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.