- 1 Ugaszono pożar na budowie osiedla (171 opinii)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (191 opinii)
- 3 Podsuwają pomysły na kary dla śmieciarzy (53 opinie)
- 4 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (154 opinie)
- 5 Cztery opcje do wyboru w pytaniu o płeć (485 opinii)
- 6 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (100 opinii)
Konserwator opracowuje wytyczne dla remontów historycznych ulic
Powstaną wytyczne dla remontów nawierzchni ulic, chodników i placów w historycznym centrum Gdańska. Ma być w nich balans między wygodą spacerowiczów, a troską o historyczny charakter tych miejsc. Dokument, który będzie gotowy wiosną, opracowuje Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków wspólnie z Narodowym Instytutem Dziedzictwa.
Wynika to po części z tego, że Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków ma wysokie wymagania w stosunku do remontów historycznych ulic. Stało się tak np. na ul. Ogarnej, gdzie projektanci chcieli zniwelować różnice między jezdnią a chodnikiem, zlikwidować krawężniki a nawierzchnię wyłożyć szlifowaną kostką brukową. Na przeszkodzie stanęła jednak znajdująca się pod asfaltem oryginalna kostka brukowa, miejscami pochodząca z XIX wieku.
Latem zeszłego roku wojewódzki konserwator zablokował także planowany remont fragmentu Długiego Targu, który był w przededniu rozstrzygnięcia przetargu na wykonawstwo.
Niewykluczone jednak, że urzędnikom - miejskim i konserwatorowi - ostatecznie uda się dojść do porozumienia w tych kwestiach.
Balans pomiędzy wygodą a historią
Ma temu pomóc powstający właśnie dokument. Opisane zostaną w nim wymogi dla projektantów, pracujących nad zmianami ulic w historycznym centrum Gdańska.
Marcin Tymiński, rzecznik PWKZ zapowiada, że będzie w nich zachowany balans pomiędzy wygodą spacerowiczów, a historią miasta.
- Dokument dotyczy ulic nie tylko w Głównym Mieście, ale Starym Mieście, na części Długich Ogrodów, Biskupiej Górce, Dolnym Mieście i nielicznych już niestety fragmentach Wyspy Spichrzów, gdzie możliwe jest jeszcze zachowanie i remont historycznych nawierzchni - wylicza Marcin Tymiński. - O jego szczegółach na razie trudno mówić, ponieważ są one w trakcie opracowywania. Wiadomo jednak, że konserwator nie może zgodzić się np. na "zawężenie" ul. Szerokiej ogródkami restauracyjnymi, bo byłoby to niezgodne z dawnym charakterem najszerszej ulicy tej części miasta. Podobnie rzecz wygląda z historycznym brukiem na ul. Ogarnej, który nawet jeżeli został przykryty asfaltem, to nie może on zostać usunięty podczas remontu.
Propozycje dotyczące Długiego Targu
Propozycja konserwatora ma zostać przekazana władzom miasta. Podobnie jak rozwiązania dotyczące tymczasowego remontu nawierzchni Długiego Targu.
- Proponujemy m.in. komfortowy gładki pas centralny dla pieszych (przecinany jedynie obecnymi cienkimi liniami ciemnej kostki łupanej) i bliższe tradycyjnym formom pasy bruku łupanego wzdłuż elewacji Długiego Targu - tłumaczy rzecznik konserwatora.
Wcześniej, według planów miasta, na odcinku od Ratusza Głównomiejskiego do Zielonej Bramy, na pasie pomiędzy istniejącymi słupami oświetlenia ulicznego, zamiast szarych, popękanych, granitowych płyt i granitowej kostki, miały się pojawić nowe płyty granitowe w kolorze jasnoszarym o chropowatej fakturze po bokach. Pośrodku traktu zaplanowano czerwoną, kamienną kostkę.
Zabytki w Trójmieście. Co warto zobaczyć?
Miejscy urzędnicy: wytyczne to krok w dobrym kierunku
Zdaniem miejskich urzędników inicjatywa konserwatora to krok w dobrym kierunku. Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przyznaje, że informacja o działaniach podjętych przez PWKZ do niego dotarła, choć konkretów dokumentu nie zna.
- Uważam, że to bardzo dobrze, że takie wytyczne powstają i zostaną oficjalnie przedstawione. Miasto ma bowiem dosyć ambitne plany rewitalizacji ulic w historycznym centrum Gdańska, w związku z czym prowadzone są spory - oczywiście merytoryczne - z wojewódzkim konserwatorem. Jest to całkowicie naturalne, a ich źródła upatruję w tym, że niedawno najwyraźniej lekko zmieniły się konserwatorskie zalecenia, czego wynikiem jest m.in. problem z remontem ulic Ogarnej czy Długiego Targu - mówi Mieczysław Kotłowski.
Dyrektor GZDiZ dodaje, że w sprawie tej drugiej ulicy "trwa dyskusja", która ma doprowadzić do konsensusu między oczekiwaniami konserwatora a wizją miasta.
- Główne rozmowy dotyczą zwłaszcza tematu jakości ruchu pieszych po Długim Targu. Jesteśmy obecnie po kilku spotkaniach z konserwatorem, podczas których wymieniliśmy się wizjami dotyczącymi remontu traktu, również w tymczasowej wersji - podsumowuje Kotłowski.
Latem Drogą Królewską (ul. Długą i Długim Targiem) spacerują tłumy turystów. Film archiwalny.
Miejsca
Opinie (125) ponad 10 zablokowanych
-
2020-01-18 21:28
Opinia wyróżniona
I to jest coś co powinno być już dawno temu przez któregoś z poprzedników zrobione (1)
Takie sensowne wytyczne w opiece nad zabytkami to zawsze mniejsze ryzyko, że ktoś coś spartaczy i wyjdzie koszmarek.
Da się zrobić kompromis między historią i nowoczesnością, tylko trzeba pomyśleć, żeby to jakoś wyglądało. Długi Targ i Długa rozbiły się przecież właśnie o to, jak by miała ta nawierzchnia wyglądać. Jak wygląda zignorowaneTakie sensowne wytyczne w opiece nad zabytkami to zawsze mniejsze ryzyko, że ktoś coś spartaczy i wyjdzie koszmarek.
Da się zrobić kompromis między historią i nowoczesnością, tylko trzeba pomyśleć, żeby to jakoś wyglądało. Długi Targ i Długa rozbiły się przecież właśnie o to, jak by miała ta nawierzchnia wyglądać. Jak wygląda zignorowane historyczności miejsca i machnięcie nowoczesnej nawierzchni w zabytkowej przestrzeni to polecam zobaczyć na dziedzińcu zamku w Gniewie. Jak po latach znowu tam przyjechałem z dziećmi to aż niedowierzałem.- 22 4
-
2020-01-19 22:13
wykopki na 5 metrów najmniej na całej długości ulicy - to najpierw
- 0 0
-
2020-01-19 10:04
Opinia wyróżniona
W historycznej części miasta potrzebna jest na ulicach trwała, estetyczna i względnie gładka nawierzchnia
na co najmniej znacznej części jezdni ulic. Cały ciąg od dworca PKP Gdańsk Główny - ulica Garncarska zwłaszcza powinien być wolny od szybko jeżdżących i parkujących samochodów. Jeśli historyczne centrum Gdańska będzie wygodne dla ruchu rowerów, hulajnóg i wózków inwalidzkich, będzie wygodne i atrakcyjne dla wszystkich mieszkańców i przyjezdnych.
na co najmniej znacznej części jezdni ulic. Cały ciąg od dworca PKP Gdańsk Główny - ulica Garncarska zwłaszcza powinien być wolny od szybko jeżdżących i parkujących samochodów. Jeśli historyczne centrum Gdańska będzie wygodne dla ruchu rowerów, hulajnóg i wózków inwalidzkich, będzie wygodne i atrakcyjne dla wszystkich mieszkańców i przyjezdnych. Wystarczy wykorzystać doświadczenie Kopenhagi i Krakowa. Płyty granitowe na Długiej są OK, na Długim Targu zostały połamane przez ciężkie pojazdy - warto je wymienić, ale na pewno nie na kocie łby, nawet tak "historyczne" i "wyszlifowane" jak te, które znajdują się pod asfaltem ulicy Ogarnej.
- 21 2
Wszystkie opinie
-
2020-01-18 18:01
(5)
Ta stara kostka i tak dobrze wygląda jak na 300 lat.Obecnie jak kładą to już po kilku latach się zapada i flansuje...prawdziwych kamieniarzy już nie ma..Shadow and dust jak mawiał Proximo.
- 57 8
-
2020-01-18 20:23
Jak z terminowością decyzji? (1)
Gwiazda architektury światowej zadowoliła się stołkiem z nadania urzędniczym czy to miernota co poucza innych żeby zaleczyć kompleksy?
- 5 5
-
2020-01-18 22:49
sam sobie odpowiedziałeś.
Miernota jak wszyscy upolitycznieni urzędnicy w Gdańsku
- 1 2
-
2020-01-18 21:31
Może twoim zdaniem stara kostka jest najlepsza. Ale ja mieszkam (2)
w Głównym Mieście i codziennie chodzę po tej kostce. Nie jest łatwo. Szczególnie żona nie może wychodzić z domu na obcasach bo skręca sobie kostkę. Pytanie. Czy Główne Miasto jest wyłącznie dla zagranicznych turystów? Im i tak jest wszystko jedno. Tragicznie wygląda "łaciata" Długa i Długi Targ. Był całkiem niezły projekt. Nie przeszedł przez sito konserwatora. Ale nie ma nic w zmian. I jak znam realia Polski to Trakt Królewski zostanie tak jak dziś przez najbliższe 10 lat. Tego chcemy?
- 5 6
-
2020-01-18 22:14
(1)
często tak skręca sobie tę kostkę?
- 6 2
-
2020-01-19 09:47
wystarczy, żeby sobie raz skręciła by skłonić decydentów do uwzględnienia potrzeb
nie tylko kobiet chodzących w obuwiu na wysokich obcasach, ale i wielu innych osób poruszających się tam nie tylko pieszo, ale również na rowerach i hulajnogach.
- 2 2
-
2020-01-18 18:03
(6)
Może konserwator w końcu sięgnie po rozum do głowy, że mamy XXI wiek. Zabytki, zabytkami, ale ludzie żyją i mieszkają tu i teraz!
- 64 80
-
2020-01-18 18:50
xxx (2)
ludzie i deweloperzy cooo?
- 13 9
-
2020-01-18 19:14
(1)
Gdzie mieszkasz? Pod mostem? Czy może jak większość w blokowiskach wybudowanych przez deweloperów!
- 9 8
-
2020-01-20 09:16
My chcemy szkło i ledy
zabytki to za dobre dla nas. To nie Amsterdam czy Londyn.
- 0 2
-
2020-01-18 18:59
W czasie kiedy powstawała pierwotna zabudowa Głównego Miasta... (1)
nawierzchnie ulic stanowił miejscami bruk z kamienia polnego (kocie łby), miejscami glinobitka i związane z tym błoto, kurz i pył.. W XX wieku wymyślono nawierzchnie t.zw. "bezpylne": asfalt lub płyty kamienne o dużych powierzchniach.
Teraz wracamy do średniowiecza - brawo!!!- 9 14
-
2020-01-18 21:50
a jeszcze wcześniej błoto, uklepana glina, może położone łodygi trzcin.
- 5 0
-
2020-01-18 19:54
Stare miasto to nie bieżnia
Ma być po staremu
- 5 11
-
2020-01-18 18:03
a dla mnie należy odtworzyć torowisko, niekoniecznie od razu puszczać tramwaje (4)
ale pokazać że dawniej była to ważna droga i tramwaj był tam podstawowym środkiem transportu
- 32 47
-
2020-01-18 19:47
torowisko 21 wieku
po co nam atrapa ?
- 6 5
-
2020-01-19 09:51
podstawowym sposobem poruszania się po trakcie królewskim było zawsze chodzenie pieszo
tramwaj to tylko dodatkowy środek transportu. Pod koniec XIX wieku w wielu miastach Europy (w tym także w Gdańsku) ważnym środkiem lokomocji był także rower. Obecnie miasto deklaruje, że będzie stosowało następującą hierarchię priorytetów: ruch pieszy, rowerowy, transport zbiorowy, pojazdy dostawcze, prywatny samochód osobowy na samym dole piramidy. Szkoda, że nie przekłada się to na konkretne decyzje w wielu przypadkach.
- 0 1
-
2020-01-20 09:30
Tak - można takie naklejki torów naklejać gdzie były...
- 0 0
-
2020-02-02 23:34
W 1964 jechałem tam tramwajem konnym. W albumach fotografików można to zobaczyć. Gdzie teraz stoi ten tramwaj???
- 0 0
-
2020-01-18 18:04
Myślałem, że takie rzeczy istnieją od dawna (2)
- 19 3
-
2020-01-19 13:31
Konserwator z nadania PiSuaru pewnie każe najpierw wyremontować ulicę kaczyniaka :)
- 2 0
-
2020-01-20 09:32
Poprzedni konserwatorzy, zapewne z komunistycznym rodowodem, nie robili takich rzeczy.
Podchodzili indywidualnie do każdego miejsca. Teraz będziemy mieli wytyczne jak ta lala.
- 0 0
-
2020-01-18 18:04
(6)
Nic nie stoi na przeszkodzie żeby połączyć historię z nowoczesnością !!!
- 43 4
-
2020-01-18 20:24
Konserwator z PiS wie wszystko lepiej
- 4 5
-
2020-01-19 09:52
historię i tradycję z nowoczesnością można łączyć na wiele różnych sposobów (4)
W historycznym centrum Krakowa ulice są wykładane szlifowaną kostką granitową, a nie kocimi łbami, tak jak na wielu ulicach historycznej części Gdańska (bez sensu).
- 6 0
-
2020-01-19 12:16
Tak, ale kostką dobrej jakości, nie chińską
- 1 0
-
2020-01-19 13:36
(2)
Stara Oliwa. Zobacz jak tam jest historyczna kostka. Tam sie samochodem nie da jechać
- 3 0
-
2020-01-19 17:59
Wczoraj pogotowie wiozło mnie z złamaniem,wyłem z bólu na tej nawierzchni. (1)
Czy my mieszkańcy nie możemy sprawy do sądu oddać,przecież tu się żyć nie da a ile starszych ludzi u lekarza się spotyka na Polankach w przychodni po wywróceniu się na tej nawierzchni.
- 2 1
-
2020-01-19 18:06
stara oliwa
- 2 0
-
2020-01-18 18:08
Byle nie Januszokostki rodem z Wrzeszczańskiego Wajdeloty (1)
Która mimo braku zimy topnieje w oczach.
- 41 7
-
2020-01-18 18:27
Jezdnia na Wajdeloty jest kiepska. To fakt.
Ale chodnik jest super
- 8 0
-
2020-01-18 18:08
Nikt nie chce "nowoczesnego" stylu (6)
Żaden rowerowy aktywista, żadna madka z curką w wózku ani paniusia w szpilkach wcale nie walczą tutaj o jakieś "nowoczesne" chodniki. Cokolwiek to znaczy. Chodzi po prostu o poszanowanie wszystkich użytkowników tej przestrzeni, także tych z ograniczoną mobilnością. I nikt nie mówi tutaj o betonowej, płaskiej nawierzchni, tylko o historyzującym chodniku, który spełnia standardy XXI wieku.
Drogi panie konserwatorze, kocie łby i drobna, nieszlifowana kostka to nie jest coś, po czym przyjemnie się chodzi,.- 57 19
-
2020-01-18 19:52
Ale wy nie macie po tym chodzić
jest rydwan i można jeździć
- 6 9
-
2020-01-18 20:08
Popieram (1)
Ja mam delikatną skórę i chodzenie po kocich łbach i innych kamieniach sprawia mi ból. W szpilkach nie chodzę.
- 5 5
-
2020-01-18 21:36
Do roboty się weź, następna księzniczka na ziarnku grochu. Masakra.
- 4 9
-
2020-01-18 21:34
To nie chodź, narzekasz bo pewnie Ci się kulasy w rurkach pałamią haha. Poprosimy dla księcia chodniki z puchu.
- 2 8
-
2020-01-18 21:42
To nie chodz!
- 0 3
-
2020-02-02 23:37
Ortografia. Zamiast uczęszczać do szkoły narkotyzowales się!!!!!
- 0 0
-
2020-01-18 18:09
Dlaczego miasto potrzebuje takich wytycznych? (1)
Chyba w interesie urzędników również powinno być zachowanie historycznej wizji miasta, jak np. przy budowie Forum Gdańsk ;-)
- 24 16
-
2020-01-18 18:18
Konserwator zabytków zawsze powinien dać wytyczne. Wtedy zawsze to jedna cegiełka więcej do nie spartaczenia roboty.
- 7 4
-
2020-01-18 18:20
(2)
Ten konserwator wszystko blokuje
- 48 30
-
2020-01-20 06:51
Czego wymagac
od czlowieka ktory zostal,jak za komuny pr,ywieziony w teczce z zadaniem postawionym prxez partie
- 1 1
-
2020-01-20 08:44
taaaaaa,a poprzednicy zakrywali oczy i na wszystko się zgadzali
Pierwszy, który stanowczo postawił się układowi pomiędzy inwestorami, a miastem.
Jeszcze nim powstał PIS, Strzok miał wystarczające kompetencje i doświadczenie, by zostać WKZ.- 1 1
-
2020-01-18 18:26
(3)
Konserwator wszystko blokuję żeby ludzie mogli narzekać że samorząd nic nie robi. A jak nie jest robione to wina UM, a nie konserwatora który wszytko blokuję.
- 54 39
-
2020-01-18 20:05
Tobie też szare komórki się zablokowały !
- 8 7
-
2020-01-18 21:37
To na bank zamach na wolny Gdańsk haha.
- 2 5
-
2020-01-18 21:41
Ty masz niestety zablokowane szare komórki.
- 1 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.