Fakty i opinie

Konserwatorskie weto ws. parkingów podziemnych w Gdańsku

Najnowszy artukuł na ten temat

Co dalej z budową kubaturowych parkingów?

Planowane zagospodarowanie terenu przy Podwalu Staromiejskim, już po wybudowaniu podziemnego parkingu kubaturowego.
Planowane zagospodarowanie terenu przy Podwalu Staromiejskim, już po wybudowaniu podziemnego parkingu kubaturowego. mat. prasowe

Zakaz badań archeologicznych na Targu WęglowymPodwalu Przedmiejskim. Zakaz badań, wycinki drzew i demontaż pomnika "Tym, co za polskość Gdańska" na Podwalu Staromiejskim - pomorski wojewódzki konserwator zabytków wydał pierwsze decyzje dotyczące budowy podziemnych parkingów w Gdańsku i de facto zablokował wzbudzającą kontrowersje inwestycję. Jej inwestor już zapowiada, że będzie składał odwołania.



Jak oceniasz decyzje konserwatora zabytków ws. parkingów ?

pozytywnie, stanął po stronie protestujących mieszkańców 63%
negatywnie, parkingi powinny powstać jak najszybciej, a te decyzje to uniemożliwiają 32%
nie mam zdania w tej sprawie 5%
zakończona Łącznie głosów: 2233
Pomorski wojewódzki konserwator zabytków wydał pierwsze decyzje w sprawie wielopoziomowych parkingów podziemnych, których budowę w historycznym Śródmieściu planują władze Gdańska.

Jedna z lokalizacji - ta przy Podwalu Staromiejskim - wzbudzała sprzeciw mieszkańców i miejskich aktywistów, którzy wspólnie apelują do władz Gdańska o wstrzymanie inwestycji. Jednym z powodów jest to, że wymagałaby wycinki wielu drzew w Śródmieściu. Ostatnio do urzędu wpłynęła petycja przeciwko budowie parkingu pod Podwalem Staromiejskim, pod którą podpisało się prawie 600 osób.

Konserwator wydał kilka zakazów ws. parkingów



Teraz wojewódzki konserwator zabytków, Igor Strzok, wydał decyzje, które zapewne ucieszą protestujących mieszkańców. W przeciwieństwie do władz Gdańska.

Igor Strzok, pomorski wojewódzki konserwator, zabytków wydał pierwsze decyzje ws. parkingów podziemnych w Gdańsku.
Igor Strzok, pomorski wojewódzki konserwator, zabytków wydał pierwsze decyzje ws. parkingów podziemnych w Gdańsku. mat.prasowe
- Konserwator nie pozwolił na badania archeologiczne na Podwalu Przedmiejskim. Odmówiliśmy także zgody na badania oraz wycinkę drzew i demontaż pomnika "Tym, co za polskość Gdańska" przy Podwalu Staromiejskim. Konserwator nie pozwolił także na badania archeologiczne na Targu Węglowym - wylicza Marcin Tymiński, rzecznik wojewódzkiego konserwatora zabytków. - Uzasadniając wszystkie decyzje, konserwator wziął pod uwagę wątpliwości, m.in. jak tak wielka inwestycja w centrum Głównego Miasta wpłynie na okoliczne zabytki. Nie wiemy też, jaki wpływ będzie miała na poziom wód gruntowych, których to wahania najprawdopodobniej doprowadziły do spękań w bazylice św. Mikołaja - podkreśla.
W czterech nowych lokalizacjach miało powstać 1,2 tys. nowych miejsc parkingowych. Decyzje konserwatora zabytków sprawiają, że budowa 700 z nich staje pod dużym znakiem zapytania.
W czterech nowych lokalizacjach miało powstać 1,2 tys. nowych miejsc parkingowych. Decyzje konserwatora zabytków sprawiają, że budowa 700 z nich staje pod dużym znakiem zapytania. graf. Trojmiasto.pl

Zielone światło dla parkingu przy Długich Ogrodach



Konserwator nie zgłosił natomiast żadnych zastrzeżeń co do planowanej budowy naziemnego parkingu piętrowego przy ul. Długie Ogrody.

- Archeolodzy będą mogli prowadzić badania na terenie inwestycji przy ul. Długie Ogrody w Gdańsku - informuje Marcin Tymiński.

Mieszkańcy Śródmieścia i aktywiści zadowoleni



Miejscy aktywiści ze stowarzyszenia FRAG, zaangażowani w sprawę, nie kryją radości z takiego obrotu sprawy.

-To jest zdecydowanie bardzo dobra wiadomość! I w zasadzie jedyna słuszna decyzja, jaką mógł podjąć pomorski wojewódzki konserwator zabytków. Za decyzję tę w imieniu swoim i okolicznych mieszkańców pozostaje nam bardzo gorąco podziękować - komentują przedstawiciele FRAG.

Wykonawca inwestycji będzie składał odwołania



Parkingi podziemne w Gdańsku mają powstać w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Miasto podpisało umowę z inwestorem i wykonawcą na 40 lat. Ten już zapowiada, że będzie się odwoływał od decyzji konserwatora.

Istniejące i planowane parkingi w centrum Gdańska. Nawet jeśli nie powstaną planowane parkingi podziemne, które miasto chce wybudować w partnerstwie z firmą Immo Park, kierowcy wciąż będą dysponować 2 tys. miejsc na obrzeżach Śródmieścia.
Istniejące i planowane parkingi w centrum Gdańska. Nawet jeśli nie powstaną planowane parkingi podziemne, które miasto chce wybudować w partnerstwie z firmą Immo Park, kierowcy wciąż będą dysponować 2 tys. miejsc na obrzeżach Śródmieścia. grafika trojmiasto.pl

- Obecnie zapoznajemy się z uzasadnieniem wydanych decyzji i trwają procedury odwoławcze w sprawie decyzji, które zostały doręczone inwestorowi, co nie miało miejsca w odniesieniu do wszystkich wymienionych w komunikacie PWKZ. Na pewno zaskoczeniem jest decyzja Wojewódzkiego Konserwatora w odniesieniu do inwestycji na Podwalu Przedmiejskim: teren ten stanowi teraz nieużytek, jest wygrodzony, niedostępny dla mieszkańców. Wniosek odnosił się do przeprowadzenia badań archeologicznych na tym terenie, których przeprowadzenie niosło by za sobą walory poznawcze, cenne dla podmiotów zainteresowanych historią miasta, jak i dla samych mieszkańców, którzy powinni mieć wiedzę o tym, co znajduje się w ziemi w pobliżu ich miejsca zamieszkania - mówi Marcin Podlecki, prezes zarządu Immo Park sp. z o.o.
Proszone o komentarz władze Gdańska nie zajmują stanowiska w tej sprawie.

- Miasto nie jest stroną postępowania z PWKZ, stąd stanowisko zajmuje zainteresowany, czyli inwestor - koncesjonariusz - wskazuje Joanna Bieganowska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Opinie (307) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Nie zagłębiałem się w temat

    ale jak Strzok coś zablokował to znaczy Gdańskowi musiało być potrzebne.

    • 0 0

  • Super (15)

    Parkingów brak a za bilety zaplacimy 20% więcej. Najlepiej chyba zostać w domu i nie jeździć do Gdańska.

    • 121 71

    • Ja jadę do Gdańska tramwajem lub autobusem (9)

      a z zakupami wracam sobie uberem jak gość!

      • 24 7

      • Ja jestem lepsza (7)

        Jadę rowerem w zamieć śnieżną odwożąc dzieci do przedszkola potem do pracy i sklepu wracam z 30 kg zakupów w sakwach przez co czasami muszę pchać rower. Po tym wszystkim odbieram dzieci i jedziemy w -20 stopni. Można? Można!

        • 25 10

        • Siłaczka !!

          • 0 0

        • Masz problemy (4)

          Właśnie z uwagi na takich ludzi jak ty zakazał bym całkowicie wjazdu blachosmrodami do ścisłego centrum ! Uwierz mi że dzieci można odprowadzić do szkoły a codzienne zakupy rzeczywiście zrobić rowerem.

          • 17 10

          • Jak się mieszka samemu z kotem (2)

            To może tak.

            • 10 13

            • No tak, najczęściej tacy eko-lewico-single są najmądrzejsi.

              dzieci mieć nie będą, bo "mordować planety nie będą" a innym chcą układać życie według swojej rewolucji

              • 2 1

            • Albo z psem lub chomikiem

              • 2 0

          • A co to są blachosmrody?

            Chodzi o stare śmierdzące rowery, tak?

            • 6 2

        • A co bąbelki przemarzną?

          Jak przejdą 10 minut pieszo?

          • 11 0

      • Brawo ty!

        • 2 0

    • Zostań w domu !!

      • 0 0

    • A ja wożę dzieci codziennie do centrum samochodem, właśnie w tamtą okolicę, i radzę sobie bez problemu i bez potrzeby pakowania się w najbardziej zakorkowane uliczki. Jakoś nie widzę też żeby dla mnie musiano wyrzezać resztę drzew i zawalić zabytki.

      • 2 0

    • tak (2)

      te 20% droższe bilety i tak będą tańsze niż dojazd furą i zaparkowanie na tym parkingu. No chyba nie wyobrażaliście sobie że to będzie parking za darmochę???
      Zatem mimo wszystko polecam komunikację miejską, albo i taryfę, bo i tak wyjdzie szybciej, taniej i wygodniej niż autem na Targ Rybny.

      • 13 0

      • Lub mevo (1)

        • 5 0

        • To te stojaki na hulajnogi?

          • 1 0

  • Budowa parkingów dla pojazdów dzisiaj jest konieczna w każdym mieście .

    • 0 0

  • W Krakowie na Starym Mieście można!

    Zastanawiam się, że w obrębie Starego Miasta w Krakowie pełnym zabytków udało się wybudować co najmniej jeden jak nie dwa parkingi podziemne - koło Wawelu i chyba też pod placem Szczepańskim. Aż trudno uwierzyć, iż przy dostępnych technologiach nie można zbudować bezpiecznego podziemnego parkingu w Gdańsku. W Krakowie dzięki podziemnym parkingom postojowym możliwe było znaczne ograniczenie ruchu pojazdów w obrębie historycznego centrum, jak również likwidacja wielu naziemnych miejsc postojowych. Według mnie konserwator powinien wskazać bezpieczny dla zabytków sposób wykonania i pełnić nadzór nad pracami przy inwestycji. Wiele zabytkowych miast na świecie ma i podziemne parkingi w centrum jak i metro i inne tunele. Taka inwestycja nie jest w żadnym stopniu czymś wyjątkowym.

    • 1 0

  • Zemsta na Gdańsku. Zablokować wszystkie inwestycje, żeby nie było żadnych sukcesów. (1)

    • 7 40

    • Co to za inwestycja dla mieszkańców? 600 miejsc postojowych do likwidacji? 600 nowych miejsc netto do droższego opłacania

      monopoliście przez 40 lat?

      • 0 0

  • Ja Prezydenta Gdańska jutro złoże skargę do Unii Europejskiej (1)

    Konstytucja Konstytucja Konstytucja

    • 7 4

    • Nie zdąży wrócić z Lubeki.

      • 0 0

  • (2)

    Bardzo dobra decyzja. Z ścisłego centrum należy wywalać samochody a nie je ściągać. Do tego miasto powinno wprowadzić tam strefy bez możliwości wjazdu samochodem spalinowym. Wyremontować uliczki i chodniki by starówka miło się spacerowało a nie przepychało przez tłum puszek.

    • 89 10

    • Główne miasto to nie tylko szkatułka. To najzwyklejsza i niemała dzielnica mieszkaniowa.

      Tak została zaprojektowana, tak wykonana i długo tak funkcjonowała. Aż pewnego razu wyrzucono stąd wszystkie usługi podstawowe i zastąpiono je knajpami. Bo p. A. miał chorą wizję. Zresztą ulicę Grunwaldzką we Wrzeszczu też zniszczył.

      • 0 0

    • Wywalac i tworzyć strefy

      Wszystko ok. tylko natura nie znosi próżni i już dziś Gdańsk ma 3 centra (Sródmieście, Wrzeszcz, Oliwa) i bynajmniej Śródmieście nie jest najważniejszym...
      Przez taka politykę ludzie nie będą jeździć do Śródmieścia, pojadą tam gdzie im wygodniej...Na Głównym mieście bedą tylko turyści

      • 0 1

  • Mieszkańcy zadowoleni ? (2)

    Protestujący w ciągu trzech miesięcy zebrali 600 podpisów. W stosunku do ilości mieszkańców jest to niewielki ułamek procenta. Jakby ktoś nie kumał,to mamy XXI wiek.

    • 6 25

    • Z powodu kilkudziesięciu podpisów, miasto technicznie zdemolowało Trakt konny. Interes tysięcy kierowców ma w d.

      • 0 0

    • No i co?

      W XXI wieku wyprowadza się ruch aut z miast. A ty chyba cofnąłeś się do XIX wieku.

      • 1 0

  • Na Targu Węglowym obecnie mieści się ponad 140 samochodów. Fakt, że stanowiska postojowe są strasznie wąskie, ale co to za zysk

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.