• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontenerowe eldorado

PiF
6 marca 2003 (artykuł sprzed 21 lat) 
Umowę budowy terminalu kontenerowego parafowali przedstawiciele Zarządu Portu Gdańsk i brytyjskiego konsorcjum DCT. W ciągu 46 miesięcy realizacji pierwszego etapu inwestycji zamierzają zainwestować w porcie 175 mln USD. Decyzję zarządu zatwierdzić musi jeszcze Rada Nadzorcza portu i Ministerstwo Skarbu Państwa.

- To bardzo duża inwestycja. Planowana była od lat, a teraz mam wrażenie, że nasze plany zaczynają się spełniać - stwierdził Andrzej Kasprzak, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Inwestycja zakłada wybudowanie w ciągu 3 lat terminalu kontenerowego, o potencjale przeładunkowym 500 tys. kontenerów 20 - stopowych rocznie, oraz dwóch miejsc postojowych dla statków o długości 330 metrów każdy.

Budowa terminalu będzie tylko pierwszym etapem inwestycji. Kolejne, planowane na następne 7 lat, zakładają powstanie m.in. sieci obsługi ruchu kontenerowego, centrum logistycznego oraz terminalu promowo - pasażerskiego. Dzięki tym inwestycjom powstać ma w gdańskim porcie 4 tys. nowych miejsc pracy. W sumie w ciągu 10 - 12 lat DCT zamierza zainwestować w gdańskim porcie 500 milionów dolarów. Docelowo w Gdańsku ma być przeładowywanych 1 mln kontenerów. Według prezesa DCT Jamesa Sutcliffa inwestycję tę wymogło zwiększające się zapotrzebowanie na przewozy kontenerowe w basenie Morza Bałtyckiego. Dzięki niej gdański port stanie się ważnym punktem przeładunkowym, który w przyszłości obsługiwać ma także transport kontenerowy z Białorusi, Ukrainy, Słowacji i Czech.

Niezbędna będzie więc budowa połączeń drogowych umożliwiających dostarczanie i odbiór z portu kontenerów oraz dróg łączących Gdańsk z Ukrainą i Czechami oraz połączeń kolejowych.

- Mam nadzieję, że wraz z rozbudową portu będzie szła w parze rozbudowa sieci dróg dojazdowych. Kiedy więc terminal zostanie oddany do użytku nie będzie problemów. Zobowiązania zaczniemy spłacać po czterech latach od realizacji inwestycji. Kredyt natomiast powinniśmy spłacić w ciągu 15 lat - uznał Sutcliffe. Brytyjczycy zapewniają, że mają doświadczenie w tego typu inwestycjach, gdyż obsługują cztery podobne terminale: dwa w Wielkiej Brytanii oraz na Malcie i na Bliskim Wschodzie.
Głos WybrzeżaPiF

Opinie (55)

  • Oby sie ziscil ten plan

    Jak na razie z inwestycjami typu przemyslowego na taka skale bylo w Gdansku bardzo, bardzo krucho. 4000 miejsc pracy dla naszego miasta oznaczaloby w obecnej sytuacji bardzo duzo. Zeby tylko jakies glupie procedury czy niezyczliwi urzednicy nie zablokowali tej koncepcji. Trzymac kciuki!

    • 0 0

  • popieram

    Nie uwierzę dopóki nie zobaczę. Ileż to razy nasi włodarze informowali o pieknych inwestycjach i co? Bardzo jednak bym chciał, abym okazał się nieuzasadnionym niedowiarkiem.
    Panowie udowodnijcie mi że jestem w błędzie.
    Tak na marginesie trzymam kciuki za każdą nową inwestycję w trójmieście, ba jak na razie to w porównaniu np. z południem Polski czy Poznaniem jesteśmy prowincją inwestycyjną.

    • 0 0

  • buhahahahahaha

    kolejny terminal ??? po kij ?? ten w Gdyni nie pracuje pełną parą od lat, bo po prostu nie ma takiego ruchu kontenerowego, a w Gdańsku chcą budować kolejny .... życze powodzenia - mam nadzieję, że miasto, ani województwo nie dołoży to tej lipnej i wyjątkowo podejrzanej transakcji ani złotóweczki

    • 0 1

  • a to ci

    Może to i dobrze, ale lepiej by było aby Gdańsk dogadał się z Gdynią i aby kontenery przypływały do Gdańska a w Gdyni powstała w miejsce bazy kontenerowej baza promowa. Poza tym w Gdańsku straszy już druga nie dokończona inwestycja w porcie północnym, wcześniej baza rudy teraz nie dokończony europort i olbrzymie silosy. Wygląda tak jakby co druga inwestycja nie wypalała, więc kontenerom może się uda :)

    • 0 0

  • Do rozbawionego

    Tak tyle, że Gdyński terminal powoli wyczerpuje możliwości przeładunkowe. Jego drugim problemem jest to, iż port w Gdyni jest stosunkowo płytki i wąski.

    • 0 0

  • ty rozbawiony właśnie tak to kur.. jest jak sie nie ma zdania w jakieś sprawie to sie głosu nie zabiera
    Gdynia w tym roku przeładowała 252 tyś TEU 20 st nie wiem skąd masz lipne info stary najwięcej od 6 lat(a do gdyni nie chodzi ani OOCL i inni wielcy a do wolnego miasta tak a jak beda mieli większy możliwości to panamksy atlantyckie tzw obiegówki będa też zachaczały o Gdańsk , co za tym idzie miejsca pracy -transporti logistyka -kolej kontenerowa do innych krajów -lepsze drogi więcej mostów -itd itp

    na rozwój tej inwestycji czekałem 3 lata

    hurejjjjjjj

    • 1 0

  • JEDNA Z NAJLEPSZYCH INFORMACJI W OSTATNIM CZASI

    chociaz tez mam watpliwosci czy ktos na tym zarobi (brak A1) itd.
    ale jak chca zainwestowac to coz. w kazdym razie 3mam kciuki. dla mnie to jest wlasnie INWESTYCJA a nie jakis tam hipermarket.

    • 0 0

  • no to teraz proszę sie jeszcze ostro zabrać za autostrady

    • 0 0

  • Do tediego

    Wiesz, tez sie zastanow, zanim cos napiszesz. Panamaxy nigdy w ten rejon Baltyku z kontenerami nie zajda, bo nie przejda pelne przez ciesniny, a tego Typu statki nie plywaja w polowie puste. Zreszta morza srodziemne zawsze bazowaly na systemie feederow, dowozowcow.
    Do tego terminal w Gdyni owszem, bije kolejne rekordy przeladunkow, ale to nic nie znaczy, bo w zeszlym roku wykorzystal tylko okolo 60% swoich mocy przeladunkowych. A po przeniesieniu ruchu ro-ro dwa lata temu na inny terminal (drobnicowy) kontenerowka ma nawet wieksze moce przerobowe.

    Terminal w Gdansku jest fajnym marzeniem, ale na Baltyku nie ma takich ilosci kontenerow do przewozu i zapewne nigdy nie bedzie. Jedyny plus terminalu w Gdansku, ze moze sie wezma za drogi, ale jakos mi sie nie chce w to uwierzyc.

    • 0 1

  • co wy z tymi drogami?

    Jezeli rzeczywiscie ma dojsc to takiej ilosci przeladunkow, to wolalbym nie widziec tych ciezarowek walesajacych sie nawet po hipotetycznej autostradzie.
    Wyobrazacie sobie 500 000 trakow rocznie. Jakie to przynosi zniszczenia drog, koszty ich napraw, degradacja srodowiska,
    halas, zanieczyszczenie.
    W krajach rozwinietych wszyscy walcza o rozbudowe sieci kolejowych i ich terminali. KOlej jest wlasciwym srodkiem transportu tego typu ladunkow. Na takie rozwiazanie logistyczne nalezy klasc nacisk.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane