• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrapas nie taki łatwy dla kierowców i rowerzystów

Michał Sielski
22 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia: kontrapas będzie bezpieczny

Część kierowców i rowerzystów do dziś nie wie jak poruszać się w rejonie ul. 3 Maja w Gdyni, gdzie niemal rok temu wyznaczono rowerowy kontrapas. Podpowiadamy jak jeździć bezpiecznie, by ograniczyć niepotrzebne emocje i konfliktowe sytuacje.



Zwracasz uwagę na znaki, gdy doskonale znasz drogę, którą jedziesz?

Kontrapas rowerowy jest wyznaczony od ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdyni do ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni. Przebiega po jezdni, ciągnąc się pod prąd jednokierunkowej dla samochodów ulicy. Dzięki temu rowerzyści mogą łatwiej i szybciej dojechać do jednokierunkowej ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni, którą kolejnym kontrapasem dotrą do okolic Dworca Głównego lub po jezdni do placu Kaszubskiego zobacz na mapie Gdyni.

Kierowcom samochodów pozostawiono dwa pasy pomiędzy ul. 10 Lutego zobacz na mapie Gdyniul. Starowiejską zobacz na mapie Gdyni. Prawy do skrętu w prawo w ul. 10 Lutego oraz środkowy, z którego można pojechać prosto i w lewo. Tyle teorii. Jak jest w praktyce?

- Różnie, choć i tak znacznie lepiej niż na początku, kiedy wielu użytkowników drogi kompletnie nie zwracało uwagi na oznakowanie i nową infrastrukturę. Cały czas warto jednak kłaść mocny nacisk na edukację - podkreśla Rafał Studziński, odpowiadający za drogi rowerowe w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni.
Najczęściej popełniane błędy i przyczyny niebezpiecznych sytuacji w okolicach kontrapasa.

Strażnik miejski wypisuje mandat za parkowanie i zablokowanie całego kontrapasa. Niestety, wciąż zdarzają się kierowcy, którzy traktują pas rowerowy jak parking. Strażnik miejski wypisuje mandat za parkowanie i zablokowanie całego kontrapasa. Niestety, wciąż zdarzają się kierowcy, którzy traktują pas rowerowy jak parking.

Błędy popełniane przez rowerzystów

1. Jazda kontrapasem w obu kierunkach.

Kontrapas - jak sama nazwa wskazuje - służy do jazdy w przeciwnym kierunku, niż samochody. Rowerzysta jadący w kierunku ul. Obrońców Wybrzeża musi poruszać się jezdnią. W przeciwnym wypadku może spowodować czołowe zderzenie na kontrapasie.

2. Zbyt dalekie zatrzymanie przed skrzyżowaniem z ul. 10 Lutego

Rowerzyści mają dedykowany tylko im program sygnalizacji świetlnej. Faza, która włącza zielone światło rowerzystom, pojawia się tylko wtedy, gdy zatrzymają się oni przed skrzyżowaniem z ul. 10 Lutego. Ale trzeba zatrzymać się przy linii, by dostrzegła nas skierowana w to miejsce kamera, a nie stawać pięć metrów przed sygnalizatorem - bo w takim przypadku zielonego światła rowerzysta się nie doczeka.

Błędy popełniane przez kierowców

1. Parkowanie na części lub całym pasie rowerowym

Pomiędzy ul. 10 Lutego i ul. Batorego zmienił się sposób parkowania przy lewej krawędzi ulicy. Obecnie możliwe jest jedynie parkowanie równoległe. Niestety, wciąż wielu kierowców stawia auta inaczej, niż nakazują znaki. Inni parkują nawet na kontrapasie, bo "akurat nikt nie jedzie". Straż Miejska coraz częściej reaguje na takie przypadki mandatami, bo przez długi czas udzielała jedynie upomnień.

2. Jazda kontrapsem

Nawierzchnia kontrapasa nie różni się niczym od jezdni - jest asfaltowa. Oddzielają ją jednak wysepki, znaki i odmalowane niedawno linie. Dla niektórych to za mało. Na początku była to plaga, ale nawet dziś zdarzają się kierowcy, którzy nie patrzą na znaki i próbują jechać kontrapasem. Nawet w miejscach, w których ledwo mieści się samochód. Wjeżdżają na niego także kierowcy skuterów i motocykli, co mieliśmy okazję zaobserwować przygotowując ten materiał.

3. Trąbienie na rowerzystów, którzy jadą jezdnią w górę ul. 3 Maja

Jeśli rowerzysta jedzie ul. 3 Maja w górę, to właśnie na jezdni powinien się znajdować. Nie na kontrapasie (wskazują to duże znaki przy ulicy oraz strzałki na jezdni), ani tym bardziej na chodniku. Kierowcy także powinni pamiętać, że kontrapas służy tylko i wyłącznie do jazdy pod prąd.

Opinie (367) 6 zablokowanych

  • a gdzie kask? (7)

    • 12 11

    • po co ci kask? (6)

      Nigdzie na świecie się nie jeździ na rowerze po mieście w kasku.
      U nas tylko taka moda jest

      • 7 10

      • To nie jest moda tylko bezpieczeństwo (3)

        • 6 5

        • to czemu piesi nie noszą? (2)

          • 11 7

          • dlaczego kierowcy samochodow ich nie noszą? (1)

            prawdopodobieństwo urazu mózgoczaszki w wypadku samochodowym jest wielokrotnie wyższe niż w wypadku rowerzysty, nawet przy potrąceniu przez samochód

            takie są fakty. ale prawodawcy nie kierują się faktami, statystykami, danymi, tylko widzimisiami.

            • 5 4

            • to dotyczy tylko niektórych prawodawców

              • 0 0

      • (1)

        Bezpieczna moda, wystarczy chwila nie uwagi twojej lub innego uczestnika i tragedia gotowa. Ja bez łaski się nie ruszam i każdemu to radzę.

        • 3 3

        • chwila nieuwagi i można spaść ze schodów

          a ja jeszcze nikogo nie widziałem schodzącego z kaskiem.
          Można też dźgnąć się nożem. Wypaść przez barierki w balkonie itd itp.... ludzie na takie coś się nie zabezpieczają, a według ciebie rozumiem że powinni

          • 4 1

  • Szczrek I slugusy z zdiz gdynia juz niewiedza jak dogadzac tym rowerzystom znikomy procent obywateli mista parking budowac drogi nie kontrapasy bez sensownie co za miasto!!!

    • 14 7

  • Co za idiota??? (3)

    Jaki idiota wymyślił ten kontrapas???
    Tak cymbalskiego pomysłu jeszcze nie było, żeby na tak ruchliwej i zatłoczonej ulicy wydzielać na jezdni kontrapas dla rowerzystów. Tam dojdzie do nieszczęścia.

    • 33 14

    • Pewnie "rowerowa gdynia" smiechu warte. Wymyslaja jaśnie państwo tylko czego to by nie chcieli i wszystkim narzucaja jak maja zyc i czym jezdzic. Nie kazdy chce pedalowac w getrach... Czy to tak ciezko zrozumiec.

      • 2 3

    • (1)

      a tu się zgadzam, jako rowerzysta uważam, że ogólnie drogi rowerowe są niepotrzebne, jak ktoś umie jeździć rowerem i zna przepisy, to na ulicy sobie poradzi bezproblemowo.

      • 2 1

      • świetny przykład twórczego nieporozumienia

        ja też 100x wolę jechać jezdnią na ogólnych warunkach
        bo wolę w miarę gładki asfalt niż bruzdy śmieszek
        i bardziej ufam umiejętnościom, i dobrej woli 90% kierowców,
        niż większości pieszych, i niektórym rowerzystom

        ale Slawko to raczej "kerofca" ktory zakazal by rowerów,
        żeby jemu było wygodniej w jego furmance :-(
        on on on

        • 1 0

  • (4)

    Jezdze na rowerze. W zyciu nie wjade na zaden kontrapas

    • 18 7

    • (3)

      Zapomnialem dodac. Jest jeszcze cos gorszego niz kontrapas... Droga jednokierunkowa dla samochodow z mozliwoscia jazdy pod prad dla rowerow

      • 6 3

      • (2)

        I jeszcze zapomniałem: w sumie to jeżdżę głównie po chodniku.

        • 1 5

        • i jeszcze jedno, mam 9 lat
          mogę tak jeszcze jeden rok

          • 3 1

        • I tylko w weekendy w wakacje

          • 2 1

  • w Gdańsku ... (1)

    Nie ma tych problemów ....

    • 7 5

    • Bo Gdynia to trzeci świat - fizyczny i mentalny.

      • 2 5

  • Kontrpas na 3 Maja to wymysł najdzikszej urzędniczej fantazji (1)

    • 33 6

    • Szczurzej urzędniczej ferajny? :)

      • 5 5

  • niech policza jakie straty (1)

    A nie zalety te kontrapasy przyniosly. Dla kilkunastu paja cow takie inwestycje ze polowe ulic zabiraja .... dorzuce filmik do absurdow dtogowych niech pokaza jak pieknie pobudowaly wladze gdyni

    • 16 8

    • Sam jesteś pajac i to wyciosany z buraka cukrowego.

      • 4 6

  • rowerzyści najczęściej nie przestrzegają przepisów ruchu drogowego (1)

    wyobraźmy sobie sytuację, że nagminne byłoby, że spora grupa kierowców samochodów, na dużych skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną, miałaby w zwyczaju przejeżdżać takie skrzyżowania na czerwonym świetle.

    tak właśnie wygląda z perspektywy kierowcy samochodu zachowanie wielu rowerzystów na trasie. wbrew przepisom, a przez to nieprzewidywalnie dla innych uczestników ruchu. raz jazda po chodniku, raz jazda po ulicy, jazda po ulicy, kiedy przy tej samej ulicy jest ścieżka rowerowa,

    w mojej okolicy obowiązują zasady dla skrzyżowań równorzędnych. codziennie widzę dziesiątki rowerzystów, którzy nie ustępują pierwszeństwa innym uczestnikom ruchu, którzy znajdują się po ich prawej stronie.

    • 20 11

    • ja codziennie widze kierowców nie ustępujących pierwszeństwa rowerzystom na przejazdach

      i co z tego? dziecinada takie licytacje.

      • 13 7

  • (7)

    Ja sie zwyczajnie boje jezdzic po tym kontrapasie.
    A juz na pewno nie pojade tam z dziecmi.
    Jest bardzo niebezpiecznie.

    Kolejna trasa rowerowa dla 20letnich mlodych gniewnych nie zdajacych sobie z zagrozenia i niebezpieczenstwa. A nie dla zwyklych uzytkownikow roweru.

    Jak juz robic, to robic porzadnie panie oficerze rowerowy. Wziac 5 emerytow, ktorzy jezdza na rowerze i sprawdzic czy DLA NICH to jest bezpieczne.
    Albo wziac pania z dwojka dzieci.
    Jesli dla nich bedzie ok, to oznacza, ze trasa jest dobrze zaprojektowana.

    • 13 7

    • takie kontrapasy funcjonują na całym świecie

      co jest w tym takiego niebezpiecznego?

      • 7 6

    • (4)

      Mylisz się. Poruszanie się jezdnią jest znacznie bezpieczniejsze niż poruszanie się wydzieloną infrastrukturą rowerową. Potwierdzają to statystyki.

      • 4 8

      • (3)

        Mylisz sie, zapraszam na przejazdzke z dziecmi w wieku 5-7 lat. Zobaczysz jak "bezpiecznie" jest na takim kontrapasie.

        I jeszcze jedno - tak, takie kontrapasy istnieja w swiecie. Ale w tym tzw. swiecie piesi i rowerzysci to swiete krowy a samochody zatrzymuja sie jak wryte. Jest pelno fotoradaradow, nikt nie parkuje na chodnikach a policja ma zero tolerancji dla przekraczajacych predkosc kierowcow samochodow.
        Przykladowo w Holandii zjezdzilam z dziecmi kilkaset kilometrow i tam to mam pelen relaks. Wlasnie dlatego, ze tam jak kierowcy widza dzieci na rowerkach to zwalniaja do zera i jeszcze sie usmiechaja. Nikt nie wymija rowerzysty w odleglosci kilku centymetrow jadac 70km/h. Dla nich takie zachowanie byloby rownowazne z choroba umyslowa albo osobowoscia mordercy.
        Wiec owszem robmy kontrapasy, ale prosze zdyscyplinowac tez kierowcow.

        • 4 6

        • dziuniu, ty kompletnie nie znasz prawa! (2)

          w Polsce dzieci 5-7 lat nie mają prawa znaleźć się
          ani na tym kontrapasie
          ani na wydzielonej drodze dla rowerów

          uzyskują je dopiero jak mają 10 lat oraz kartę rowerową!
          (albo obcy paszport, z czym się nie zgadzam,
          polskie dzieci nie powinny mieć gorzej, ale taki jest stan prawa!)

          mają za to prawo jechać po chodniku (tak tak!)
          a dorosły opiekun ma prawo jechać rowerem w ich towarzystwie
          niezależnie jak szeroki jest chodnik i jaka prędkość jest dopuszczona na przylegającej jezdni dla samochodów!

          ja mam szczerą nadzieję, że ty nie masz prawa jazdy,
          bo w samochodzie była byś zagrożeniem publicznym!

          • 8 4

          • (1)

            Dziuniu, skoro juz tak sie nazywamy. Dobrze wiem, ze dzieci moga jezdzic po chodniku. Nie wiem po co nagryzmoliles/las tak dluga wypowiedz na ten temat. Niestety w chwili skonczenia magicznego wieku 10 lat nic sie nie zmieni (rowniez posiadajac karte rowerowa), bo wciaz sa to dzieci, ktore sa nierozwazne, myla sie itd. I wciaz taki kontrapas to horror wlasnie ze wzgledu na piractwo polskich kierowcow. Tak skonstruowany pas oraz brak odpowiednich przepisow chroniacych pieszych i rowerzystow sprawia, ze mozna tam zginac. I nawet jak moj syn (ktory ma juz obecnie 10 lat ponad) bedzie mial 12-13 lat w zyciu nie pojade z nim po tym kontrapasie, bo jest to po prostu niebezpiecznie zaprojektowany. Bo nie ma odzielenia od samochodow!! Bo kierowcy maja w d... dzieci, pieszych i rowerzystow. A ja mam juz 40 lat dziuniu i tez po nim nie pojade, bo mi moje zycie mile i nie chce osierocic dzieci.
            Aha dziuniu - mam zjezdzone rowerem kilka tysiecy kilometrow po Europie ( Rowniez Z dziecmi!!! ) i tylko w Polsce taki syf, zapewniam.
            I jeszcze jedno dziuniu - mam tez przejechanie duzo ponad 300tys. kilometrow samochodem, zero mandatow, stluczek, wypadkow, punktow. Zero parkowania na chodniku.
            Wiec dziuniu idz spac i naucz sie kultury. Rowniez jak siadasz za kierownica.

            I jeszcze cos - rowniez na chodniku nie jest bezpiecznie dla dzieci, bo parkuja i jezdza tam samochody!!! Rozumiem, ze nie masz dzieci wiec nie masz pojecia jak wyglada samochodowy swiat w Polsce z punktu widzenia pieszego dziecka.
            Po chodnikach nie ma jak przejsc i nie ma jak przejechac, bo sa zawalone wrakami samochodowymi. I tyle.

            • 5 5

            • wychowujesz kaleki
              jeszcze gorsze niż ty

              • 4 1

    • Emyryci

      Emerytów tam na co dzień spotykam. Polecam poprosic młodych kolegów o wycieczkę edukacyjno zachęcająca. Pozdrawiam

      • 1 2

  • Roewrzyści na ścieżki rowerowe! (8)

    Kompletna bzdura. Kontrapasem można jeździć w jednym kierunku, bo może dojść do kolizji rowerów, ale samochody, które nie mają jak bezpiecznie wyminąć rowerzysty to już nie problem?! Sama jeżdżę dużo, ale korzystam ze ścieżek. Wcale nie ma ich mało. Prowadzę też samochód i wkurzają mnie rowerzyści jeżdżący ulicą, kiedy obok jest piękna, nowiutka ścieżka wybudowana za spore pieniądze. Dla kogo? Po co? Wiecznie tylko biadolimy, że mało ścieżek, a nie korzystamy z tego co już powstało. Policja powinna dawać takim rowerzystom słone mandaty. Tak samo jak za bezmyślne przejeżdżanie ścieżką rowerową przez skrzyżowanie świetlne na czerwonym świetle.

    • 29 9

    • gdzie tak jest? (3)

      nawet jeśli to 99 na 100 rowerzystów jedzie i tak drogą rowerową więc wyluzuj.

      Tak na marginesie drogi rowerowe się nie sprawdzają przy trasach komunikacyjnych.
      Lepsze są pasy rowerowe w jezdni

      • 10 8

      • (2)

        Niedziela - droga na Hel. Ścieżka rowerowa jest tam od lat a i tak zdarzyło się kilku "mądrych", którzy woleli jechać ulicą przy dużym natężeniu ruchu, gdzie wyprzedzanie było utrudnione.

        • 5 3

        • Od Juraty do Helu nie ma drogi rowerowej (1)

          może tam widziałeś

          • 3 2

          • Na pewno przed Juratą to było, bo dalej nie jechałem tego dnia.

            • 2 1

    • (2)

      Kontrapas jest za wąski na bezpieczne wyminięcie się dwóch rowerów, a samochody jadą w przeciwnym kierunku w bezpiecznej odległości swoim pasem.

      • 2 2

      • wymijanie na kontrapasie? (1)

        czy ty wiesz co to jest kontrapas?

        • 3 1

        • kolega/koleżanka odpowiedziała na farmazony autora postu czyli użytkownika adam128

          • 1 0

    • Sorry adam128 jest przepis kontrapas ma jeden kierunek i żale wylewaj w innym miejscu, pewno trąbiłeś na rowerzystów jeżdżących prawidłowo, to teraz przeproś i zamilcz!

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane