• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrola miejskich autobusów. Co czwarty z usterką

Maciej Korolczuk
9 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
O działaniach inspektorów WITD poinformowali w piątek nasi czytelnicy. O działaniach inspektorów WITD poinformowali w piątek nasi czytelnicy.

Inspekcja Transportu Drogowego skontrolowała ponad 30 autobusów komunikacji miejskiej w Gdańsku. Niemal co czwarty z nich posiadał poważne usterki, m.in. skrzyni biegów, układu chłodzenia czy wycieki oleju silnikowego. Zatrzymano osiem dowodów rejestracyjnych, a w przypadku dwóch pojazdów wydano nakaz zjazdu do zajezdni. Pozytywnie wypadła za to kontrola ogumienia. Według inspektorów autobusy są właściwie przygotowane do nadchodzącej zimy.



Czy zgłaszałe(a)ś kiedykolwiek potrzebę kontroli technicznej autobusu?

Inspektorzy pojawili się na trzech pętlach autobusowych (we Wrzeszczu, Oliwie i Nowym Porcie) w piątek rano. Kontrola potrwała cztery godziny i dotyczyła głównie stanu technicznego pojazdów komunikacji miejskiej. Jak informuje GITD, działania prowadzone były w trybie "akcyjnej kontroli uproszczonej", co oznacza skrócenie czasu trwania inspekcji pojazdu do niezbędnego minimum, tak aby nie powodować zakłóceń w kursowaniu autobusów.

- W wyniku prowadzonych działań, inspekcji poddane zostały 33 autobusy - informuje GITD w Gdańsku na swojej stronie internetowej. - W ośmiu przypadkach kontrole wykazały nieprawidłowości dotyczące stanu technicznego. Z powodu stwierdzonych usterek zatrzymano w systemie Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP) dowody rejestracyjne tych autobusów. Dodatkowo w dwóch z ośmiu przypadków nie zezwolono na dalsze prowadzenie przewozów na linii, wydając kierowcom nakaz zjazdu do miejsca garażowania lub serwisowania pojazdów, celem niezwłocznego usunięcia usterek.
  • Kontrole przeprowadzono w 33 autobusach. W co czwartym stwierdzono nieprawidłowości, m.in. wycieki płynów eksploatacyjnych.

Jak czytamy, we wszystkich przypadkach stwierdzono naruszenie przepisów dotyczących ochrony środowiska poprzez wycieki płynów eksploatacyjnych z silnika lub połączenia silnika ze skrzynią biegów. W dwóch przypadkach nieszczelności i związane z tym wycieki stwierdzono w układach chłodzenia silnika. W jednym przypadku inspektorzy stwierdzili niesprawne zawory bezpieczeństwa systemu awaryjnego otwierania drzwi bocznych (w każdych z trzech drzwi).

- Niemal 25 proc. skontrolowanego taboru posiadało usterki zaliczane do kategorii "poważne". Dwa autobusy wyłączono z obsługi linii. Pozytywnym jest to, iż w żadnym z kontrowanych autobusów nie stwierdzono usterek niebezpiecznych, które stwarzałyby bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz bezpieczeństwa pasażerów. Inspektorzy zwracali także baczną uwagę na stan ogumienia autobusów. Przekazane przez kontrolerów wnioski wskazują, że w tym zakresie tabor przewoźników jest dobrze przygotowany do nadchodzącego okresu zimowego, gdzie stan ogumienia w przypadku występującej śliskości nawierzchni będzie jednym z głównych czynników warunkujących bezpieczeństwo przewozów - podkreślają inspektorzy.

Kontrole autokarów



Potrzebę kontroli autokaru można zgłaszać do Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego faksem na nr 58 524 12 92, e-mail: sekretariat@witd.gdansk.pl lub za pomocą formularza kontaktowego na stronie internetowej: www.witd.gdansk.pl

Z uwagi na konieczność zaplanowania kontroli ITD apeluje, aby zgłoszenia były wysyłane z co najmniej siedmiodniowym wyprzedzeniem. Zgłoszenie powinno zawierać miejsce, datę i godzinę wyjazdu oraz numer kontaktowy. Kontrole realizują również właściwi miejscowo policjanci Wydziału Ruchu Drogowego po wcześniejszym telefonicznym uzgodnieniu.

Ponadto autobus można sprawdzić we własnym zakresie na internetowych stronach Ministerstwa Cyfryzacji poprzez e-usługę "Bezpieczny Autobus". Na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów uzyskamy informację, czy autokar ma ważne badanie techniczne oraz ubezpieczenie OC i czy jest dopuszczony do ruchu. Aby uzyskać dostęp do informacji o autokarze na stronie serwisu www.bezpiecznyautobus.gov.pl, należy podać jego numer rejestracyjny.

Opinie (224) ponad 20 zablokowanych

  • Po prostu niedbalstwo zaplecza serwisowego (4)

    Teraz zacznie się fala krytyki ale powiem tak: mam passata z 98r jestem pierwszym właścicielem i liczę się z tym że samochód a zwłaszcza mój wiekowy wymaga wkładu finansowego. Staram się mieć wszystko pod kontrolą. Przegląd robię dwa razy w roku, ten obowiązkowy i tak po 6 miesiącach drugi dla własnego i innych bezpieczeństwa. Jeśli tylko będą przesłanki, że auto jest niebezpieczne bądź emisja spalin przekraczajaca normy auto pójdzie na złom. Obowiązkiem jest zadbać o stan techniczny pojazdu i jak kto woli dbać o wygląd wizualny aby potem nie słuchać krytyki, że jedzie jakiś grat itp. Można mieć wiekowe auto ale to wymaga pilnowania aby wszystko było sprawne i bezpieczne. Jeśli chodzi o autobusy to z racji tego, że ciężko pracują na drogach powinny być sprawdzane na kanale przynajmniej raz w miesiącu.

    • 13 2

    • Cześć Janusz.

      • 0 0

    • dobre

      • 0 0

    • Przeglad

      Sa sprawdzane codziennie

      • 0 0

    • Autobus miejski ma taki przeglad codziennie po zjexdzie na baze

      • 3 2

  • (2)

    Przecież te autobusy nawet na warsztat nie wyjadą. Gait posiada własną stację kontroli i wszystko jasne.

    • 44 6

    • koles nie chciał byś wjechać na tą stacje bo przejście twoich badań stało by pod wielkim znakiem zapytania ha ha na mieście to bajka

      • 0 1

    • to przyjedz na stacje zobaczysz jak tzepia auta i autobusy

      • 1 1

  • dobre ale poważne usterki ha ha panowie od kontroli pomylili się z powołaniem powiinni się zatrudnić jako mechanicy może by się czegoś nauczyli.

    • 1 1

  • Brak koła = usterka :)

    • 2 1

  • A zobaczcie sobie jak wyglądają tory PKM na przystankach. Niby nowe a już całe zawalone olejem. Tabor od Pesy też kupili nowy. A to ci zagadka, co? :)

    • 1 1

  • Najwieksza usterka tych autobusów (3)

    To ich kierowcy.....

    • 14 41

    • Największą usterką jest twój mózg.

      • 2 1

    • tu warto zaprotestować

      Autobusami prawie nie jeżdżę, prawie wyłącznie rowerem i trochę samochodem i ciut SKM.

      Ale jako rowerzysta mogę być dumny z kierowców naszych autobusów. Nie dociskają do krawężnika, wyprzedzają z prawidłowym odstępem, zachowują się przewidywalnie, lepiej niż w Gdyni, a bez porownania lepiej niż np. w Warszawie.

      Więc mój szacun dla nich. lekko nie mają, Te wielkie "krówska" nie są zrywne, a są szersze niż TIR. Kierowcy nie mają łatwo, a dają radę OK.

      • 8 1

    • Zostan kierowca i pokaz co potrafisz

      • 4 4

  • Tramwaje

    Jak dojdziecie Państwo do sprawdzania tramwajów to co drugi wruci do zajezdni, na pewno te stare.

    • 2 1

  • Czerwone światło (1)

    Powinni jeszcze sprawdzać kamery zamontowane w pojazdach. Kierowcy notorycznie przejeżdżają na czerwony świetle!!!

    • 2 0

    • Gdyby nie przejeżdżali to byście mieli pełno guzów

      a to, dlatego że niema pasów, a większość trzyma się smartfonów, a nie uchwytów do tego przeznaczonych.

      • 1 1

  • (1)

    Proponuje jeszcze sprawdzić kierowców, bo wielu tak jeździ jakby wieźli worki kartofli a nie ludzi

    • 2 2

    • Nie kartofle, a obierki, są cenniejsze i bardziej wartościowe

      • 0 1

  • Przeczytałem i stwierdzam wiele (3)

    nieścisłości i niejasności...Kontroli poddano 33 pojazdy. W 8 pojazdach stwierdzono nieprawidłowości dotyczące stanu technicznego, że zatrzymano aż 8 dowodów rejestracyjnych. Dalej czytam,że 2 autobusy wyłączono z ruchu. A jeszcze dalej jest napisane, że iż w żadnym z kontrolowanych autobusów nie stwierdzono żadnych usterek niebezpiecznych , które stwarzały by niebezpieczeństwo w ruchu drogowym oraz bezpieczeństwo pasażerów....To na jakiej podstawie zatrzymano 8 dowodów rejestracyjnych, a 2 pojazdy całkowicie wyłączono z ruchu/obsługi linii/....???.
    W P o RD jest zapis kiedy i w jakich okolicznościach organ kontrolny(uprawniony) ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny..

    • 5 2

    • Jakie społeczeństwo to i taki artykuł

      Rozum pelikana a gęba pawiana

      • 0 0

    • Już wyjasniam (1)

      Dwa miały przelotowy wydech,dwa miały przyciemnione szyby,w dwoch wystawały koła poza obrys i ostatnie dwa były za niskie. A te dwa wycofano bo w czwartki sie sciagały na Grunwaldzie. Tak było..

      • 1 1

      • ... i kierowcy nie trzymali rak na kierownicy podczas kontroli....

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane