• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrolują bary i restauracje w miastach turystycznych. Jakie wyniki?

Ewelina Oleksy
25 lipca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Wśród wykrytych nieprawidłowości było m.in. zaniżanie wagi dania. Wśród wykrytych nieprawidłowości było m.in. zaniżanie wagi dania.

Pracownicy Inspekcji Handlowych w całym kraju ruszyli gastronomicznym szlakiem turystycznym, by sprawdzić jakość obsługi w barach i restauracjach w pobliżu dworców, przystanków i autostrad. Pod lupę, a raczej na widelec poszły na początek 53 lokale, wśród nich także te m.in. z Sopotu. W ponad połowie wykryto nieprawidłowości. Kontrole trwają.



Zgłosiłe(a)ś kiedyś reklamację do dania zamówionego w restauracji?

Kontrole restauracji i barów w miejscowościach turystycznych rozpoczęły się już przed wakacjami, ale nadal trwają. Właśnie opublikowano ich pierwsze wyniki, a te nie są zbyt optymistyczne.

Z ustaleń inspektorów wynika, że ponad połowa przedsiębiorców nie przestrzega przepisów.

Na Pomorzu sprawdzane były już lokale m.in. w Sopocie, Ustce, Łebie i w Borkowie. Na liście kontrolowanych są też bary i restauracje ze Świnoujścia, Łeby, Giżycka, Krakowa i Wrocławia, czyli kierunków popularnych urlopowo.

Ile za rybkę? Sprawdziliśmy ceny w gdyńskich smażalniach i barach



Ponad 60 proc. skontrolowanych złamało przepisy



- Skupiliśmy się na rzetelności obsługi klientów w restauracjach i barach w miejscowościach turystycznych oraz w lokalach, które znajdują się przy głównych szlakach komunikacyjnych: na stacjach paliw, dworcach. Ponad 60 proc. skontrolowanych do tej pory przedsiębiorców nie przestrzega przepisów prawa. Niepokojący jest fakt, że nieprawidłowości są zasadniczo zbieżne z tymi, które wykrywaliśmy również w ubiegłych latach. - mówi Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - Ceny nie są prawidłowo eksponowane, przedsiębiorcy nie określają wielkości napojów czy potraw. W lokalach brakuje wymaganych ustawowo informacji o szkodliwości alkoholu i zakazie palenia. Niekiedy restauracje używają nieodpowiednich wag do odważania produktów - wymienia.

Sezon na "paragony grozy". Ale nie wszystko jest na każdą kieszeń



Np. w kontrolowanej naleśnikarni w Sopocie stwierdzono, że informacje o cenach są niewidoczne dla konsumenta. Tak samo było w restauracji z Borkowa. W restauracji w Łebie z kolei podawano zaniżone porcje jedzenia i stosowano nielegalizowane przyrządy do ważenia porcji.

Mandaty i wnioski do sądów



W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami:

  • nałożono 5 mandatów karnych na łączną kwotę 700 zł na osoby odpowiedzialne za popełnienie wykroczeń;
  • do sądów rejonowych skierowano 6 wniosków o ukaranie sprawców wykroczeń (z art. 134 § kw);
  • o nieprawidłowościach poinformowano inne organy, w tym: właściwe urzędy miar, urząd skarbowy.

Ale jest również dobra wiadomość.

Pamiętaj o swoich prawach do reklamacji



- Dotychczas inspektorzy nie stwierdzili nieścisłości pomiędzy składnikami serwowanych dań, a tymi wymienionymi w karcie. Często zdarzało się to podczas kontroli w ubiegłych latach. Przypominamy, że złożone zamówienie to nic innego jak zawarcie umowy. Klient zobowiązany jest do dokonania płatności, a lokal gastronomiczny do wykonania usługi, czyli podania takiego posiłku, jaki został zamówiony. Czas realizacji zamówienia również może podlegać reklamacji, tak jak i temperatura posiłku. Pamiętajmy o swoich prawach, a nieścisłości zgłaszajmy do odpowiednich instytucji - podkreśla Chróstny.

Gdzie na rybę? Smażalnie ryb w Gdyni, Sopocie i Gdańsku



Opinie wybrane

Wszystkie opinie (157)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane