• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrowersje wokół castingu na gdańskiego TikTokera

Ewa Palińska
8 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 

Czy agencja Personal PR legalnie zdobywała zlecenia na usługi świadczone gdańskiemu magistratowi? Radni PiS mają co do tego wątpliwości, o czym poinformowali podczas konferencji prasowej.

Czy Gdańsk faworyzuje jedną z agencji PR, udostępniając jej poufne informacje, które ułatwiają wygranie organizowanych przez miasto przetargów i formułuje wymagania przetargowe w taki sposób, aby ograniczyć liczbę innych oferentów? Tak mocne zarzuty pod adresem magistratu wysunęli radni miasta Gdańska z klubu Prawa i Sprawiedliwości, apelując do prezydent Aleksandry Dulkiewicz o zorganizowanie audytu.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Minął już rok od powstania oficjalnego profilu Gdańska na platformie TikTok. Miasto zgromadziło tam już setki tysięcy polubień i wyświetleń oraz ponad 16 tys. obserwujących.

Wypromowanie miejskiego konta na platformie TikTok powierzono Edziowi - jednemu z najpopularniejszych lokalnych influencertów. Wypromowanie miejskiego konta na platformie TikTok powierzono Edziowi - jednemu z najpopularniejszych lokalnych influencertów.

Casting za 114 tys. zł netto



Czy Gdańsk powinien ograniczyć wydatki na ogólnopolskie promocje?

Kolejnym krokiem w stronę rozwoju profilu i sposobem na dotarcie do młodych gdańszczan było przeprowadzenie castingu, który miałby na celu wyłonienie kreatywnych i twórczych osób. Zwycięzcom miasto oferuje szansę na stałą współpracę przy tworzeniu materiałów filmowych, zamieszczanych na oficjalnych kontach Gdańska w mediach społecznościowych, a twarzą i mentorem akcji został Piotr Bylina - tiktoker znany pod pseudonimem Edzio.

- Kika tygodni temu informowaliśmy państwa, że miasto Gdańsk zleciło agencji PR wykonanie takiej usługi - informował podczas czwartkowej konferencji prasowej radny Prawa i Sprawiedliwości Przemysław Majewski. - Najpierw kosztowała ona 34 tys. zł, potem sześćdziesiąt kilka tysięcy, a niedawno dostałem informację, że koszt tej usługi to 114 tys. zł netto. Właśnie otrzymałem od Biura Prezydenta Miasta Gdańska odpowiedzi na kolejne moje pytania i dokumenty związane z tym zamówieniem publicznym.

Czy urzędnicy przekazali oferentowi poufne informacje?



Firm, które regularnie wygrywają różnego rodzaju przetargi, nie brakuje. Z reguły jest to zasługą perfekcyjnie skrojonej oferty, znakomicie wpisującej się w wymagania zleceniodawcy. Zdaniem radnych Prawa i Sprawiedliwości Personal PR zawdzięcza jednak tę przetargową passę nie tylko bystrości w formułowaniu ofert czy ponadprzeciętnemu szczęściu, a przychylności urzędników, którzy nie tylko formułują wymagania przetargowe pod ten konkretny podmiot, ale też udostępniają informacje umożliwiające złożenie bezkonkurencyjnej oferty.

- To, co uważam za skandaliczne, to fakt, że po raz kolejny firma, która jest bardzo blisko związana z miastem Gdańsk - Personal PR, prowadzona przez osobę, która była przez wiele lat rzecznikiem gdańskiego stadionu - wygrywa zamówienie publiczne, zupełnie "przypadkowo" trafiając w niejawną informację, jaką jest kwota zamówienia, którą miasto Gdańsk przewiduje zapłacić - podkreśla radny Majewski. - Informuje się o tym po otwarciu ofert większości zamówień publicznych. Ta kwota przeznaczona przez miasto to 114,5 tys. zł. Firma Personal PR złożyła ofertę na 114,5 tys. zł.
Radni PiS przedstawili podczas konferencji prasowej dowody na to, że nie był to pierwszy raz, kiedy agencja Personal PR idealnie wstrzeliła się w kwotę oferowaną przez miasto.

Karta zamówienia - casting na gdańskiego tiktokera Karta zamówienia - casting na gdańskiego tiktokera

Przetarg przygotowany pod jednego oferenta?



Radny Przemysław Majewski zwrócił też uwagę na fakt, że firma Personal PR była jedyną, która wzięła udział w tym zamówieniu publicznym. Dlaczego? Tutaj za prawdopodobną przyczynę podano fakt, że wymagania przetargowe były tak szczegółowe i tak specyficzne, że inne podmioty, niż - rzekomo faworyzowana przez miasto agencja - nie miały szansy ich spełnić.

- Zwróciłem się do jednej z firm, wymienionej w dokumentach, które otrzymałem - relacjonował Majewski. - Zapytałem, dlaczego ta firma nie zdecydowała się złożyć oferty w tym zamówieniu publicznym. Otrzymałem informacje, że niestety nie było możliwości spełnienia wymogów.
Radny Majewski zaprezentował podczas czwartkowej konferencji część z tych wymogów, podkreślając, że były one bardzo "specyficzne".

- Lista tych wymogów jest naprawdę długa i wzbudza podejrzenie, że została przygotowana pod jednego oferenta - twierdzi radny.
Kryterium niezbędne do przystąpienia do postępowania - jpg. (fragment)

Personal PR usługi na rzecz gdańskiego magistratu świadczy od lat, niejednokrotnie podczas organizowanych przez miasto przetargów deklasując rywali.

Personal PR współpracuje z gdańskim magistratem od lat. Radni PiS zwracają jednak uwagę, że podczas przetargów mogło dochodzić do nadużyć. Personal PR współpracuje z gdańskim magistratem od lat. Radni PiS zwracają jednak uwagę, że podczas przetargów mogło dochodzić do nadużyć.

Apel o audyt i nieprzeznaczanie na reklamę pieniędzy, których brakuje na potrzeby mieszkańców



Radni Prawa i Sprawiedliwości zażądali od władz miejskich zbadania sprawy z przetargami, w których udział brała agencja Personal PR.

- Wzywamy panią prezydent do przeprowadzenia kontroli i audytu w Biurze Prezydenta, tak jak ma to miejsce w GZDiZ - apelowała podczas konferencji prasowej radna Elżbieta Strzelczyk. - Jeśli nie toleruje pani braku transparentności, braku konkurencyjności w pani najbliższym otoczeniu, to czas na kontrolę.
Podczas konferencji prasowej zwrócono też uwagę na fakt, że gdański magistrat przeznacza spore kwoty na reklamy w mediach ogólnopolskich, podczas gdy w miejskiej kasie brakuje pieniędzy na zaspokojenie bieżących potrzeb.

- W ostatnim czasie mamy do czynienia z wieloma wydatkami jak 492 tys. na reklamę przed prognozą pogody w Polsacie, 135 tys. na telewizję śniadaniową w TVN, a brakuje na obniżki cen biletów w komunikacji miejskiej - zasygnalizowała radna Barbara Imianowska.
 - Zabezpieczyliśmy 125 tys. zł, a nie tyle, ile wyszło w postępowaniu. Pozycja została mylnie wpisana w kartkę, którą pokazuje pan radny Majewski - podkreśla rzecznik Prezydent Miasta Gdańska, prezentując na dowód powyższy scan.  - Zabezpieczyliśmy 125 tys. zł, a nie tyle, ile wyszło w postępowaniu. Pozycja została mylnie wpisana w kartkę, którą pokazuje pan radny Majewski - podkreśla rzecznik Prezydent Miasta Gdańska, prezentując na dowód powyższy scan.

"Wymaganie podstawowych kompetencji jest przejawem dbałości o publiczny pieniądz, a nie skandalem"



Gdański magistrat nie zgadza się z zarzutami radnych Prawa i Sprawiedliwości, uznając je za cyniczne.

- Miasto Gdańsk po raz pierwszy w historii obecności w mediach społecznościowych nie kupuje standardowej reklamy, a organizuje warsztaty z uznanym i popularnym artystą, mieszkańcem Gdańska, którego efektem mają być właśnie nagrania przygotowane przez gdańską młodzież, a  przedstawiające w atrakcyjny sposób życie w naszym mieście - podkreśla Daniel Stenzel, rzecznik prasowy Prezydenta Miasta Gdańska. - TikTok, globalnie, jest obecnie najszybciej rozwijającym się medium, które jest dopiero doceniane w Polsce przez wiele organizacji, w tym partie polityczne - obecnie obserwujemy na TikToku zmasowaną kampanię młodych polityków PiS.

Te działania zostały zorganizowane przez miasto, zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych, w trybie zapytania ofertowego, czyli do 130 tys. zł netto. Na ten cel w planie zamówień publicznych miasto zabezpieczyło 125 tys. zł netto. Zapytanie zostało wysłane do 5 dużych, uznanych agencji, a ofertę złożył jeden podmiot. Wszyscy na przygotowanie propozycji mieli 14 dni. Dochowane zostały wszystkie wymogi wewnętrznych przepisów dot. zapytania ofertowego.

Miasto Gdańsk od lat jest uznawane za lidera wśród samorządów, jeśli chodzi o obecność w mediach społecznościowych, m.in. dlatego, że dbamy o najwyższą jakość świadczonych usług. Czynienie miastu zarzutów przez radnych PiS, że w tym postępowaniu wymagaliśmy doświadczenia w prowadzeniu profili w dotychczasowych kanałach na FB, IG i TT jest pozbawione sensu. Trudno wyobrazić sobie, że od wykonawcy nie będziemy oczekiwali gotowości do pracy, doświadczenia w przygotowywaniu grafik, czy nagrań video, skoro chcemy promować się na TikToku. Wymaganie podstawowych kompetencji jest przejawem dbałości o publiczny pieniądz, a nie skandalem, czy efektem niejasnych powiązań, jak cynicznie sugerują to lokalni działacze PiS.

Personal PR: zarzuty radnych PiS to bezpodstawne insynuacje



Do zarzutów radnych PiS odniosła się też Karolina Janik, CEO agencji komunikacji zintegrowanej Personal PR, określając je jako bezpodstawne insynuacje.

- Personal PR działa na rynku ponad 14 lat - komentuje Karolina Janik. - Współpracujemy z podmiotami publicznymi, jak i prywatnymi. Odpowiadamy na wiele zapytań ofertowych i w przypadku podawania wycen, nigdy nie wiemy, czy nasza oferta wygra. Dlatego jesteśmy zaskoczeni bezpodstawnymi insynuacjami jednego z radnych Miasta Gdańska odnośnie rzekomych nieprawidłowości w zakresie wyboru ofert PR na organizację działań na TikToku Gdańska i rzekomej zgodności "co do grosza" przedstawionej przez nas oferty z kwotą zabezpieczoną przez miasto na ten cel.

Bezpodstawność ww. twierdzeń została jednoznacznie wykazana przez rzecznika Prezydent Miasta Gdańska, który przekazał dokumentację wskazującą kwotę zabezpieczoną w postępowaniu przez Miasto na ten cel. Kwota ta - wbrew bezpodstawnym twierdzeniom jednego z radnych Miasta Gdańska - nie jest równa kwocie zaproponowanej przez nas w ofercie.

Ponieważ przekazane przez miasto dowody jednoznacznie wskazują na nieprawdziwość ww. insynuacji, uważamy, że jakiekolwiek dalsze wyjaśnienia w tej sprawie nie są konieczne - podsumowuje szefowa Personal PR.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (220)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane