- 1 Ugaszono pożar na budowie osiedla (155 opinii)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (163 opinie)
- 3 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (93 opinie)
- 4 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (83 opinie)
- 5 Wzięli pod lupę punktualność SKM (67 opinii)
- 6 Cztery opcje do wyboru w pytaniu o płeć (435 opinii)
Kontrowersje wokół castingu na gdańskiego TikTokera
Czy agencja Personal PR legalnie zdobywała zlecenia na usługi świadczone gdańskiemu magistratowi? Radni PiS mają co do tego wątpliwości, o czym poinformowali podczas konferencji prasowej.
Czy Gdańsk faworyzuje jedną z agencji PR, udostępniając jej poufne informacje, które ułatwiają wygranie organizowanych przez miasto przetargów i formułuje wymagania przetargowe w taki sposób, aby ograniczyć liczbę innych oferentów? Tak mocne zarzuty pod adresem magistratu wysunęli radni miasta Gdańska z klubu Prawa i Sprawiedliwości, apelując do prezydent Aleksandry Dulkiewicz o zorganizowanie audytu.
Minął już rok od powstania oficjalnego profilu Gdańska na platformie TikTok. Miasto zgromadziło tam już setki tysięcy polubień i wyświetleń oraz ponad 16 tys. obserwujących.
Casting za 114 tys. zł netto
- Kika tygodni temu informowaliśmy państwa, że miasto Gdańsk zleciło agencji PR wykonanie takiej usługi - informował podczas czwartkowej konferencji prasowej radny Prawa i Sprawiedliwości Przemysław Majewski. - Najpierw kosztowała ona 34 tys. zł, potem sześćdziesiąt kilka tysięcy, a niedawno dostałem informację, że koszt tej usługi to 114 tys. zł netto. Właśnie otrzymałem od Biura Prezydenta Miasta Gdańska odpowiedzi na kolejne moje pytania i dokumenty związane z tym zamówieniem publicznym.
Czy urzędnicy przekazali oferentowi poufne informacje?
Firm, które regularnie wygrywają różnego rodzaju przetargi, nie brakuje. Z reguły jest to zasługą perfekcyjnie skrojonej oferty, znakomicie wpisującej się w wymagania zleceniodawcy. Zdaniem radnych Prawa i Sprawiedliwości Personal PR zawdzięcza jednak tę przetargową passę nie tylko bystrości w formułowaniu ofert czy ponadprzeciętnemu szczęściu, a przychylności urzędników, którzy nie tylko formułują wymagania przetargowe pod ten konkretny podmiot, ale też udostępniają informacje umożliwiające złożenie bezkonkurencyjnej oferty.
- To, co uważam za skandaliczne, to fakt, że po raz kolejny firma, która jest bardzo blisko związana z miastem Gdańsk - Personal PR, prowadzona przez osobę, która była przez wiele lat rzecznikiem gdańskiego stadionu - wygrywa zamówienie publiczne, zupełnie "przypadkowo" trafiając w niejawną informację, jaką jest kwota zamówienia, którą miasto Gdańsk przewiduje zapłacić - podkreśla radny Majewski. - Informuje się o tym po otwarciu ofert większości zamówień publicznych. Ta kwota przeznaczona przez miasto to 114,5 tys. zł. Firma Personal PR złożyła ofertę na 114,5 tys. zł.
Radni PiS przedstawili podczas konferencji prasowej dowody na to, że nie był to pierwszy raz, kiedy agencja Personal PR idealnie wstrzeliła się w kwotę oferowaną przez miasto.
Przetarg przygotowany pod jednego oferenta?
Radny Przemysław Majewski zwrócił też uwagę na fakt, że firma Personal PR była jedyną, która wzięła udział w tym zamówieniu publicznym. Dlaczego? Tutaj za prawdopodobną przyczynę podano fakt, że wymagania przetargowe były tak szczegółowe i tak specyficzne, że inne podmioty, niż - rzekomo faworyzowana przez miasto agencja - nie miały szansy ich spełnić.
- Zwróciłem się do jednej z firm, wymienionej w dokumentach, które otrzymałem - relacjonował Majewski. - Zapytałem, dlaczego ta firma nie zdecydowała się złożyć oferty w tym zamówieniu publicznym. Otrzymałem informacje, że niestety nie było możliwości spełnienia wymogów.
Radny Majewski zaprezentował podczas czwartkowej konferencji część z tych wymogów, podkreślając, że były one bardzo "specyficzne".
- Lista tych wymogów jest naprawdę długa i wzbudza podejrzenie, że została przygotowana pod jednego oferenta - twierdzi radny.
Kryterium niezbędne do przystąpienia do postępowania - jpg. (fragment)
Personal PR usługi na rzecz gdańskiego magistratu świadczy od lat, niejednokrotnie podczas organizowanych przez miasto przetargów deklasując rywali.
Apel o audyt i nieprzeznaczanie na reklamę pieniędzy, których brakuje na potrzeby mieszkańców
Radni Prawa i Sprawiedliwości zażądali od władz miejskich zbadania sprawy z przetargami, w których udział brała agencja Personal PR.
- Wzywamy panią prezydent do przeprowadzenia kontroli i audytu w Biurze Prezydenta, tak jak ma to miejsce w GZDiZ - apelowała podczas konferencji prasowej radna Elżbieta Strzelczyk. - Jeśli nie toleruje pani braku transparentności, braku konkurencyjności w pani najbliższym otoczeniu, to czas na kontrolę.
Podczas konferencji prasowej zwrócono też uwagę na fakt, że gdański magistrat przeznacza spore kwoty na reklamy w mediach ogólnopolskich, podczas gdy w miejskiej kasie brakuje pieniędzy na zaspokojenie bieżących potrzeb.
- W ostatnim czasie mamy do czynienia z wieloma wydatkami jak 492 tys. na reklamę przed prognozą pogody w Polsacie, 135 tys. na telewizję śniadaniową w TVN, a brakuje na obniżki cen biletów w komunikacji miejskiej - zasygnalizowała radna Barbara Imianowska.
"Wymaganie podstawowych kompetencji jest przejawem dbałości o publiczny pieniądz, a nie skandalem"
Gdański magistrat nie zgadza się z zarzutami radnych Prawa i Sprawiedliwości, uznając je za cyniczne.
- Miasto Gdańsk po raz pierwszy w historii obecności w mediach społecznościowych nie kupuje standardowej reklamy, a organizuje warsztaty z uznanym i popularnym artystą, mieszkańcem Gdańska, którego efektem mają być właśnie nagrania przygotowane przez gdańską młodzież, a przedstawiające w atrakcyjny sposób życie w naszym mieście - podkreśla Daniel Stenzel, rzecznik prasowy Prezydenta Miasta Gdańska. - TikTok, globalnie, jest obecnie najszybciej rozwijającym się medium, które jest dopiero doceniane w Polsce przez wiele organizacji, w tym partie polityczne - obecnie obserwujemy na TikToku zmasowaną kampanię młodych polityków PiS.
Te działania zostały zorganizowane przez miasto, zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych, w trybie zapytania ofertowego, czyli do 130 tys. zł netto. Na ten cel w planie zamówień publicznych miasto zabezpieczyło 125 tys. zł netto. Zapytanie zostało wysłane do 5 dużych, uznanych agencji, a ofertę złożył jeden podmiot. Wszyscy na przygotowanie propozycji mieli 14 dni. Dochowane zostały wszystkie wymogi wewnętrznych przepisów dot. zapytania ofertowego.
Miasto Gdańsk od lat jest uznawane za lidera wśród samorządów, jeśli chodzi o obecność w mediach społecznościowych, m.in. dlatego, że dbamy o najwyższą jakość świadczonych usług. Czynienie miastu zarzutów przez radnych PiS, że w tym postępowaniu wymagaliśmy doświadczenia w prowadzeniu profili w dotychczasowych kanałach na FB, IG i TT jest pozbawione sensu. Trudno wyobrazić sobie, że od wykonawcy nie będziemy oczekiwali gotowości do pracy, doświadczenia w przygotowywaniu grafik, czy nagrań video, skoro chcemy promować się na TikToku. Wymaganie podstawowych kompetencji jest przejawem dbałości o publiczny pieniądz, a nie skandalem, czy efektem niejasnych powiązań, jak cynicznie sugerują to lokalni działacze PiS.
Personal PR: zarzuty radnych PiS to bezpodstawne insynuacje
Do zarzutów radnych PiS odniosła się też Karolina Janik, CEO agencji komunikacji zintegrowanej Personal PR, określając je jako bezpodstawne insynuacje.
- Personal PR działa na rynku ponad 14 lat - komentuje Karolina Janik. - Współpracujemy z podmiotami publicznymi, jak i prywatnymi. Odpowiadamy na wiele zapytań ofertowych i w przypadku podawania wycen, nigdy nie wiemy, czy nasza oferta wygra. Dlatego jesteśmy zaskoczeni bezpodstawnymi insynuacjami jednego z radnych Miasta Gdańska odnośnie rzekomych nieprawidłowości w zakresie wyboru ofert PR na organizację działań na TikToku Gdańska i rzekomej zgodności "co do grosza" przedstawionej przez nas oferty z kwotą zabezpieczoną przez miasto na ten cel.
Bezpodstawność ww. twierdzeń została jednoznacznie wykazana przez rzecznika Prezydent Miasta Gdańska, który przekazał dokumentację wskazującą kwotę zabezpieczoną w postępowaniu przez Miasto na ten cel. Kwota ta - wbrew bezpodstawnym twierdzeniom jednego z radnych Miasta Gdańska - nie jest równa kwocie zaproponowanej przez nas w ofercie.
Ponieważ przekazane przez miasto dowody jednoznacznie wskazują na nieprawdziwość ww. insynuacji, uważamy, że jakiekolwiek dalsze wyjaśnienia w tej sprawie nie są konieczne - podsumowuje szefowa Personal PR.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-09-08 13:48
Miasto to nie towar, nie musi się reklamować (18)
a nawet nie powinno. Środki z nadwyżek powinno przekierować na poprawę stanu dróg (!), mieszkania komunalne, szkoły, szpitale itd, czyli to co jest obowiązkiem miasta, a w dalszej kolejności obniżać podatek od nieruchomości.
- 381 34
-
2022-09-09 08:38
Wytlumac to tej dulkiewicz tylko jak to ameba
- 2 1
-
2022-09-08 18:23
dobrze jakby reklamowało się za granicą. Obcokrajowcy mogą zostać zachęceni do odwiedzenia miasta
- 8 1
-
2022-09-08 15:34
ciekawe... Nawet Nowy Jork ma dużą kampanię. Wtedy wypromowano słynne logo z serduszkiem" "I (1)
Nowy Jork tez niby nie potrzebuje. A może jednak to po prostu znak czasów.
- 4 15
-
2022-09-08 15:39
Ale nie ma takich pięknych ławeczek jak my - Polacy.
- 13 3
-
2022-09-08 15:24
To Gdańsk
więc czego oczekujesz, oni nie są w stanie zadbać o czystość na Długiej lub opróżnianie śmietników na plażach a ty wymagasz aby dbali o drogi, mieszkania, szpitale itp ? Haha oni co najwyżej to zadbają o to aby kasjerka która sprzedawała w sklepię wódę urzędnikowi w obstawie goryli była ciągana po sądach.
- 19 2
-
2022-09-08 14:39
Zauważcie, że miasta tego typu wydają krocie na promocje wizerunku (3)
a potem zaczynają też wydawać hajs by ograniczyć liczbę turystów :)
- 25 4
-
2022-09-08 14:49
Bo działania promocyjne to kura znosząca złote jajka beneficjentom (2)
Wymagania i cele są wyjątkowo nieostre, nie ma jasnych kryteriów jak zweryfikować realizację a wszelakie koszty i ceny ogranicza tylko fantazja zleceniobiorcy i budżet ile instytucja może na dany projekt zmarnować
- 30 0
-
2022-09-08 16:24
Promocja , doradztwo, opracowania wszelkiej maści.
Urząd to nie firma komercyjna, nie zarabia, nie wypracowuje zysku, urzędnicy nie ponoszą odpowiedzialności majątkowej czy karno-skarbowej jak przedsiębiorcy.
Ale urzednicy na potęgę wydają pieniądze publiczne na "biznesowe" cele, które ktoś wymyśla i akceptuje. A póki wydawanie publicznych pieniędzy jest poza ustawą o zamówieniach publicznych do 130 tys zł to nie trzeba upubliczniać poczynionych wydatków w formie ogłoszeń :) Niejawność zwiększa ryzyko nadużyć.- 9 1
-
2022-09-08 15:36
Pieknie wyjaśnione
- 9 1
-
2022-09-08 14:00
Idź kobieto
Idź kobieto
- 7 7
-
2022-09-08 13:52
(7)
Miasto turystyczne to trochę towar. Nie mam jednak wątpliwości, że promocja przez TikToka jest stratą pieniędzy.
- 55 17
-
2022-09-09 09:01
ale Gdańsk już się nie musi reklamować, nigdzie w Polsce nie ma tylu turystów co tutaj, to już jest klęska urodzaju
- 4 1
-
2022-09-08 15:09
mamy po dziurki w nosie turystów (5)
Magda Mieszkaniowicz i cała reszta siedzi na airbnb i napędza zgraje. Miejskie chaty wynajmuje nawet... sam Urząd Miasta.
- 31 9
-
2022-09-08 18:25
(2)
Gdyby nie turysci w Gda, miasto byłoby w o wiele gorszej sytuacji finansowej. po co się pozbywać czegoś co przynosi ogromne pieniądze lokalnym przedsiębiorcom
- 5 8
-
2022-09-09 09:01
to lepiej nam powiedz ilu airbnbowców odprowadza do miasta uczciwie opłatę klimatyczną
- 2 2
-
2022-09-08 20:26
Te wpływy z turystyki do budżetu to temat mocno przesadzony.
Do prywatnych kieszeni i owszem, ale dla miasta to średnio. Ani vatu, ani opodatkowania wynajmu, a dużo kosztów i durnych inwestycji.
- 10 3
-
2022-09-08 15:33
szczekaj kacoer, gryź! (1)
Ciepły Prezes
- 5 23
-
2022-09-08 16:50
Nie drwij. Każdy wie że Magda A. ma kilka mieszkań na wynajem dla turystów.
- 18 3
-
2022-09-08 16:25
Przedstawiciel handlowy (4)
Przetargi ustawiane są od lat, w każdej dziedzinie. W urzędach, w wojsku itd itp. Np w przypadku samych artykułów biurowych Gdyby NIK zrobił kontrole, okazałoby się, że w sklepie papierniczym papier ksero kupisz taniej. Ale powodzenia życzę w próbie zmian! Jestem za
- 141 3
-
2022-09-08 18:08
...."który miałby na celu wyłonienie kreatywnych i twórczych osób. ".... (1)
czy autor zdaje sobie sprawę że określenia kreatywny i twórczy to synonimy? o ile wie co oznacza słowo: synonim.
- 9 0
-
2022-09-09 09:54
Mysle nawet ze to jednoznaczne synonimy oznaczające to samo...
- 2 0
-
2022-09-08 17:32
Nie lubię PiS i ich spisków, bo powinni zacząć od swojej partii
Kradną w białych rękawiczkach i kwoty z Gdańska są przy tym jedynie drobnymi. I tego taki Majewski nie widzi a raczej nie chce widzieć.
Ale fakt faktem, że Gdańsk to mafia urzędnicza. Dziesiątki ustawek, znajomych w spółkach społeczkach, radach nadzorczych i wszędzie tam gdzie można kasę wycisnąć.
Im szybciej pozbędziemyKradną w białych rękawiczkach i kwoty z Gdańska są przy tym jedynie drobnymi. I tego taki Majewski nie widzi a raczej nie chce widzieć.
Ale fakt faktem, że Gdańsk to mafia urzędnicza. Dziesiątki ustawek, znajomych w spółkach społeczkach, radach nadzorczych i wszędzie tam gdzie można kasę wycisnąć.
Im szybciej pozbędziemy się pannny Oli tym lepiej dla miasta. Trzeba mieć jeszcze nadzieję że nowa władza nie będzie tak zachłanna jak obecna. Bo że będzie to pewne jak podatki.
I oby żaden pisowiec nie rządził naszym miastem, bo się stoczymy o kilkanaście lat do tyłu- 21 6
-
2022-09-08 17:26
Opis oferty i wychodzi że jest jeden producent, albo rozpoznanie rynku wysłane zapytania do 2 firm, jak nie ma konkurencji to
lub podstawia kogoś.
- 7 1
-
2022-09-08 14:18
Skandalem jest brak dbałości o publiczne pieniądze (5)
a to także niszczenie miejsc parkingowych w oliwie od ul.Kaprów do ul. Derdowskiego przez posadzenie na tych miejscach drzew , oraz likwidacja trzeciego pasa jezdni w kierunku Gdańska na tej trasie
- 154 32
-
2022-09-09 08:23
I co jeszcze jest skandalem? No powiedz nam.
- 2 0
-
2022-09-09 04:19
Bo PO to złodzieje
Traktują miasto jak prywatne.
- 4 2
-
2022-09-08 18:20
nie ma tam korków przecież -.-
- 2 0
-
2022-09-08 16:51
Haha
Miejsc parkingowych przecież przybyło, korków tam raczej nie ma (nie zwiększyły się).
Ahhh świat zza szyby auta jest taki prosty- 4 5
-
2022-09-08 14:43
hahaha
- 10 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.