• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrowersje wokół nowych zasad parkowania w Gdyni

Michał Sielski
27 maja 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Parkomaty pojawią się w kolejnych dzielnicach Gdyni. Parkomaty pojawią się w kolejnych dzielnicach Gdyni.

- Od paru lat wynajmuję dom w Gdyni, ale nie mogę wykupić abonamentu mieszkańca w nowej Strefie Płatnego Parkowania, bo nie mam meldunku akurat w tej dzielnicy. To absurd - denerwuje się pani Dorota, nasza czytelniczka. - Zmiany wprowadzone zostały w celu uszczelnienia pobierania opłat - odpowiadają władze Gdyni.



Przypomnijmy:

  • w połowie maja radni uchwalili nowe Strefy Płatnego Parkowania w Gdyni,
  • za parkowanie płacić będzie trzeba na Działkach Leśnych, Wzgórzu św. Maksymiliana i w Orłowie,
  • powstanie też Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania z wyższymi stawkami,
  • zmiany wejdą w życie najwcześniej za pół roku, a w Orłowie za rok.


"Mieszkam w Gdyni, abonament dla mieszkańca nie dla mnie"



Zmiany nie wszystkim się oczywiście podobają. Nawet mieszkańcom terenów, które zostaną objęte płatnym parkowaniem, co powinno ułatwić im parkowanie pod domem. Będzie trzeba jednak za to zapłacić, w niektórych przypadkach wcale nie 20 zł, a 500 zł miesięcznie.

- Aby wykupić abonament mieszkańca, muszę mieć meldunek stały lub czasowy pod adresem ze wskazanej strefy. Do tej pory wystarczała umowa najmu mieszkania. Muszę jeszcze przedstawić w ZDiZ potwierdzenie, że rozliczam się z podatku w Gdyni. Mam natomiast meldunek w innej części Gdyni, podobnie jak mój narzeczony. Aby parkować pod domem, który wynajmuję od lat, zmuszona będę płacić duże pieniądze i mam się czuć wykluczona z grona "prawdziwych Gdynian" - denerwuje się pani Dorota, czytelniczka Trojmiasto.pl.

Zmiany w celu uszczelnienia strefy



Władze Gdyni tłumaczą, że zmiana regulaminu ma zmniejszyć liczbę samochodów w Strefie Płatnego Parkowania, także w tej już istniejącej w Śródmieściu.

- Wiemy, że w bliskim sąsiedztwie obecnej strefy mamy problemy z brakiem miejsc, także dla mieszkańców. Nie ma też rotacji, stąd pomysł rozszerzenia strefy objętej opłatami i zmiana jej regulaminu. Abonament będzie obowiązywał w konkretnej strefie właśnie w celu zapewnienia rotacji oraz miejsc parkingowych dla mieszkańców. Te zmiany wprowadzamy w celu uszczelnienia systemu. Promień parkowania od miejsca zamieszkania został natomiast zwiększony z 200 do 300 m - wyjaśnia wiceprzewodniczący gdyńskiej Rady Miasta, Andrzej Bień z Samorządności Wojciecha Szczurka.

Ile zapłacimy za parkowanie w Gdyni?



  • W ścisłym Śródmieściu za parkowanie będzie trzeba zapłacić najwięcej.
  • SPP obejmie też Wzgórze św. Maksymiliana.
  • SPP na Działkach Leśnych i części Grabówka.
  • SPP w Orłowie.
Ceny w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania będą zaczynały się od 5,5 zł za godzinę. Krótkie parkowanie przez maksymalnie 22 minuty będzie kosztowało 2 zł. Cena za godzinę w podstrefach wyniesie 3,9 zł. To takie same ceny, jakie będą funkcjonowały w gdańskiej strefie.

Śródmiejska Strefa Parkowania

  • Pierwsza godzina - 5,5 zł
  • Druga godzina - 6,6 zł
  • Trzecia godzina - 7,9 zł
  • Czwarta godzina i kolejne - 5,5 zł

Strefy A, B, C

  • Pierwsza godzina - 3,9 zł
  • Druga godzina - 4,6 zł
  • Trzecia godzina - 5,5 zł
  • Czwarta godzina i kolejne - 3,9 zł

Opłaty w Śródmieściu także w niedzielę



Zmieni się także czas poboru opłat.

Na obszarze Śródmiejskiej Strefy opłaty będą obowiązywały:

  • od poniedziałku do niedzieli w godzinach od 8 do 20 (w dniach 24 grudnia oraz 31 grudnia do godz. 14; 1 stycznia i 6 stycznia, z wyłączeniem niedzieli i poniedziałku świąt wielkanocnych oraz 25 grudnia i 26 grudnia).

W pozostałych strefach:

  • będą pobierane opłaty w dni robocze od poniedziałku do piątku w godzinach 8-20, (w dniach 24 grudnia oraz 31 grudnia przypadające w dni robocze pobierane są w wyżej wymienionych strefach do godz. 14).

Miesięczny abonament dla mieszkańców w Śródmiejskiej Strefie Parkowania będzie wynosił od 25 do 30 zł, w zależności od czasu jego wykupienia. W pozostałych strefach będzie to 15 albo 20 zł. Zwiększy się też promień, w jakim mieszkańcy mogą parkować. Do tej pory jest to 200 metrów, będzie 300 metrów.

Osoby niebędące mieszkańcami za miesięczny abonament parkingowy w Śródmieściu zapłacą 800 zł. W innych strefach, w zależności od czasu parkowania, abonament dla przyjezdnych będzie wynosił od 500 do 550 zł.

Numery rejestracyjne podczas zakupu biletu w parkomacie



Do kontroli wniesionych opłat wykorzystywany będzie system automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych. .

Strefa w Orłowie powstanie w drugim kwartale 2021 roku, a oddanie pozostałych nowych stref planowane jest najwcześniej w czwartym kwartale 2020 roku.

Koszt całej inwestycji to prawie 11 mln zł, a przewidywana pula pojazdów do kontroli to 700 tys. rocznie.

Miejsca

Opinie (486) ponad 10 zablokowanych

  • odpowiedź władz gdyni na koronawirusa i kryzys: podniesienie stawek za parkowanie (6)

    z pewnością to ożywi handel i gastronomię w centrum. masakra.

    • 64 9

    • (5)

      a co ma do tego parkowanie?

      • 6 9

      • On myśli że jest panem miasta

        Bo ma Passata. Wszystkie kebabownie jego

        • 5 5

      • (2)

        Ludziom nie będzie się opłacać przyjeżdżać do centrum robić zakupy. Po co, skoro będą musieli zapłacić dwa razy więcej niż dotychczas.

        • 8 1

        • A kto przyjeżdża do centrum robić zakupy? (1)

          Mieszkam w Redłowie, podjadę sobie do Żabki na Starowiejskiej kupić jogurt. Albo mieszkam w Kaczych Bukach - podjadę na Abrahama do piekarni. Albo mieszkam w Chylonii, podjadę na halę targową po dwa pomidory. No absurd. Oczywiście są też sklepy odzieżowe, jubilerzy, księgarnie - ale tam hurtowo się nie kupuje i auto nie jest potrzebne.

          • 2 1

          • życie ustawiaj sobie

            • 3 0

      • to że do restauracji nie jeździ się rowerem

        • 4 0

  • Miasto również zniechęca do komunikacji miejskiej (2)

    Władze miasta ignoruja mieszkańców? Brak spójności w tym wszystkim. Utrudniają władze w strefe płatnego parkowania i w komunikacji miejskiej. Dlaczego u nas w Gdyni nie możemy mając bilet miesięczny ZKM podróżować SKM na terenie miasta? W Gdańsku od ponad 2 miesięcy takie udogodnienie funkcjonuje a w Gdyni władze miasta nic w tym kierunku nie robią, prócz pustych deklaracji że zależy im na jednym wspólnym bilecie miejskim.

    • 48 4

    • Twoja kochana Gdynia (żeby się zemścić) chciałą obniżyć cenę biletu metropolitalnego

      Tylko żeby ta obniżka weszła w życie muszą się zgodzić wszystkie gminy i wszystkie gminy będą na to płacić. Taki wasz Szczur cwaniaczek.

      • 1 0

    • Dodajmy do tego to, że komunikacja ZKM nie posiada ciągłości jeżeli chodzi o linie - jak chcesz podjechać trochę dalej: przesiadaj się dwa razy.

      • 3 0

  • Od 10 lat mieszkam na Działkach Leśnych (9)

    W mieszkaniu żony po dziadku. Jestem zameldowany w Gdyni w innej dzielnicy i nie mam meldunku na Działkach Leśnych. Od 30 lat płacę podatki w Gdyni, jestem od pokoleń Gdynianinem z dziada pradziada. Jeżeli będę musiał ponosić wysokie opłaty za miejsce do parkowania przed mieszkaniem to Biada władze miasta, Biada strefa parkowania.

    • 30 25

    • poszczekasz a w wyborach i tak zagłosujesz na Szczura/Łucyka (2)

      • 7 4

      • (1)

        nigdy nie brałem udziału w wyborach

        • 3 6

        • To już sobie sam odpowiedziałeś.

          Płać i dziękujemy za uwagę

          • 14 0

    • to sie przemelduj. Jaki to problem? (3)

      Chcesz przycwaniakowac i miec tanio wszedzie?

      • 21 2

      • nie mogę się przemeldować

        • 3 6

      • Może żona nie chce go zameldować (1)

        Ciężko się pozbyć sublokatora z meldunkiem

        • 14 1

        • Ty troglodycki trolu hejtowy odczep się od Gdynianina i się podpisz memie!

          • 1 7

    • a co im zrobisz? Nie zagłosujesz na nich w wyborach na które nie pójdziesz....

      • 4 1

    • To sie zamledyj na tych działkach

      • 5 1

  • Stare goralskie przysłowie mówi (1)

    prywatną rzecz trzymaj na prywatnym terenie.

    • 25 8

    • Ech...

      No to ciekawe jak gdziekolwiek jeździć czymkolwiek. Mam wykupić miejsce na samochód lub rower przy miejscu pracy, przy każdym urzędzie, czy sklepie który odwiedzam? Jeżdżę do Gdyni do pracy z miejsca, które nie jest dobrze skomunikowane, zwłaszcza po godzinie 22. Ja nie pracuję od 8 do 16. W mojej sytuacji samochód to sensowne rozwiązanie. Dzięki takim zmianom będę musiał rozważyć zmianę pracy, bo nie będę miał jak dojeżdżać gdziekolwiek w obrębie centrum.

      • 3 0

  • (2)

    A co z dzikimi miejscami do parkowania przy prokuraturze, magu i innych miejscach w Śródmieściu Gdyni? To ponad 100 samochodów, które wjeżdżają do centrum i nie uiszczają opłat za parkowanie. Przez nich robią się korki.

    • 18 22

    • (1)

      Nie uiszczają opłat i to boli. To ze inni maja lepiej. Nie wiedziałem, że Kiepski osiedlił się w Gdyni

      • 5 2

      • A przez tych co płacą, korków nie ma?

        Aż spadłem z fotela

        • 6 1

  • Cuda (3)

    Takich kontrowersji i projektów w Gdyni bez liku np.ul.Abrahama tyle było piania jak to będzie piękny deptak dla ludzi a tu masz znowu wyszła z tego ulica i stoliki przy spalinach głowa w prawo i lewo czy samochód na d*pine nie wjedzie. Następny pomysł jeszcze nie otwarty mały park pod estakadą na ul. dantyszki cudne miejsce można odpocząć w górze piękny tabor tirów i innych pojazdów z domieszką powietrza spalinowego aż chce się oddychać. Ach ta nasza Gdynia wody i betonu niedługo też pewno będą pozwolenia budowania domów na rondach cóż developerzy u nas mają jak paczki w maśle.

    • 49 2

    • (1)

      Do tego samochody co ciągle stają w miejscach innych niż wyznaczone (szczególnie kasta z pobliskiego pubu Komar, którzy zawsze parkują sobie jak najbliżej drzwi). Część trawników na rogach są rozjeżdżone (najśmieszniejsze jest to, że wcześniej były tam drewniane słupki, w pewnym momencie ktoś je powyrywał, władza ze dwa razy naprawiała, potem się poddała). A najładniejszą częścią tego chodnika są plamy po wyciekach z samochodów.

      • 2 0

      • Słupki na trawniku na Abrahama

        są stawiane cały czas i cały czas są taranowane przez kierowców. Naprawdę ta ulica to nie plac manewrowy dla Kubicy, a liczba samochodów, która nie jest w stanie poruszać się bez zaliczenia tego drewnianego słupka jest oszałamiająca.

        • 1 0

    • No to akurat nie problem z projektem, a z jego dalszym utrzymaniem.

      Ale najwyraźniej Abrahama "nie leży" urzędnikom.

      • 0 0

  • Dlaczego nie rozszerzono strefy w okolicę akademików przy Beniowskiego (1)

    teraz Grabówek będzie traktowany jak darmowy parking dla przyjezdnych z centrum z studenckim bonusem.

    • 9 12

    • A potem tak mają po kolei rozszerzać?

      Co roku 1 dzielnica, za 5 lat Cisowa będzie w płatnej strefie jak zjadą się tam wszyscy parkujący w Chyloni.

      • 9 0

  • (12)

    Rotacja to taki fetysz drogowców, dzięki niemu osiągają satysfakcję.
    A poważnie, jaki ma sens rotacja skoro parkują mieszkańcy pod domami i pracownicy pod biurami.
    Zróbcie P&R z prawdziwego zdarzenia i sprawcie, aby bilety na autobus można było kupić np. w sobotę o 17. Prosta rzecz kupić bilet w prawie ćwierćmilionowym mieście, w sobotę popołudniu, No niech pan Bien powie jak to zrobić, zamiast doznawać orgazmu na słowo rotacja

    • 41 13

    • Ano sens ma taki, (6)

      żeby miejsca parkingowe w centrum były dostępne dla ludzi przyjeżdżających tu coś załatwić, kupić, zjeść, a nie zabetonowane przez pracowników na cały dzień (wtedy te sklepy i knajpy można by zamknąć, bo mało będzie klientów, a do UM tylko trajtkiem). Z kolei w dzielnicach mieszkalnych blisko centrum (ale i centrum to dotyczy) chodzi o to, żeby mieszkańcy mieli w miarę zapewnione miejsca do parkowania, aby ie były one zajmowane na całe dnie przez przyjeżdżających do pracy. Mam nadzieję, że trochę wyjaśniłem trudne pojęcie "rotacja". Podobnie jest z wkurzaniem się na "przepustowość" - wielu aktywistów nie rozumie, że ulice są do przemieszczania się a nie li tylko do ładnego wyglądania.

      • 5 6

      • (3)

        A czy dzięki tej rotacji cel został osiągnięty? Jak dotąd jest to pretekst do podnoszenia opłat i rozszerzania strefy parkowania

        • 8 4

        • (2)

          Zgadza się - z jednej strony to sposób na trzepanie kasy niestety. Ale cel został osiągnięty jak jadę np. do Mąki i Kawy na pizzę, to jest gdzie zaparkować, a jak nie byłoby opłat (jak kiedyś) to w dzień szans nie byłoby żadnych. A wiesz, że często sami mieszkańcy "popularnych' dzielnic postulują o utworzenie im strefy płatnego parkowania (SPP)? Bo dzięki temu osiągają cel - mają nierozjeżdżone trawniki i większą możliwość parkowania pod domem.

          • 4 4

          • (1)

            Nie wszyscy mają taki komfort jak Ty, że nie muszą chodzić do pracy. Zazwyczaj normalny, pracujący od 8 do 16 człowiek nie przyjedzie Ci do centrum, bo musi pracując zarabiać na podatki w Gdyni. W tych godzinach klientela jest o wiele mniejsza więc rotacja i tak się nie opłaca. Zostaną tylko puste miejsca.

            • 4 4

            • Nie wiem, skąd wniosek, że ie muszę chodzić do pracy. Jeśli chodziło o dyskredytację, to słabo wyszło. Ale jeśli za normalnych uważasz jedynie ludzi, którzy pracują w centrum, w jednym miejscu od 8 do 16, to mało wiesz o życiu. Długo by tłumaczyć o różnych zawodach, sposobach pracy, różnych godzinach pracy, formach zatrudnienia, obowiązkach, działalnościach gospodarczych, wreszcie - emerytach, studentach, niepracujących zonach, matkach małych dzieci... Nie wszyscy są korpoludkami w stałych godzinach. Z resztą - piszesz, że klientela jest mniejsza i zostaną tylko puste miejsca... Tak? To wyjrzyj przez okno - opłaty obowiązują, a ile jest tych wolnych miejsc??

              • 2 3

      • A w Niemczech inaczej rozumieją słowo rotacja. (1)

        Masz miejsca gdzie parkowanie max 2h. Zegarek za szybę i nic nie płacisz jak nie przekroczysz 2 godzin

        • 6 2

        • We Włoszech jest tak samo

          Parkowanie jest płatne ale stawki są racjonalne. Za to po przekroczeniu dopuszczalnego czasu od razu lecą mandaty...

          • 3 2

    • W cywilizowanych krajach rotacji nie wymusza się horrendalnymi stawkami. (2)

      Tylko stawia znak "parkowanie maks. 1 godzinę" i jeśli samochód stoi dłużej to wystawia odpowiedni mandat.

      • 4 1

      • A mandat jest w normalnej, czy horrendalnej stawce?

        • 2 1

      • W cywilizowanych krajach mieszkaja cywilizowane narody.

        • 2 0

    • Bilety mozesz kupic w kazdym autobusie i tramwaju, nie tylko w sobote o 17, ale tez w niedziele o 5 rano. (1)

      • 0 2

      • Tramwaj w Gdyni
        Zapłać karta kierowcy

        • 1 0

  • A pomijając wszystko... (6)

    Czy wpisywanie do automatu numeru rejestracyjnego auta jest zgodne z konstytucją i ochroną danych osobowych? Do kogo i po co trafią potem te dane?

    • 27 20

    • nie interesuj sie bo kociej mordy dostaniesz. co ma wspólnego nr rej do danych osobowych ?

      • 6 6

    • Przeczytaj konstytucję - czy jest tam cokolwiek o numerach rejestracyjnych samochodów?
      I nie zaczynaj zdania od "pomijając wszystko", bo wychodzi na to, że piszesz nie na temat.

      • 6 2

    • Dzbanie. Numer rej. nie jest daną osobową:D (3)

      • 7 2

      • nie jesteś na bieżąco z wykładnią (1)

        • 2 1

        • No to przytocz profesorze wykładnię, wg której sam suchy nr rej. podany w parkomacie podlega pod RODO. Albo się zamknij.

          • 0 1

      • Ty jestes dzbanem

        To dlaczego na filmach YT czy w telewizji numery rejestracyjne samochodów są zasłaniane?

        • 1 0

  • A może wreszcie wybudować wielopoziomy parking w pobliżu centrum (2)

    Był kiedyś taki pomysł, samochodów nie ubędzie, a nadal zmiany dot. głównie malowania na jezdniach zamiast prawdziwych, sensownych działań

    • 52 9

    • Prawda

      Zdecydowanie się zgadzam

      • 4 2

    • Masz już widze pomysł na biznes

      Do dzieła wiec. życzymy powodzenia. kup ziemie wybuduj i udostepniaj.
      Jest nawet duża szansa że ziemie w dzierżawe dostaniesz za darmo od miasta jak postawisz tam parking. Same zyski :D

      • 13 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane