• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrowersyjna wizja dla Starego i Młodego Miasta

Krzysztof Koprowski
23 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Przesuń aby
porównać

W nowych planach dla terenów na granicy Starego i Młodego Miasta zarezerwowano miejsca na duże miejskie place i czteropasową drogę dojazdową do ul. Nowej Wałowej, zaś deweloperom dano znaczną swobodę w sposobie sytuowania nowych budynków.



Biuro Rozwoju Gdańska wyłożyło właśnie do wglądu dwa plany zagospodarowania, które obejmują tereny na granicy Starego i Młodego Miasta, a konkretnie powstające już osiedle Brabank zobacz na mapie Gdańska oraz obszar zlokalizowany na północ od niego zobacz na mapie Gdańska.

- Powodem rozpoczęcia prac nad nowymi planami była decyzja, że ul. Nowa Wałowa przejdzie przez Motławę nie mostem, ale tunelem. To zmienia układ komunikacyjny w obowiązujących planach zagospodarowania - wyjaśniała podczas dyskusji publicznej Maria Kowalska, projektant prowadząca oba plany z BRG.
Czytaj też: Będzie kolejny tunel, tym razem pod Motławą

Nowy plan pozwoli Invest Komfortowi realizować kolejne etapy swojego osiedla o parametrach zbliżonych do pierwszych trzech budynków. Nowy plan pozwoli Invest Komfortowi realizować kolejne etapy swojego osiedla o parametrach zbliżonych do pierwszych trzech budynków.
Plan także dla dewelopera

Na nowych zapisach projektu planu "Stare Miasto - Brabank" skorzysta także deweloper Invest Komfort, który obecnie nie może kontynuować budowy tytułowego osiedla Brabank w dotychczasowych parametrach planistycznych.

Plan zagospodarowania, w oparciu o który zrealizowano pierwsze trzy budynki, został unieważniony wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego. Dokument ten obejmował oprócz osiedla Brabank także teren Muzeum II Wojny Światowej zobacz na mapie Gdańska, dla którego nie ustalono m.in. maksymalnej wysokości.

Czytaj też: Artykuł z 2010 r.: Spór o Muzeum II Wojny Światowej oraz 40-metrową wieżę Muzeum II Wojny widać z zaskakujących miejsc w Gdańsku

W efekcie postanowienia NSA, obowiązującym planem jest dokument z 2002 r., który pozwala na niższą o 5 metrów wysokość zabudowy oraz nieco mniejsze pokrycie zabudową działki.

  • Konkursowa wizja z 2009 r.
  • Konkursowa wizja z 2009 r.
  • Konkursowa wizja z 2009 r.
  • Konkursowa wizja z 2009 r.
  • Konkursowa wizja z 2009 r.
Plan w oparciu o konkurs

Unieważniony dokument oraz nowy, wyłożony właśnie do wglądu, został przygotowany w oparciu o międzynarodowy konkurs architektoniczny z 2009 r., który wygrała pracownia Kwadrat z Gdyni. Zawarto w nim parametry zabudowy zbliżone do trzech gotowych budynków osiedla.

W najnowszy projekcie planu uwzględniono ponadto uwagi zgłoszone przez samego dewelopera.

- Wnioski do planu zostały złożone przez inwestora w 2015 r., zaraz po przystąpieniu do sporządzania projektu planu. Realizuje on osiedle zgodnie z konkursową koncepcją - zapewnia Kowalska.
Widok na możliwą nową zabudowę z lotu ptaka. Widok na możliwą nową zabudowę z lotu ptaka.
40-metrowa dominanta

Zarówno koncepcja wyłoniona w międzynarodowym konkursie, jak i kolejne dwa plany zagospodarowania dopuszczają realizację w ramach osiedla Brabank dominanty wysokościowej.

W unieważnionym planie miała mieć ona 60 metrów wysokości (ok. 16-17 pięter), zaś w obecnym projekcie planu została obniżona do 40 metrów wysokości (ok. 10-11 pięter).

- Z ul. Grodzkiej zobacz na mapie Gdańska dominanta [o wysokości 40 metrów - dop. red.] będzie przesłaniana przez budynek usytuowany przed nią, ale z Mostu Wapienniczego zobacz na mapie Gdańska na pewno będzie widoczna. Dominanta nie powinna być widoczna z Zielonego Mostu zobacz na mapie Gdańska - mówi Jacek Droszcz, architekt z pracowni Kwadrat, która projektuje osiedle Brabank i jednocześnie zaprojektowała Muzeum II Wojny Światowej.
Brak osi wodnej

Nie wszystkie zapisy z międzynarodowego konkursu udało się przenieść do projektu planu. Przede wszystkim chodzi o tzw. oś wodną, która miała powstać na przedłużeniu ul. Wałowej zobacz na mapie Gdańska (w jej historycznym dalszym przebiegu w stronę Motławy). Na takie rozwiązanie miał się nie zgodzić konserwator zabytków.

- Żałujemy, że zostało wyeliminowano to założenie wodne. Plan dopuszcza tutaj tylko przestrzeń pieszo-rowerową [obsadzoną lipą drobnolistną - dop. red.]. Była to jedna z głównych cech wyróżniających naszą pracę od innych. Wprowadziliśmy wodę do wnętrza kwartału, by wzmocnić front wodny w jego wnętrzach - dodaje Droszcz.
Po lewej nowy plac, po prawej szeroki bulwar nad Motławą, a z tyłu plac na dachu Muzeum II Wojny Światowej. To zdaniem BRG wciąż za mało. Po lewej nowy plac, po prawej szeroki bulwar nad Motławą, a z tyłu plac na dachu Muzeum II Wojny Światowej. To zdaniem BRG wciąż za mało.
Kilka placów obok siebie

Urbaniści z Biura Rozwoju Gdańska w projekcie obu planów nie szczędzili miejsca pod tzw. przestrzenie publiczne, czyli ogólnodostępne miejsca, wokół których koncentrują się lokale handlowo-usługowe w parterach budynków.

Już teraz niemal gotowy jest pierwszy fragment tej wizji, czyli szeroki bulwar nad Motławą. Jego szerokość jest podyktowana w znacznym stopniu przedwojennym układem przestrzennym.

Kolejny plac, będący na ukończeniu robót budowlanych, znajduje się zaraz przy Moście Wapienniczym. Docelowo wejdziemy przez niego na kolejny plac, ale tym razem już we wnętrzu zabudowy osiedla Brabank.

Plac przewidziany nad tunelem wraz z nabrzeżem Motławy jest wielkości płyty parkingu na Targu Węglowym i przypuszczalnie będzie on taką samą nieciekawą przestrzenią w centrum miasta. Plac przewidziany nad tunelem wraz z nabrzeżem Motławy jest wielkości płyty parkingu na Targu Węglowym i przypuszczalnie będzie on taką samą nieciekawą przestrzenią w centrum miasta.
Jeszcze jedną przestrzeń otwartą przewidziano nad wjazdem do tunelu pod Motławą. Łącząc jego wymiary z bulwarem wzdłuż Motławy, otrzymujemy plac o wielkości parking na Targu Węglowym zobacz na mapie Gdańska.

Skoro w centrum Gdańska nie udało się ożywić tej przestrzeni, to czy uda się to na obrzeżach Śródmieścia?

- Po raz pierwszy słyszę, że władzom i projektantom zarzuca się rozrzutność w projektowaniu przestrzeni publicznych - dziwiła się podczas dyskusji publicznej Barbara Pujdak, zastępca dyrektora Biura Rozwoju Gdańska.
- W parterach dużą część zajmą kawiarnie i restauracje, duża część tych przestrzeni będzie zajęta przez ogródki gastronomiczne. Wystarczy zobaczyć, co się dzieje bliżej Targu Rybnego, przez który trudno przejść. Nie czyniłbym z tego zarzutu, ale pochwalił, że wreszcie projektowane są przestrzenie publiczne - przekonywał Piotr Lorens, prezes Towarzystwa Urbanistów Polskich.
- Front wodny w tym miejscu pełni inną funkcję. Długie Pobrzeże jest ciągiem komunikacyjnym. Tutaj będzie można przyjść i odpocząć - dodawał Jacek Droszcz.
Przestrzenie publiczne oraz miejsca lokalizacji obligatoryjnych usług w parterach. Plac nad tunelem ul. Nowej Wałowej oznaczono jako 005-KX. Oznaczenie "006-KD82" to kontynuacja placu w przebiegu otwartym. Ulicę Stara Stocznia oznaczono jako 003-KD80. Przestrzenie publiczne oraz miejsca lokalizacji obligatoryjnych usług w parterach. Plac nad tunelem ul. Nowej Wałowej oznaczono jako 005-KX. Oznaczenie "006-KD82" to kontynuacja placu w przebiegu otwartym. Ulicę Stara Stocznia oznaczono jako 003-KD80.
Poza granicami obu planów, dodatkowy plac pojawi się na "dachu" pobliskiego Muzeum II Wojny Światowej, które w przeważającej części zagłębione jest pod ziemią.

Place w mieście są ważne i potrzebne, o ile jest pomysł na ich wykorzystanie i utrzymanie. A z tym w Gdańsku jest problem: wiele miejsc publicznych porastają chwasty, które kosi się dopiero po interwencjach mediów.

Zobacz: Chaszcze na tarasie widokowym ECS-u
Po naszym artykule skosili chwasty na Łąkowej
Chaszcze i chwasty przy Trasie Słowackiego

Dodajmy, że duży plac bez zabudowy, za to z widokiem na punktowce, przewidziano także nad wodami Starej Motławy w planie dla dworca Kłodno.

Bieżące utrzymanie nowego nabrzeża Motławy na wysokości ul. Wiosny Ludów. Bieżące utrzymanie nowego nabrzeża Motławy na wysokości ul. Wiosny Ludów.
Błąd projektowy

Choć planiści szafują pustymi przestrzeniami publicznymi, zapominają o ich ochronie przed nieprzemyślanymi inwestycjami deweloperskimi. W projekcie planu "Młode Miasto - Gazownia II" w żaden sposób nie zabezpieczono bulwaru wzdłuż Motławy przed budową od tej strony drogi dla samochodów.

- To przeoczenie. Miał być tutaj zapis o zakazie dróg serwisowych od strony przestrzeni publicznych - przyznaje projektant prowadząca plan.
Zbliżenie na potencjalną zabudowę osiedla Brabank w sąsiedztwie Muzeum II Wojny Światowej. W drugiej linii zabudowy 40-metrowa dominanta. Zbliżenie na potencjalną zabudowę osiedla Brabank w sąsiedztwie Muzeum II Wojny Światowej. W drugiej linii zabudowy 40-metrowa dominanta.
Dowolność w kształtowaniu zabudowy

Mimo dopuszczenia do budowy osiedla wieżowców Bastion Wałowa, którego kształt został skrytykowany przez bardzo różne środowiska w Gdańsku, miejscy urbaniści nadal nie starają się kreować zwartej zabudowy w planach zagospodarowania.

Tzw. linie obowiązujące, czyli miejsca, gdzie musi znaleźć się ściana budynku, przewidziano tylko od strony placu przy Moście Wapienniczym oraz na fragmentach wewnątrz osiedla Brabank.

W przypadku osiedla Invest Komfortu sytuację ratuje koncepcja architektów z pracowni Kwadrat, którzy proponują od strony ul. Stara Stocznia zwarte partery z usługami (choć plan im tego nie narzuca). Wyższe kondygnacje będą jednak sytuowane w poprzek ulicy, na wzór biurowców przy al. Grunwaldzkiej w Oliwie zobacz na mapie Gdańska.

Przykładowe rozwiązania komunikacyjne dla ul. Nowej Wałowej, wykonane na potrzeby projektów planów. Przykładowe rozwiązania komunikacyjne dla ul. Nowej Wałowej, wykonane na potrzeby projektów planów.
Nowa Wałowa dyktuje warunki

Gorzej sytuacja planistyczna przedstawia się z obszarami, gdzie na razie nie pojawiły się żadne wizje rychłej zabudowy. Tutaj nie nakazano pierzejowej zabudowy od strony Motławy, ani od ul. Nowej Wałowej. Co więcej, nakazano odsunięcie zabudowy od ul. Nowej Wałowej co najmniej o 10 metrów, czyli typową szerokość ulicy osiedlowej.

- Zabudowa jest odsunięta w miejscu, gdzie zaczyna się tunel, ponieważ nie wiemy, w jakiej technologii będzie on budowany. Chodzi o zapewnienie bezpieczeństwa dla zabudowy, która ma szansę powstać tutaj szybciej niż sam tunel - wyjaśnia Maria Kowalska.
Przebieg ul. Nowej Wałowej. Przebieg ul. Nowej Wałowej.
Miasto szerokich dróg

Oprócz optycznego powiększenia ul. Nowej Wałowej brakiem zwartej zabudowy i wielkim placem nad jej podziemną częścią, przewiduje się budowę aż czteropasowego łącznika ul. Nowej Wałowej z rejonem ul. Wałowej i Stara Stocznia zobacz na mapie Gdańska.

- Przewidujemy tutaj dwa pasy ruchu w każdym z kierunków, pełniące funkcję lewo- i prawoskrętów, aby nie tamować ruchu. Jeżeli ma to już funkcjonować, to niech funkcjonuje dobrze - przekonuje Łukasz Szynaka z Biura Rozwoju Gdańska.
Czytaj też: Nowa Wałowa wizytówką dzielnicy dla samochodów

Uwagi można zgłaszać do 13 września

Uwagi do obu projektów planów oraz prognozy oddziaływania ich na środowisko można przekazywać w terminie do 13 września do Biura Rozwoju Gdańska. Można je składać na piśmie lub drogą elektroniczną z bezpiecznym podpisem elektronicznym na adres brg@brg.gda.pl

Projekty miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dostępne są na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska.

Młode Miasto w Gdańsku. Laboratorium miejskich procesów rozwojowych

W czerwcu wydana została wielostronicowa publikacja poświęcona tematyce gdańskich terenów postoczniowych autorstwa Janusza Lipińskiego oraz Piotra Lorensa. Autorzy poruszają w niej ich historię, ale także problemy przekształceń przestrzennych.

Bezpłatną publikację pobrać można tutaj (format pdf).


Miejsca

Opinie (149) 2 zablokowane

  • miasto

    co tam ważne że budyń ma za co żyć , a to że niszczy się historyczną zabudowę , rozbiera się zabytki co tam ważne że kasa płynie i przetargi toczą się

    • 26 6

  • Lepiej zaprojektować to dobrze

    Nie dość, że młodzi ludzie potrzebują miejsca to życia, to jeszcze do Gdańska przyjeżdża coraz więcej turystów, a po Brexicie mnóstwo ludzi tutaj przyjedzie na emeryturę... Miałem do czynienia z kilkoma projektantami i na ogół oni "wszystko wiedzą najlepiej". Myślę, że konsultacje społeczne powinny być przeprowadzane na dużo większą skalę i naprawdę z sercem, a nie ukradkiem po kryjomu.

    • 18 5

  • Miasto w garści deweloperów.

    Jeżeli rzeczywiście urzędnicy wykorzystując zajmowane stanowiska czerpali prywatne korzyści ze współpracy z deweloperami to niestety będzie już tak zawsze.

    • 36 4

  • czym nższa zabudowan, tym lepsze budynki

    te osiedla to Szadółki bis.

    • 27 5

  • Budyń bylejakości wylewa się z tych planów. BRG powinni rozwiązać, bo pracownicy tej instytucji jeszcze nigdy miasta na oczy mie widzieli.

    • 26 5

  • Niech to się rozwija na wzór Amsterdamu

    z taką  żeglugą fajną jak tam. Please. Tam jest przepięknie i tętni życiem. Życzę Gdańskowi żeby kiedyś posprzątali kanały, których są całe kilometry.
    Tylko aż boję się czy straż miejska wtedy nie wlepi mandatu za pontony do sprzątania.

    • 33 2

  • Solidaruchy-reaktywowac stocznie !!!

    Naprawcie to co rozwaliliscie !!!

    • 17 5

  • Prosty scenariusz

    "Obiektywny artykuł", a resztę zrobią internetowi hejterzy i domorośli "urbaniści"...
    Jeszcze "spece" z FRAGu może przylezą...

    • 13 7

  • Dla kogo ? (1)

    13 tyś za metr kwadratowy - Młode miasto- kogo na to stać ?bo na pewno nie "młodych ", nie artystów itp., miały być lofty ale robi się normalne mieszkania za wysoką cenę, a od kanału strasznie śmierdzi...pytam się dla kogo i po co ?

    • 29 4

    • I, w ogóle, jakie jest uzasadnienie tych cen?

      W Garnizonie też ceny z kosmosu, a jak przyjdzie ulewa, to powódź, jak na dolnej Oruni. Hipsterskie lokale zalane, bezglutenowe burgery gniją, leżaki namoknięte.

      Za co, pytam, takie ceny, skoro elementarne sprawy nie są porządnie rozwiązane?

      • 13 2

  • sk..calkowicie zniszcza miasto

    • 21 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane