• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrowersyjna wizja dla Starego i Młodego Miasta

Krzysztof Koprowski
23 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Przesuń aby
porównać

W nowych planach dla terenów na granicy Starego i Młodego Miasta zarezerwowano miejsca na duże miejskie place i czteropasową drogę dojazdową do ul. Nowej Wałowej, zaś deweloperom dano znaczną swobodę w sposobie sytuowania nowych budynków.



Biuro Rozwoju Gdańska wyłożyło właśnie do wglądu dwa plany zagospodarowania, które obejmują tereny na granicy Starego i Młodego Miasta, a konkretnie powstające już osiedle Brabank zobacz na mapie Gdańska oraz obszar zlokalizowany na północ od niego zobacz na mapie Gdańska.

- Powodem rozpoczęcia prac nad nowymi planami była decyzja, że ul. Nowa Wałowa przejdzie przez Motławę nie mostem, ale tunelem. To zmienia układ komunikacyjny w obowiązujących planach zagospodarowania - wyjaśniała podczas dyskusji publicznej Maria Kowalska, projektant prowadząca oba plany z BRG.
Czytaj też: Będzie kolejny tunel, tym razem pod Motławą

Nowy plan pozwoli Invest Komfortowi realizować kolejne etapy swojego osiedla o parametrach zbliżonych do pierwszych trzech budynków. Nowy plan pozwoli Invest Komfortowi realizować kolejne etapy swojego osiedla o parametrach zbliżonych do pierwszych trzech budynków.
Plan także dla dewelopera

Na nowych zapisach projektu planu "Stare Miasto - Brabank" skorzysta także deweloper Invest Komfort, który obecnie nie może kontynuować budowy tytułowego osiedla Brabank w dotychczasowych parametrach planistycznych.

Plan zagospodarowania, w oparciu o który zrealizowano pierwsze trzy budynki, został unieważniony wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego. Dokument ten obejmował oprócz osiedla Brabank także teren Muzeum II Wojny Światowej zobacz na mapie Gdańska, dla którego nie ustalono m.in. maksymalnej wysokości.

Czytaj też: Artykuł z 2010 r.: Spór o Muzeum II Wojny Światowej oraz 40-metrową wieżę Muzeum II Wojny widać z zaskakujących miejsc w Gdańsku

W efekcie postanowienia NSA, obowiązującym planem jest dokument z 2002 r., który pozwala na niższą o 5 metrów wysokość zabudowy oraz nieco mniejsze pokrycie zabudową działki.

  • Konkursowa wizja z 2009 r.
  • Konkursowa wizja z 2009 r.
  • Konkursowa wizja z 2009 r.
  • Konkursowa wizja z 2009 r.
  • Konkursowa wizja z 2009 r.
Plan w oparciu o konkurs

Unieważniony dokument oraz nowy, wyłożony właśnie do wglądu, został przygotowany w oparciu o międzynarodowy konkurs architektoniczny z 2009 r., który wygrała pracownia Kwadrat z Gdyni. Zawarto w nim parametry zabudowy zbliżone do trzech gotowych budynków osiedla.

W najnowszy projekcie planu uwzględniono ponadto uwagi zgłoszone przez samego dewelopera.

- Wnioski do planu zostały złożone przez inwestora w 2015 r., zaraz po przystąpieniu do sporządzania projektu planu. Realizuje on osiedle zgodnie z konkursową koncepcją - zapewnia Kowalska.
Widok na możliwą nową zabudowę z lotu ptaka. Widok na możliwą nową zabudowę z lotu ptaka.
40-metrowa dominanta

Zarówno koncepcja wyłoniona w międzynarodowym konkursie, jak i kolejne dwa plany zagospodarowania dopuszczają realizację w ramach osiedla Brabank dominanty wysokościowej.

W unieważnionym planie miała mieć ona 60 metrów wysokości (ok. 16-17 pięter), zaś w obecnym projekcie planu została obniżona do 40 metrów wysokości (ok. 10-11 pięter).

- Z ul. Grodzkiej zobacz na mapie Gdańska dominanta [o wysokości 40 metrów - dop. red.] będzie przesłaniana przez budynek usytuowany przed nią, ale z Mostu Wapienniczego zobacz na mapie Gdańska na pewno będzie widoczna. Dominanta nie powinna być widoczna z Zielonego Mostu zobacz na mapie Gdańska - mówi Jacek Droszcz, architekt z pracowni Kwadrat, która projektuje osiedle Brabank i jednocześnie zaprojektowała Muzeum II Wojny Światowej.
Brak osi wodnej

Nie wszystkie zapisy z międzynarodowego konkursu udało się przenieść do projektu planu. Przede wszystkim chodzi o tzw. oś wodną, która miała powstać na przedłużeniu ul. Wałowej zobacz na mapie Gdańska (w jej historycznym dalszym przebiegu w stronę Motławy). Na takie rozwiązanie miał się nie zgodzić konserwator zabytków.

- Żałujemy, że zostało wyeliminowano to założenie wodne. Plan dopuszcza tutaj tylko przestrzeń pieszo-rowerową [obsadzoną lipą drobnolistną - dop. red.]. Była to jedna z głównych cech wyróżniających naszą pracę od innych. Wprowadziliśmy wodę do wnętrza kwartału, by wzmocnić front wodny w jego wnętrzach - dodaje Droszcz.
Po lewej nowy plac, po prawej szeroki bulwar nad Motławą, a z tyłu plac na dachu Muzeum II Wojny Światowej. To zdaniem BRG wciąż za mało. Po lewej nowy plac, po prawej szeroki bulwar nad Motławą, a z tyłu plac na dachu Muzeum II Wojny Światowej. To zdaniem BRG wciąż za mało.
Kilka placów obok siebie

Urbaniści z Biura Rozwoju Gdańska w projekcie obu planów nie szczędzili miejsca pod tzw. przestrzenie publiczne, czyli ogólnodostępne miejsca, wokół których koncentrują się lokale handlowo-usługowe w parterach budynków.

Już teraz niemal gotowy jest pierwszy fragment tej wizji, czyli szeroki bulwar nad Motławą. Jego szerokość jest podyktowana w znacznym stopniu przedwojennym układem przestrzennym.

Kolejny plac, będący na ukończeniu robót budowlanych, znajduje się zaraz przy Moście Wapienniczym. Docelowo wejdziemy przez niego na kolejny plac, ale tym razem już we wnętrzu zabudowy osiedla Brabank.

Plac przewidziany nad tunelem wraz z nabrzeżem Motławy jest wielkości płyty parkingu na Targu Węglowym i przypuszczalnie będzie on taką samą nieciekawą przestrzenią w centrum miasta. Plac przewidziany nad tunelem wraz z nabrzeżem Motławy jest wielkości płyty parkingu na Targu Węglowym i przypuszczalnie będzie on taką samą nieciekawą przestrzenią w centrum miasta.
Jeszcze jedną przestrzeń otwartą przewidziano nad wjazdem do tunelu pod Motławą. Łącząc jego wymiary z bulwarem wzdłuż Motławy, otrzymujemy plac o wielkości parking na Targu Węglowym zobacz na mapie Gdańska.

Skoro w centrum Gdańska nie udało się ożywić tej przestrzeni, to czy uda się to na obrzeżach Śródmieścia?

- Po raz pierwszy słyszę, że władzom i projektantom zarzuca się rozrzutność w projektowaniu przestrzeni publicznych - dziwiła się podczas dyskusji publicznej Barbara Pujdak, zastępca dyrektora Biura Rozwoju Gdańska.
- W parterach dużą część zajmą kawiarnie i restauracje, duża część tych przestrzeni będzie zajęta przez ogródki gastronomiczne. Wystarczy zobaczyć, co się dzieje bliżej Targu Rybnego, przez który trudno przejść. Nie czyniłbym z tego zarzutu, ale pochwalił, że wreszcie projektowane są przestrzenie publiczne - przekonywał Piotr Lorens, prezes Towarzystwa Urbanistów Polskich.
- Front wodny w tym miejscu pełni inną funkcję. Długie Pobrzeże jest ciągiem komunikacyjnym. Tutaj będzie można przyjść i odpocząć - dodawał Jacek Droszcz.
Przestrzenie publiczne oraz miejsca lokalizacji obligatoryjnych usług w parterach. Plac nad tunelem ul. Nowej Wałowej oznaczono jako 005-KX. Oznaczenie "006-KD82" to kontynuacja placu w przebiegu otwartym. Ulicę Stara Stocznia oznaczono jako 003-KD80. Przestrzenie publiczne oraz miejsca lokalizacji obligatoryjnych usług w parterach. Plac nad tunelem ul. Nowej Wałowej oznaczono jako 005-KX. Oznaczenie "006-KD82" to kontynuacja placu w przebiegu otwartym. Ulicę Stara Stocznia oznaczono jako 003-KD80.
Poza granicami obu planów, dodatkowy plac pojawi się na "dachu" pobliskiego Muzeum II Wojny Światowej, które w przeważającej części zagłębione jest pod ziemią.

Place w mieście są ważne i potrzebne, o ile jest pomysł na ich wykorzystanie i utrzymanie. A z tym w Gdańsku jest problem: wiele miejsc publicznych porastają chwasty, które kosi się dopiero po interwencjach mediów.

Zobacz: Chaszcze na tarasie widokowym ECS-u
Po naszym artykule skosili chwasty na Łąkowej
Chaszcze i chwasty przy Trasie Słowackiego

Dodajmy, że duży plac bez zabudowy, za to z widokiem na punktowce, przewidziano także nad wodami Starej Motławy w planie dla dworca Kłodno.

Bieżące utrzymanie nowego nabrzeża Motławy na wysokości ul. Wiosny Ludów. Bieżące utrzymanie nowego nabrzeża Motławy na wysokości ul. Wiosny Ludów.
Błąd projektowy

Choć planiści szafują pustymi przestrzeniami publicznymi, zapominają o ich ochronie przed nieprzemyślanymi inwestycjami deweloperskimi. W projekcie planu "Młode Miasto - Gazownia II" w żaden sposób nie zabezpieczono bulwaru wzdłuż Motławy przed budową od tej strony drogi dla samochodów.

- To przeoczenie. Miał być tutaj zapis o zakazie dróg serwisowych od strony przestrzeni publicznych - przyznaje projektant prowadząca plan.
Zbliżenie na potencjalną zabudowę osiedla Brabank w sąsiedztwie Muzeum II Wojny Światowej. W drugiej linii zabudowy 40-metrowa dominanta. Zbliżenie na potencjalną zabudowę osiedla Brabank w sąsiedztwie Muzeum II Wojny Światowej. W drugiej linii zabudowy 40-metrowa dominanta.
Dowolność w kształtowaniu zabudowy

Mimo dopuszczenia do budowy osiedla wieżowców Bastion Wałowa, którego kształt został skrytykowany przez bardzo różne środowiska w Gdańsku, miejscy urbaniści nadal nie starają się kreować zwartej zabudowy w planach zagospodarowania.

Tzw. linie obowiązujące, czyli miejsca, gdzie musi znaleźć się ściana budynku, przewidziano tylko od strony placu przy Moście Wapienniczym oraz na fragmentach wewnątrz osiedla Brabank.

W przypadku osiedla Invest Komfortu sytuację ratuje koncepcja architektów z pracowni Kwadrat, którzy proponują od strony ul. Stara Stocznia zwarte partery z usługami (choć plan im tego nie narzuca). Wyższe kondygnacje będą jednak sytuowane w poprzek ulicy, na wzór biurowców przy al. Grunwaldzkiej w Oliwie zobacz na mapie Gdańska.

Przykładowe rozwiązania komunikacyjne dla ul. Nowej Wałowej, wykonane na potrzeby projektów planów. Przykładowe rozwiązania komunikacyjne dla ul. Nowej Wałowej, wykonane na potrzeby projektów planów.
Nowa Wałowa dyktuje warunki

Gorzej sytuacja planistyczna przedstawia się z obszarami, gdzie na razie nie pojawiły się żadne wizje rychłej zabudowy. Tutaj nie nakazano pierzejowej zabudowy od strony Motławy, ani od ul. Nowej Wałowej. Co więcej, nakazano odsunięcie zabudowy od ul. Nowej Wałowej co najmniej o 10 metrów, czyli typową szerokość ulicy osiedlowej.

- Zabudowa jest odsunięta w miejscu, gdzie zaczyna się tunel, ponieważ nie wiemy, w jakiej technologii będzie on budowany. Chodzi o zapewnienie bezpieczeństwa dla zabudowy, która ma szansę powstać tutaj szybciej niż sam tunel - wyjaśnia Maria Kowalska.
Przebieg ul. Nowej Wałowej. Przebieg ul. Nowej Wałowej.
Miasto szerokich dróg

Oprócz optycznego powiększenia ul. Nowej Wałowej brakiem zwartej zabudowy i wielkim placem nad jej podziemną częścią, przewiduje się budowę aż czteropasowego łącznika ul. Nowej Wałowej z rejonem ul. Wałowej i Stara Stocznia zobacz na mapie Gdańska.

- Przewidujemy tutaj dwa pasy ruchu w każdym z kierunków, pełniące funkcję lewo- i prawoskrętów, aby nie tamować ruchu. Jeżeli ma to już funkcjonować, to niech funkcjonuje dobrze - przekonuje Łukasz Szynaka z Biura Rozwoju Gdańska.
Czytaj też: Nowa Wałowa wizytówką dzielnicy dla samochodów

Uwagi można zgłaszać do 13 września

Uwagi do obu projektów planów oraz prognozy oddziaływania ich na środowisko można przekazywać w terminie do 13 września do Biura Rozwoju Gdańska. Można je składać na piśmie lub drogą elektroniczną z bezpiecznym podpisem elektronicznym na adres brg@brg.gda.pl

Projekty miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dostępne są na stronie internetowej Biura Rozwoju Gdańska.

Młode Miasto w Gdańsku. Laboratorium miejskich procesów rozwojowych

W czerwcu wydana została wielostronicowa publikacja poświęcona tematyce gdańskich terenów postoczniowych autorstwa Janusza Lipińskiego oraz Piotra Lorensa. Autorzy poruszają w niej ich historię, ale także problemy przekształceń przestrzennych.

Bezpłatną publikację pobrać można tutaj (format pdf).


Miejsca

Opinie (149) 2 zablokowane

  • Swoboda dla dewelopera. (1)

    "Swoboda dla dewelopera" czyli nic nowego.Mój znajomy powiedział,że w Gdańsku rządzą deweloperzy.Trudno się z tym nie zgodzi.Często maja w d...,jak będzie wyglądać to miasto,byleby wybudować,sprzedać i szukać następnego terenu.Są oczywiście wyjątki,ale nieliczne.Pozdrawiam fanów historycznego Gdańska!

    • 34 2

    • lepiej developerzy

      Niż ludowi urbanisci socjalisci.....przynajmiej umieją liczyc

      • 0 0

  • (5)

    Dlaczego nie można odbudować Syarego Miasta tak jak Głównego?

    • 18 3

    • A znajdziesz architekta,

      który potrafi zaprojektować coś więcej, niż prostopadłościan i zrobi sensowny projekt odbudowy?

      • 10 1

    • Glówne jeszcze byłaby szansa ale dla starego szansy nie ma bo trzebaby było całe obecne stare miasto wyburzyć :) (1)

      • 3 0

      • Nieprawda. Na starym jest jeszcze wiele miejsca.

        • 3 0

    • (1)

      Dlaczego nie można wybudować wąskotorówki na takiej samej trasie jak kiedyś? fajna atrakcja turystyczna,,,

      • 0 3

      • Zaminusowałem bo pomyślałem że to nieuzasadniony sarkazm ale w sumie masz rację. Jak ostatnio jechałem przez Kolbudy i widziałem te tory zarośnięte drzewami faktycznie pomyślałem że kolejka tam byłaby atrakcją turystyczną.

        • 0 0

  • Kontrowersyjna ? (4)

    Ale tylko dla Koprowskiego :)

    • 6 12

    • Ba, wiadomo, że kontrowersyjna (3)

      W końcu przewiduje budowę dróg. Wersja niekontrowersyjna zakładałaby wyłącznie DDRy. No, ostatecznie można by jakiś maleńki woonerf p***dolnąć.

      • 2 1

      • Nie, nie (1)

        Okazuje się, że DDR też są już passe. Teraz tylko wydzielone pasy rowerowe na jezdniach.
        Grunwaldzką pedalarze też już chcą zaanektować dla ruchu rowerowego.

        • 1 1

        • DDR jest passè

          Już od 90- tego roku

          • 0 1

      • no tak, przecież nie można zbudować drogi jako drogi

        tylko drogę z serwisówką, węzłami, w standardzie autostrady. Won do swojej "ktyni" kmiocie zza obwodnicy

        • 1 3

  • Zwykły mieszkaniec nic nie rozumie z tego artykułu (1)

    Dla nas to miejsce ma być ma być: ciekawie, wyraziste, niebanalne, godne takiego miasta jak Gdańsk. Wizytówka. Czy to będą drapacze chmur, czy historyczna odbudowa ma znaczenie wtórne. Ne może to być jednak zwykłe Przymorze czy Szadółki.

    • 24 5

    • Będzie jak zwykłe Przymorze i Szadółki. Równie nudne i śmierdzące kebabami.

      • 6 0

  • (4)

    A czy ktoś wie co będzie na ul. Rybaki górne na dawnym parkingu? ryją tam jakiś wielki dół.

    • 8 0

    • beda zakopywac rozne smiecie z UM.

      • 10 1

    • basen otwarty

      • 10 1

    • Wnuczeta mi powiedzialy, ze bedzie tam wielgachny kolekoktor na kupę.

      • 5 1

    • Szukają złotego pociągu

      • 6 1

  • Oszołomy których " uwiera " dominata Muzeum, czy teź wizja Nowego Miasta niech się douczą, zobaczą jak jest za granicą! Niech się zajmą czymś poźytecznym, np. rewitalizacją wspomnianego Mostu Zielonego, nie przeszkadza im to betonowe monstrum?

    • 8 8

  • a ścieżki rowerowe? (3)

    ani razu nie zostało wspomniane w artykule...

    upgrejduję sobie właśnie rower żeby więcej śmigać a tu jakoś biednie z planami dróg dla rowerzystów?

    • 4 7

    • w jakim celu, jak i tak będziesz jeździł po chodniku lub jezdni (2)

      • 3 2

      • jak nie będzie to będę

        a jak będą to nie będę
        proste?
        chyba że wolisz aby rowerzyści jeździli po jezdniach czy chodnikach

        • 3 1

      • jak parkujesz w poprzek chodnika i DDR to nie będę Ci po dachu jeździł

        • 1 0

  • Hurra!!! Będzie nowe blokowisko!!!

    • 14 0

  • Dla czego dzisiaj nie ma w projektach żadnych detali architektonicznych? (5)

    Współcześni architekci potrafią projektować budynki tylko w formie klocków.
    Jedne klocki symetryczne, drugie niesymetryczne.
    Niemcy budowali w stylu neogotyckim, aby nowe budynki pasowały do zabytkowej zabudowy, charakteru i klimatu. Nowe rozwiązania architektoniczne stosowali w miejscach pozbawionych starej zabudowy.

    • 12 0

    • (1)

      W planach urbanistycznych, planach zagospodarowania przestrzennego ni e projektuje się detali. Co do Niemców to przydałoby się trochę historii architektury postudiować. W architekturze istniało trochę więcęj stylów niż gotyk..Pozdrawiam

      • 1 0

      • Teraz istnieje jeden. Klocek.
        A obok przepompownia ścieków :-)

        Mieszkańcy nowej wenecji północy zawsze będą mieli wybór - wąchać kupy od strony ołowianki, czy przecierać oczy od dymu z kominów: portserwisu, elektrociepłowni albo fosforów czy innego siarkopolu :-) które bryza od morza przyniesie.

        Gut apetit za 13 tys / m :-) w pakiecie....

        Kanał to zawsze jednak kanał :-)

        • 2 0

    • (1)

      Żeby projektować w stylu historyzującym trzeba najpierw dogłębnie poznać style oryginalne. Żeby projektować alegoryczne detale, jakich mnóstwo znaleźć można np. na elewacjach Politechniki Gdańskiej, trzeba mieć, oprócz wyobraźni, głęboką wiedzę na temat historii sztuki, literatury, itp. - słowem: solidną podbudowę humanistyczną, mimo bycia inżynierem.

      Od kogo Ty tego oczekujesz? Od tych matołów, którzy obecnie kończą studia? Którzy nie widzą niczego złego w sadzeniu byków w sprawozdaniach i innych pracach, bo przecież "będą inżynierami a nie filologami", więc nie muszą umieć pisać?

      • 4 1

      • prawdziwi inzynierowie

        Zawsze świetnie pisali - bo wiele książek i opisów w grece czy lacinie studiowali, np. Leonardo da Vinci

        • 1 0

    • nawet komuna za Gierka projektowala

      Zobacz Przymorze - oryginalmnne Falowce
      Albo Zaspa w orginalny projekcie!
      Tak ktos cjhocaz probowal myslec! I moim zdaniem Zaspa sie udala! Mieszkancy tak uwazaja!

      • 3 1

  • Poco w centrum mieszkania, żeby mieszkańcy mogli narzekać że jest głośno.....

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane