Fakty i opinie

Kontrowersyjne reklamy zgodne z uchwałą krajobrazową

Najnowszy artukuł na ten temat

Powrót reklam na tramwaje i autobusy nie ma sensu

Nowa reklama na bloku Chłopska 12, przy skrzyżowaniu z ul. Kołobrzeską.
Nowa reklama na bloku Chłopska 12, przy skrzyżowaniu z ul. Kołobrzeską. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Od kilku tygodni na terenie Gdańska można zauważyć wielkopowierzchniowe reklamy umieszczane na elewacjach budynków w formie murali. Wbrew pozorom, nie jest to omijanie uchwały krajobrazowej, lecz wykorzystanie jej zapisów. Na budynkach mogą także być zawieszane duże banery reklamowe, choć nie we wszystkich dzielnicach.



Co sądzisz na temat murali reklamowych?

to estetyczne rozwiązanie, które słusznie dopuszczono w uchwale 26%
nic ciekawego, ale lepsze to rozwiązanie niż siatki reklamowe 33%
są szpetne, powinny zostać zakazane 41%
zakończona Łącznie głosów: 1762
Uchwała krajobrazowa, mimo licznych i nieskutecznych prób unieważnienia przez branżę reklamową oraz wojewodę, nabrała pełnej mocy prawnej 2 kwietnia br.

Od tego dnia wszystkie nośniki reklamowe muszą być zgodne z uchwałą, choć miasto w związku z epidemią koronawirusa przyjęło taktykę "przymykania oka" na szyldy informujące o prowadzonej działalności gospodarczej.

Murale zamiast bilbordów



W ostatnich tygodniach coraz częściej na elewacjach pojawiają się reklamy w formie murali - grafik malowanych bezpośrednio na ścianach budynków. W Internecie można spotkać się z opinią, że jest to wykorzystanie luki prawnej uchwały krajobrazowej. W podobnym tonie otrzymaliśmy też kilka wiadomości od naszych czytelników:

- Branża reklamowa już znalazła sposób, jak "wykiwać" urzędników. Zamiast wieszania reklam, malują identyczne reklamy na ścianach budynków - pisze pan Jerzy.
- Miało być ograniczenie reklam, a zmienia się jedynie sposób ich wykonania. Zamiast wielkich banerów, mamy reklamy nanoszone farbą na te same budynki, w tych samych miejscach - zwraca uwagę pan Piotr.
- Czy to nie jest jakieś żałosne obchodzenie uchwały krajobrazowej? Zaraz całe miasto będzie pokryte reklamowymi bazgrołami - nie kryje słów krytyki pani Ewa.
Czytaj też:

Politycy wykorzystali lukę prawną w ustawie krajobrazowej



Tzw. Wysepka we Wrzeszczu po demontażu reklam niezgodnych z uchwałą. Na kamienicy po prawej widoczny mural przygotowany przez miasto w ramach obchodów 40-lecia Porozumień Sierpniowych. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Murale muszą spełniać wymagania uchwały krajobrazowej



Wbrew pozorom, działania branży reklamowej w tym przypadku są w pełni legalne. Uchwała krajobrazowa przygotowana przez urzędników wskazuje wprost jako jedną z form reklamy właśnie mural.

- W rozumieniu gdańskiej uchwały krajobrazowej, mural jest tablicą reklamowa wykonaną technikami plastycznymi, bezpośrednio na ścianie obiektu budowlanego - wyjaśnia Dariusz Słodkowski, kierownik Działu Użytkowania Przestrzeni Publicznej w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.
Zgodnie z uchwałą reklama tego typu może być umieszczana m.in.:
  • na elewacji pozbawionej otworów okiennych (z wyłączeniem otworów okiennych klatek schodowych, pomieszczeń technicznych, piwnicy, poddaszy),
  • powyżej kondygnacji parteru (jest to równoznaczne z zakazem stosowania murali na obiektach parterowych np. parterowych pawilonach handlowych),
  • na ścianach, które nie są pokryte cegłą lub drewnem.

Reklama na ścianie kamienicy Grunwaldzka 124, w pobliżu przystanku tramwajowego Klonowa
Reklama na ścianie kamienicy Grunwaldzka 124, w pobliżu przystanku tramwajowego Klonowa fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
Co ważne, nie wszędzie mural może być takich samych rozmiarów. W strefie S1 (m.in. Wrzeszcz, Strzyża, Oliwa, Orunia, Młode Miasto) maksymalny rozmiar muralu to 60 proc. powierzchni elewacji, na której jest umieszczona.

Z tego rozwiązania właśnie w takim formacie skorzystał producent kosmetyków Palmolive, który umieścił reklamę na budynku Grunwaldzka 124Mapka we Wrzeszczu Górnym (rejon przystanku tramwajowego Klonowa).

Na Przymorzu, które znajduje się w strefie S2, obejmującej przede wszystkim powojenne osiedla bloków na Dolnym i Górnym Tarasie, nie ma natomiast narzuconego rozmiaru maksymalnego muralu, z czego skorzystał właściciel sklepu Moliera 2. Jego reklama zajęła całą ścianę boczną bloku Chłopska 12Mapka (tuż przy skrzyżowaniu z ul. Kołobrzeską).

- Obie reklamy spełniają zasady uchwały krajobrazowej i są z nią w pełni zgodne - potwierdza Słodkowski.

Wielkie banery reklamowe dopuszczone na blokowiskach



Baner reklamowy na falowcu Rzeczypospolitej 7, w pobliżu pętli tramwajowej Zaspa.
Baner reklamowy na falowcu Rzeczypospolitej 7, w pobliżu pętli tramwajowej Zaspa. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
Warto także odnotować, że w przypadku obszaru S2 dopuszczono także wielkoformatowe reklamy w formie banerów, które uchwała krajobrazowa miała wyrugować z miasta.

Okazuje się, że banery są wprawdzie zakazane np. w formie szyldów informujących o działalności gospodarczej lub jako reklamy w oknach i balkonach z informacją o sprzedaży mieszkania, ale zasada ta nie dotyczy ścian bocznych bloków.

Przykładem takiej reklamy jest niedawno umieszczony baner Coca-Coli na falowcu Rzeczypospolitej 7Mapka (w pobliżu pętli Zaspa), który przekracza swoimi rozmiarami nawet największe dopuszczone uchwałą bilbordy o powierzchni 18 m kw. (na terenach tzw. nowych dzielnic, przy obwodnicy i obszarach przemysłowych).

- Zgodnie z uchwałą, taki baner reklamowy musi: mieć kształt wyłącznie prostokąta, być umieszczony nie niżej niż 3 m nad poziomem gruntu, zajmować do 60 proc. powierzchni elewacji, zachowywać tzw. pole ochronne ekspozycji co najmniej 10 proc., zostać umieszczony w odległości większej niż 50 m od skrzyżowań, przejazdów kolejowych, mostów, wiaduktów, estakad i tuneli - wylicza kierownik Działu Użytkowania Przestrzeni Publicznej w GZDiZ. - Reklama Coca-Coli spełnia te wymagania i jest zgodna z uchwałą.


Poradnik Szyld Gdański (pdf)





Przewodnik po gdańskiej Uchwale krajobrazowej (pdf)



Opinie (196) 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Murale nie są takie złe (11)

    Ale Coca Cola to przegięła pałę po całości

    • 174 22

    • Bądź otwarty, teraz nawet bardziej otwarty ;-) (1)

      • 7 5

      • Twoje otwarcie jest gorsze niż moje

        • 9 0

    • a czemu przegiela?

      jak wszyscy moga to wszyscy. teraz sie zacznie wyscig na scianach. i kasa dla takich jak tuse i looney.

      • 7 5

    • (4)

      Nie są złe, ale wtedy zamiast dać pomalować ścianę artyście, właściciele budynku będą woleli oddać ją jakieś firmie która sypnie pieniędzmi. I zamiast sztuki, będą wszędzie reklamy, znowu.

      • 17 3

      • tak bedzie i zwyczajnie pokazuje brak wyobrazni jej autorow i kierownika estetyzacji. (3)

        albo po prostu cynicznie to zrobili lub sa zwyczajnie glupi. innego wyjscia nie ma.

        • 5 2

        • złośliwość albo głupota to jedyne wyjście? (2)

          a może to jednak ma sens? po prostu murale reklamowe są o wiele bardziej estetyczne niż siatki reklamowe, przecież to widać nawet na załączonych zdjęciach, do tego dla biedniejszych wspólnot taki mural jest sposobem na darmowe odmalowanie elewacji - mają czysto, nic za to nie płacą i jeszcze zarobią, kiedyś mogli co najwyżej siatkę dostać na starą ścianę

          • 5 1

          • Mieszkałem w kilku miejscach na świecie. Tylko popychadło daje sobie wmówić, że wyjątki od zasady są OK. Macie te malowidła zaakceptować. A skutki będą takie jak zawsze.

            • 4 1

          • ty dariusz juz przestań.

            • 0 1

    • Będzie płaciła wyższy podatek cukrowy

      • 2 0

    • Oni to jedno, a ten "piękny" mural z logo Castorama na jednym z bloków? I niech mi ktoś powie, że to jest estetyczne. Śmiech!

      • 0 0

    • bo powinien być wymóg stosowania tła w kolorze elewacji

      minimum 50% ciągłej powierzchni muralu od jego krawędzi - wtedy byłoby estetycznie

      • 0 0

  • (9)

    Polskie prawo w pigułce. Wszystko zagmatwane i niejasne. Ile stron tyle interpretacji. Sprobuj prowadzić firmę bez prawnika :)))))

    • 154 6

    • akurat tu gdanskie i polityka godna prezydentki i jej kolesi. (1)

      • 9 8

      • tak, tak to prawo uchwalono w Gdańsku. Mozesz spojrzec jeden z drugim kto bezmyslnie glosował.

        zamiast minusować.

        • 4 6

    • Tygrys przeskoczy, wąż się prześlizgnie a bydło stoi... (3)

      Polskie prawo...

      • 20 1

      • to uchwala madrych inaczej gdanskich radnych po i wdg (2)

        czy za podwyzki smieci na maksa tez odpowiadaja wszyscy Polacy?

        • 9 1

        • Nie, tylko ci, którzy głosowali na rząd. (1)

          Tak samo zresztą, jak za podwyżki w komunikacji po wzroście cen prądu o 200%

          • 1 7

          • co ty bredzisz?

            paliwo obnizone, reklamy na kazdem pojezdzie i wszystkich wiatach a ty dajesz sobie wmawiac takie bzdury ze konieczne podwyzki biletow?

            • 2 1

    • A co tu jest niejasne?

      Większość ogólnie wyjaśnił artykuł. Do tego na dole masz obszerny poradnik ze szczegółami technicznymi. Jeśli do zrozumienia takich prostych rzeczy potrzebujesz prawnika to może nie zakładaj firmy. Nie chcę mówić, że ta uchwała nie ma niejasności bo każda gdzieś ma ale większość podstawowych przepisów jest jasnych i czytelnych. Czytanie ze zrozumieniem po prostu dla wielu stanowi problem.

      • 4 6

    • Niestety ale u nas w kraju nie zatrudnia sie wlasciwych osob na wlasciwe stanowiska sa tylko uklady i udawanie.

      • 6 0

    • Gdyby prawo było jednoznaczne to wielu urzędników byłoby zbędnych.

      • 3 0

  • Zakaz oznacza zakaz. (4)

    Te murale to typowe reklamy hańba jest że ktoś sie do takich rzeczy przyczynia pomimo zakazu.

    • 113 23

    • js o tym pisalem, takze do autorow tej uchwaly.

      tuse we wrzeszczu juz zbiera zamowienia. na dawnym mc donaldzie "wisi" od poczatku roku reklama tego lokalu.

      • 5 1

    • "- Czy to nie jest jakieś żałosne obchodzenie uchwały krajobrazowej? - nie kryje słów krytyki pani Ewa."

      Żałośni jesteśmy My wyborcy, że pozwalamy urzędnikom brać ciężką kasę ze tworzenie takich prawnych bubli...

      • 6 0

    • I wszystko w temacie

      ....choć miasto w związku z epidemią koronawirusa przyjęło taktykę "przymykania oka" na szyldy informujące o prowadzonej działalności gospodarczej.

      • 3 0

    • Zakazy i nakazy są dla motłochu. Władze i korporacje mogą wszystko i śmieją się wam w ryj.

      • 2 0

  • (2)

    Murale tak ale ogromne płachty reklamowe nie.

    • 51 25

    • zaklamanie co? hipokryzja albo celowe dzialanie slodkowskiego i knery.

      • 2 0

    • Jedynie na gruntach, budynkach miasta uchwala powinna byc realizowana. Wtedy miasto przestanie kupczyć na potęgę.

      Powinny być dozwolone zarówno reklamy i murale. Tak by kazdy mogl zarobic.
      To jedyne wolnosciowe i logiczne wyjscie z sytuacji. Co na to referat? Zapytajcie drogi portalu.

      • 1 6

  • Wbrew pozorom, nie jest to omijanie uchwały krajobrazowej, lecz wykorzystanie jej zapisów. (2)

    Kwintesencja, jakiej zaden prawnik by sie nie zawstydzil;)

    Trojmiasto.pl
    A tak serio chyba wlasnie na tym polega omijanie jakichs przepisow...

    • 98 4

    • pytanie czy komercyjny malunek to nadal mural?

      juz dzis slodkowski i knera powinni przyznac sie do porazki i podac sie do dymisji jesli te "murale" zostana i beda sie mnozyc.

      • 10 0

    • tak się kończy socjalizm i urzędnicze pomysły

      sieidzieli, wymyślali, wydali trochę publicznej kasy, jeszcze wiecej prywatnej zmuszając do demontowania poprzednich reklam a i tak efekt tego wszystkiego o kant tyłka można rozbić bo nieiwiele się to różni od stanu poprzedniego.

      • 4 0

  • Zamażcie to (1)

    Zapikselujcie te zdjęcia i zagwiazdkujcie nazwy s artykule, nie róbcie im darmowej reklamy

    • 88 3

    • brawo gdansk, brawo radni Wielkie koncerny dalej robią co chcą kosztem małych firm lokalnych.

      mali gdańscy przedsiębiorcy zostali oszukani przez władze , które sami wybierają .

      • 3 0

  • morena super (1)

    morena super

    • 8 13

    • o co ci chodzi?

      • 2 0

  • A tacy "mądrzy byli że coś uchwalili" (6)

    Branża reklamowa znalazła lukę prawną i teraz Pan kierownik Dariusz nie wie co powiedzieć. Wstyd. Czyli czeka nas wysyp "krótko okresowych murali"?

    • 69 4

    • Pan Koprowski zdaje się też działał w FRAG (5)

      I co? I nic. Wielkie gadanie, psy szczekają, karawana jedzie ....

      • 6 1

      • Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia (3)

        Podobno były prezes FRAG "wykrzyczał" "gdzieś" posadę, drugi nie został radnym, więc "jako ekspert" zaczął "kierownikować" a "Korpo" dalej nie zagrzał stoleczka. Ile w tym prawdy?

        • 6 0

        • A braciak Dariusza (1)

          Najlepszy kumpel slawomira N sprawdźcie sami

          • 1 0

          • i znowu widac jak działa. poprzednio pan z renomy co robi kampanie zastepczyni

            co to za miasto?

            • 0 0

        • Tak Jak prezez MTG - ta sama ekipa

          ten to na telefon potrafił zgłosić zmianę drogi z dwukierunkowej na jendokierunkową - Stolema

          • 2 0

      • we frag jak juz

        • 1 0

  • Reklama musi zostać umieszczona 50 metrów od skrzyżowań. (9)

    Ale tam pod reklamą coca coli skrzyżowanie dróg jest znacznie bliżej jak widać na zdjęciu.

    • 38 6

    • Przecież Pan "kierownik" Dariusz się nie myli (4)

      • 4 0

      • dokładnie. gdy mu o tym napisalem

        to juz nie raczyl odpowiedziec. taki to pan slodkowski ekspert.. powinno sie go zwolnic.
        i tego knere tez.

        • 9 1

      • (2)

        pan Słodkowski sie kompromituje. przecież to on napisał ten artykuł.
        CBA już zawiadomione , zobaczymy co tam na koncie urosło

        • 7 1

        • Na swoim pewnie nic. (1)

          Trzeba sprawdzić czy bypass nie był zrobiony :)

          • 1 1

          • czyli gotówka od tego na ktorym przybyło.

            • 1 0

    • (2)

      raczej skrzyżowanie to na drodze "normalnej" a tam pod blokiem jest strefa zamieszkania i parkingi

      • 4 0

      • To w takiej strefie skrzyżowanie to nie jest skrzyżowanie ? (1)

        • 4 0

        • Nie

          • 2 3

    • Ta uchwała jest tak napisana, że sami urzędnicy nie wiedzą o co w niej chodzi, kto i jakie przepisy ma egzekwować. Więc co z tego, że ta reklama jakiś zapis łamie, skoro nie wiedzą o tym urzędasy.

      • 0 0

  • (8)

    Założenie jest super, faktycznie przestrzeń miejska wygląda lepiej. Zastanawiam się jednak czy nie poszła trochę w kierunku absurdu, chodzi mi tutaj o przykład napisu Ikea na sklepie czy szpecący maszt(?) Przy CH Oliwa. Może nad nazwami sklepów trzeba by było jeszcze raz się pochylić i przemyśleć sensowność takiego ruchu?

    • 76 5

    • nic nie wyglada lepiej bo bedzie jeszcze gorzej

      wszystkie wiaty przystankowe miejskie pelne reklam. to samo autobusy, tramwaje czy budynki takie jak UM tez z reklama.

      • 14 2

    • Pełna zgoda (1)

      Fakt, że IKEA musiała usunąć z własnego budynku szyld, tym bardziej, że budynek znajduje się na obrzeżach miasta, to jakiś absurd. Ciekawe, że przy Designer Outlet szyldy nie zostały usunięte. Niektóre zapisy w tej uchwale są kompletnie bezsensowne. W kwestii szyldu powinno być ograniczenie odnoszące się do proporcji wobec wielkości budynku, z jakimś górnym limitem, ale jakimś rozsądnym. Teraz jest kompletny bałagan.

      • 23 1

      • Na, ten napis był jedyną ozdobą tego bardzo prostego budynku

        • 10 0

    • Dokładnie

      Na Matarni wygląda to teraz tragicznie ,zdjęte nazwy sklepów z budynków , szpecące ślady po nich ,masakra jakaś ,co innego w centrum ,ale komu to przeszkadzało na obrzeżach ?

      • 17 1

    • (2)

      Boże, ludzie..już przestańcie z tą ikeą. Ile razy można o tym pisać? Przecież napis ikea wróci. Będzie po prostu mniejszy. Tak się przejmujcie biedną ikeą, bo zamówiła mniejszy napis? Lepiej w tę stronę niż zostawać przy tej obrzydliwej reklamozie, która od lat zalewa i szpeci Polskę.

      • 6 5

      • (1)

        A gdzie ochrona środowiska? Stary napis na śmieci, nowy w produkcji - kolejny ślad węglowy. Ciekawe jaka firma robiąca banery na tym zarobiła i jakie są tam znajomości z kimś z UM?

        • 2 0

        • A może użyją starego do produkcji nowego?

          • 0 0

    • I to jest właśnie to, o czym powinno się dyskutować. Uchwała zakłada, że murale są dopuszczalną formą reklamy, ale zupełnie nie określa ich wielkości, dopuszczalnej treści czy kolorystyki. Czyli absolutnych podstaw. I tak możemy mieć piętnastometrowe logo sklepu na ścianie bloku i wszystko jest okej i zgodne z prawem. Ale jak masz zakład fryzjerski i zamieścisz estetyczny szyld, którego powierzchnia będzie minimalnie za duża, to nałożą na Ciebie karę. Jak zwykle - większy może więcej, chyba nie o to chodziło :)

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.