• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontrowersyjne reklamy zgodne z uchwałą krajobrazową

Krzysztof Koprowski
17 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Nowa reklama na bloku Chłopska 12, przy skrzyżowaniu z ul. Kołobrzeską. Nowa reklama na bloku Chłopska 12, przy skrzyżowaniu z ul. Kołobrzeską.

Od kilku tygodni na terenie Gdańska można zauważyć wielkopowierzchniowe reklamy umieszczane na elewacjach budynków w formie murali. Wbrew pozorom, nie jest to omijanie uchwały krajobrazowej, lecz wykorzystanie jej zapisów. Na budynkach mogą także być zawieszane duże banery reklamowe, choć nie we wszystkich dzielnicach.



Co sądzisz na temat murali reklamowych?

Uchwała krajobrazowa, mimo licznych i nieskutecznych prób unieważnienia przez branżę reklamową oraz wojewodę, nabrała pełnej mocy prawnej 2 kwietnia br.

Od tego dnia wszystkie nośniki reklamowe muszą być zgodne z uchwałą, choć miasto w związku z epidemią koronawirusa przyjęło taktykę "przymykania oka" na szyldy informujące o prowadzonej działalności gospodarczej.

Murale zamiast bilbordów



W ostatnich tygodniach coraz częściej na elewacjach pojawiają się reklamy w formie murali - grafik malowanych bezpośrednio na ścianach budynków. W Internecie można spotkać się z opinią, że jest to wykorzystanie luki prawnej uchwały krajobrazowej. W podobnym tonie otrzymaliśmy też kilka wiadomości od naszych czytelników:

- Branża reklamowa już znalazła sposób, jak "wykiwać" urzędników. Zamiast wieszania reklam, malują identyczne reklamy na ścianach budynków - pisze pan Jerzy.
- Miało być ograniczenie reklam, a zmienia się jedynie sposób ich wykonania. Zamiast wielkich banerów, mamy reklamy nanoszone farbą na te same budynki, w tych samych miejscach - zwraca uwagę pan Piotr.
- Czy to nie jest jakieś żałosne obchodzenie uchwały krajobrazowej? Zaraz całe miasto będzie pokryte reklamowymi bazgrołami - nie kryje słów krytyki pani Ewa.
Czytaj też:

Politycy wykorzystali lukę prawną w ustawie krajobrazowej



Przesuń aby
porównać

Murale muszą spełniać wymagania uchwały krajobrazowej



Wbrew pozorom, działania branży reklamowej w tym przypadku są w pełni legalne. Uchwała krajobrazowa przygotowana przez urzędników wskazuje wprost jako jedną z form reklamy właśnie mural.

- W rozumieniu gdańskiej uchwały krajobrazowej, mural jest tablicą reklamowa wykonaną technikami plastycznymi, bezpośrednio na ścianie obiektu budowlanego - wyjaśnia Dariusz Słodkowski, kierownik Działu Użytkowania Przestrzeni Publicznej w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.
Zgodnie z uchwałą reklama tego typu może być umieszczana m.in.:
  • na elewacji pozbawionej otworów okiennych (z wyłączeniem otworów okiennych klatek schodowych, pomieszczeń technicznych, piwnicy, poddaszy),
  • powyżej kondygnacji parteru (jest to równoznaczne z zakazem stosowania murali na obiektach parterowych np. parterowych pawilonach handlowych),
  • na ścianach, które nie są pokryte cegłą lub drewnem.

Reklama na ścianie kamienicy Grunwaldzka 124, w pobliżu przystanku tramwajowego Klonowa Reklama na ścianie kamienicy Grunwaldzka 124, w pobliżu przystanku tramwajowego Klonowa
Co ważne, nie wszędzie mural może być takich samych rozmiarów. W strefie S1 (m.in. Wrzeszcz, Strzyża, Oliwa, Orunia, Młode Miasto) maksymalny rozmiar muralu to 60 proc. powierzchni elewacji, na której jest umieszczona.

Z tego rozwiązania właśnie w takim formacie skorzystał producent kosmetyków Palmolive, który umieścił reklamę na budynku Grunwaldzka 124Mapka we Wrzeszczu Górnym (rejon przystanku tramwajowego Klonowa).

Na Przymorzu, które znajduje się w strefie S2, obejmującej przede wszystkim powojenne osiedla bloków na Dolnym i Górnym Tarasie, nie ma natomiast narzuconego rozmiaru maksymalnego muralu, z czego skorzystał właściciel sklepu Moliera 2. Jego reklama zajęła całą ścianę boczną bloku Chłopska 12Mapka (tuż przy skrzyżowaniu z ul. Kołobrzeską).

- Obie reklamy spełniają zasady uchwały krajobrazowej i są z nią w pełni zgodne - potwierdza Słodkowski.

Wielkie banery reklamowe dopuszczone na blokowiskach



Baner reklamowy na falowcu Rzeczypospolitej 7, w pobliżu pętli tramwajowej Zaspa. Baner reklamowy na falowcu Rzeczypospolitej 7, w pobliżu pętli tramwajowej Zaspa.
Warto także odnotować, że w przypadku obszaru S2 dopuszczono także wielkoformatowe reklamy w formie banerów, które uchwała krajobrazowa miała wyrugować z miasta.

Okazuje się, że banery są wprawdzie zakazane np. w formie szyldów informujących o działalności gospodarczej lub jako reklamy w oknach i balkonach z informacją o sprzedaży mieszkania, ale zasada ta nie dotyczy ścian bocznych bloków.

Przykładem takiej reklamy jest niedawno umieszczony baner Coca-Coli na falowcu Rzeczypospolitej 7Mapka (w pobliżu pętli Zaspa), który przekracza swoimi rozmiarami nawet największe dopuszczone uchwałą bilbordy o powierzchni 18 m kw. (na terenach tzw. nowych dzielnic, przy obwodnicy i obszarach przemysłowych).

- Zgodnie z uchwałą, taki baner reklamowy musi: mieć kształt wyłącznie prostokąta, być umieszczony nie niżej niż 3 m nad poziomem gruntu, zajmować do 60 proc. powierzchni elewacji, zachowywać tzw. pole ochronne ekspozycji co najmniej 10 proc., zostać umieszczony w odległości większej niż 50 m od skrzyżowań, przejazdów kolejowych, mostów, wiaduktów, estakad i tuneli - wylicza kierownik Działu Użytkowania Przestrzeni Publicznej w GZDiZ. - Reklama Coca-Coli spełnia te wymagania i jest zgodna z uchwałą.


Poradnik Szyld Gdański (pdf)



Szyld Gdański from Trojmiasto.pl


Przewodnik po gdańskiej Uchwale krajobrazowej (pdf)



Przewodnik po uchwale krajobrazowej Gdańska from Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (196) 10 zablokowanych

  • To taka szmira,że aż oczy bolą, chyba to coś jest jeszcze bardziej szpetne od twórczości Zenka M.

    • 8 1

  • Nie ma jak tworsyc ta uchwale latami, a i tak wyszla dziurawa

    • 13 0

  • jesli straż miejska w sopocie ukarała mandatem 1000 złotych (4)

    faceta który dostarczył im zdjęcia i filmy dotyczące iluśtam nieprawidłowo zaparkowanych pojazdów to już wszystko w tym kraju jest możliwe za pisbolszewików zwłaszcza. państwo z dykty i kartonu

    • 5 7

    • (1)

      za co

      • 2 0

      • za gloszenie aut nieprawidlowo zaprakowanych

        • 0 0

    • Nie myl państwa z samorządem.

      W Sopocie władze są z nadania PO

      • 6 0

    • Ukarała go za szpiegostwo bez zgłoszenia działalności gospodarczej.

      • 0 0

  • Trzeba oddać uchwale, że z miasta zniknęło ogrom wszelakich szmat i bilboardów

    • 2 4

  • Czyli w Gdańsku jak zwykle. (3)

    Tworzy się prawo pod konkretne firmy czy raczej osoby, które mają zarobić. Uchwała Krajobrazowa jak widać nie miała usunąć reklam tylko czyjąś konkurencję.

    • 14 1

    • A ludzie myślą za chodziło o "szpecenie miasta'

      • 5 1

    • Brawo!

      A teraz uwaga - to jest powszechna metoda działania każdej władzy - usunąć konkurencję i wyciągać max kasy dla siebie i swoich popleczników. A biedni ludzie myślą, że te wszystkie polityczne i ideologiczne "spory", które im suflują usłużne poszczególnym stronom media to są naprawdę poważne sprawy! Kasa rządzi światem - tak było, jest i będzie.

      • 3 0

    • od roku bylo o tym glosno - slodkowski i reszta tylko nabierali wody w usta.

      • 0 0

  • Tuse powinien malowac wszystkie reklamy

    • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    zarzuty bez sensu (5)

    Murale są zgodne z uchwałą, treść uchwały znana jest od 3 lat. Przewiduje ona osobną kategorię reklam w postaci murali. Jeśli to sie komuś nie podoba to mógł protestować 3 lata temu kiedy mozna było zgłaszac uwagi do tego nieudanego dokumentu. No ale najłatwiej krzyczeć i krytykować a przeczytać i wnieść coś konstruktywnego to sie już nie chce...
    Niezorientowanym przypominam że uchwała miała tylko uporządkować i ograniczyć ilość reklam a nie je zlikwidować.
    Ciekawy jestem min wszystkich zadowolonych z działania uchwały jak już ZDiZ przeprowadzi przetarg na umieszczenie billboardów w pasach drogowych na terenie całego miasta. Co wtedy powiecie? Ten sam organ miejski usunął reklamy prywatne i sam wynajął swoje grunty pod takie same reklamy! Przetarg jest w przygotowaniu, informacje można było niedawno znależć na stronie GZDiZ. Obudźcie sie, przecież to nie chodziło o czyszczenie miasta tylko zmianę zarabiajacych na reklamie!
    przy okazji warto spytac kiedy miasto usunie reklamy swoje i swoich miejskich spółek? Porządek należało zacząć od siebie.

    • 66 23

    • No oczywiście jako mieszkańcy możemy studiowac uchwały RM

      ale moim zdaniem nie w tym kierunku to powinno iść. Pomijając czy uchwała krajobrazowa jest potrzebna czy nie to jak rozumiem taka uchwała powstała, zeby zapanowac nad "niszczeniem" przestrzeni publicznej. Skoro jako miasto/mieszkańcy decydujemy się na wprowadzenie ograniczeń w tym celu to po podjęciu takiego zamiaru dalsza część zrealizowania odpowiednich przepisów spada na RM, która oczywiście może pytac si ę mieszkańców co do szczegółów. Jak mam kłopot z hydrauliką w domu to wynajmnuję do tego fachowca, a nie sam poznaję tajniki i doglądam szczegółów. Dla mnie nie ma większej różnicy czy przestrzeń jest zaśmiecona przez wolnostojącą tablicę reklamową czy przez mural na bloku. Swoją drogą rysunki tej firmy to generalnie żenda. Po pierwszych utrzymanych w stonowanej stylistyce (widoki buta + napis) następne to jakieś żałośne bohomazy bez krzty smaku (piszę o tym czymś, kolejnym, na Chłopskiej 12).

      • 3 1

    • Okej, ale to nie takie proste

      Sęk w tym, że zapisy uchwały krajobrazowej są tak zawiłe, że urzędnicy sami mają problemy na przykład ze zdefiniowaniem, co jest reklamą. A tego o czym piszesz... hmm, nie wiedziałem. Czyli rozumiem, że reklamy wielkoformatowe dalej będą wisiały? To niedorzeczne!

      • 3 1

    • buhahaha

      dobrze pojechali, zrobili zmiane zeby nic w sumie nie zmieniac, tylko numer konta. Klasycznie po polsku, na wywalce.

      • 3 0

    • Protesty były, ale szanowny samorząd wyrzucił podpisy do smieci, grzesiuku glupiomądry. (1)

      zreszta jak zawsze, nikt nie pyta tu o nic mieszkanców. liczy sie deweloper lub firma ponadnarodowa.

      • 2 3

      • po co te epitety?

        polecam merytoryczne odpowidzi jeśli potrafisz oczywiście.

        nie było protestów wobec murali, było wiele innych. Nie bardzo wiadomo o jakie podpisy ci chodzi.

        • 4 0

  • Skorumpowani urzędnicy

    tworzą zagmatwane prawo. Gdańska mafia.

    • 8 2

  • Czyli urzędnicy załatwili nas jak zawsze.

    Jak prowadzisz drobną działalność gospodarczą to ci nie wolno. Jak jesteś wielką korporacją to prawnicy zawsze znajdą ci jakiś sposób.
    Czas odebrać Gdańsk korporacjom, developerom i urzędnikom a przywrócić Obywatelom i Obywatelkom.

    • 11 1

  • To sPISek przeciw naszym wspaniałym urzędnikom!

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane